Eiriks PV 60-modell

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 » Sun 20 May 2012 19:09

På denne bilen satt ikke nano-voksen særlig. Den ble delvis omlakkert rett etter at vi kjøpte den, min eldste sønn sin.. Men da den ble polert med andre saker varte det lengre. Mulig at det var på grunn av bedre rensing av lakken først.
Image
Nå er den hellakert så nå er den perfekt...
Image
Alle kan jo se at den er i slekt med Duett?
Den skal poleres i løpet av uken!
Han snakker om å selgen den! Sprøtt, sier jeg...
Feilfri bil!
Godt han ikke vet hvor mye jobb jeg har lagt ned i bilen, som nå nærmer seg en kjørelengde på 100 000 km.
Den var kjørt ca. 67 000 km da vi kjøpte den...

Sånn, da kan ikke den eldste sønnen min Gaute bli fornærma fordi jeg har lagt utt så mye om min yngste sønns PV...
Eiriks PV...

Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 » Sun 20 May 2012 23:20

beklager denne utskeielsen administrator og moderator. Skal prøve å holde meg til de rette tingene... Men I dag ble det planter på veranda og div. husarbeid så jeg ble helt fru(e)strert!

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by 445 » Sun 03 Jun 2012 10:17

Torbo2 wrote:Han snakker om å selge den! Sprøtt, sier jeg...
Håper han ikke gjør alvor av å selge denne perlen!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 » Mon 04 Jun 2012 22:56

Det håper ikke jeg heller! Den er utrolig morsom å kjøre, og med god timing på motoren, med spes. tilpasset forgasser så går helt nydelig, og med kraft nok. Forsterket krengningsstabilisator gjør den stabil også. Komforten er tosidig, myk avfjæring men litt høyt støynivå.
Dempermatte under panseret ville ikek gutten ha....? merkelig...

Ang. PV-en er det snart tur for litt finmontering av emblem, horn og andre småtterier.
Og kalanene skal sprøytes innvendig. Ellers en den beskyttet godt under, bak skjermene og i dørene.

Der må jeg ha tak en slange som jeg ikke finner...
To hull under hver kanal må borres, da jeg ikke tar sjansen på at det er bra nok å sprøyte bakfra nederst ved B-stolpen (dørstoplen).?
Her skal jeg bruke - teste - Merkasol, da jeg ikke har prøvd det før... Og fordi jeg er usikker på tettheten i to sveisskjøter?
Sveiset butt i butt, men om det ble hundre prosent tett er jeg usikker på? Så er spørmålet om olje kan trekke igjennom mot grunning, sparkel og helt ut til lakken og lage skygger? merkasolen tørker og stopper å trekke "krype" etter noe tid har jeg hørt...
På Duetten går jeg for oljebehandling. Der kan olja få lov til å krype der den vil og gjør nytte for seg langt fram i tid.

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by 445 » Mon 04 Jun 2012 23:04

Du skal ikke se bort fra at jeg kan ha en slik slange som du ikke finner.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 » Mon 04 Jun 2012 23:16

Det må undersøkes! Den må være helst under 9,5 mm tykk...?
Da jeg skal borre 10 mm hull. Det passer til pluggene jeg har til formålet, men dette er ikke kritisk. Jeg har også hørt om noen som har tilpasset vinkorker i hull i karosseriet?
Da har jeg enda en unskylding for å svinge oppom deg en dag...?

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by 445 » Tue 05 Jun 2012 07:51

Torbo2 wrote:Jeg har også hørt om noen som har tilpasset vinkorker i hull i karosseriet?
Vinkorker kan brukes til mye. Ved gjenbruk blir det dobbelt glede!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by 445 » Tue 05 Jun 2012 07:53

Torbo2 wrote:Da har jeg enda en unskylding for å svinge oppom deg en dag...?
Du trenger aldri noen unnskyldning for å svinge oppom!
Skal se om jeg finner slangen snart, og så kanskje jeg kan overtale deg til å bøye litt på ladespenningsregulatoren samtidig?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by 445 » Tue 05 Jun 2012 07:54

Torbo2 wrote:På Duetten går jeg for oljebehandling. Der kan olja få lov til å krype der den vil og gjør nytte for seg langt fram i tid.
Jeg skal også oljebehandle Duetten i år. Skal vi bestille dobbelttime hos Funderud?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 » Sat 09 Jun 2012 10:18

Det var en god idé! Må bare se tden litt an på grunn av ferie etc...
Det er kanalene som trenger litt og under.
Under bilen er det ganske tørt, men jeg er litt usikekr ang. lagring på låven og oljedrypp?
Må nok planlegge det litt...

User avatar
hlyshaug
Posts: 676
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by hlyshaug » Sun 10 Jun 2012 22:44

Trippeltime?
A-76304
Tips PV-Magazinet! pv-magazinet@norskvolvopvklubb.no

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by 445 » Wed 18 Jul 2012 09:29

Hvordan går det med prosjektet?
Er bilen snart på veien igjen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
hlyshaug
Posts: 676
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by hlyshaug » Wed 18 Jul 2012 10:57

hlyshaug wrote:Trippeltime?
Har nå bestilt time 21. august på ettermiddagen...
A-76304
Tips PV-Magazinet! pv-magazinet@norskvolvopvklubb.no

Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 » Wed 18 Jul 2012 12:01

Bilen er ferdig for så vidt, men jeg skal koble horna, montere noen emblem. Og så skal vel den også få ny bremsevæske?
Den skal på EU-kontroll til høsten, og da får jeg litt press på meg til å gjøre den ferdig.
Må vel kikke litt på bremsene der og, sjekke slitasje og justere.
Ellers vet je ikke om noe, bortsett fra at kanalene må beskyttes innvendig, hulbuer innvendig og derfor vil jeg vente med å sette inn baksetet o.a.

Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 » Fri 17 Aug 2012 16:49

Så fikk jeg endelig litt tid til PV-en. Horn kom på plass med seriekobling av to 6 volts originale horn. Listene på dørtersklene kom på, med tynnstoff (antirustmiddel) uten løsemidler fra Biltema under.

Så gikk jeg over det elektriske anlegget her om dagen, da det var lit svakt lys på høyre side framme og et vaklende blinklys.
De svake lyset skyltes dårlig jording framme på høyre innerskjerm – mot normalt rust o.a. fast … Så da var det enkel skuring, da jordingsskruen var løs! mot normalt...
Brent chokevaier kan lukte svidd!
For sikkerhets skyld renset jeg også opp kontaktpunktene på jordkabelen mellom motor og rammevange, da spenningsfall der også kan gi svielukt! Chokevaieren el.a. kan da overta rollen som jording for elektriske forbrukere i bilen, om jordingen er dårlig. Men jordingen var OK, men litt brun i innfestingen som ble rettet opp. Men det periodiske problemet var ikke helt klarlagt... :roll:
Last edited by Torbo2 on Fri 17 Aug 2012 18:28, edited 2 times in total.

Post Reply