"Lurium" for tetting av oljelekkasjer

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

"Lurium" for tetting av oljelekkasjer

Post by 445 »

På gårsdagens kjøretur måtte jeg fylle på litt olje.
Motoren min tar seg nok en dram en gang i mellom, og en del olje finner også veien ut gjennom pakninger og sørger for at motoren ikke skal ruste....
En av de som var med på turen hadde hatt tildels stor oljesvetting/drypping fra sin B16. Han hadde kjøpt en flaske Omega 917 og motoren drypper ikke lenger.
Jeg er generelt skeptisk til tilsetningsstoffer, men det kan jo tenkes at dette ikke er skadelig....?

http://oljelaven.jetshopmini.no/omega-9 ... c-159.aspx

http://www.norskindustriolje.no/Files/F ... 7brosj.pdf

Er det noen som har erfaring/meninger om dette?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Bilgunnar
Posts: 22
Joined: Thu 06 Oct 2011 12:06

Re: "Lurium" for tetting av oljelekkasjer

Post by Bilgunnar »

Omega bruker jeg hver gang jeg skifter olje,oljefiltret må også skiftes.
Med omega slutter motoren å bruke olje og den tetter også oljelekkasjer.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Lurium" for tetting av oljelekkasjer

Post by Reodor57 »

Har brukt Bardahls som fungerte på motoren noen dager, og QMI oljetetting som visst nok skal fungere på alt, på automatgirkasse med hell. Har ikke forsøkt den på motor.
Uansett så vil ikke gamle filtpakninger bli noe bedre tror jeg da det er gummien i simmeringer som stort sett blir revitalisert med disse midlene. Dyre er de også...
Så da er det til med pakningslim på papirpakninger, og lunkent vann på korkpakninger. (La de ligge å svelle en halv time før montering så blir de tettere.) Filtpakninger er bare å bytte etter alle kunstens regler er jeg redd...
Kanskje jeg skulle forsøke omega ..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Bilgunnar
Posts: 22
Joined: Thu 06 Oct 2011 12:06

Re: "Lurium" for tetting av oljelekkasjer

Post by Bilgunnar »

Hadde en gang en Volvo B-19 som brukte 2 liter olje i fra Luleå til Tromsø,etter å ha
fyllt på Omega sluttet den å bruke olje.Omega tetter slitene tetteringer.
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Lurium" for tetting av oljelekkasjer

Post by 445 »

Dette høres jo bra ut, men skeptikeren i meg lurer da på hvilke bivirkninger denne medisinen kan ha.
Kan den tette oljekanaler etc?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: "Lurium" for tetting av oljelekkasjer

Post by Torbo2 »

Dette er et gammelt "godt" produkt som skal svelle pakninger og simmeringer, om flere hevdet at det virket på 70- og 80-tallet. Men så er det biltt "usynlig" markedet. Så har det dukket opp igjen? Eller der det kun får som har det?
Jeg hørte aldri om bivirkninger, men jeg erindrer at noen sa det hadde kortvarig effekt? Men det var jo på bruksbiler, og på våre biler skulle det vel ikke bli noe problem. Og uproblematisk å prøve.
På B16- og B20-motorer med filtpakning i hver ende på veiva, har det nok ingen effekt? Om det er der lekkasjen er?
Men på andre pakninger kan det kanskje virke, om det ikke er større lekkasjer?
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Lurium" for tetting av oljelekkasjer

Post by 445 »

Hmm.
Fungerer også på simmeringer?
Jeg kunne jo forsøkt på styresnekka, for å se om den blir tett....?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: "Lurium" for tetting av oljelekkasjer

Post by Torbo2 »

Eneste problemet er er vel at det kan være vanskleig å få blandet den skikkelig med olja som er der fra før, på grunn av liten sirkulasjon?
I så fall ville jeg prøvd å få sugd opp mest mulig av den gamle olja før jeg fyllte på.

Alt 2: Sprøyte "guffa" ned i bunn av snekka ved hjelp av en sprøyte eller en tynn slange på et vis, litt avhengig aav hvor tykt midlet er.

Jeg kan ikke se noen fare med å prøve i alle fall.
Men jeg er minst like skeptisk som deg, men på den annen side er det noe styr med å bytte simmeringen på utgående aksling. Alternativt kan nedre bæreru løsnes for å komme bedre til uten spesialtrekker.
Jeg ville unansett ikke strøket utskifting av simmering på prosjektlista, med tanke på framtidig holdbarhet.
Last edited by Torbo2 on Wed 18 Jul 2012 15:46, edited 1 time in total.
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Lurium" for tetting av oljelekkasjer

Post by 445 »

Vær trygg på at utskifting av simmering ikke blir strøket fra prosjektlisten!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: "Lurium" for tetting av oljelekkasjer

Post by Torbo2 »

Da er jeg ikke bekymret!
Post Reply