Defekt hjulmutter
Defekt hjulmutter
Eller rettere sagt - defekte bolt, altså den som sitter fast i bremsetrommelen.
Da jeg skulle lufte gammelbilen i forrige uke, var det venstre forhjulet flatt. Dekkverkstedet i nabolaget konstaterte et lite hull i dekket, og la inn slange. Så langt, alt vel. Unnskyldning for å anskaffe en lenge påtenkt garasjejekk fikk jeg også.
Men: Da hjulet var vel og vakkert på plass igjen, oppdaget jeg at to av mutterne gikk rundt uten særlig motstand når jeg skulle stramme. Den ene ble bra med ny mutter, på den andre er det bolten som har sviktet.
Spørsmålet er da: Hvor kurant er det å fikse dette?
Da jeg skulle lufte gammelbilen i forrige uke, var det venstre forhjulet flatt. Dekkverkstedet i nabolaget konstaterte et lite hull i dekket, og la inn slange. Så langt, alt vel. Unnskyldning for å anskaffe en lenge påtenkt garasjejekk fikk jeg også.
Men: Da hjulet var vel og vakkert på plass igjen, oppdaget jeg at to av mutterne gikk rundt uten særlig motstand når jeg skulle stramme. Den ene ble bra med ny mutter, på den andre er det bolten som har sviktet.
Spørsmålet er da: Hvor kurant er det å fikse dette?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: Defekt hjulmutter
Man bytter bolt, f.eks. fra en gammel trommel med nav. Bolten slås ut og inn med en kraftig hammer med messing-/kobberdor eller rett og slett en kobberhammer om noen har det?
Trommel må av, men det er bare en sentermutter i midten av navet. (den skal ikke skrus til med større kraft enn fingerkraft etterpå!). 0-klaring på hjulalgrene som så ny splint.
Jørgenrud har kanskje nye bolter?
Er dette et resultat av muttertrekekr tro?
Fine gjenger på boltene og kanskje velssmurt? Da oppstår uhyggelige krefter!
Trommel må av, men det er bare en sentermutter i midten av navet. (den skal ikke skrus til med større kraft enn fingerkraft etterpå!). 0-klaring på hjulalgrene som så ny splint.
Jørgenrud har kanskje nye bolter?
Er dette et resultat av muttertrekekr tro?
Fine gjenger på boltene og kanskje velssmurt? Da oppstår uhyggelige krefter!
Last edited by Torbo2 on Sat 07 Jul 2012 18:54, edited 1 time in total.
Re: Defekt hjulmutter
Har en mistanke om at verkstedet som renoverte bremsene mine har brukt muttertrekker, ja. Får nok sjekke hjula rund baut...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: Defekt hjulmutter
De som skrur på hjul børvel ha litt kjennskap gjengestigning og moment. Det er ikke lenge siden jeg stod å så på at et dekkverksted stod å "peisa" på hjulene med muttertrekker uten momentstaver!
Akkurat da valgte jeg ikke å si noe, da jeg ikke hadde særlig tid, men dette er uff uff.
En venninne fikk byttet hjul, og regningen kom på ca. 2500 kroner ekstra på merkeverksted etter hjulskft. Hun dro tilbake og fortalte "hvor David kjøpte øllet, presenterte regningen, og fikk en gratis service senere. Men noen ganger lurer jeg på hvor det har blitt av fagkunnskapen?
Akkurat da valgte jeg ikke å si noe, da jeg ikke hadde særlig tid, men dette er uff uff.
En venninne fikk byttet hjul, og regningen kom på ca. 2500 kroner ekstra på merkeverksted etter hjulskft. Hun dro tilbake og fortalte "hvor David kjøpte øllet, presenterte regningen, og fikk en gratis service senere. Men noen ganger lurer jeg på hvor det har blitt av fagkunnskapen?
Last edited by Torbo2 on Thu 12 Jul 2012 15:53, edited 1 time in total.
Re: Defekt hjulmutter
Her "lukter" jeg en egen prosjekttråd.Torbo2 wrote:Man bytter bolt, f.eks. fra en gammel trommel med nav. Bolten slås ut og inn med en kraftig hammer med messing-/kobberdor eller rett og slett en kobberhammer om noen har det? Trommel må av, men det er bare en sentermutter i midten av navet. (den skal ikke skrus til med større kraft enn fingerkraft etterpå!). 0-klaring på hjulalgrene som så ny splint.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Defekt hjulmutter
Kanskje en slik kan gjøre susen?Torbo2 wrote:Bolten slås ut og inn med en kraftig hammer med messing-/kobberdor eller rett og slett en kobberhammer om noen har det?
http://www.jula.no/messinghammer-101012
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Defekt hjulmutter
Den er ikke dum, men om man ikke tror man får bruk for en slik hammer, duger det med en liten platebil i mykt stål, kobber eller sink.
For å være pirkete bør man ha en pipe eller rørstuss på baksiden av trommelen for å sikre at ikke trommelen blir skjev. Da kommer kreftene fra slagene kun i pipa og ikke til selve trommelen.
For å være pirkete bør man ha en pipe eller rørstuss på baksiden av trommelen for å sikre at ikke trommelen blir skjev. Da kommer kreftene fra slagene kun i pipa og ikke til selve trommelen.
Re: Defekt hjulmutter
En neve bolter og muttere er nå bestilt fra Jørgenrud...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: Defekt hjulmutter
Gleder meg til dette.
Håper/regner med at jobben gjøres hos meg.
Håper/regner med at jobben gjøres hos meg.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Defekt hjulmutter
Øh!? Kom til å tenke på en ting. Det med kobberhammer eller mykt stål er vel for å ikke ødelegge bolten? Men i akkurat dette tilfellet er jo bolten ødelagt, og da behøver vi jo ikke være forsiktige med den?Torbo2 wrote:Den er ikke dum, men om man ikke tror man får bruk for en slik hammer, duger det med en liten platebil i mykt stål, kobber eller sink.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Defekt hjulmutter
Her er det nok bare å kline til hehe. Bare husk støtte under. Evt hadde en benkepresse vært tingen da ting foregår i litt mer kontrollerte former, men det var det med plassen da...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Defekt hjulmutter
Det jeg tenkte på her var å ta en bolt fra en gammel kassert trommel, for ikke å ødelegge den.445 wrote:Øh!? Kom til å tenke på en ting. Det med kobberhammer eller mykt stål er vel for å ikke ødelegge bolten? Men i akkurat dette tilfellet er jo bolten ødelagt, og da behøver vi jo ikke være forsiktige med den?Torbo2 wrote:Den er ikke dum, men om man ikke tror man får bruk for en slik hammer, duger det med en liten platebil i mykt stål, kobber eller sink.
Men her har jo hlyshaug et luksusproblem ved at han skal montere nye bolter.
Da er det jo bare i "kline til", men få dem rett inn og mothold for ikke å skade trommelen.
En rørpipe er kanskje tingen, da den tåler mer enn et vanlig rør.
Re: Defekt hjulmutter
Inn går av seg selv tenker jeg.. skru trommelen fast på reservehjulet eller det hjulet som er avmontert etter å ha entret bolten i sporet sitt tenker jeg holder. Evt assistert av lette slag med en hammer på baksiden. Mothold og styring har en da i felgen...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").