Hei!
Har et problem på min PV 57 mod. Skiftet alt av bremser på bilen sist vinter. Det som har skjedd et par 3 ganger når jeg skal ut å kjøre en tur er at når jeg trykker på bremsepedalen så slipper ikke bremsene taket igjen når jeg slipper opp pedalen, må liksom litt att og fram igjen så slipper de! Noen som har ide om hva det kan være? Justering kansje? Kan og si at jeg justerte litt på staget fra pedal til hovedsylinder fo å få riktig dødgang på pedal! 20-25 mm. Justert for mye kansje?
MVH Ståle
blokkering av bremser
-
- Posts: 5
- Joined: Sat 09 May 2009 13:36
- Location: Stadsbygd
Blokkering av bremser
Hei!
Dette er et veldig vanlig problem på "våre" biler.
Jeg har også en 57 modell og har samme problemet.
Det er ekstra ille når det er fuktig vær.
Jeg har også skiftet alt av deler. Synes problemet er litt mindre når jeg legger bremse banda litt mer mot trommel.
Justeringa på bremseskoen skal også gå tregt ellers justeres båndene ifra ved bremsing, ikke smør disse.
Jeg bruker å rygge ut av garasjen og samtidlig holder en fot på bremsepedalen slik at det ikke blir låsing ved første brems forover.
Kanskje er det liten trøst at mange sliter med dette men slik er det desverre. Kanskje noen gammelgutter i PV miljøet har svar.
Lykke til!!
Dette er et veldig vanlig problem på "våre" biler.
Jeg har også en 57 modell og har samme problemet.
Det er ekstra ille når det er fuktig vær.
Jeg har også skiftet alt av deler. Synes problemet er litt mindre når jeg legger bremse banda litt mer mot trommel.
Justeringa på bremseskoen skal også gå tregt ellers justeres båndene ifra ved bremsing, ikke smør disse.
Jeg bruker å rygge ut av garasjen og samtidlig holder en fot på bremsepedalen slik at det ikke blir låsing ved første brems forover.
Kanskje er det liten trøst at mange sliter med dette men slik er det desverre. Kanskje noen gammelgutter i PV miljøet har svar.
Lykke til!!
Ha en fin dag!
Hei
Bremsene på "min" hogger ofte litt første gangen jeg bruker de, men har aldri opplevet at de ikke slipper med en gang jeg går av pedalen. Var borti en bil som hadde problemet, og der var det bare å skifte returfjærene på bånda som hjalp. Ett problem for deg Ståle, som har alt nytt, er at du kan ha ett litt for tykt malingslag på innsiden av bremseskjoldene slik at båndene setter seg fast. Det jeg ville gjort er å skrape rent inn til metallet på bremseskjoldet og på skoene der de ligger ann mot hverandre. Deretter smører en opp glideflaten med kobberpasta. Tror det bør gjøre susen. Bremseskjoldene er ikke normalt lakkert fra fabrikk, bare grunnet med ett syltynnt lag grunning. Ellers skal ikke justering av pedalens dødgang ha noe å si så lenge stempelet i masterpumpa går helt tilbake når en slipper pedalen.
P.S. Kikket litt på bildene på sida di nå, for jeg har ikke gått igjennom bremsene på "min" ennå. For meg ser det ut til at det er flere steder hvor båndene kan henge. F.eks der hvor justerings skruene går igjennom. Smør alle glideflater med kobberpasta slik at båndene beveger seg lett og "fritt". De skal uten problem gå tilbake til utgangspunktet etter ett tråkk på pedalen.
Lykke til
Bremsene på "min" hogger ofte litt første gangen jeg bruker de, men har aldri opplevet at de ikke slipper med en gang jeg går av pedalen. Var borti en bil som hadde problemet, og der var det bare å skifte returfjærene på bånda som hjalp. Ett problem for deg Ståle, som har alt nytt, er at du kan ha ett litt for tykt malingslag på innsiden av bremseskjoldene slik at båndene setter seg fast. Det jeg ville gjort er å skrape rent inn til metallet på bremseskjoldet og på skoene der de ligger ann mot hverandre. Deretter smører en opp glideflaten med kobberpasta. Tror det bør gjøre susen. Bremseskjoldene er ikke normalt lakkert fra fabrikk, bare grunnet med ett syltynnt lag grunning. Ellers skal ikke justering av pedalens dødgang ha noe å si så lenge stempelet i masterpumpa går helt tilbake når en slipper pedalen.
P.S. Kikket litt på bildene på sida di nå, for jeg har ikke gått igjennom bremsene på "min" ennå. For meg ser det ut til at det er flere steder hvor båndene kan henge. F.eks der hvor justerings skruene går igjennom. Smør alle glideflater med kobberpasta slik at båndene beveger seg lett og "fritt". De skal uten problem gå tilbake til utgangspunktet etter ett tråkk på pedalen.
Lykke til
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Jeg har opplevd det samme både på minAmazom og min sønns PV.
Nye bremseslanger var løsningen. De var svulmet opp innvendig.
Viktig er også at stempelet i hovedbremsesylinderen får returnere helt. Det skal være litt slakk mellom bremsestag fra pedalen til stempelet i hovedsylinderen.
SE v. håndboken...
Nye bremseslanger var løsningen. De var svulmet opp innvendig.
Viktig er også at stempelet i hovedbremsesylinderen får returnere helt. Det skal være litt slakk mellom bremsestag fra pedalen til stempelet i hovedsylinderen.
SE v. håndboken...