544

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
jangu1@hotmail.com

Re: 544

Post by jangu1@hotmail.com »

I dag skal jeg gjøre ferdig dashbordet så langt jeg kan. Montere hanskerommet etter at jeg har lakkert det. Sette på brytere og sånt montere de listene jeg har også. Jeg fikk ett lite sig etter lakking men det er på nedsiden så det blir ikke synlig og uansett så er det så lite at jeg gidder ikke bry meg med det. Så har jeg skjærte ut til radio/cd spiller og satt inn tyverikasseten. Jeg har ikke så mye deler og sånt som jeg kan bytte til denne bilen foreløpig. Men jeg har jo bygd om 444 til 58 bremser så jeg kan jo bruke disse bremsedelen jeg kjøpte her om dagen til begge bilene. Jeg tenkte jeg skulle fikse 57,n så jeg rulle den og bytte garasjeplass på de to bilene. Den motoren jeg skal kjøpe går visst skikkelig fint også så jeg trenger egentlig ikke gjøre noe med den. Kanskje bare bytte kam på den. Men hvor får man tak i 2 tom,s eksosanlegg hen? Er det mye dyrere enn vanlig eksosanlegg? Hvor mye koster det sånn ca? Så da tar jeg gjerne i mot forslag på videre framdrift på denne bilen. Nå har jeg forstilling, motor og girkasse, bakaksel til denne bilen. Jeg skal til Jørgenrud og spørre om han kan skaffe meg de boltene til støtdemperene bak nede med muttere. Jeg må vel ha gummiforingene til støtdemerene også. Jeg har støtdempere bak men ikke foran. Men de er ikke skrudd fast nede da de boltene mangler. Jeg gruer meg litt til det eletriske også for det er jeg ikke spessielt flink til det heller. Når jeg har fått pusset ferdig i motorrommet burde jeg montere motoren da synes dere? Jeg tenkte jeg skulle kjøpe nye støtdempere foran til denne bilen. Også må jeg ha bremsepomper for det finnes ikke til denne bilen i mitt delesortiment. Så kunne jeg få 8 sommerdekker som passer til pv av han som har motoren. De sto på suzuki bil felger sj 413 de veltepetter bilene. Så jeg takker pent ja til det tror jeg får de 4 jeg så var det bra mønster på. Og hvis ikke jeg vil ha dem eller kan bruke de så er det kanskje noen andre her inne som kan bruke de. Felgene tar jeg av og hiver til pises. Hva bør jeg gjøre først nå synes dere? :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
jangu1@hotmail.com

Til dere som har importert bil fra Svergie selv. Etter at den har passert grensen og betalt avgiften der. Er det noe mere som skal betales da. Husker ikke dette jeg for det er så mange år siden jeg har vært borti dette. Jeg har tollpapirene på den. For nå er det 544,n jeg snakker om. Jeg kan jo sette meg på gata i Moss og tigge penger skrive på en lapp at jeg mangler penger til import av en bil og at jeg er Norsk kanskje de gir meg penger da. hehe :D
Torbo2

Post by Torbo2 »

Jeg tror det er best å gjøre ferdig karosseriet først. Men parallelt er det jo greit å følge med på ting man trenger, så har man ting klart til montering.
Ting (teknisk) som dukker opp og som du trenger er det jo greit å få med seg underveis, som du er inne på, f.eks. motor gir osv...
Du har jo allerede gjort klar mange ting, så du ligger vel i forkant med det tekniske i forhold til karosseri?
Jeg ville nok satt opp en liste over alle skruer og bolter og smådeler på en liste. Det er ikke bare lett å rote dem bort, men også å glemme hva man mangler når man er i delebutikken. Det er nå min erfaring, og jeg tror ikke det har noen med hukommelse å gjøre!
Jeg har en mistanke om at det er mange deler på en bil. Trolig rundt 15 000 - 20 000 som er til å demontere…
Jeg har også brukt isbokser til å samle smådeler i, og skrevet på utsiden hva det er oppi (stort sett), av bitter erfaring. Jeg tror jeg har brukt like mye til tid leting som skruing i enkelte prosjekt.
jangu1@hotmail.com

Kjenner meg igjen der. Husker ikke hva jeg skal ha når jeg kommer og skal kjøpe skruer og muttere.
445

Post by 445 »

Enig med Torbo2 her. Karrosseri, karrosseri, karrosseri. Gjør unna all den slitsomme, kjedelige, pirkete grunnjobbing nå. Det er så mye morsommere å jobbe med rene, pene, ferdige deler.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
445

Post by 445 »

Benytt finværet og stå ute og slip og legg på grunning. Antar at du da ser noe som må sparkles, så gjør du det, og grunner på nytt. Plutselig får vi en måned med regn, og da er det bra å være inne.
Jeg advarer mot regn de førstkommende 5 ukene, for nå skal jeg panele om deler av huset.....
jangu1@hotmail.com

Oki så det var den sommeren altså. Da håper jeg på og få solgt snekka mi før det begynner og regne. Det skal vel regne i 5 uker framover nå da. Da skal jeg prøve og få gjort det. Da pusser jeg først og så silikonfjerner , så er det grunning på.
jangu1@hotmail.com

I morgen skal jeg stå opp tidlig og pusse bil. Så skal jeg pusse hele dagen og se hvor langt jeg kommer. For madammen skal på jobb i morgen tidlig. Da tenkte jeg og stå opp samtidig som henne og bare ta en kaffe og ut og jobbe etter det. Det er jo bare overflaterust på denne bilen så det burde være ganske fort gjort egentlig og få pusset ned denne bilen. Og da skal jeg ha på ferrobet og grunning etter det. Jeg tar i hvertfall på ferrobet og grunning der jeg blir ferdig og pusse i morgen.
Så tenkte jeg at jeg skulle pusse ferdig bilen under. Så jeg kan få lagt på bengalakk under der og få begynnt og montere girkassa, en regnværsdag. For den kan ikke stå ute i noe mere regnvær nå før den er lakkert. Når jeg legger ned så mye jobb på den så må jeg jo se og bli ferdig med sparkling og pussing.
445

Post by 445 »

Lykke til med dagens pussing!
jangu1@hotmail.com

Takk for det. Det måtte visst 3 kaffekopper til før jeg våknet i dag. :D
Men nå skal jeg snart ut også da. :D
Røber'n

Post by Røber'n »

Dette begynner det å svinge skikkelig av, jangu! Rett som det er har du en ferdig bil så vi kan trille en tur på glemte veier i indre østfold når jeg kommer nedover. Har lyst til å prøve å få til en tur i juli, hvis du er hjemme. Jeg er normalt skiftarbeider, men pga av kurs er det kun dagtid man-fre hver eneste uke fram til juli, og da blir det ikke mye ekstratid i uka.
Jeg har skikkelig sansen for planene dine med denne bilen! Har du sett for deg hvor langt du har lyst til å dra det? Snakker vi fortsatt om en 80-tallsstuka bil som går litt bedre enn originalt? Som du vet har jeg skremt opp min 544 litt i vinter. Det finnes flere leverandører som har eksosanlegg. Jørgenrud har, men disse er forholdsvis dyre, mener å huske det var ca 3 lapper. Sikkert noen som har erfaring med det her inne... 2" anlegget mitt kjøpte jeg av pedersen racing. http://www.pedersens-racing.no/bil/ De holder jo til i dine hjemtrakter! De tar 2295,- for komplett anlegg med klemmer, oppheng og bolter. Jeg opplever at motoren puster bedre nå, tillegg til fet lyd.
Image
Det eneste jeg har å utsette på er det midtre opphenget. Det følger med en del vinkeljern som kan brukes for å lage dette, men jeg kan godt tenke meg å bytte ut dette med noe fastere. For all del, det sitter skikkelig godt fast, men jeg tror det blir noe hjemmelagd her etterhvert...
Velger du Simons får du skikkelig grom-lyd og doble enderør... 8)
Image
Så bra at du har fått tak i en motor! Er den original? Ser torbo har skrevet noe om div kammer. Må si meg enig her. Til kosekjøring med tilnærmet original bil er det nok d- eller k-kam som passer best. Den eneste forskjellen på disse er 3 grader på eksosen. Dette gjør at d-kammen gir en litt snillere tomgang, og ørlite grann bedre moment på lavt turtall, mens k-kammen nok fungerer best ved litt høyere turtall. Begge kammene er mye brukt, og greie å sette inn fordi de ikke endrer geometrien så mye at man må i gang med kortere støtstenger osv, for da begynner det virkelig å bli vitenskap. Jeg er veldig fornøyd med d-kammen min. Bilen går veldig godt, samtidig som den går tilnærmet jevnt på tomgang. KG-trimming har også noen alternativer som kan fungere. Jeg kjøpte d-kam med ventilløftere av jørgenrud. Kan sikkert få det billigere hvis du har tid til å vente på posten fra f.ex sverige,
f.ex http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... p-d-b18b20
Har du tenkt å gjøre noe med toppen? En liten høvling av toppen vil gi litt høyere kompresjon, og derav litt mer effekt. Det finnes mange brukte topper på markedet som er modifisert litt hvis du ikke har lyst til å "ødelegge" orignialtoppen din... Så det var en på finn som solgte steg-1 topp (litt høvling og litt porting) til 500 kr. Koster ikke allverden å prøve... Stort sett er de brukte toppene du får tak i til b20, men disse går om hverandre. Som du sikkert vet har b20-toppen litt større ventiler, som sørger for mer inn/ut, samt at de har bedre ventiltettinger. Jeg har høvla min topp 1,5mm. Etter det jeg har hørt øker det kompresjonen passe mye, samtidig som man minimerer sannsynligheten for at det blir så mye at motoren begynner å ånde pga mange års slitasje. Det er på trappene med en skikkelig motoroverhaling etterhvert, med balansering og borring. Det blir ordentlig morro å høre hvordan motoren går når du får starta den.

Skal du ha weber(-e) på den? Tøft? Hvilke webere er det du har liggende? Har de sittet på volvo før? De forgasserne er utrolig flotte synes jeg. Stabile, driftssikre og relativt enkle å sette opp. Jeg hadde veldig lyst til å sette på en weber, men siden min bil er dønn original 1962 alle andre steder ble det viktigere for meg å beholde originaliteten, og valget falt på 2 su'er. Tror det lønner seg å snakke med noen som har skikkelig peiling før du bestemmer deg for hva du vil gjøre her. En weber 40 eller 45 DCOE tror jeg ikke vil gi så mye fylling at det blir noe problem, men jeg tror 2 webere kanskje kan bli litt i meste laget for en stakkars (nesten) original b18. Etter hva jeg har forstått ligger mye av hemmeligheten med webere i å sette inn helt riktige halsringer og dyser slik at det blir helt optimalt for ditt oppsett.
Hvis du velger weber med alu-innsug og 2" eksos kan det være et godt alternativ å få tak i et passende grenrør. Bla. Pedersen har. Grenrøret gir jo mye bedre pust enn en gammeldags støpejernsmanifold

Dette blir gøy å følge med på framover, jangu. Det er å ordentlig morro å ha en bil som går skikkelig godt.
Er det ikke snart på tide med en bildeoppdatering???
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
Torbo2

Post by Torbo2 »

Enig i at SU-ere er det mest riktige på flere måter, også historisk. Men det lukter futt av Weber, og til og med en totrinns 36/36, som jeg har på Amazonen, gir mat til hestene så det rekker. Og med trykk og kraft så det rekker. Men jeg byttet til veivaksling med åtte bolter til svinghjulet mot normalt seks, for å tåle ekstra moment, og med et noe lettet svinghjul blir det reaksjon.
Men jeg blir så forbaska fristet til å legge meg helt opp til fartsgrensene at jeg er redd for å komme over, så det er mulig jeg nedgraderer litt..?
I så fall er Webersatsen 36/36 til salgs. Det finge med den er at bensinforbruket er lavt ved pen kjøring, da kun steg en brukes.
De doble Weberne er lette å selge, og du ikke vil har hk som førte prioritet.?
Men med respekt for historien og originaliteten kommer jeg nok til å sette tilbake en eller to Zenith Strombergare, da min er 69-modell.
De har jeg pluss reservegassere osv...
Og i går dukket det forresten opp et SU-forgassersett til B16, fra en svenske (en avansert motorbygger), så da kan jeg ha reserverforgassere til reserveforgasserne til PVen som ligger på arbeidsrommet og venter utålmodig. Mulig jeg selger dem videre, men det er jo alltid greit å ha noen forgassere liggende (til ekstraforgasserne)?. :roll:
Til min Renault Dauphine har jeg er fin dobbel Weber som ligger å venter på den bilen, og den bilen skal jeg hente neste helg, så den får litt pleie. Der kan jeg forsvare en montering, da motoren (Gordini) er litt svak i bakkene...
Men jeg glemmer ikke de andre bilene... Så ikke bebreid meg...
Last edited by Torbo2 on Mon 28 May 2012 10:49, edited 1 time in total.
jangu1@hotmail.com

Jo det kommer snart noen bilder nå. Tar bilder i morgen etter at jeg har hentet motoren. For da legger jeg ut bilder av motoren også. Tenkte og gjøre omtrent som du har gjort. For det hørtes veldig greit ut synes jeg. Jeg har grenrør liggenes men det er så rustent at jeg må syrevaske det tror jeg. Det jeg plukket av min 57 modell var en bit hele eksosanlegget. Sveisa sammen hele dritten. De kan ikke ha vært smartest for de hadde sveiset fast den ene bakskjermen også så den måtte jeg ta med vinkelsliper. :cry:
Jeg tror jeg er hjemme det meste av Juli. Så da hadde vært koselig om du tok en tur. Jeg skal til Danmark i august engang. Det er det eneste jeg vet om hvertfall. Så da er du velkommen på besøk når det passer deg.
Flott eksosanlegg du har. :D
Torbo2

Post by Torbo2 »

Her er litt motorgodteri, mest for de som har B18, noe som er nyttig. Men glem komp. over 10,5! Det medfører bare bry!
http://www.volvoamazonpictures.se/power ... ivlina.php
Noen satser er på 11,1:1 det er ikke noe å satse på, da tenningen må vesentlig ned og da går vinningen opp i spinningen og så kan/vil det oppstå etter tenning slik at motoren må stoppes med litt subb på kløtsjen i gir.
1:10 er den gyldne middelvei, men opp til 10,5 går fint (på min) med riktige innstillinger og 98 oktan bensin. Vår og høst går den på 95, når utetemperaturen er lavere.
jangu1@hotmail.com

Da skal jeg hente motoren i dag tenkte jeg eller så blir det i morgen. Men så lurte jeg på epoxy grunning heter den det eller er det den samme som hagmans 2 k for eksempel? Må bare spørre jeg da jeg ikke har peil på sånt heller. Nå skal jeg bare pusse ned litt i motorrommet så er den klar til og klar gjøres for montering av alt som skal på torpedoveggen. Så skal jeg pusse meg bakover på bilen. Pusse ned taket og grunne det i dag tenkte jeg. Så skal jeg pusse litt under bilen også for der er det litt overflaterust som er greit og få bort. Men ved bakruta er det noen hull når ikke taktrekket er der. Og inni der kan jeg se at det er overflaterust der også. Men jeg kommer ikke inni der med hendene mine.
Noen forslag til åssen jeg skal gjøre det? Har ikke lyst til og sandblåse der heller for da blir det liggende der kanskje og samle rust. Tror kanskje aat det en D kam i b18 motoren min. Med 2 toms eksos. Det er ikke weberforgassere jeg har det er vel heller su forgassere tror jeg. Det er nesten litt deilig at det ikke er så varmt i dag for da kanskje jeg orker og gjøre litt. Men det behøvde ikke bli så kaldt som det er da. Og når jeg har gjort ferdig torpedoveggen tenkte jeg at jeg skulle sette inn motoren Og begynne og gjøre ferdig forskjermene. Så må jeg høre med Cato om han har frontkasset som han kan selge til meg for en fornuftig pris. Men aller først skal jeg på fyllinga og tømme hengeren og tømme den for søppel. Og så skal jeg hente motoren. Ha en strålende dag alle sammen. :D
Post Reply