Jeg kjører en del småkjøring med Duetten.
Ser at dette tapper batteriet noe. Jeg kompenserer tappingen med en "smart" lader.
Lurer på hvilke lovlige alternativer jeg har til å bruke hovedlysene som kjørelys.
Vil f.eks ekstra sterke parklyspærer være greit nok?
Mener at Volvo 240 hadde lov til å bruke parklysene som kjørelys.
Kjørelys, hvilke muligheter er lovlige?
Kjørelys, hvilke muligheter er lovlige?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Kjørelys, hvilke muligheter er lovlige?
Volvo hadde, som du sier, hvite kjørelys. Husker ikke wattstyrken, men kan tenke meg at det var rundt 20 watt. De var godt synlige, selv i litt skumring. Uansett er det vel i det området man bør velge?
Så bør vel baklysene være med?
Med 15 watts pærer i kjørelysene:
Vi snakker vel om ca. 50 watt, mot 150 watt tilsammen med hovedlyspærer, parklys skiltlys og instrumentlys – m. 12 voltsanlegg.
En tredjedel med ekstra kjørlyslykter, eller 2/3 dels besparelse, som har litt betydning.
Så bør vel baklysene være med?
Med 15 watts pærer i kjørelysene:
Vi snakker vel om ca. 50 watt, mot 150 watt tilsammen med hovedlyspærer, parklys skiltlys og instrumentlys – m. 12 voltsanlegg.
En tredjedel med ekstra kjørlyslykter, eller 2/3 dels besparelse, som har litt betydning.
Lurte faktisk på å sette inn LED-pærer i parklysene og baklysene. Det er jo matte glass, så "jukset" synes ikke.
Utfordringen blir å få tak i slike pærer i 6V med riktig sokkel.
Spørsmålet er om det er lovlig å kjøre med bare parklys tent, så lenge de er sterke nok. Og hva er sterkt nok?
Utfordringen blir å få tak i slike pærer i 6V med riktig sokkel.
Spørsmålet er om det er lovlig å kjøre med bare parklys tent, så lenge de er sterke nok. Og hva er sterkt nok?
JA, jeg vil gjerne ha med baklysene. Men jeg registerer at det ikke lenger er lovpålagt.Torbo2 wrote:Så bør vel baklysene være med?
Skal ta en vurdering av om baklysene faktisk er noen sikkerhetsgevinst i dagslys, eller om jeg like gjerne kan klare meg uten.
Det hjelper også litt å gire opp dynamoen. Det gjorde jeg på PV-en, men den er ombygd til 12 volt. Husker ikke helt turtall, men den lader med lysene på fra ca. 1100-1200 o/min.
Så spørs det om man får tak i mindre drev til 6 volts dynamo?
Det går kanskje å fikse drevet som sitter på? Borre ut naglene på reimhjulet og legge en 2-3 mm skive imellom slik at reima får en mindre diameter og derved roterer fortere? Men reima må ikke bunne i reimhjulet. naglene byttes ut med skruer....
På VW boble var det sånn man justerte viftereima i gamle dager.
Bare en ide.... Og for deg som liker prosjekter....
Så spørs det om man får tak i mindre drev til 6 volts dynamo?
Det går kanskje å fikse drevet som sitter på? Borre ut naglene på reimhjulet og legge en 2-3 mm skive imellom slik at reima får en mindre diameter og derved roterer fortere? Men reima må ikke bunne i reimhjulet. naglene byttes ut med skruer....
På VW boble var det sånn man justerte viftereima i gamle dager.
Bare en ide.... Og for deg som liker prosjekter....
Kan jo selvfølgelig undersøke børstene i dynamoen også
Har hatt bilen i 18 år, men ikke rørt dynamoen ennå. Tror ikke forrige eier gjorde det heller, og han hadde den i 16 år.....
Har hatt bilen i 18 år, men ikke rørt dynamoen ennå. Tror ikke forrige eier gjorde det heller, og han hadde den i 16 år.....
Børster er jo sikkert greit å bytte uansett. Samtidig smøre opp og sørge for at børstene går lett i holdedern (rense)...
Greit å få elimenert feilmuligheter....
jeg har børster i reserve på bilene.... Så da kommer jeg alltid videre...
Børster til starteren er ikke like viktig...
Greit å få elimenert feilmuligheter....
jeg har børster i reserve på bilene.... Så da kommer jeg alltid videre...
Børster til starteren er ikke like viktig...