Jeg kjører en del småkjøring med Duetten.
Ser at dette tapper batteriet noe. Jeg kompenserer tappingen med en "smart" lader.
Lurer på hvilke lovlige alternativer jeg har til å bruke hovedlysene som kjørelys.
Vil f.eks ekstra sterke parklyspærer være greit nok?
Mener at Volvo 240 hadde lov til å bruke parklysene som kjørelys.
Kjørelys, hvilke muligheter er lovlige?
Kjørelys, hvilke muligheter er lovlige?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Kjørelys, hvilke muligheter er lovlige?
Volvo hadde, som du sier, hvite kjørelys. Husker ikke wattstyrken, men kan tenke meg at det var rundt 20 watt. De var godt synlige, selv i litt skumring. Uansett er det vel i det området man bør velge?
Så bør vel baklysene være med?
Med 15 watts pærer i kjørelysene:
Vi snakker vel om ca. 50 watt, mot 150 watt tilsammen med hovedlyspærer, parklys skiltlys og instrumentlys – m. 12 voltsanlegg.
En tredjedel med ekstra kjørlyslykter, eller 2/3 dels besparelse, som har litt betydning.
Så bør vel baklysene være med?
Med 15 watts pærer i kjørelysene:
Vi snakker vel om ca. 50 watt, mot 150 watt tilsammen med hovedlyspærer, parklys skiltlys og instrumentlys – m. 12 voltsanlegg.
En tredjedel med ekstra kjørlyslykter, eller 2/3 dels besparelse, som har litt betydning.
Re: Kjørelys, hvilke muligheter er lovlige?
Lurte faktisk på å sette inn LED-pærer i parklysene og baklysene. Det er jo matte glass, så "jukset" synes ikke.
Utfordringen blir å få tak i slike pærer i 6V med riktig sokkel.
Spørsmålet er om det er lovlig å kjøre med bare parklys tent, så lenge de er sterke nok. Og hva er sterkt nok?
Utfordringen blir å få tak i slike pærer i 6V med riktig sokkel.
Spørsmålet er om det er lovlig å kjøre med bare parklys tent, så lenge de er sterke nok. Og hva er sterkt nok?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Kjørelys, hvilke muligheter er lovlige?
JA, jeg vil gjerne ha med baklysene. Men jeg registerer at det ikke lenger er lovpålagt.Torbo2 wrote:Så bør vel baklysene være med?
Skal ta en vurdering av om baklysene faktisk er noen sikkerhetsgevinst i dagslys, eller om jeg like gjerne kan klare meg uten.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Kjørelys, hvilke muligheter er lovlige?
Det hjelper også litt å gire opp dynamoen. Det gjorde jeg på PV-en, men den er ombygd til 12 volt. Husker ikke helt turtall, men den lader med lysene på fra ca. 1100-1200 o/min.
Så spørs det om man får tak i mindre drev til 6 volts dynamo?
Det går kanskje å fikse drevet som sitter på? Borre ut naglene på reimhjulet og legge en 2-3 mm skive imellom slik at reima får en mindre diameter og derved roterer fortere? Men reima må ikke bunne i reimhjulet. naglene byttes ut med skruer....
På VW boble var det sånn man justerte viftereima i gamle dager.
Bare en ide.... Og for deg som liker prosjekter....
Så spørs det om man får tak i mindre drev til 6 volts dynamo?
Det går kanskje å fikse drevet som sitter på? Borre ut naglene på reimhjulet og legge en 2-3 mm skive imellom slik at reima får en mindre diameter og derved roterer fortere? Men reima må ikke bunne i reimhjulet. naglene byttes ut med skruer....
På VW boble var det sånn man justerte viftereima i gamle dager.
Bare en ide.... Og for deg som liker prosjekter....
Re: Kjørelys, hvilke muligheter er lovlige?
Kan jo selvfølgelig undersøke børstene i dynamoen også
Har hatt bilen i 18 år, men ikke rørt dynamoen ennå. Tror ikke forrige eier gjorde det heller, og han hadde den i 16 år.....
Har hatt bilen i 18 år, men ikke rørt dynamoen ennå. Tror ikke forrige eier gjorde det heller, og han hadde den i 16 år.....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Kjørelys, hvilke muligheter er lovlige?
Børster er jo sikkert greit å bytte uansett. Samtidig smøre opp og sørge for at børstene går lett i holdedern (rense)...
Greit å få elimenert feilmuligheter....
jeg har børster i reserve på bilene.... Så da kommer jeg alltid videre...
Børster til starteren er ikke like viktig...
Greit å få elimenert feilmuligheter....
jeg har børster i reserve på bilene.... Så da kommer jeg alltid videre...
Børster til starteren er ikke like viktig...