Som det fremgår av en annen tråd så har jeg installert 123 ignition.
Denne grovinnstilles ved å vri på tenningsenheten til en lysdiode lyser.
Fininnstillingen skal skje med tenningslampe.
Jeg har ikke tilgang til 6V tenningslampe, men 12V er jo lett å få tak i.
Jeg har ikke peiling på bruk av tenningslampe, men ønsker å lære. Antar at jeg ikke kan bruke en 12V lampe på 6V krets.
Vil følgende kunne fungere?
Låne et 6V batteri og koble det i serie med mitt 6 V, deretter koble en 12V tenningslampe på disse batteriene som nå gir 12V.
Eller må ikke tenningslampen være en del av bilens strømkrets i det hele tatt? I så fall kan jeg jo bare koble til 12V på hverdagsbilen.
Tips mottas med takk.
Hvordan fininnstille tenning på 6V anlegg?
Hvordan fininnstille tenning på 6V anlegg?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Hvordan fininnstille tenning på 6V anlegg?
Det enkleste er å ta et 12 volts batteri og sette ved siden av bilen og koble minusen til bilen ved hjelp av en startkabel.
Så kobles tenningslampen til pluss på 12 volts batteriet og til gods. og vips så blinker lampa og til slutt der hvor du vil den skal blinke...
Så kobles tenningslampen til pluss på 12 volts batteriet og til gods. og vips så blinker lampa og til slutt der hvor du vil den skal blinke...
Re: Hvordan fininnstille tenning på 6V anlegg?
Flott!
Da gjenstår kun å lære seg hvordan en tenningslampe fungerer.
Da gjenstår kun å lære seg hvordan en tenningslampe fungerer.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Hvordan fininnstille tenning på 6V anlegg?
Hei
Hvorfor koble 12 voltsbatteriet til bilen? Holder med en 12 volt strømforsyning av noe slag, da de fleste jo har induktiv føler som går på strømpulsen som går i tennledningen. Eller tar jeg så feil at den ikke virker med direkte kobling til en akstern strømkilde? Får jo ofte en karamell uten å være i nærheten av bilen om en trekker av hetta hehe.
Men, uansett kan en nok greie seg med en gammel "analog" batterilader som strømforsyning.
Hvorfor koble 12 voltsbatteriet til bilen? Holder med en 12 volt strømforsyning av noe slag, da de fleste jo har induktiv føler som går på strømpulsen som går i tennledningen. Eller tar jeg så feil at den ikke virker med direkte kobling til en akstern strømkilde? Får jo ofte en karamell uten å være i nærheten av bilen om en trekker av hetta hehe.
Men, uansett kan en nok greie seg med en gammel "analog" batterilader som strømforsyning.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Hvordan fininnstille tenning på 6V anlegg?
Flott!
Er en slik tenningslampe selvforklarende, eller må man være smart for å bruke den?
Er en slik tenningslampe selvforklarende, eller må man være smart for å bruke den?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Hvordan fininnstille tenning på 6V anlegg?
Tennongslape er ikke noe hokus pokus. Sett føleren på tennpluggledning til fremste sylinderen. Deretter klemmer en inn og retter det blinkende lyset mot tenningsmerket. I vårt tilfelle hullet i svinhjulskåpen. Der skal en forhåpentligvis se tenningsmerkene på svinghjulet og "pilen" på svinghjulskåpen. Poenget med tenningslampen er å fryse bildet når motoren tenner. Derfor bør ikke lyset ellers være for sterkt. Blir som å bruke blits på kameraet. En fryser bildet når blitsen "går" av selv om lukkertiden er lengre... Derfor vil en bare se når det blinker og en kan stille inn tenningen. Husk å se etter om vakumslangen skal være av eller på med denne tenningen og hvilket turtall en skal måle tenningen ved.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Hvordan fininnstille tenning på 6V anlegg?
Felles jordingskabel er viktig av to grunner.
1. Det kan hende at både "blitzlampa" og 12 volt i enheten er synkronisert, altså må ha felles jord for å virke.
2. Det kan oppstår "rippelspeniger" (høyfrekvente og høyspenning) som kan knekke elektronikken i lampa, avhengig av hvordan den er konstruert.
Siden dette trolig ikke er oppgitt noe sted kan man safe med felles jording for de to batteriene.
Tenningslampe kobles vanligvis til 12 volt med to klemmer (rød og sort) - rød til pluss på batteriet.
noen skal kobles på til coil eller fordeler, men her gjelder bruksanvisningen.
En insuksjonsspole med klemme settes på tennpluggledning nr. 1 - med pil mot tennpluggen for at induksjonen skal slå rikig vei.
Når motoren går på tomgang uten vakumslange skal den blinke mot tenningsmerke som viser 5 grader. 7-10 er bedre med originalfordeler. Men 123 fordeler må man trolig holde seg til 5 grader.
Så kan man sjekke manualen og sjekke tenning ved 1500 eller 2000 omdr./min, avh. av motortype...
Da skal tenningen ligge på det som boka viser, f.eks. 22 grader v. 2000 o/min. men som sagt finn din motor i manualen og bruk de dataene i utgangspunktet. Sjekk også om målingen skal skje med eller uten vakum tilkoblet.
Om dette/tenningngen er ute av stilling vrir man fordeleren til målene stemmer. Da vil pilen i hullet på kløtsjhuset peker på streken p åsvinghjulet, eller på B18/B20 vil streken på kamdrevhuset stemme med reimhjulet framme....
Det var en grov framstilling....
1. Det kan hende at både "blitzlampa" og 12 volt i enheten er synkronisert, altså må ha felles jord for å virke.
2. Det kan oppstår "rippelspeniger" (høyfrekvente og høyspenning) som kan knekke elektronikken i lampa, avhengig av hvordan den er konstruert.
Siden dette trolig ikke er oppgitt noe sted kan man safe med felles jording for de to batteriene.
Tenningslampe kobles vanligvis til 12 volt med to klemmer (rød og sort) - rød til pluss på batteriet.
noen skal kobles på til coil eller fordeler, men her gjelder bruksanvisningen.
En insuksjonsspole med klemme settes på tennpluggledning nr. 1 - med pil mot tennpluggen for at induksjonen skal slå rikig vei.
Når motoren går på tomgang uten vakumslange skal den blinke mot tenningsmerke som viser 5 grader. 7-10 er bedre med originalfordeler. Men 123 fordeler må man trolig holde seg til 5 grader.
Så kan man sjekke manualen og sjekke tenning ved 1500 eller 2000 omdr./min, avh. av motortype...
Da skal tenningen ligge på det som boka viser, f.eks. 22 grader v. 2000 o/min. men som sagt finn din motor i manualen og bruk de dataene i utgangspunktet. Sjekk også om målingen skal skje med eller uten vakum tilkoblet.
Om dette/tenningngen er ute av stilling vrir man fordeleren til målene stemmer. Da vil pilen i hullet på kløtsjhuset peker på streken p åsvinghjulet, eller på B18/B20 vil streken på kamdrevhuset stemme med reimhjulet framme....
Det var en grov framstilling....
Re: Hvordan fininnstille tenning på 6V anlegg?
Står det spesifisert i instruksjonen til tenningslampa?Reodor57 wrote:Husk å se etter om vakumslangen skal være av eller på
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Hvordan fininnstille tenning på 6V anlegg?
Æææ, hvordan vet jeg hvor fort motoren går? Jeg har ingen turteller.Torbo2 wrote:Så kan man sjekke manualen og sjekke tenning ved 1500 eller 2000 omdr./min, avh. av motortype...
Da skal tenningen ligge på det som boka viser, f.eks. 22 grader v. 2000 o/min. men som sagt finn din motor i manualen
Manualen du henviser til, er det reparasjonshåndboken for motoren eller bruksanvisningen for tenningslampa?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Hvordan fininnstille tenning på 6V anlegg?
Reparasjonshåndboka til bilen sier:
19-21 grader fortenning ved 1500 omdr./min (jeg ville valgt 22-24).
4-5 grader statisk, eller ved laveste tomgang uten vakumtilkobling skal gå bra. (Jeg bruker ca. 8 grader).
Men med 123 ignition er det litt usikkert med å øke tenningen, da de allerede er oppjustert i sine kurver.
jeg har en løs turteller liggende, men om den virker nå et jeg ikke. Den trenger i det minste nytt batteri innvendig, tror jeg. Så den kan du få lånt.
Jeg har også en biltematurteller for fastmontering, men det er litt styr for en rask operasjon som å stille tenningen...
Jeg måler kun statisk, eller på laveste turtall, for da skal reguleringen oppover gå riktig, såfremt vekter og div. deler i fordelen er smurt og får lett.
Med 123 er det ikke tilsvarende bevegelige deler inni der, så statisk (lav tomgangsmåling) er bra nok. Havner du et par grader over (før høy), er det god sikkerhetsmargin for teningsbank eller redusert effekt. Effekten vil helst øke med et par grader opp på tenningen....
19-21 grader fortenning ved 1500 omdr./min (jeg ville valgt 22-24).
4-5 grader statisk, eller ved laveste tomgang uten vakumtilkobling skal gå bra. (Jeg bruker ca. 8 grader).
Men med 123 ignition er det litt usikkert med å øke tenningen, da de allerede er oppjustert i sine kurver.
jeg har en løs turteller liggende, men om den virker nå et jeg ikke. Den trenger i det minste nytt batteri innvendig, tror jeg. Så den kan du få lånt.
Jeg har også en biltematurteller for fastmontering, men det er litt styr for en rask operasjon som å stille tenningen...
Jeg måler kun statisk, eller på laveste turtall, for da skal reguleringen oppover gå riktig, såfremt vekter og div. deler i fordelen er smurt og får lett.
Med 123 er det ikke tilsvarende bevegelige deler inni der, så statisk (lav tomgangsmåling) er bra nok. Havner du et par grader over (før høy), er det god sikkerhetsmargin for teningsbank eller redusert effekt. Effekten vil helst øke med et par grader opp på tenningen....