445 wrote:Det bør vel (i alle fall i teorien) være mulig å måle om tromlene er runde eller ikke?
Jeg har laget meg en rigg for å måle tromler med måleur, men da trenger jeg er rett bakaksling for å måle. Jeg har en, men den har en skjevhet, ifølge dreiebenken til Motorteknikk i Mjøndalen...
Med riggen/utstyret fant jeg en ovalitet som gjorde at jeg byttet trommel. Da gikk den fint og jevnt over bremserullene på NAFs testestasjon.
Slik er utstyret (noen enhver trenger i et moderne hjem?):
. Jeg kunne nok ha dreid den, men jeg hadde trommel i reserve.. Den "nye" er rett, men gir en liten subbelyd, som kan tyde på en svak urundhet eller skjev aksling på grunn av min sønns sladding, hvor han bøyde panhardstaget...
Det utstyret kan evt. overdras av klubben for videre forskning, da jeg ikke har plass lengre til den slags oppstillnger...
Med en ny aksling vil utstyret kunne finne det som trengs...
Toleransene for ovalitet og urundhet er 0,15 mm, men jeg holder meg under 0,1 mm og med dette utstyret kan jeg måle hundredeler og det skulel vær nødvendig?
Med litt styr kan man også måle tromlene på bilen, men der betyr litt mer skruing enn kun å vippe av tromlene..