Felger med litt gummi på

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Post Reply
Torbo2

Felger med litt gummi på

Post by Torbo2 »

Vi skviver om det vi liker. Men dette passer vel dårlig på en PV? Passer sikkert ikke i forumet heller, men nå er bildet av felgen med litt gummi på lagt ut til skrekk og advarsel!
Image
Det er jo en volvo dette også, men noe helt annet...
445

Re: Felger med litt gummi på

Post by 445 »

Etter mitt syn er dette ikke pent.
I tillegg er det utrolig hardt og guffent å kjøre med.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2

Post by Torbo2 »

Min sønn vurderte alufelger, men heldigvis var det ikke så lett å få tak i med boltsirkel 114,5. Så for å slippe mer mas kjøpte jeg noen brukte 5,5 tommers felger til ham, og de sitter på nå. og han ble fornøyd. Ang. felger til sommerdekk kjøpte vi fire fine av en god kontakt i Lindkjøping. Det var 100 porsent runde og profflakkerte med x antall lag med lakk, nesten som om dekkene ikke ville på... Men til gjengjeld vil det nok aldri bli lekkasje meoolm dekk og felg på den bilen.
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Så for å slippe mer mas kjøpte jeg noen brukte 5,5 tommers felger til ham, og de sitter på nå. og han ble fornøyd.
Er det vanskelig å få tak i 5,5 tommers felger?
Jeg har diverse felger liggende på et lager. Hvor måler man om det er 5,5 tommer? Fra felgkant til felgkant?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2

Post by Torbo2 »

Bredden måles mellom felgkantene på innsiden der hvor gummien får anlegg.
De fleste felgene er 4,5 tommer, og de tidligere opp til 1960, fire tommers. Men det er nok litt forskjellig ombyttinger som ha skjedd i de årene, så man må jo måle.
Det mest matsjende er fem tomemrs, de er diskret breddet og gir et lite psykologisg preg om at noe er litt annerledes, men bare et trenet øye kan se at det er noe spesielt. Andre bare opplever det som meget passende. Men det er vel ikke mange som kan lage fem tomemrs felger.
De som er mer gale enn de fleste av oss kunne kanskje finne på å skjære ringen av en annen felg å sveise på med f.eks. +10 - 15 mm tillegg. Det fine med det er at det da blir kun en svein i omkretsen, mot to ved vanlig bredding.
Men en sveis er det langt mindre muligheter for skjevhet også. Og med godt forarbeid og måling kan man gjøre det selv, ogm man er dreven, vel og merke...
Et annet enkelt "lugubert" råd er å montere Toyota Hiace-felger fra en tidligere årgang. Her er det fin impress, rikitg boltsirkel og 5,5 tommers felg. - Må måles for sikkerhets skyld.... Men det var en utskeielse, da man jo helst vi l ha originale felger evt. modifiserte.
Men om man bruker felgringene fra en Hi Ace og sveiser eller klinker på et Volvonav er man jo ikke ute av kontroll. Men for en jobb a gitt.... og dette skal man ikke gjøre hjemme i garasjen uten nødvendige kunnskaper...
Post Reply