444

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Torbo2

Re: 444

Post by Torbo2 »

Noen damer har sansen og uvanlige kvaliteter.. På gården hvor jeg har Duetten om vinteren dukket det opp en ung dame som tente på Duetten, og ville gjerne prøve den. Ja, det kan du vel, sa jeg nølende, uten å tenke meg om. Skulle jo sagt at da må jeg være med, men praten gikk med gådseieren og dama kjørte avgårde som om hun skulle hatt 50 års erfaring med bilen. Etten et kvarter kom hun tilbake og parkerte som om det skulle vært hennes egen bil og sa: Dette var saker, slik bil burde jeg hatt! Den dama var likanes!
Hva skulle jeg si? e, he, jo, den passet deg og bilen kom enda mer til sin rett.
Svært mange opplever Duett og PV som "kule biler", og jeg har et inntrykk av at våre biler er mer likanes enn f.eks. Porsche og Ferrarri, som utstråler noe annet en de myke "snille" Volvoene våre....
Siden jeg ikker er psykolog kan jeg ikke beskrive ovennevnte fenomener inngående, men jeg jo konstatere ut fra egne erfaringer.
jangu1@hotmail.com

Post by jangu1@hotmail.com »

Porche og ferrari kan ikke måle seg med pv/duett. Men en 50/60 talls Chevrolet kan nok det, hvertfall nesten. :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
jangu1@hotmail.com

Sånn som disse gamle epatraktorene var jo kjempe tøffe synes jeg en gang. Madammen tror jeg har lyst på en duett så da må jeg vel få tak i meg det etterhvert også tenker jeg. Men først skal pv,ene bli ferdige før jeg kjøper noe nytt for hvis ikke så blir jeg vel aldri ferdig med dem. Selv om jeg har veldig lyst til og kjøpe flere biler nå, men da må de bilene eller bilen jeg kjøper nå være kjørbare. Men da er de så dyre i innkjøp at jeg ikke har råd til dem eller den. Jeg skulle jo egentlig bare ha en når jeg kjøpte de jeg har men han skulle jo selge begge to under ett og jeg fikk ikke kjøpt bare en. Madammen synes pv,n begynner og bli fin. Hu synes dem er luke men hu synes duetten er kulere da. :D
Torbo2

Post by Torbo2 »

Her er jo fargen du er på jakt etter?
Gult er jo kult: Image
jangu1@hotmail.com

Gult er veldig kult ja.
jangu1@hotmail.com

Da har jeg ringt og snakket med hu dama på lakkrekvisita. Kjempe hyggelig dame gitt. Jeg skal dit en dag og se om de kan blande noe lakk til meg. Jeg har den farge bare i huet mitt. Tror egentlig ikke jeg har sett noen biler med den fargen hvertfall. Men en bil skal jo bli den første. Så skal jeg ta bilde av den og legge ut her tenkte jeg. Jeg finner ikke noe fargekart over lakk på nettet.
Røber'n

Post by Røber'n »

Jeg synes den gule duetten var litt tøff, jeg da... :oops:
Har veldig sansen for de som tør å gjøre noe litt utenom det vanlige, og som kjører stilen helt ut. Tror neppe det er noen billig jobb som er gjort på den bilen. Tenk å legge så mange timer og penger i en sitrongul duett. Helt rått! Hadde vært kult å lage en sånn til kona... :D
20-40 lapper for en lakkjobb er vel ca prisen rundt omkring. Trur det fort blir nærmere 40+++ de aller fleste stedene du spør. Veit om folk som har betalt 70 lapper for lakkering som ikke ser bra ut engang. Men, så finnes det noen som synes det er dritkult med litt variasjon fra dagens plastikkdritt, og som i tillegg til å tjene noen kroner koser seg stort med å forskjønne en gammalbil innimellom.
Hvis du er like nøye med lakkering som du er med resten tror jeg du kan få til et veldig bra resultat på egenhånd. Det viktigste er kanskje å være nøye nok med valg av produkter og utstyr, samt å sørge for at det er minst mulig støv i rommet. Tid har du jo nok av, så da kan du jo legge flere supertynne lag så slipper du sig.
Jeg har trua på 544'n din, det blir ordentlig morro å komme innom og beskue prosjektene dine til sommeren.
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
jangu1@hotmail.com

Ja velkommen skal du være. Ja den er kul den gule duetten. Men denne pv,n skal være svart for den skal jeg ha helt orginal hvertfall så langt det lar seg gjøre. Men den andre skal jeg ha knall oransje. Men hvis jeg kjøper meg en duett en dag så skal du ikke se bort i fra at den blir sånn gul som på bildet her. Ja jeg skal være like nøye med lakkinga som med resten. Jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg en bra lakksprøyte og gjøre som du sier, legge tynne lag så det ikke blir noe sig. Jeg tenkte når jeg kommer til lakkinga at jeg skulle bygge en ramme rundt bilen også pakken inn bilen i plast mens jeg lakker. Bare sånne trelister som ramme også plast rundt hele bilen. Sette bilen oppe på plast så slipper jeg og spyle gulvet. Også bruke sånn plast som de bruker på utsiden av isolasjon på hus og sånt. For den tåler litt.
Det er ikke stort som skal overlates til tilfelldighetene når det gjelder de bilene. Jeg snakket med en lakkerer i Moss og han skulle ha mellom 15 og 20 tusen for og lakkere denne pv,n. Den 544,n min skal bli rimelig spessiel både når det gjelder farge og utseende. Det er alltid hyggelig med besøk så bare ta deg en tur når det passer deg. Jeg gjør det nøye nå for da slipper jeg og gjøre noe stort på disse bilene senere. Senere da så blir det bare vedlikhold. :D
Røber'n

Post by Røber'n »

Sorry, følger med på begge prosjektene dine, så da blir det litt surr. Men, jeg veit at 444'n skal bli original og svart, og at 544'n skal bli helt rå, hehe...
15-20 laken for lakkering av en svart bil er så vidt jeg kan forstå rimelig hvis ikke man, som du, har tenkt å gjøre det selv. Du hopper jo i den store bakken først da, når du skal lakkere svart bil selv. Godt du skal trene litt på appelsinbilen først da... :D
Smart å bygge telt med diffusjonsplast. Trur aldri det kan bli for reint når man driver med lakkering, spesielt på en blank svart bil...
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
445

Post by 445 »

Her er en link jeg har hentet mye inspirasjon fra:

http://www.bilforumet.no/andre_forum/la ... kboks.html

Håper du ikke tar deg nær av begrepet "fattigmann". Det er ikke jeg som har navngitt artikkelen, men du nevner jo dine litt begrensede økonomiske midler sånn en gang i blant, så jeg regner med at du ikke blir støtt.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2

Post by Torbo2 »

Imponerende! Kanskje vi burde tatt en prat med lakkeringsmesteren?
jangu1@hotmail.com

Jeg tar meg ikke nær av det nei. Jeg er like rund i kantene som jeg er feit. hehe. Nei tenk ikke på det. Jeg er ingen nærtagende person heldigvis. Jeg leste det han skrev og det var like smart som det var enkelt. Imponerende var det. :D
jangu1@hotmail.com

Da er det bare og få løsna tromlene på bakakselen. Jeg holder på og tilpasse avdrageren jeg kjøpte på biltema. Men nå finner jeg ikke igjen hjulmutterene nå da. Jeg vet jeg satte de ett sted også tenkte jeg at de kan stå der for de skal jeg ikke ha på en stund men så husker jeg ikke hvor det var hen da. Det er to hjulmuttere på hvert hjul på den andre pv,n så jeg får låne av den så jeg får løsnet trommelene. Så da er det og få pussa bakakselen helt ferdig når jeg får av trommelene og beskyttelsesplata. Så jeg kommer helt inntil den og får gjort rent der. Når jeg råd så skal alle 4 trommelene leveres til dreiing. Så kan jeg få tak i bremsebelegg. Gjerne med nagler for det er enklest. For jeg gjorde det på bremse på traktoren til svigerfar og de ble kjempe bra. Han kjørte jo uten bremser på traktoren. Det var så vidt han ikke kjørte uti elva her med traktoren her fordi det ikke var bremser på den. Da kjørte jeg den rett opp i verkstedet og fiksa det. Og det gikk greit det. Men jeg skal ha nye bremsepumper bak også. Men det må taes etterhvert som økonomien tillater det. Akkurat nå tillater ikke økonomien min noen ting fordi jeg har ikke 5 øre i inntekt for tiden. Takket være det j....... NAV.
jangu1@hotmail.com

Er det noen her som har prøvd den motorstativet fra biltema? Er det noe vits i og kjøpe fra biltema eller kjøpe den ett annet sted. Og passer den til en Volvo motor? Noen som vet noe eller har prøvd den? Lurer på om jeg skal innvestere i en sånn slipper jeg og løfte så mange ganger på den. Med min rygg så er det ganske greit og slippe. Det ser ut som jeg må ha en annen topp for det så ut som det var rust i kjølekanalene i toppen. Det er snakk om en topp til en B16 eller B4B da. Om det er mulig og få tak i da. Åssen er de når man kommer til en eller flere skruer som sitter fast tro. Får man det motorstativet til og stå i ro så man får skrudd løs skruer som sitter godt fast tro. Erfaringer mottas med takk positive eller negative. Bare de er realistiske. :D
Røber'n

Post by Røber'n »

Har brukt biltemabukken på andre motorer, og den fungerer helt greit. Stabil og grei å justere.
Til jul for 2 år siden ga jeg bort en motorbukk fra garage15. Han som fikk den er visst fornøyd. Den er veldig lik biltema sin, med mange justeringsmuligheter. FINN-kode: 32281998 Denne er nå satt ned fra 799 til 399. Hvis jeg ikke husker feil har de også en sammenleggbar modell, hvis det er interessant.
Kan absolutt anbefale deg å investere i en bukk. Du kommer til å ha stor glede av den, både fordi du får motoren opp i arbeidshøyde, og fordi du kan rotere den ved behov slik at du enkelt kommer til bunnpanne/lager/oljepumpe osv... I tillegg sparer du på ryggen din!!!
Post Reply