Tennplugger tabell

Nyttige linker en kommer over på internett
Post Reply
Torbo2

Tennplugger tabell

Post by Torbo2 »

Her er en tennpluggtabell til NGK-tennplugger. Plugger som er i toppklasse. Høyrere tall - kaldere. Og mer står i lista... BP6HS er altså varmere enn BP7HS, og sistnevnete passer best til trim... Erfaringer fra den svenske Amazonklubben...
http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=127
Her står også noen andre interessante linker for noen...
445

Re: Tennplugger tabell

Post by 445 »

Denne hører absolutt inn under "nyttige linker"!
Kan du forklare på en lettfattlig måte hva som ligger i begrepene kaldere og varmere, og hvilken betydning dette har for våre biler?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2

Post by Torbo2 »

Varme plugger er best på biler som går på småkjøring, da noen anbefalte ellers kan sote seg til. De brenner seg ikke rein, kan man si.
På langtur er originalplugger på original motor helt ok.
Til trim er den effektive virkningsgraden i motoren langt høyere og vanlige plugger kan brenne med motorskader til følge. Isolatoren på pluggene blir i første omgang helt hvit og deretter kan midtelektroden smelte og motoren går med høyt pådrag over lengre tid.
Så her må man velge kalder plugger...
I noen tilfelle velger noen en "feitere" lambda (blandingsforhold) for å kompensere og også øke ytenlsen og da er problemet mindre, men generelt må trimmede biler ha kaldere plugger om man følger oppskriften....
Lambda 1 = 14 000 liter luft per liter bensin. Det er er jo et fint begrep, som Volvo tok fram i markedsføringen, og så astronomisk vitenskaplig at folk kjøpte Volvo av den, sikkert av andre grunner også, at dette var Volvo eksperter og enerådende på. Men dette kunne jo motoreksperter fra bilens barndom... I dag er det meste inovativt (hva nå det betyr?) og det selger det også... :shock:
På Duetten valgte jeg noe mager blanding i en periode og da ble pluggene for varme (hvite) på langtur. Så prøvde jeg kaldere Biltemaplugger Equem tror jeg de het, og de gikk fint.
Nå er forgasseren optimalisert til lambda 1, og ca. 2-3% C0 på tomgang, og nålen i forgasseren regulerer riktig oppover i turtall..
Og nå går det bra med orginale plugger. Men jeg vil nok sjekke ut BP6ES eller BP7ES hva som fungerer best. Kan jo ikke spare på tenningen....

Et annet viktig poeng er at pluggene må være skrudd til med rikitg moment. Blir de skrudd for hardt til, kan de sote. Og for løst, brenne.
Midtelektrode og isolator får nemlig kjølingen igjennom pakningen og fel trykk på denne vil gi feil varmeavledning!

Slikt har jeg løpende kontroll på (prøver), sånn at ikke ting "seiler sin egen sjø" ...
445

Post by 445 »

Mange takk for opplysende og klart svar!
Torbo2 wrote:Et annet viktig poeng er at pluggene må være skrudd til med rikitg moment. Blir de skrudd for hardt til, kan de sote. Og for løst, brenne. Midtelektrode og isolator får nemlig kjølingen igjennom pakningen og fel trykk på denne vil gi feil varmeavledning!
:shock: Dette var jeg IKKE klar over!
Hvor finner jeg ut av hvilket moment jeg skal bruke på pluggene? Står det i verkstedhåndboka?
Må sjekkes når jeg kommer hjem.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply