444
Re: 444
De bremsejusteringene var jo en utfordring og her kan en manual litt til være greit å ha. Manualene ligger på hovedsiden, for de som ikek har sett det...
For avansert? Det var vel en av årsakene til at Volvo gikk over til duoservo, men det er litt knotete og følsomt det også... Det var store krav til bilmekanikere den gang! De fleste trommelbremser i dag, som jeg kjenner til er langt enklere.... Bortsett fra ESP- ABS-følere o. a. som er tilknyttet bremsene. Skiver er vel det vanligste i dag, selv på bakbremser (dessverre)... Men de ruster fast i stedet i saltlaken vår!!!!
De sitter jo mer elelr mindre åpent, men raklet under her er i det minste innelukket...
Hva er best?
For avansert? Det var vel en av årsakene til at Volvo gikk over til duoservo, men det er litt knotete og følsomt det også... Det var store krav til bilmekanikere den gang! De fleste trommelbremser i dag, som jeg kjenner til er langt enklere.... Bortsett fra ESP- ABS-følere o. a. som er tilknyttet bremsene. Skiver er vel det vanligste i dag, selv på bakbremser (dessverre)... Men de ruster fast i stedet i saltlaken vår!!!!
De sitter jo mer elelr mindre åpent, men raklet under her er i det minste innelukket...
Hva er best?-
jangu1@hotmail.com
Varebilen min er såpass gammeldags at den har trommelnremser bak. Og det er en 2007 modell. Men franskmenne er litt gammeldagse på enkelte områder. Jeg klarte og knekker 2 av de justerings skruene. Da må jeg vel bytte hele den plata som de sitter på. Tror jeg må ha hjelp den dagen jeg skal montere forstillinga på bilen igjen. For jeg finner ikke helt ut hvor stabilisatorstaget skal stå og åssen det skal festes. Så skal jeg til legen i morgen og sykehuset igjen på torsdag. Jeg sier bare bli faen ikke syk i norge for det er dyrt. Denne uka har jeg brukt ca 3000 kr på leger og medisiner. Også skal jeg i 50 årslag til broren min på fredag. Så måtte jeg kjøpe dress i dag da og ny skjorte. Jeg ville mye heller brukt de pengene på pv,ene. Og gjerne den tia jeg skal være i det 50 årslaget også kunne jeg heller brukt på pv,ene. Jeg lurer på når jeg får noe sveiseapparat jeg da. Har ikke hørt en dritt om noe etter at Reodor sa at han skulle sende ut regninger. Kanskje han bare skal vente til jeg helt sikkert har glemt alt jeg lærte på det kurset. Det er ikke Reodor som skal sende ut regninger altså. Han som hadde kurset skjønte jeg skulle gjøre det. 
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
-
Håvard E Johansen
Hei. jeg varmet mine ganske så godt, nesten røde. da kom dem. så fikk jeg sveiset på en litt større mutter. Etter som dem hadde blitt deformert etter tidligere stunt med visegrip tang osv. så nå kan jeg bruke en 13mm pipe. 
Det er nok en god løsning. Ingen grunn til å kaste bremseskjoldene. Når de blir rødglødende, eller nesten, så sprenger de bitte litt i skjoldet og rusten blir pulverisert, og når de kjølner så krymper de litt og er de som regel løse etter bare en omgang. Sitter de fortsatt må prosessen gjentas til de løsner og så litt rustløser i tilelgg så bør det holde.
Mutterne kan jo magges/migges på. Når den jobben er gjort er har de kanskje løsnet undeveis, om du ikke har løsnet dem på forhånd...
Mutterne kan jo magges/migges på. Når den jobben er gjort er har de kanskje løsnet undeveis, om du ikke har løsnet dem på forhånd...
-
jangu1@hotmail.com
Hei. Jeg varmet de opp så de var nesten smeltet. Men jeg prøver igjen jeg. De var såpass varme at jeg så nesten gjennom dem.
Så for vi se åssen det går.
Så for vi se åssen det går.
-
jangu1@hotmail.com
Da har jeg fått løsnet de som var igjen. De går ikke veldig lett men de går greit lissom. Så har jeg spraya på masse rustoppløser så det kan vel hende de går lettere når den for virket en stund.
Så bra!
Rustløser og tålmodighet er en god kombinasjon.
Rustløser og tålmodighet er en god kombinasjon.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
-
jangu1@hotmail.com
Ja de lærde sier det.
Jeg kan jo bare si meg enig i det. Tålmodighet er jeg ikke helt sikker på hva er men jeg vet mange andre har det. Jeg ble bare ikke utstyrt med det. Det var vel noe de glemte og gi meg ved fødselen tror jeg.
-
jangu1@hotmail.com
I morgen går turen atter til Jørgenrud. Er greit så lenge det ikke er så langt dit. Ca 10 minutter med bil. Skal kjøpe noen foringer til bakakselen. De rundt bakakselen og de til festene i overkant på bakaselen.
Og akkurat DET synes jeg du skal være takknemlig for!jangu1@hotmail.com wrote:Varebilen min er såpass gammeldags at den har trommelnremser bak. Og det er en 2007 modell. Men franskmenne er litt gammeldagse på enkelte områder.
For oss som kjører normalt så mener jeg det er best med tromler bak.
Spesielt i Oslo-området er det for tiden en "epidemi" der det byttes bremseskiver bak på utrolig mange biler.
Ved vanlig kjøring bruker du nesten ikke bremsene bak, og da setter de seg fast av alt saltslapset.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
-
jangu1@hotmail.com
Ja de er jo bedre beskyttet for saltet og slapset når det er tromler. Det har jeg faktisk ikke tenkt på før. Men når sier det så er jeg i grunn enig med deg i at det er en fordel med tromler bak. 
-
jangu1@hotmail.com
Jeg rakk ikke Jørgenrud i dag gitt. Jeg var innom en butikk i Askim med masse skruer som heter Tools. Fant skruer til opphenget til bakakselen og til nedre bærebru. Det 3 skruene som holder de nedre bærebruene sammen.
Er det tommeskrier der?
Har Tools tommeskruer? I så fall, godt å vite.
Ellers er det Zakariassen i Oslo, som har tomme-, gjengestigninger osv. i et kartotek som neppe noen kan overta, da han og kanskje en ansatt til der har kartotetket i hodet.
Mannen bak disken fant de skruene jeg skulle ha, bare ved å se på skruene, og gikk rett på hylla og vips så lå den på disken... Spørs om slikt kan legges inn på data? I så fall vil vel prisene fordobles, og om noen gidder å følge opp denne servicen i flere generasjoner?
Men vi får krysse fingrene!
Har Tools tommeskruer? I så fall, godt å vite.
Ellers er det Zakariassen i Oslo, som har tomme-, gjengestigninger osv. i et kartotek som neppe noen kan overta, da han og kanskje en ansatt til der har kartotetket i hodet.
Mannen bak disken fant de skruene jeg skulle ha, bare ved å se på skruene, og gikk rett på hylla og vips så lå den på disken... Spørs om slikt kan legges inn på data? I så fall vil vel prisene fordobles, og om noen gidder å følge opp denne servicen i flere generasjoner?
Men vi får krysse fingrene!
-
jangu1@hotmail.com
Ja det var noen tomme skruer og andre millimeter skruer. Så de har litt tommer. Men ikke det beste utvalget. Da vet jeg hvor jeg skal gå gor og få tak skruer jeg ikke får tak i andre steder.