Modifisere et 12V relé til 6V?
Re: Modifisere et 12V relé til 6V?
Nå har jeg kommet på noe her... Det finnes elektroniske duppeditter som gjør om 4,5-9volt til 12 volt. Har sågar funnet en på nett til rundt kr 200 som leverer 12 volt 500mA. Det bør være nok til å trekke et rele. Dvs at dersom en monterer inn et slikt mellom sikringen og fotomkobler får en 12 volt styrestrøm inn på releet og en kan da styre 6 volts lampene uten problemer med et 12 volt rele.
Jeg har også funnet ut hvordan en gjør om en har gamle H3 lamper med 12 volt pærer som kan passe på en "gamling" med 6 volts anlegg. En går da til Clas Ohlson og kjøper reservepærer til deres oppladbare "værsting" av en lommelykt. Denne har 6Volt H3 pære på 35 Watt til kr 19/stk.
Mer smarte ting har jeg ikke klekket ut ennå hehe, men dette kan kanskje noen dra nytte av?
Linken på omformer.... http://no.farnell.com/xp-power/jcd0605s ... dp/2065281
Ha en fin kveld!
Jeg har også funnet ut hvordan en gjør om en har gamle H3 lamper med 12 volt pærer som kan passe på en "gamling" med 6 volts anlegg. En går da til Clas Ohlson og kjøper reservepærer til deres oppladbare "værsting" av en lommelykt. Denne har 6Volt H3 pære på 35 Watt til kr 19/stk.
Mer smarte ting har jeg ikke klekket ut ennå hehe, men dette kan kanskje noen dra nytte av?
Linken på omformer.... http://no.farnell.com/xp-power/jcd0605s ... dp/2065281
Ha en fin kveld!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Bra med idétilfang her! Kansje et kan styre andre enheter eller flere releer om man kobler om litt?
Det kan jo hende at slike ting kan brukes til andre ting også, f.eks. til USB-lader for de som måtte ønske det?
Det kan jo hende at slike ting kan brukes til andre ting også, f.eks. til USB-lader for de som måtte ønske det?
Kan du ikke koble dem i serie?Torbo2 wrote:Mine er forresten 6 volts, så om noen bil bytte med 12 volts så kunne det vært fint...?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Tror det må bli paralelt, men det kommer litt an på hvor god stabiliseringe det er på disse. Parlelt kan bety at den ener overtar hele styrainga om de går til smme krets f.eks. en radio. Men disse så jo litt proffe ut...
Altså, jeg mente å koble dine to 6V horn i serie for å kunne brukre dem på 12V anlegg.
Det var noe annet ja, smart! Det har jeg tenkt på selv, men var usikker på om det skulle gå? Om det er ulike, unøyaktig antall viklinger på de to, kan det ene ta over og det andre ikke gi lyd!
Men det skal jeg jaggu prøve...
Men det skal jeg jaggu prøve...
Hvis det ikke funker med horn, kan du jo forsøke rundstykker?
Sorry...
Sorry...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Eller bjeller?
Da skal det bli lyd. Og skulle bjellene svikte, så blr det en høyttaler som kan gi den lyden som passer best. F.eks. "flytt deg din rågjenger"!. Styrt fra en MP3-fil via en forsterker og innom en ekstra hornbryter.
Har noen prøvd en dings som settes i lighteruttaket som gir trimma V8 eller V12 motorlyd via radiosignaler til FM-båndet?
Den følger motorens turtall, og er en morsom sak om man vil leve seg inn i en annen verden en dag?
Så kan man kjøre innom et vekstedet og klage på rar motorlyd, og få en forundret mekaniker til å klø seg i hodet!
(om jeg har gjort det?.. ikke spør....)
Dingsen selges på Teknikmagasinet, bla. Den kan også sende mp3-filer til FM-båndet..
Har noen prøvd en dings som settes i lighteruttaket som gir trimma V8 eller V12 motorlyd via radiosignaler til FM-båndet?
Den følger motorens turtall, og er en morsom sak om man vil leve seg inn i en annen verden en dag?
Så kan man kjøre innom et vekstedet og klage på rar motorlyd, og få en forundret mekaniker til å klø seg i hodet!
(om jeg har gjort det?.. ikke spør....)
Dingsen selges på Teknikmagasinet, bla. Den kan også sende mp3-filer til FM-båndet..
Last edited by Torbo2 on Wed 11 Jan 2012 13:44, edited 1 time in total.
Det er kanskje ikke så aktuelt med våre biler, men et relé til coilen gjorde uderverker på 60- og 70-tallet da tenningsanlegget ofte var en årsak til startproblemer, kombinert med svakt batteri. Det økte spenningen med mellom en og to volt, og var ofte nok til at det kom tiltrekkelig gnist.
Noen satte inn coil med formotstand, altså en 9 volts coil, som fikk ca. 10 volt i start øyeblikket og omtrent det samme (ca. 9 volt) under kjøring. Da releet slapp så gikk strømmen via en formotstand på ca. 2 Ohm og derved ble ikke coilen og stiftene overbelastet når motoren gikk vanlig.
Men på 6 volts biler var det rele som var tingen....
Noen satte inn coil med formotstand, altså en 9 volts coil, som fikk ca. 10 volt i start øyeblikket og omtrent det samme (ca. 9 volt) under kjøring. Da releet slapp så gikk strømmen via en formotstand på ca. 2 Ohm og derved ble ikke coilen og stiftene overbelastet når motoren gikk vanlig.
Men på 6 volts biler var det rele som var tingen....
Da har en pose med releer ankommet.
Skulle noen trenge, så si fra. Kjøpte noen ekstra.
Skulle noen trenge, så si fra. Kjøpte noen ekstra.