Lettere start

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Torbo2

Lettere start

Post by Torbo2 »

Våren er trolig et stykke unna, og dette tipset burde nok kommet før opplag av bilen, men...

Når bilen står lenge har bensinen en tendens til å sige tilbake til tanken, selv om pumpa fungerer bra nok til vanlig.
Så om bilen ikke starter til våren er det trolig mangel på bensin. På eldre PV/Duett er problemet delvis løst ved at det er en håndpumpearm på pumpa som kan brukes ved tørt system.

Jeg har hørt om at det fins bensinfilter med returventil?

Har noen kjennskap til dette?

Det går jo an å sette inn elektrisk punpe parallelt med den originale, men den koster litt og er mer jobb å sette inn..
Håvard E Johansen

Re: Lettere start

Post by Håvard E Johansen »

Det hørtes ganske lurt ut. sist jeg startet min. Blåste jeg trykkluft i tanken, hjalp bensinen frem på den måten. Men hvor bra det er mot rør\pumpe osv, kan jeg ikke si noe om. Fikk trykk testet systemet da :shock:
Torbo2

Post by Torbo2 »

Der kan du se... Behovet er der nok for flere...
Men jeg har ikke fått sjekket ut på nett ennå, da jeg har hatt en travel uke, mildt sagt...
Når førrst pumpa får bensin, pleier det å holde noen dager uten for mye kinning... Men to av mine biler har dette problemet. På den ene har jeg satt inn en gummiballpumpe som tilhører klumpen på bensinslangen til en påhengsmotor, men det ser litt rart ut...
Så her må det gjøres mer ryddig....
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:På eldre PV/Duett er problemet delvis løst ved at det er en håndpumpearm på pumpa som kan brukes ved tørt system.
Var dette kun på de eldre modellene?
Bruker denne håndpumpen ganske ofte, så det må være et savn å ikke ha den.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2

Post by Torbo2 »

Dette er en fordel som B16 er utstyrt med, og herved ble jo også behovet bekreftet fra 445. På biler med B18/B20 er dette ikke på plass. Selv på nyere biler må man ofte kinne lenge når bilen har stått parkert lenge. På min Amazon med forholdsvis ny bensinpumpe, tar det litt tid å fyre opp nå den har stått mer enn en mnd. En skvett besin i luftfilteret fikser det, men det er jo unødig styr...
Det fins kanskje også en enveisventil som holder tett uten filter også?
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Dette er en fordel som B16 er utstyrt med, og herved ble jo også behovet bekreftet fra 445.
Behovet kan absolutt bekreftes. Før noen fortalte meg at bilen hadde en slik pumpe, så kunne jeg kinne et batteri nesten tomt før start. Nå er det bare pump og start!
En tilbakeslagsventil ville nok gjøre susen.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Er det ikke noen kløppere på Google e.a. her inne som kan finne dette filteret som jeg etterlyser, nå må jeg faktisk jobbe... Lunsjen gikk sin egen vei...
Forumlunsjen er over kan man si....
445

Post by 445 »

Fikk et tips på epost fra et medlem som foreløpig ikke skriver på forumet:

"Jeg leser av og til i PV-forumet og ser at dere har problemer med bensinen som siger tilbake fra pumpa. Dette er kjente ting men du kan høre hos Romnes om de fremdeles har en tilbakeslagsventil/kuleventil som monteres på bensinslangen. Den skal monteres loddrett og riktig vei så kula stenger."
Torbo2

Post by Torbo2 »

Da må vi riste liv i Romnes. De har kanskje en nettside?
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Da må vi riste liv i Romnes. De har kanskje en nettside?
http://www.romnes.no/
Ansgar445

Post by Ansgar445 »

Var det noen av dere som fant en løsning på dette problemet? Ser at håndpumpa på min bensinpumpe (B16 motor) ikke er helt i orden og kunne tenkt meg en anordning som gjorde at bensinen holdt seg i røret. Så igår at bensinen rant rimelig kjapt tilbake på tanken etter stopp, mistenker en utett skjøt ved det ettermonterte filteret. Er det sånn at flottørventilen skulle hindret at bensinen rant tilbake på tanken (dersom tilførselslangen ikke hadde lekket luft)?
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Torbo2

Post by Torbo2 »

Flottørventilen holder ikek noe tilbake, da den havner i halvåpen stilling etter stopp. Det var vel Romnes som kunne ha slike, men jeg har ikke fått somla meg til å kjøpe ennå. Fant heller ikke noen deleliste på nett, så man må nok ringe dem.
Det er vel noen underforhandlere av Romnes? Kanskje Torshov Rekvisita?
Takk for påminnelsen forresten! Jeg må nok ha på minst to biler....
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Hei. Vil ikke dette si at bensinpumpa trenger en overhaling. De fjærene som sitter i ventilen inni pumpa er temmelig tynne og skjøre. Overhalte to B16 pumper i sommer, og ikke en av dem hadde intakte ventiler. Etter dette har jeg ikke håndpumpet bilen en eneste gang selv om den kan ha stått 3-4 uker i mellom hver start. Starter med en gang..
Ellers var det utrolig mye dritt som hadde samlet seg i begge pumpene, så en rens er nok heller ikke av veien.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2

Post by Torbo2 »

Det er nok smart å ha pumpa i orden, og heldigvis fins det pakningssett å få tak i. Men når bilen står lagret lenge er det nesten uunngåelig at bensinen ikke siger tilbake – mer eller mindre. Så håndpumpe er en fin sak. På nyere Volvoer uten håndpumpe er det flere som har tappet batteri og slitt hardt starteren. Så derfor er det ingen grunn til å droppet tanken om en returventil av god kvalitet, etter min mening.
Alternativt kan sette inn en elektrisk i serie med bensinrøret og man skal gjøre noen utvidet?
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Det var bare at jeg så at det sto at en så bensinen renne tilbake til tanken.... da er det mest sannsynlig noe feil med pumpa og ikke fordi en har satt inn filter etter som kan være lekk. Det kan til og med være lekkasje i membranen..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply