Dette ikke ofte at en ventilfjær knekker, men her er en løsning for enkel jobb uten å ta av topplokket.
På enkelte Volvo-motorer kan det også være greit å bytte ventildeflektorer uten full topplokk-overhaling?
F.eks. om motoren bruker olje...
Her er i alle fall Renaults løsning som de ikke trenger å ha eneretten på:
Dette kan man sikkert lage ut fra en gammel tennplugg, med en passende stang inni med en bøy å tuppen. Så kan man lage en lås ytterst med f.eks. en Z-skue?
I tillegg trenger man en vippeanordnong til å vende ventilfjærene ned med...
Dette er nok ikke for gud og hvermannsen, men det er kanskje noen for fingernemme?
Trykkluft er også en mulighet, men alle har jo ikke kompressor... Og skulle trykkert bli borte, er man ille ute, uten stopper....
Knekt ventlifjær eller ventiltettning?
Re: Knekt ventlifjær eller ventiltettning?
Takk for kunnskapsdeling! Kanskje dette vi skulle visst på OA-avdelingens smøretreff for noen år siden?
Det ble samling rundt panseret...
"Etterlysing" av ventilfjær...
Og funn som gjorde noen hver knekt...
Slik endte det - den dagen
Men nå er heldigvis bilen frisk og rask igjen
Det ble samling rundt panseret...
"Etterlysing" av ventilfjær...
Og funn som gjorde noen hver knekt...
Slik endte det - den dagen
Men nå er heldigvis bilen frisk og rask igjen
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: Knekt ventlifjær eller ventiltettning?
Takk for tipset!
Kanskje vi som renoverer motor skulle lage til en slik "dings" nå når motoren likevel er i deler?
Da kan vi sjekke og tilpasse etter beste evne. Kan være greit å vite at en slik "dings" finnes tilgjengelig.
Kanskje vi som renoverer motor skulle lage til en slik "dings" nå når motoren likevel er i deler?
Da kan vi sjekke og tilpasse etter beste evne. Kan være greit å vite at en slik "dings" finnes tilgjengelig.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Knekt ventlifjær eller ventiltettning?
Se der ja. Akkurat ja, her kunne denne hjulpet....
Om man tar ugangspunkt i en tennplugg og forlenger med et rør og en jernstang bør det være greit.
Og som 445 er inne på, enda lettere å tilpasse på et løst topplokk.
Skal se om jeg finner et enkelt spenneverktøy (tegning) til å bende fjære ned med.
Kjekt å ha....
Klubbverktøy..
Ser om jeg finner en tegning på et bendeverktøy til ventilfjærene også...
Om man tar ugangspunkt i en tennplugg og forlenger med et rør og en jernstang bør det være greit.
Og som 445 er inne på, enda lettere å tilpasse på et løst topplokk.
Skal se om jeg finner et enkelt spenneverktøy (tegning) til å bende fjære ned med.
Kjekt å ha....
Klubbverktøy..
Ser om jeg finner en tegning på et bendeverktøy til ventilfjærene også...
Re: Knekt ventlifjær eller ventiltettning?
Men ventlen "låst" på plass kan man bruke en enkel vippearodning som her til å presse ned ventilfjæren. ¨¨¨
-
- Posts: 408
- Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
- Location: sarpsborg
Re: Knekt ventlifjær eller ventiltettning?
Er det nederste bildet fra Høysand?
Re: Knekt ventlifjær eller ventiltettning?
Tror det er tatt noen kilometer syd for Espa.Håvard E Johansen wrote:Er det nederste bildet fra Høysand?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen