Sikkerhet - her kan det fylles på ...

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
tyla210

Re: Sikkerhet - her kan det fylles på ...

Post by tyla210 »

Er nok ikke helt enig med deg 445 om ditt innlegg fra 1 januar.
Klart det er viktig at våre biler er i forskriftmessig stand.
Bremser,forstilling,sikkerhetsbelter,lys mm bør /skal selfølgelig være bra,men at du ikke vil ha med familien på tur er syntes jeg er trist.
Familien/barna er jo arvtagere til våre biler og om sønnene mine kun fikk lov til å være med i garasjen og ikke fikk lov å sittepå,
ville nok intressen for dem forsvinne veldig fort. Å ta med barna på tur mener jeg er et av høydpunktene på en fin volvotur.
Ikke noe er bedre enn å se at dem viser intresse og koser seg med denne flotte hobbien vi har.
Er selfølgelig enig at det nok er sikkere å sitte i en morderne bil,men med "gammelbil" kjører man som regel forsiktig ,holder avstand
og følger fartgrensene og da har jeg ingen problem med å ha med barn som sitter sikret i min duett.
Vi har pratet hvor viktig det er å få med barn og unge i klubben vår og det får vi ikke til om dem må være hjemme.
ja Sikkerhet er viktig,men for å sette det litt på kanten : å ikke ta er risk, er den største risken du kan ta !!
Håper ikke du mener jeg er hensynslys om jeg tar med pjokken på neste tur da :)
Torbo2

Post by Torbo2 »

Bilbelter gir en høy sikkerhetsfaktor uansett, helt avgjørende i mange kollisjonssituasjoner, ifølge sikkerhetseksperter. De samme, fra Folksam og VTI sier at kollisjonssputa kun er et supplement. Selv i dag, men beltestrammerer og beltedemping gir puter bare noe ekstra sikkerhet ved større kollisjoner.
Det bør i så fall være trepunktsbelter, da topunkts har begrenset effekt... (her er det stor forskjell!) - men alt er jo bedre enn å fly som en rakett igjennom frontvinduet i en gitt situasjon...
I sin tid da beltepåbudet kom, var det diskusjoner om fast- og rullebelte, da det ble hevdet at rullebeltene ga for mye slakk i forhold til faste belter. Konklusjoner fra faglig hold den gang var at rullebelter var like bra som faste, bare de ble lagt inntil kroppen, under ytterklær osv. Det snakkes det om selv i dag.
Om jeg får lov til å mene noe her, må det bli at belter gir mangdoblet, kan gi avgjørende, sikkerhet i de fleste kollisjonssituasjoner.
Usikkerheten ligger i funksjonen, da funksjonen bør sjekkes jevnlig på grunn av alderen på utstyret!

Men av komforthensyn, funksjonssikkerhet og totalsikkerhet må det være aksept for å montere inn rullelbelter. Det har jeg på Duetten, og jeg håper ikek jeg blir arrestert v den grunn...
Torbo2

Post by Torbo2 »

Det er vanskelig å snakke bastant om sikkerhet, da ingen kolisjonssituasjoner er like.
Grunnen til at EuroNCAP/NAF/Motor og ADAC bruker en til tre gitte situasjoner for testing, er for å skille bilenes sikkerhet.
Men det er et faktum, som tyla, sier mellom linjene, at sikkereheten bestemmes mest av føreren av bilen, og med de tingene tyla nevner, som å kjøre med myk kjørestil og defensivt begrenser faren tl et minimum.
Og det er jo de de fleste av oss gjør, og resultatet er få ulykker, selv om kjørelengden tas i betraktning på statistikken.

Ved å gjøre det meste /beste, belter til alle osv. , kjøre defensivt og "våkent" ser jeg heller ingen grunn til å ikke ta med familiemedlemmer på tur!
Veteranbil som ungdomsbil er en annen situasjon....
445

Post by 445 »

tyla210 wrote:Er nok ikke helt enig med deg 445 om ditt innlegg fra 1 januar.
...
Familien/barna er jo arvtagere til våre biler og om sønnene mine kun fikk lov til å være med i garasjen og ikke fikk lov å sittepå,
ville nok intressen for dem forsvinne veldig fort. Å ta med barna på tur mener jeg er et av høydpunktene på en fin volvotur.
Var sikkert ikke klar nok. Blir ofte slik.
Jeg vil ikke ha med hele familien på tur. Punktum.
Jeg tar gjerne med ett barn ad gangen, og i så måte passer det veldig bra å ha 2-seters bil.
Føler meg heller ikke komfortabel med å reise på flytur med hele familien, men det er en annen sak.
(Ville helt klart ikke satt alle pengene på én hest heller, hvis jeg hadde spilt på hester)
Har tenkt å fortsette å ta med (1) barn på smøretreff og kjøreturer, og det håper jeg andre gjør også.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Det er vanskelig å snakke bastant om sikkerhet, da ingen kolisjonssituasjoner er like.
...
Men det er et faktum, som tyla, sier mellom linjene, at sikkereheten bestemmes mest av føreren av bilen, og med de tingene tyla nevner, som å kjøre med myk kjørestil og defensivt begrenser faren tl et minimum.
Og det er jo de de fleste av oss gjør, og resultatet er få ulykker, selv om kjørelengden tas i betraktning på statistikken.
Jeg kjører mykt.
Har kjørt bil i 27 år, men er fortsatt ikke utlært. Det blir man aldri.
Har heldigvis aldri hatt behov for bilbelte, men bruker det alltid - der det finnes.
Det som bekymrer meg mest er andre bilisters hensynsløshet. En møteulykke med en stor bil i god fart - med autovern på siden - står for meg som et mareritt.
Jeg skal i alle fall passe på å ha bremser og styring i tipp topp stand.
Når skulle vi bytte bremsevæske, sa vi....?
Torbo2

Post by Torbo2 »

Spør i alle fall ikke meg, jeg er en pirk, og ville sagt i morgen, om du ikke skal bruke biler før?
Jeg ahr jo prøvd bremsene dine og de er jo bra oppjusterte, så vidt jeg husker. Men ny væsker hindrer jo rust!
Den ble vel skiftet da du byttet bremser for to år? siden? Da er det vel ikek så ille, men det (unnskyld, skal ta meg sammen) lurvete understellet hadde jeg kanskje hatt mer vondt av... :roll:
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Den ble vel skiftet da du byttet bremser for to år? siden? Da er det vel ikek så ille, ...
Feil vokal. Ikke "o" men "i".
Altså ikke to år men ti.
Skal helt klart skifte før sesongen starter.
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote: men det (unnskyld, skal ta meg sammen) lurvete understellet hadde jeg kanskje hatt mer vondt av... :roll:
Synes faktisk ikke at understellet (antar du mener forstillingen) er så ille. Det er en del tørre gummidetaljer her. Disse skal skiftes ut. Styringen som sådan er uten slark, og går gjennom NAF PKK hvert annet år uten kommentarer. Men, den blir sikkert enda bedre etter en gjennomgang.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Beklager at jeg tok litt hardt i! Den er godkjent, men i en godkjenning ligger det toleranser. Du vil trolig ikke merke noe problemer, selv om bilen kan bli "fastere i fisken" med nye foringer.
Men det var det at man snakket om sikkerhet og gjøre det beste ut av det meste! Og i en gitt situasjon. eksempelvs ved en kontramanøvre med rattet, s-sving i god fart, kan et fastere hjuloppheng gi bedre sikkerhet.
Har man det i tankene, er det også en sikkerhet!
Og en påminnelse om at det kanskje bør tas før neste EU-kontroll?
Men de fine her, også ekssempelvis for kingboltene er at delene ikke faller fra hverandre når det blir slitt, heller ikke når de er utslitt, som ved kuleledd på nyere biler. Derved er kontrollantene noe mer fleksible i disse tilfellene.
Og på grunn av liten kjørelengde kan sikekrt foringene dine gå i flere år til, men det er jo sprøsmål om hvor man vil legge seg på toleranseskalaen?

Fo min egen del kjørtje jeg flere å med Duetten med sprukne og slappe foringer på nedre bærebru og tenkte jo av bilens vekt, fjærspenn osv. holdt dem godt på plass. Det var andre ting jeg prioriterte først...Både Biltilsynet og NAF godkjente forstillingen, men bemerket at jeg med fordel burde bytte foringner, da det ikek ville bedre seg akkurat...
Men da jeg fikk på nye deler fulgte bilen svingene bedre og ble mer retningsstabil.
445

Post by 445 »

Fyller på med sikkerhet fra en annen tråd:

Tynt lag med Zalovann på innsiden av vinduene gjør vinduene duggfrie.
445

Post by 445 »

RainX/Rain-off øker sikten i regnvær ved at regnet "preller av" fra frontruten.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Det er en løsning. Vann og våt snø skir unna som perler. Det hindrer til en viss grad at isen setter seg fast på vinuet, men problemet er at det kan bli skjolder etter hvert, om man ikke fornyer belegget. Ellers kan man skure bort rester med halvvått vaskepulver elelr oppvaskmaskinpulver.
Men det er vel ikke silikon det vel? :roll:

Det jeg tenkte på er trikset med å kjøre med kaldt frontvindu. Så lenge temperaturen er under minus 3-5 grader kan man finstille varmeappatet til det også holder under null, altså stenge defroster og etter ytteligere "finjustering" og skraping på utsiden fyker all snøen bort! Og man ser godt ut!
Dette er et must over fjelloverganger osv. da det ellers pakker seg helt, helst på biler med ganske rett vindu, trailere, varbiler og PV/Duett og slikt....... men sistnevnte skal vel få stå i ro?
I Oslo-området med små miusgrader har jeg problemer med å får det til, men når det er kaldt nok så fungerer det... :D
445

Post by 445 »

Som du sier er minusgrader og snø en lite relevant problemstilling for de fleste av oss når det gjelder gammelbil.

I små minusgrader nytter det nesten ikke å holde ruta kald.
Da er det vel nesten det motsatte som gjelder?
Full varme og smelte snø, med påfølgende klumpete vindusviskere.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Løsning på sikker rattstamme, legges inn øverst..
Image
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Løsning på sikker rattstamme
Går denne an å montere i en 444 eller 445 også?
Post Reply