Planer? Heng deg på....
Re: Planer? Heng deg på....
Det påstås at å stryke Klorin på råte skal ha stoppende effekt. Kanskje verdt å prøve før vaselinolja.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Har samme erfaring med det på båtdekk i tre, det forvitret brune flekker (sopp) i treverket. Og da er det nok som du sier at det stopper råte også! De små bakteriene vil nok ikke overleve i et klorinbad! Foreløpig ser det bra ut på garasjen, men det er nok smart å være føre var...
Så nå blir det nok velstand i garasjen...
På steder hvor det var jernnagler i skroget, tildels over vannlinjen, brukte jeg Ferrobet på disse og på kjøpet fikk jeg vekk de brune flekene rúndt naglene!
Takk for tips!
Så nå blir det nok velstand i garasjen...
På steder hvor det var jernnagler i skroget, tildels over vannlinjen, brukte jeg Ferrobet på disse og på kjøpet fikk jeg vekk de brune flekene rúndt naglene!
Takk for tips!
10-kroners marked på ICA om dagen, og Klorinen troner i tilbudshylla...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Et alternativ til Tec7 kan kanskje være å spraye "sprekken" med et godt lag tykk understellsmasse?Torbo2 wrote:Den er nok boltet fast?
Men det som slår meg nå er om jeg kunne "kile" bunnstokken opp noe og rett og slett legge en feit stripe med Tec7 mellom stokken og asfalten?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Hmmm, kanskje det er det beste? Har ikek hatt det i tankene, selv om jeg har noe av det i garasjen....
Det har jo samme kjemi som asfalt og smelter sammen i bunn, samtidig som det binder bra til treverk (tørt), ut fra det jeg har observert fra labben...
Da spørs om ikke det er løsningen!?
Takk for gode innspill!
Det har jo samme kjemi som asfalt og smelter sammen i bunn, samtidig som det binder bra til treverk (tørt), ut fra det jeg har observert fra labben...
Da spørs om ikke det er løsningen!?
Takk for gode innspill!
Spørsmålet er om tectylen fester seg til våt asfalt og vått treverk?
Hvis ikke så kan du låne en varmluftspistol av meg.
Enten så tørker du garasjen eller brenner den opp. 600 grader er varmt....
Hvis ikke så kan du låne en varmluftspistol av meg.
Enten så tørker du garasjen eller brenner den opp. 600 grader er varmt....
Jeg kan jo ikke drive med det nå, og no er det tørt også... Det vil nok ikke feste å vått, men litt Zalo kan kanskje hjelpe med bindingen, om det kun blir halvtørt når jeg skal gjøre det? - og så binder videre når sola kommer?
Det virker lovende uansett... Spesielt om jeg får løftet grunnstokken et par mm så at jeg får kilt inn guffe, og så kommer det jo i god klem..
Skulle det hele skjære seg, må jeg nok bestille snekkermester Andersen!
Det virker lovende uansett... Spesielt om jeg får løftet grunnstokken et par mm så at jeg får kilt inn guffe, og så kommer det jo i god klem..
Skulle det hele skjære seg, må jeg nok bestille snekkermester Andersen!
Snekker Andersen har tro på å løfte bunnsvillen noe og legge mellom noe som gjør at den tørker opp. Tectylen kan påføres til sommeren.
Så du tror jeg er av den tålmodige typen?445 wrote:Snekker Andersen har tro på å løfte bunnsvillen noe og legge mellom noe som gjør at den tørker opp. Tectylen kan påføres til sommeren.
Snakket med en datasjefen på jobben i går om å få skriveren på plass og koble opp IP-nummer osv... "Dere trenger den vel helst raskt da, f.esk. i løpet av en ukes tid" Nei, sa jeg vi må ha den i orden til klokka 1130 i morgen sa jeg!? Da gikk øya hans akkurat sånn:
Noen ganger er jeg ikke helt god, men hvem liker unødige forsinkelser?
men noe i mellom for å tørker opp er bra tips, og det må jeg vel gjøre...?
Jeg vet aldri helt når du spøker eller når du har en unik ide.Torbo2 wrote:Jeg kan jo ikke drive med det nå, og no er det tørt også... Det vil nok ikke feste å vått, men litt Zalo kan kanskje hjelpe med bindingen, om det kun blir halvtørt når jeg skal gjøre det? - og så binder videre når sola kommer?
Hvordan hadde du tenkt å få noe til å feste i Zalo?
Noe stort glattere kan jeg ikke tenke meg!
Tuller ikke!!
Men ideen er ikke helt gjennomført, og det pleier ikek være nødvending da du ofte fullfører ideutviklingen, "to er som ti vet du", men ti er søl!
"desto fler kokker osv.."
Men:
Som Jotun så ærlig sier selv: "En dråpe er nok" - kun for å bryte overflatehinnen i vannet!
Som du vet om Alusveising, den lunefulle overflatehinnen gjør at ikke noe som helst fester seg, eller prøve å lodde noe som har en anelse fett på seg!
Kanksje rett og slett såpevann lett på med en klut på overflaten om planken er fuktig og så la det tørke så mye som tålmodigheten strekker til. Og så varmepistol, om jeg tør?
Har noen prøvd å ha et mikroskopisk lag med zalovann på innsiden av vinduene forresten? (de må på forhold være gullande rene)?
Hva skjer?
Det kommer ikke dugg!! Ikke et dugg, selv om varmeapapratet er helt ute av funksjon!! Tro det eller ei!
Dette er en måte å komme seg til bestemmelses-stedet på om varmeapapratet ryker på en regnfull dag, kveld eller natt!
Det siste her kan kaskje legges inn under Sikkerhet?
Men ideen er ikke helt gjennomført, og det pleier ikek være nødvending da du ofte fullfører ideutviklingen, "to er som ti vet du", men ti er søl!
"desto fler kokker osv.."
Men:
Som Jotun så ærlig sier selv: "En dråpe er nok" - kun for å bryte overflatehinnen i vannet!
Som du vet om Alusveising, den lunefulle overflatehinnen gjør at ikke noe som helst fester seg, eller prøve å lodde noe som har en anelse fett på seg!
Kanksje rett og slett såpevann lett på med en klut på overflaten om planken er fuktig og så la det tørke så mye som tålmodigheten strekker til. Og så varmepistol, om jeg tør?
Har noen prøvd å ha et mikroskopisk lag med zalovann på innsiden av vinduene forresten? (de må på forhold være gullande rene)?
Hva skjer?
Det kommer ikke dugg!! Ikke et dugg, selv om varmeapapratet er helt ute av funksjon!! Tro det eller ei!
Dette er en måte å komme seg til bestemmelses-stedet på om varmeapapratet ryker på en regnfull dag, kveld eller natt!
Noe sier meg at jeg skal gjøre følgende forsøk i løpet av uka:Torbo2 wrote:Kanksje rett og slett såpevann lett på med en klut på overflaten om planken er fuktig og så la det tørke så mye som tålmodigheten strekker til.
Understellsmasse sprayes på tørt treverk
Understellsmasse sprayes på vått treverk
Understellsmasse sprayes på vått treverk "bestrøket" med Zalo.
Hvordan legger man lettest på et mikroskopisk lag med Zalo? Spray?Torbo2 wrote:Har noen prøvd å ha et mikroskopisk lag med zalovann på innsiden av vinduene forresten? (de må på forhold være gullande rene)?
Hva skjer? Det kommer ikke dugg!! Ikke et dugg, selv om varmeapapratet er helt ute av funksjon!! Tro det eller ei!![]()
....
Bør helt klart nevnes under "Sikkerhet".
Etter at vinduene er gjort rene, kan man ta en klut med en halv teskje ca. med Zalo og væte, som om man skulle tørke av komfyren. Det er kanskje litt svarkere blanding enn ellers, men når det tørker så blir det usyning. Ser man en anelse matthet er blandingen for strerk.
Jeg har gort det mange ganger og har det litt innarbeidet, men å forklare helt eksakt er derved ikke så lett. men det er bare å prøve seg fram...
Du vil ikke tro på effekten før du har prøv det! Og har du fortsatt ikke tro på det, kan du få bli med en tur i en bil med dårlig varmeapaprat, så skal jeg kun belegge førersiden, så kan du få lov til å sitte på passasjersiden og se dårlig ut!
Men nå om vinteren skulle vi kanskje tatt tips om å få snøen til å prelle av frontvinduet, men våre biler skal jo sm bjørnen få lov til å hvile seg til våren...
Jeg har gort det mange ganger og har det litt innarbeidet, men å forklare helt eksakt er derved ikke så lett. men det er bare å prøve seg fram...
Du vil ikke tro på effekten før du har prøv det! Og har du fortsatt ikke tro på det, kan du få bli med en tur i en bil med dårlig varmeapaprat, så skal jeg kun belegge førersiden, så kan du få lov til å sitte på passasjersiden og se dårlig ut!
Men nå om vinteren skulle vi kanskje tatt tips om å få snøen til å prelle av frontvinduet, men våre biler skal jo sm bjørnen få lov til å hvile seg til våren...
Et relatert tips er jo bruk av Rain off / Rain X på utsiden av vinduene.Torbo2 wrote:Men nå om vinteren skulle vi kanskje tatt tips om å få snøen til å prelle av frontvinduet, men våre biler skal jo sm bjørnen få lov til å hvile seg til våren...
Min erfaring er udelt positiv. Regnet preller av, og sikten blir markant bedre.
(Har faktisk tenkt å teste på stuevinduene hjemme, for å se om det kan hjelpe der også)