Modifisere et 12V relé til 6V?
Modifisere et 12V relé til 6V?
Da jeg installerte ekstralys på Duetten klarte jeg å få tak i et 6V rele.
Det var vanskelig å oppspore, og dyrt var det også.
En hyggelig Amazon-eier i NVPVK Oslo&Akershus fortalte meg på et smøretreff at han hadde gjort om et 12V relé til 6V.
Jeg husker ikke helt oppskriften på dette, men lurer på om det var noe slikt:
Åpne reléet og vikle av ca halvparten av viklingene.
Jeg ser at 12V relé på Biltema er ganske billige, og synes det hadde vært morsomt om vi kunne finne en bra fremgangsmåte for modifisering av disse.
Har noen ideer, men håper på innspill fra forumet før jeg drister meg utpå.
Det var vanskelig å oppspore, og dyrt var det også.
En hyggelig Amazon-eier i NVPVK Oslo&Akershus fortalte meg på et smøretreff at han hadde gjort om et 12V relé til 6V.
Jeg husker ikke helt oppskriften på dette, men lurer på om det var noe slikt:
Åpne reléet og vikle av ca halvparten av viklingene.
Jeg ser at 12V relé på Biltema er ganske billige, og synes det hadde vært morsomt om vi kunne finne en bra fremgangsmåte for modifisering av disse.
Har noen ideer, men håper på innspill fra forumet før jeg drister meg utpå.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Modifisere et 12V relé til 6V?
Tro det ble nevnt at man bare kunen halvere anntall viklinger på spolen i releet...?
Kanskje et noe får runder ekstra på grunn av større motstand i spoletråden som er litt tynnere på 12 volts releer..?
Det er jo bare å prøve...
men .....
Sånn som dette må du ikke gjøre! Da kan du risikere at jeg skifter retning fra Volvo til elektronikkens verden, som har uendelige muligheter!
Dette over likner forresten litt på mitt ombygde dobbelt-voltmeter i min VW California, hvor jeg har tilpasset ti VU-metere fra en gammel Tanberg båndopptager for å sjekke start- og fritidsbatteriet på dashbordet. Vet hjelp av to zenerdider i lederetningen kombinert med motstander kan jeg avlese ladespenning og hvilespennin/oppladingsgrad på batteriene.
For best mulig alesing valgte jeg visning mellom 12 og 15 volt... me jeg lot tallene stå som originalt, altså dB-skalaen, hvor 0 er 14 volt, resten ser jeg.....
Skalaene er laget, men jeg har ikek puttet de inn i instrumentene ennå, men den dage jeg ikke klarer å tenke motsatt, må dem inn. VU-viser jo motsatt og går mot rødt med økende spenning...

(laget i Indesign...)
Men nå ser instrumentene slik ut og jeg har foreløpig full kontroll...

Ståltråden rundt er ståltråd som er lodda sammen... Kun til pynt - eller for helheten...
Og før jeg ble ferdig ble det rot på kjøkkenbordet, men rakk å rydde før gutta kom...
http://www.youtube.com/watch?v=qsPaBRGb ... e=youtu.be
Last edited by Torbo2 on Wed 04 Jan 2012 15:04, edited 3 times in total.
Ja, men det sto også noe om å vikle dem på igjen, i paralell.Torbo2 wrote:Tro det ble nevnt at man bare kunen halvere anntall viklinger på spolen i releet...?
Altså halvparten av lengden, men dobbelt ledningstykkelse.
Eller misforsto jeg noe her (også)?
Du pleier for det første ikke å misforstå... Det er i så fall den som forklarer som har ansvar for at ting blir forstått, ifølge pedagogiske retningslinjer...
Jeg har ikke fått finlest saken ennå. Men DET er selvfølgelig svaret! Kjempesmart, bedre enn kun å vikle av...!
Litt mer jobb, men da blir det 100!
Så nå snakker vi! Bra jobba!
Nå kan flere få bedre lys til en billig pris eksempelvis!
Litt ekstra om du vil?
Når du bestemmer deg for å gjøre dette, kan du måle lengden på tråden. På neste rele kan du vikler du av bare halvåparten for å spare tid og legger ut litt tråd til å lodde på kontakten som du tok av og så snu tråden 18o grader og vikle tilbake igjen motsatt vei og lodder i bunn på det originale loddepunktet, så vil den gamle og nye få samme motstand og samme effekt som et 6 volts rele... (trådene viklet i samme retning gir samme polarisering av jernkjernen inni...
Jeg har ikke fått finlest saken ennå. Men DET er selvfølgelig svaret! Kjempesmart, bedre enn kun å vikle av...!
Litt mer jobb, men da blir det 100!
Så nå snakker vi! Bra jobba!
Nå kan flere få bedre lys til en billig pris eksempelvis!
Litt ekstra om du vil?
Når du bestemmer deg for å gjøre dette, kan du måle lengden på tråden. På neste rele kan du vikler du av bare halvåparten for å spare tid og legger ut litt tråd til å lodde på kontakten som du tok av og så snu tråden 18o grader og vikle tilbake igjen motsatt vei og lodder i bunn på det originale loddepunktet, så vil den gamle og nye få samme motstand og samme effekt som et 6 volts rele... (trådene viklet i samme retning gir samme polarisering av jernkjernen inni...
Æææææh?Torbo2 wrote:Når du bestemmer deg for å gjøre dette, kan du måle lengden på tråden. På neste rele kan du vikler du av bare halvåparten for å spare tid og legger ut litt tråd til å lodde på kontakten som du tok av og så snu tråden 18o grader og vikle tilbake igjen motsatt vei og lodder i bunn på det originale loddepunktet, så vil den gamle og nye få samme motstand og samme effekt som et 6 volts rele... (trådene viklet i samme retning gir samme polarisering av jernkjernen inni...
Kan du ta frem teskjeen igjen?
Skal jeg vikle tråden samme vei som den var opprinnelig, eller motsatt vei?
Slik jeg leser din beskrivelse så står det motsatt vei.
Den engelske teksten sier:
Replace the turns you took off, by connecting them in parallel with the original half, making sure the turns go the same way around, altså samme vei.
Oppklaring, please?
På det første releet må du tvinne av alt sammen og følge oppskriften.
Men for å spare tid på det andre relé, kan du vikle av halvpareten av spoletråden og lage en løkke hvor tråden snues 180 grader og på enden av "svingen" får du et nytt loddepunkt som skal på det ytterste loddepunktet som du statet med. Så vikler du alt tilbake motsatt vei så blir nordpol og sydpol på jernkjernen innvendig samme polaritet med dobbel styrke.
Ja, her må man tenke to ganger og det har jeg gjort, og så ble det dobbelt og mener det skal bli riktig...
Enden på tråden skal loddes på de nederste/innerste loddepunktet på jernkjernen. Da vil jo dette bli det samme som to tråder som går parallellt. Nesten så jeg ikke forstår det selv, men jeg er 99,8 % sikker, selv om jeg ikek har gjort det... Da blir spolen heller ikke for tykk, da det ikke alltid er så lett å tvinne en spole like bra som en fabrikk har gjort det...
Kan lage en tegning om du vil...
Men for å spare tid på det andre relé, kan du vikle av halvpareten av spoletråden og lage en løkke hvor tråden snues 180 grader og på enden av "svingen" får du et nytt loddepunkt som skal på det ytterste loddepunktet som du statet med. Så vikler du alt tilbake motsatt vei så blir nordpol og sydpol på jernkjernen innvendig samme polaritet med dobbel styrke.
Ja, her må man tenke to ganger og det har jeg gjort, og så ble det dobbelt og mener det skal bli riktig...
Enden på tråden skal loddes på de nederste/innerste loddepunktet på jernkjernen. Da vil jo dette bli det samme som to tråder som går parallellt. Nesten så jeg ikke forstår det selv, men jeg er 99,8 % sikker, selv om jeg ikek har gjort det... Da blir spolen heller ikke for tykk, da det ikke alltid er så lett å tvinne en spole like bra som en fabrikk har gjort det...
Kan lage en tegning om du vil...
Her kommer en enkel tegning, som man ser så virker spoletrådene likt med denne metoden, bare den ene ligger lenge ute, i forholdt til å ta av alt, og så doble og vikle hele spolen på ny.
Grunnen til at jeg nevner dette er at jeg for ikke så lenge siden mekka en trafo for å finne feil, da den ikke var brent. Da tok det mye tid å vikle av, og helt innerst satt en termosikring som hadde meldt pass. (Ikke særlig smart sted om fabrikken ville at denne skulle kunne repareres ...) Så her ble de nytt innkjøp, huff, huff ... Orket ikke vikle alt tilbake, da var en ringkjernetransformator. Men kobbertråden kan jo brukes til noe? Kjerneplatene har jeg allerede noen planer med ... Men det passer nok ikke inn her..
Har vel beveget meg nok på kanten ...?
Grunnen til at jeg nevner dette er at jeg for ikke så lenge siden mekka en trafo for å finne feil, da den ikke var brent. Da tok det mye tid å vikle av, og helt innerst satt en termosikring som hadde meldt pass. (Ikke særlig smart sted om fabrikken ville at denne skulle kunne repareres ...) Så her ble de nytt innkjøp, huff, huff ... Orket ikke vikle alt tilbake, da var en ringkjernetransformator. Men kobbertråden kan jo brukes til noe? Kjerneplatene har jeg allerede noen planer med ... Men det passer nok ikke inn her..
Har vel beveget meg nok på kanten ...?
Takk!
Da forstår jeg.
Skal prøve å rydde tid i kveld til videre arbeid på verkstedet.
Tror jeg har et Biltemarelé liggende, og skal prøve å operere dette.
Da forstår jeg.
Skal prøve å rydde tid i kveld til videre arbeid på verkstedet.
Tror jeg har et Biltemarelé liggende, og skal prøve å operere dette.
Har som sagt et 6V fjernlysrelé koblet til ekstralysene i dag.
Kan jeg på noen måte ødelegge noe ved å sette et "ikke-modifisert" 12V relé inn i stedet for å teste (sånn før/etter-test)??
Kan jeg på noen måte ødelegge noe ved å sette et "ikke-modifisert" 12V relé inn i stedet for å teste (sånn før/etter-test)??
Ingenting galt kan skje tror jeg, men det vil vel ikke slå inn eller blafre med ”vakkelkontakt”. Tror ikke har noe for seg? Det blir for lite klem på relekontakten uansett…
Men kontaktene inni kan brenne seg fast evt. i verste fal, men d amå det stå lenge å surre.....
Men kontaktene inni kan brenne seg fast evt. i verste fal, men d amå det stå lenge å surre.....
Har du sjekket releet? Kanskje du må borre vekk festet til kjernen og ta den ut når du vikler?
Det kan jo limen på plass igjen med Epoxy som holder 100 ganger mer enn den lille kraften fra magneten...?
Eller hvordan ser det ut inni der?
Det kan jo limen på plass igjen med Epoxy som holder 100 ganger mer enn den lille kraften fra magneten...?
Eller hvordan ser det ut inni der?
Fikk en spennende telefon fra Trøndelag som kanskje snur opp/ned på tråden. Skal sjekke noe i morgen og kommer tilbake med mer info da.
Spennende! Kjøp alle!445 wrote:Fikk en spennende telefon fra Trøndelag som kanskje snur opp/ned på tråden. Skal sjekke noe i morgen og kommer tilbake med mer info da.