444

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
jangu1@hotmail.com

Re: 444

Post by jangu1@hotmail.com »

Jeg tenkte jeg skulle skifte den foringen på øvre bærebro heter det vel på norsk. Men jeg får ikke skrudd de opp. Er de til og løsne? Noen som vet det her inne? Da sitter de hvertfall noe j..... for jeg får de ikke opp.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Torbo2

Post by Torbo2 »

De kan løsnes ja. Men man må skru av på muttersiden først, og det trengs minst latmannsarm. (noen gange forlenger/rør i tilelgg).

De mest kritiske er de på nedre bærebru, lengst inn - to på hver side.
Men her skulle du helst hatt en oppskrift for å gjøre dette så smidig som mulig med minst mulig banning. Det er som regel de som kan gjøre bilen litt "lurvete" eller litt upresis (elastisk) og i verste fall ustabil spes. ved en kontrasving. Da kan det lett bli mye ratting om farten er over farstgrensene... Men det er vi vel sjelden?

Kan ta en kortversjon: :?:

Du kan evt. starte med å løsne bolten ytterst (kun løsne) med ca. 22 mm (må sjekkes) pipe og så løsne brua inne ved å løsne de fire boltene innerst, som er skrudd fast i brua, om du ikke har gjort det?
Så er det under med jekken for å stramme fjæra litt mens bilen står sikret på bukker.
Så kan du skru ut de fire innerste boltene og så slippe jekken gradvis ned så er fjæra løs.
Ytterst tar du av bolten og løsner fra muttesiden. Og deretter skru ut bolten med sine mange gjenger i hele lengden.
Når brua er løs må du dele brua, som er sammenskrudd med tre bolter, og de bør løsnes forsikitg med rustløser og skrur litt fram og tilbake slik at ikke gjengene blir ødelagt
Så er det litt rengjøring og fjerne evt. rust når du får resten fra hverandre... Her sier det meste seg selv.
Pusse rense og male er jo smart, og sjekk at ikke diameteren under der hvor foringene sitter ikke er blitt for tynn. Tar du et bilde av den så jeg elelr andre få en indikasjon på hva du bør gjøre videre.
Det beste her er å ringe Jørgenrud og spørre om diameteren på disse tappene? Jeg er ikek hjellem så jeg får ikke målt på mine...
Nye foringer klemmer du inn med en skrustikke og litt hjelp av en slitt skrutrekker. (en skarp skrutrekker kan lage hakk)!
Litt såpe på foringene hjelper dem inn i rengjorte og evt. nyovermalte hull.

Før du monterer enheten (sammenskrudd) på bilen, bør du sjekke at den ytterste bolten går tvers igjennom de ytre gjengene. Treffer de ikke på andre siden, må du finjustere, løsne det tre boltene som holde brua sammen og prøve igjen.
De kan evt. skrus fast til slutt, om alt fungerer (at den ytre bolten treffer gjengen bra på motsatt side) med løse festebolter.

Førsøker du å tvinge igjennom den ytre bolten om den butter, ødelegger du gjengene, så her må man ha litt at det noen av oss ikke har (tålmodighet)... Den må forreten være gullende ren (whitesprit) og innsatt med fett etterpå...
Så skal de nye gummimansjettene pirkes på plass også, så her må du sette fart på hjernevinningene for å få dem på midten..
Så er det på med fjæra og under med jekken for å spenne den og løfte brua på plass.
De inneste boltene kan være litt vansklige å treffe i hullene, og da bruker du en skrutrekker og bender i et av de andre hullene til boltene spretter inn. Ovenfra og ned ...
Når alt dette er gjort skal ikek forstillingsmålene ha forandret seg noe av betyding. Det er verre når du skal gjøre det samme oppe. her kan du ta et bilde av den midterste mutteren slik at du får den i samme stilling. Du kan også file et hakk i den på toppunktet så blir det hele ok. Finjustering haster det ikke med... Men greit å få gjort før bilen er ferdig kjøreklar. Og her kan noen i klubben bistå, som sagt...
Det ble visst litt mer enn en kortversjon, men du kan jo melde videre om noe butter eller om det er noen jeg har forklart ufullstendig...?
Last edited by Torbo2 on Wed 28 Dec 2011 01:41, edited 1 time in total.
jangu1@hotmail.com

Fjærer og alt er løsnet. Det er bare biter igjen nå. Jeg skal ta noen bilder av det i morgen jeg. Så skal jeg legge dem ut her. Takk for forklaringa det var godt forklart synes jeg. Jeg skal på Jørgenrud i morgen tenker jeg. Og da skal jeg ta med og vise dem fram for jeg må jo ha alt nytt i forstillinga. Og alt av bremser skal jeg ha nytt. I hvertfall ddet som går ann og få tak i nytt. Jeg har løsnet den til bremsene som sitter på bakakselen og blåst den ren. Men bremserøret var så flatt som ett frimerke så det må nok byttes. Det lengste var flatt altså. Men det kommer jeg tilbake til når den tid kommer. Takk for alle råd og tips. Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten råda og tipsene jeg får her inne. :D
Torbo2

Post by Torbo2 »

Tror du klare det meste, men med råd fra andre som har gjort ting før så sparer vi tid, og den ekstra tiden kan vi helelr bruke til annet en nå banne og sverte fordi vi gjorde ting i feil rekkefølge eller anent.
Selv holdt jeg på å knekke gjengene ytterst på brua da jeg byttet ting og måtte ta meg sammen og kø meg i hodet lenge før jeg fant ut at her må gjengene treffe.... Er fortsatt litt usikker på om jeg ar full kontroll på dette, men jeg har i alle fall funent ut at man må bruke "lirk, list og lempe" og så plutselig skjer det som skal skje! :shock:
Så overraskleser kommer i ny og ne.... og utlært blir vi aldri... Og læreprosessen er kan også være gøyal eller gi litt spenning, og ikke misnt glede når man får det til. Og litt ekstra om man maler tingene i en fin farge osv..
Kanskje du kan spørre de hos Jøgrenrud om hva diameteren skal være (han kan sikekrt måle) på den tversgående akslingen der hvor foringene skal sitte? tror det er rundt 19-20 mm? men får du det målet og måler tilsvarende på dine, og opplyser det her så kan noen her inne fortelle hva du skal gjøre.
Image

Er det bortrustet mer enn 0,5 mm kan du si i fra. Ellers har jeg noen om dette i en annen tråd..
viewtopic.php?f=17&t=701&start=15
jangu1@hotmail.com

Jeg glemte og ta med dem når jeg var hos Jørgenrud. Men de hadde ikke noe av det jeg skulle ha. Men jeg fikk løsnet den ene selv. Så var jeg innom en som driver ett bilverksted i bygda her. Han skulle løsne den andre for meg. Jeg blir veldig glad for alle tips og råd hvertfall. :D
Torbo2

Post by Torbo2 »

Fint at det går framover, og du vil ha det skikkelig skjønner jeg, da du bytter mye! Men ingen ting er bedre, ikke minst med bremser, så slipper du surr om et år elelr to med ting du sparte på i år! Nye hjulsylindre er fine saker, det blir nesten aldri bra å pusse opp de gamle, da det som regel er rustsår i dem. Men med nye og fersk bremsevæske skal de holde noen år.. Bremsevæska holder ikke særlig mer enn to år, både med tanke på sikkerhet og muligheter for rust i systemet/sylindrene....
Jeg orket ikke gå ut i garasjen i dag, da det var så surt. Men jeg fikk da beskuet ting å labben ang. test av antirustprodukter...
Så litt bil ble det da i dag og... Og selvfølgelig mye bilprat...
Ser for meg at fredag kan bli en god dag om være er ok....?
445

Post by 445 »

jangu1@hotmail.com wrote:Da har jeg begynt og pusse delene til forstillinga så de er ferdig til lakking. Men jeg kan jo ikke grunne de med den 2k grunninga jeg har for da kan jeg jo ikke lakke med den ferdig lakken fra biltema for eksempel.
Beklager at jeg noen ganger er litt treg, men denne forsto jeg ikke.
Min erfaring er at hvis du bruker 2K Hagmans gul, så kan du bruke hva som helst oppå.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
jangu1@hotmail.com

Det er ikke du som treg. Det er vel heller jeg som ikke er med. Hvis det jeg kan bruke alt over en hagman,s gul så er det jo bare og lakke på da jo :)
Jeg har 3 bokser med hagman,s grunning gul ståendes jeg så da er det jo bare og lakke så da kan jeg begynne og grunne i dag på de delene som er ferdig pusset. Men jeg bestilte noen deler på Jørgenrud i går og de får jeg ikke før om en 14 dagers tid. Men jeg tror heller jeg skal kjøre til svergie og hente delene selv. Må da bli en del billigere det. De får jo delene sine fra auto parts tror jeg. :)
De hadde en bil nedover hver onsdag men han trodde ikke det ble noe førstkommende onsdag. Fordi det hadde vært veldig stille hos dem i romjula. :)
jangu1@hotmail.com

Image Image Image
Tror nok denne må byttes ut. For det går vel ikke ann og sveise inn en bit i den vel? Det blir vel hvertfall ikke lovlig kan jeg tenkte meg.
445

Post by 445 »

Det går nok an å sveise inn en bit, hvis det bare er dette hullet og resten er bra.
Men om du kan få tak i en billig og bra brukt del, så er nok det raskere.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
jangu1@hotmail.com

Da prøver jeg og få tak i en annen uten rust tror jeg. Høres lettere ut det. Så kan jeg heller sveise den som det er rust på og ha den som reserve. Men først må jeg ha sveiseapparat da. Håper jeg får det snart. Så jeg kan komme i gang og sveise snart. :)
jangu1@hotmail.com

Nei det er ikke mere enn det lille hullet som er visst på bildet på den. Også er det bare den ene det er rust på. Den andre er jeg neste ferdig og pusse. Madammen er på jobb i dag så da kan jeg holde på litt i garasjen. Jeg kan da det selv om hu er hjemme altså. Men det er det med samvittigheten min da. Har du hørt noe om sveiseapparatet når Reodor får det så jeg kan hente det hos han. Det siste jeg hørte var at det var ikke sikkert noe før etter nyåret en gang. Lenge etter nyåret tro? :)
Torbo2

Post by Torbo2 »

Ang. Bærebrua er ikke "biltilsynet" glad i at det sveises her. Men her kan man, som jeg ser det, skille mellom farlig og ufarlig område. De ytre armene, hvor den ene er skrudd av må være fra 95-100% og ikke sveises på. Det er de som opptar de store kreftene!
Men problemet ditt er kun innfestingen av støtdemperfestet, så her kan man sveise fagmessig helt ufarlig.
Men ut fra bildet ser det ut som hele området er blitt tynnere fra at du banket bort rustflak?
Så her kan jeg gjette på at materialtykkelsen er redusert med 20-40%, og da blir det en litt annen sak. - Når hele greia er svak!

Fra bransjehold og fra myndighetene er dette et omdiskutert tema. Det ble sendt ut høring fra Vegdirektoratet for noen år siede om dette, i forbindelse med PKK, om hva som kunne tillates. Skulle man ha lov til å sveise i bærende deler av hjulopphenget? Jeg har ikke undersøkt hva det ble til, da det var utenfor mitt bord?
Men det bør jeg kanksje gjøre om det vises interesse? Det ble trolig lagt på is, og at det ble opptil hver stasjon å foreta en faglig vurdering.

Delene i hulopphenget er ikke på noen måte herdet eller på annen måte behandlet slik at det kan ødelegges, men det har med sikkerheten og i ditt tilfelle vil jeg nok anbefale et bytte...
Om du protesterer, bør du i det minste sjekke tykkelsen på omliggende materiale. her kan du eksempelvis borre et 3 mm hull og sjekke med lupe. Hullet må sveise igjen etterpå i tillegg til alt det andre om du velger reparasjon.
Selv måtte jeg bytte på Duetten da det ble påpekt sveising på nedre fjærfeste. Men her var sveisen som "hønsedritt", som vi sa før i tiden. Klatt i klatt, og jeg skjønner godt at biltílsynsmannen ikke ville godkjenne denne brua. Ved forrige oppryddng kantet jeg den "tror jeg"..?
Jeg fikk jo tak i ny som var 100.... Kun lett overflaterust! :D
Mine bruer er sinkgrunnet og med klarlakk på toppen! Ble du misunnelig nå? :roll:
jangu1@hotmail.com

Ja for tenk at jeg ble veldig misunnelig nå ja. :D Skulle gjerne hatt en 100% strøken en ja. Men jeg får lete litt da se om det er noen som kan ha noe sånt liggenes. Som jeg kan få kjøpt for en grei penge. Jeg tenkte jeg skulle ta meg en tur til Jørgenrud i dag også. Se om de har noe av det jeg skal ha i dag kanskje. Noen smørenipler bla. så er det da noe mere også men jeg husker ikke i farta hva det var da. Altzaimeren blomstrer skjønner du. :) . Men jeg husker nesten mitt fulle navn da. Det er jo bra synes jeg. :)
Torbo2

Post by Torbo2 »

Skulle du ikke finne ut av det, så kan jeg sjekke kontaktnettet mitt.. Men nå er jeg på vei ut til mine prosjekter.... :)
Så det må i så fall bli i morgen, da jeg skal være sosial med noen hygglige folk i kveld....
Post Reply