Planer? Heng deg på....

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Post Reply
445

Re: Planer? Heng deg på....

Post by 445 »

Har sjekket en gang til. Kona sier at jeg er dårlig på å lete - og hun pleier å ha rett.
Men, jeg kan altså ikke finne denne boksen.
Noen tips?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2

Post by Torbo2 »

Denne?
Image

Likner på min PV 60, men den over er til 57 modell...
445

Post by 445 »

Nei, det er denne jeg finner.
Det er den andre, den lille til høyre, jeg ikke finner - i virkeligheten.
Torbo2

Post by Torbo2 »

445 wrote:Nei, det er denne jeg finner.
Det er den andre, den lille til høyre, jeg ikke finner - i virkeligheten.
Da er det nok ikke to på din. Jeg har også bare en på både Duett og PV, så derfor bl jo dette et mysterium?
Kan det være til en eksportmodell?
Torbo2

Post by Torbo2 »

Hjelp det siger vann inn i garasjen! :shock:
- Uforutsatte planer.......
Så her må jeg nok støpe en renne på baksiden, slik at vannet renner videre? Men et problem at vannet kommer over til nabogarasjen! Så da har jeg et problem eller en ny uvenn?
Men jeg vil heller ikke ha en tåkelagt garasje fra vann som damper opp av gulvet og gjør bilen fuktig!
Så hvem skal være min venn? Naboen eller bilen?

Men ... Kanskje jeg skulle legge en takranne i lengderetningen av garasjen som kan samle opp vannet fra den lille "moloen" jeg skal lage på utsiden?

Har noen gode forslag her?

Støpingen har jeg kontroll på. Som et supertips her er å blande inn en spiseskje med Zalo (Ja, Zalo!) i sement- eller mørtelblandingen. (en liten spiseskje til en bøtte mørtel/betong). Da biter blandingen seg fast til eksisterende betong eller asfalt! :shock:

Hvem har ikke drevet med dette og opplevd at mørtelblandingen preller av som "vann på gåsa"? :roll:
Som nevnt i en annen tråd bryter såpe, spesielt Zalo ned overflatehinnen på vannet og blandignen limer seg til underlaget! Molekylene, som kjemisk er forsjellige, danner bro med hverandre, som det heter på kjemispråket, og massen blir homogen. På line jeg effekten av kondensfjerner i bensin med kondensvann.
Du tror det ikke før du ser det, om du ikke vet det? :shock:

Men tilbake til "min molo", her trenger jeg tips? Må jeg virkelig grave en kanal i garasjen, eller kan et blikk-/sinkrør på langs løse problemet?
445

Post by 445 »

Kan du ta et bilde som viser situasjonen?
445

Post by 445 »

Forresten: Takk for supertips om støping. Har støpt mye, men aldri brukt Zalo i støpen.
Torbo2

Post by Torbo2 »

445 wrote:Forresten: Takk for supertips om støping. Har støpt mye, men aldri brukt Zalo i støpen.
Noen håndtverkere har noen hemmeligheter, og det tipset fikk jeg tynt ut av en gammel kamerat i byggbransjen i bytte med starthjelp på bilen hans en gang. Han demostrerete det en gang han fuga peisen til en gammel veninne, og fugemassen beit seg urforklarlig fast til mursteiene !!
Måtte ikke fortelle det til konkurrerende håndtverkere sa han, og det har jeg heller ikke gjort. Her inne er det jo bare bilmekanikere, så vidt jeg vet, og her er jo folket loyale? :)
Skal se om jeg kan få tatt bilder i romhjula, men i dag er det frost på bakken. Men nå er det hopp og sprett til den siste butikken og siste presangen...
445

Post by 445 »

Frost i bakken? Det er det ikke her i Stockholm hvor julen tilbringes i år. Her er det +5.
445

Post by 445 »

Forresten; lykke til med innkjøpene. Er det dette som kalles 12. time?
Torbo2

Re: Planer? Heng deg på.... Carter

Post by Torbo2 »

Er det noen som ha planer om å få shine opp Carterforgasser? Disse sitter på tidlige PV og Duett...
Man kan jo ikke se bort fra at slike trenger en liten gjonnomgang etter nærmere 60-år?
Her er i alle fall noen tips med masse bilder. Det kan hende at dysestørrelsene er forskjellige fra den avbildede (Willys-forgasser) og andre småting, men det burde være noen å få med seg her:
Sjekk denne linken: http://mightymo.org/Proj_Carter_WO_Rebuild.html
Torbo2

Re: Planer? Heng deg på.... Under tak

Post by Torbo2 »

Nå kommer stormene og orkan, så nå man ta forbehold!
Ellers kan det gå slik:
Image
Dette var ikke i Norge, men vi må jo sørge for at færrest personer og biler får det vondt i jula!
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Bare en liten opplysning.
"Gråbein" som er en vellagret 1957-1958 modell har to sikringsbokser :-). Hvorav to av sikringene er "kortsluttet". Hva skal en med to sikringer i serie forresten. På nyere modeller ble denne boksen nok byttet ut med et lysrele som i dag er tilnærmet umulig å få tak i til 6 volt ihvertfall. Er det tilgjengelig er det borte før en får sukk for seg. Regner med at de fleste skrotet denne boksen til fordel for en "sukkerbit" Sånne en kobler til f.eks taklampa med) da den bare skapte flere feilkilder med lyset. "Sukkerbiter" finner du sikkert på innerskjermen på venstre side tenker jeg.
Ellers er planen for å holde seg til tema hehe, å ta det helt med ro... Resten av uka ihvertfall.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2

Post by Torbo2 »

445 wrote:Forresten; lykke til med innkjøpene. Er det dette som kalles 12. time?
Takk! (litt sent, men...), det gikk greit... Og til tross for 12. time, så kom alle pakkene på plass - glemte bare en, og det var til katta til dama... :( Det ble kompensert med litt goodis, så det gikk seg til....

Så nå er spørsmålet om det har dukket opp noen listeklips og stofflist til panseret?

Og så må det vel sjekkes litt på labben også?
Bistå med å bytte et kryss og sjekke innholdet i "krystallglassene"?
Har det stablisert seg noe eller er ting blitt enda mer krystallklart?
445

Post by 445 »

Reodor57 wrote:Regner med at de fleste skrotet denne boksen til fordel for en "sukkerbit" Sånne en kobler til f.eks taklampa med) da den bare skapte flere feilkilder med lyset. "Sukkerbiter" finner du sikkert på innerskjermen på venstre side tenker jeg.
Da er vi på nett. Har en fin sukkerbit-rad på venstre innerskjerm.
Post Reply