Bensinlekkasje ved clutch-stag

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
445

Bensinlekkasje ved clutch-stag

Post by 445 »

Jeg har et prosjekt som skal gjøres før neste sesong.
Kjenner at jeg har en liten sperre mot å sette i gang, så jeg starter jobben her foran PC'en. På den måten vil jeg føle meg forpliktet til å fullføre....

Jobben er å reparere en liten bensinlekkasje.
Clutch-staget har gjennom flere år subbet innpå bensinrøret slik at det har blitt slitt et lite hull. For et par år siden splittet jeg en slangestump og "forbandt" røret med. Dette er selvfølgelig en dårlig og usikker løsning.

Bildet (som er uskarpt og dårlig) skal vise problemet:
Image

"Verkstedet" mitt er i tilknytning til huset. Dette betyr at sterke lukter har en tendens til å komme inn i selve huset. Det er ikke alltid populært. Ønsker derfor å unngå mye bensindamp inne - også av sikkerhetsmessige grunner. Tømmer derfor tanken over på kanne, utendørs.

Er det noen som husker om det er en skjøt på bensinrøret under bilen like før det bøyer seg og går opp i motoren? (Kan jo jekke opp og sjekke selv nå, men det er lettere å spørre..)

Etter å ha demontert problem-delen av røret står jeg foran valg av videre løsning.
Enten kan jeg få laget til et nytt rør, eller jeg kan kappe av et stykke av røret og skjøte inn en bensinslange.
Fordelen med bensinslange-løsningen er at systemet blir noe mer fleksibelt, og lettere kan holdes borte fra clutch-staget.
Fordelen med nytt rør er at det er en original løsning.

Har noen av dere innspill om valg av løsning/metode?
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Var det opp til meg ville jeg ha valgt slange. Det er ikke alltid at originale løsninger er de beste, noe som dette eksempelet viser. Fordelen med slange er jo at en da også får en enkel måte å spærre for bensintilførselen uten å måtte tømme tanken hver gang en skal gjøre noe f.eks med bensinpumpa eller jobber som krevet at en kobler fra bensinen. Da er det bare å sette på en klemme på slangen, og så er det problemet løst.
Ett eksempel på en løsning som er original, men som du skjelden ser i dag er øvre radiatorslange. Den var opprinnelig stiv. I dag ser du nesten uten unntak den med to utbulinger på seg. Dette fordi den opprinnelige "rev av" stussen på radiatoren. På PV'n til dama sitter det en armert slange inn mot bensinpumpa, men ser ikke nødvendigheten av det, og disse er det vanskelig å se når blir morkne. Ta heller å forsterke slangen med vulketape der det kan bli gnissninger, og bruk gjerne tjæretape (Vevtape) under slangeklemmer med åpne "gjenger". Dette for at ikke slangeklemma skal skjære opp gummien som en ostehøvel.
Har du forresten vurdert å montere inn en liten vifte i veggen med fleksibel slange på til å trekke av og blåse ut lukt når du holder på med slik jobbing? Da vil du som en bieffekt lukte når kaffen er klar oppe hehe :D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
445

Post by 445 »

Da går jeg for Biltema 52-4004 med innvendig diameter 8 mm, som tilsvarer utvendig diameter på dagens metallrør. Noen som har erfaringer mhp holdbarhet?

Image
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Normalt er levetiden på gummislanger på drøyt 10 år avhengig av temperatur etc.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
445

Post by 445 »

I dag ble inngrepet utført.
Jeg hadde planlagt å tømme tanken først, for å hindre bensinen å lekke ut når røret ble kappet.
En lys (innlysende?) idé gjorde at jeg slapp dette. Bilen ble jekket/bukket opp ca 50 cm i fronten, men ikke bak. All bensinen lå dermed trygt og luktfritt i tanken.

Lurte også på hvordan kappe røret uten å få metallspon inn i røret.
En rørkutter løste denne utfordringen greit.
Image

Biltemas bensinslange ble skjøtet inn, og klemt fast med doble slangeklemmer.

Etter at bilen var senket til horisontal posisjon igjen, ble bensin pumpet inn i systemet med den lille pumpen under bensinfilteret.

Det var en viss tilfredsstillelse å spore hos undertegnede da bilen startet på første slaget....
Post Reply