Overhaling av sikringsboksen
Overhaling av sikringsboksen
Dette høres sikkert banalt og teit ut for noen, men jeg mener noe annet. Disse sikringsbokene er etter min erfaring følsomme for både rikitg isetting av sikringer og for korrosjon. Og så, jo, da blir alt bare forsterket, lys som virker av og til og at selve sikringen kan brenne og korrodere ekstra når strømmen står på.
Jamfør gamle trepinnskontakter som var på komfyrer tidligere... her var det nesten alltid korrosjon og halvbrente kontakter og at det ikke ble brann av dette var meg et under!
På en bil er det høyere strømstyrke og derved minst like stor fare for smitteeffekt (brente kontakter) ut mot de skrudde ledningskontaktene. Høy alder på el.nettet er vel heller ikke fordelaktig? - For å si det mildt!
Så derfor skal hele "súlamitten" av, og hva er det vi har de makrogreiene på kameraene til? Jo, en moderne måte å se godt på!?
Uten å hatt de fra henandre i sine små atomer ser det i alle fall ut til at selve kontaktene i skrufestene som sitter mot sikringene har altfor små hull!
Det medfører både liten/dårlig annleggsflate og at man må se svært nøye etter for å være sikker på at sikringene sitter som de skal!
Enig?
Uenig?
Eller andre erfaringer her?
Om flere er enig så gjør jeg dette!
Jamfør gamle trepinnskontakter som var på komfyrer tidligere... her var det nesten alltid korrosjon og halvbrente kontakter og at det ikke ble brann av dette var meg et under!
På en bil er det høyere strømstyrke og derved minst like stor fare for smitteeffekt (brente kontakter) ut mot de skrudde ledningskontaktene. Høy alder på el.nettet er vel heller ikke fordelaktig? - For å si det mildt!
Så derfor skal hele "súlamitten" av, og hva er det vi har de makrogreiene på kameraene til? Jo, en moderne måte å se godt på!?
Uten å hatt de fra henandre i sine små atomer ser det i alle fall ut til at selve kontaktene i skrufestene som sitter mot sikringene har altfor små hull!
Det medfører både liten/dårlig annleggsflate og at man må se svært nøye etter for å være sikker på at sikringene sitter som de skal!
Enig?
Uenig?
Eller andre erfaringer her?
Om flere er enig så gjør jeg dette!
Re: Overhaling av sikringsboksen
Hei!
Er enig med deg Torbo2,synest det skal veldig lite til før det oppstår noe kluss inni denne boksen,er ihvertfall min erfaring med det!
MVH
Ståle
Er enig med deg Torbo2,synest det skal veldig lite til før det oppstår noe kluss inni denne boksen,er ihvertfall min erfaring med det!
MVH
Ståle
Re: Overhaling av sikringsboksen
Fint, da setter jeg den på arbeidslista. Det blir vel litt andre ting først, men dette kan bli når det blir på det kaldeste ute, og så kan jo gjennomgangen skje inne. Det er nok ikke store jobben, men for å slippe å tukle, tar jeg et bilde av tilkoblingene før jeg demonterer.
Så skal den forbedres, og da kan det bli noen tanker rundt det. Pirk? Ja, nettopp.
Men så kan jeg trolig spare meg og andre for pirk og tukling ute i hel- eller halvmørke, om elektriske komponenter faller ut.
Oplevelsene har vært at jeg ikke har sett feil på/i sikringsboksen og så har jeg kastet bort tid på annet unødig og så har jeg måttet gå til bake til sikringsboksen for å måle spenningsfall over den og da åpenbarte feilen(e) seg.
Har jo ikke syn som en ungdom lengre, Det er ikek noen galt med synet mitt altså, men ifølge optikere er synet redusert til en fjerde-/femtdel når man kommer over 50, og det ansees som normalt! Fikk nylig en tankevekker på en slik uttalelse fra en optiker!
Så hvorfor be om trouble?
Så skal den forbedres, og da kan det bli noen tanker rundt det. Pirk? Ja, nettopp.
Men så kan jeg trolig spare meg og andre for pirk og tukling ute i hel- eller halvmørke, om elektriske komponenter faller ut.
Oplevelsene har vært at jeg ikke har sett feil på/i sikringsboksen og så har jeg kastet bort tid på annet unødig og så har jeg måttet gå til bake til sikringsboksen for å måle spenningsfall over den og da åpenbarte feilen(e) seg.
Har jo ikke syn som en ungdom lengre, Det er ikek noen galt med synet mitt altså, men ifølge optikere er synet redusert til en fjerde-/femtdel når man kommer over 50, og det ansees som normalt! Fikk nylig en tankevekker på en slik uttalelse fra en optiker!
Så hvorfor be om trouble?
Re: Overhaling av sikringsboksen
Jeg gjorde en hurtig-overhaling av sikringsboksen i vinter.
Det var tildels dårlig kontakt, både mellom kabel og gods, og mellom gods og sikring.
Tok bilder av hva jeg gjorde, men kvaliteten er dessverre dårlig.
Mobilen og jeg var ikke helt enige i hva vi skulle fokusere på.
Her er et bilde som skal illustrere utgangspunktet:
Lurte litt på hvordan jeg skulle få pusset godt innvendig.
Fant ut at en rundkule-fil til Dremelen hadde eksakt riktig dimensjon.
Forsøkt vist her:
"Brotsjing" på sakte fart ga dette resultatet: Gjorde samme jobben nede, og med anleggsflaten for sikringene.
Det var tildels dårlig kontakt, både mellom kabel og gods, og mellom gods og sikring.
Tok bilder av hva jeg gjorde, men kvaliteten er dessverre dårlig.
Mobilen og jeg var ikke helt enige i hva vi skulle fokusere på.
Her er et bilde som skal illustrere utgangspunktet:
Lurte litt på hvordan jeg skulle få pusset godt innvendig.
Fant ut at en rundkule-fil til Dremelen hadde eksakt riktig dimensjon.
Forsøkt vist her:
"Brotsjing" på sakte fart ga dette resultatet: Gjorde samme jobben nede, og med anleggsflaten for sikringene.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Overhaling av sikringsboksen
Ikke verst! Det var et stykke på vei!
Men det er noen rart mellom sikringene og skrufestene på PVen. Sikringstappene(hver ende på sikringene står i noen bitte små hull, som både har dårlig feste og stor mulighet for korrosjon på en lite kontaktflate.
Kanskje jeg skal stikke ut å hente den med det samme, da jeg har fri resten av dagen?
Det er her det er noen muffens! Det andre er selvfølgelig viktig det og, ikke misnt fordi dette har fått "gjæra" på egnehånd i mange år!
Selve ledningsstumpene må kanskje også renses?
Ang. de skrudde (forskrudde) kontaktstykkene i boksen skal jeg gjøre en helt uvanlig renseprosess. Ingen har fortalt meg det, men det er en kopiert metode fra å rense batteripoler.
Slik som dette: viewtopic.php?f=11&t=937
Hvis det virker som kommer jeg tilbake til det... Sikker ikek noen som man bør gjøre hjemme det heller, men....
- Må jo "kjemitere" litt her også?
Men det er noen rart mellom sikringene og skrufestene på PVen. Sikringstappene(hver ende på sikringene står i noen bitte små hull, som både har dårlig feste og stor mulighet for korrosjon på en lite kontaktflate.
Kanskje jeg skal stikke ut å hente den med det samme, da jeg har fri resten av dagen?
Det er her det er noen muffens! Det andre er selvfølgelig viktig det og, ikke misnt fordi dette har fått "gjæra" på egnehånd i mange år!
Selve ledningsstumpene må kanskje også renses?
Ang. de skrudde (forskrudde) kontaktstykkene i boksen skal jeg gjøre en helt uvanlig renseprosess. Ingen har fortalt meg det, men det er en kopiert metode fra å rense batteripoler.
Slik som dette: viewtopic.php?f=11&t=937
Hvis det virker som kommer jeg tilbake til det... Sikker ikek noen som man bør gjøre hjemme det heller, men....
- Må jo "kjemitere" litt her også?
Last edited by Torbo2 on Sat 17 Dec 2011 12:49, edited 1 time in total.
-
- Posts: 408
- Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
- Location: sarpsborg
Re: Overhaling av sikringsboksen
Hei, Samme gjorde jeg i min boks. Brukte dremel med en slipe\fil. Virka bra det, etter som det var litt dårlig kontakt der. måtte drive og snu på sikringene osv. men etter en runde med dremel, så var det god kontakt.
Re: Overhaling av sikringsboksen
Kontaktene i sikringene var ikke så verst å se til ved første øyekast, Jeg har jo "tukla" der før og det var litt rustbeskyttelse på. Men spes. på kontakt nr 2 fra høyre var det korrodert inni konen hvor sikringen står.
Så var det bare å sette i gang:
Tok først bilde av boksen med ledninger på for sikkerhetss skyld. Og hvs noen lurer på hva den dingsen øverst til høyre er, så kan jeg fortelle at den reduserer spenningen til vindusviskerne med 0,7 volt. En kraftig diode altså...
Så tok jeg ut sikringene og tørket av dem litt, og så tok jeg noen Q-tips og dyppa oppi et batteri og så smørte jeg kontaktene med batterisyre.
Så satte jeg på litt vann på kokeplata inne og dyppa boksen oppi da det kokte. Og det ble rent, ja (kjemisk rent!). Et par dråper med Zalo til slutt for å nøytralisere syrerester. Så gikk det slik:
Snakke om "gullbil" og så med gullkontakter i sikringsboksen, trodde det tilhørte dataverdenen?!
Metoden kan brukes til å rense batteripoler - ekstremt effektiv! Der er jo bitte små syrerester fra før som regel så er det bare å tømme på kokende vann og så skjønner man ingen ting etterpå!
I tilelgg "safet" jeg med drill og 2,5 mm bor for å rense i de små kontaktpunktene, hvor hovedproblemet trolig ligger. Inni ledningstilkoblingene ble det også gullande rent.
Så var det var å sette sammen med motorolje på skruene og kontaktene for sikringene. Så vridde jeg sikringene et par runder for å sikre god kontakt. Jeg passet også på at fjærspennet var godt nok. To var litt slappe og jeg måtte stramme forsikitg til spennet var likt som de andre og bitte litt til på alle...
Så ble det sånn:
Og så får vi se hva som virker en annen dag..
Nå var det visst litt andre ting her... Så da må den på bilen en annen dag...
Så var det bare å sette i gang:
Tok først bilde av boksen med ledninger på for sikkerhetss skyld. Og hvs noen lurer på hva den dingsen øverst til høyre er, så kan jeg fortelle at den reduserer spenningen til vindusviskerne med 0,7 volt. En kraftig diode altså...
Så tok jeg ut sikringene og tørket av dem litt, og så tok jeg noen Q-tips og dyppa oppi et batteri og så smørte jeg kontaktene med batterisyre.
Så satte jeg på litt vann på kokeplata inne og dyppa boksen oppi da det kokte. Og det ble rent, ja (kjemisk rent!). Et par dråper med Zalo til slutt for å nøytralisere syrerester. Så gikk det slik:
Snakke om "gullbil" og så med gullkontakter i sikringsboksen, trodde det tilhørte dataverdenen?!
Metoden kan brukes til å rense batteripoler - ekstremt effektiv! Der er jo bitte små syrerester fra før som regel så er det bare å tømme på kokende vann og så skjønner man ingen ting etterpå!
I tilelgg "safet" jeg med drill og 2,5 mm bor for å rense i de små kontaktpunktene, hvor hovedproblemet trolig ligger. Inni ledningstilkoblingene ble det også gullande rent.
Så var det var å sette sammen med motorolje på skruene og kontaktene for sikringene. Så vridde jeg sikringene et par runder for å sikre god kontakt. Jeg passet også på at fjærspennet var godt nok. To var litt slappe og jeg måtte stramme forsikitg til spennet var likt som de andre og bitte litt til på alle...
Så ble det sånn:
Og så får vi se hva som virker en annen dag..
Nå var det visst litt andre ting her... Så da må den på bilen en annen dag...
Last edited by Torbo2 on Sat 17 Dec 2011 12:49, edited 1 time in total.
Re: Overhaling av sikringsboksen
Jeg fant ikke min BT-Dremel, så jeg brukte en liten borr som nevnt. Men hadde de vært grått fortsatt inni kontaktstikkene/skrustikkene eller hva man skal kalle dem, så måtte jeg nok gjort noen mer. Det kunne se ut som syra fikset opp i det hele...Håvard E Johansen wrote:Hei, Samme gjorde jeg i min boks. Brukte dremel med en slipe\fil. Virka bra det, etter som det var litt dårlig kontakt der. måtte drive og snu på sikringene osv. men etter en runde med dremel, så var det god kontakt.
Hadde det vært tørt i sikringsboksen (uten beskyttede kontakter), hadde nok forskjellen på før og etter blitt vesentlig....
Da er det tydligvis flere som har vært borti konktaktproblemer med sikringsboksen. Så har vi også flere metoder her å fikse problemene på!
Og det syregeiene skal man jo ikke gjøre hjemme, men problemet kan jo løses hos naboen om man sitter barenevakt el. l.
Re: Overhaling av sikringsboksen
En dråpe vanlig batterisyre vil vel rense godt opp. Og med vernebriller er det vel ikke SÅ farlig?Torbo2 wrote:Og det syregeiene skal man jo ikke gjøre hjemme, men problemet kan jo løses hos naboen om man sitter barenevakt el. l.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Overhaling av sikringsboksen
Flyttet denne tråden fra "Generelle diskusjoner" til "Elektro".
Håper det var ok.
Håper det var ok.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Overhaling av sikringsboksen
Her var det bare tre Q-tips og jeg syntes det var greit nok med vanlige briller, det var jo en sprutefritt påføring. Skulle jeg badet saken i svovelsyre/batterisyre, hadde jeg vært skikelig forsiktig. Fikk noen erfaringer på 70-tallet, og da lærte jeg litt om sikkerhet på forskjellige ting, noen ganger ufrivillig!445 wrote:En dråpe vanlig batterisyre vil vel rense godt opp. Og med vernebriller er det vel ikke SÅ farlig?Torbo2 wrote:Og det syregeiene skal man jo ikke gjøre hjemme, men problemet kan jo løses hos naboen om man sitter barenevakt el. l.
Husker den fine cordfløyelsjakka, lys blå, som fikk noen merkelig hull dagen etterpå! Og den som var så fin!
Studier og knapp økonomi sporet tanken langt vekk fra at dette kunne gått så mye verre!
Det var til og med med startkabler hvor begge batteriene hadde hvilesening og minimalt med gass, men tingenes ibonede osv...
Og den gangen kostet en jakke kanskje det tidobbelt av i dag forholdsvis! Huske ikek prisen, da jeg gjorde alt for å glemme saken! Men noen hundrelapper var det nok!?
Det kan sikkert du regne ut 445?
Re: Overhaling av sikringsboksen
Det er rart med klær man er glad i. Man vil jo så gjerne ha dem på seg, og så plutselig skjer det et uhell.
Personlig har jeg løst "problemet" ved at jeg også har arbeidsklær jeg er veldig glad i, men disse tåler jo mye mer enn vanlige klær.
Tilbake til sikringsboksen. Er det forskjell på om man bruker batterisyre eller saltsyre på dette metallet (messing)?
Personlig har jeg løst "problemet" ved at jeg også har arbeidsklær jeg er veldig glad i, men disse tåler jo mye mer enn vanlige klær.
Tilbake til sikringsboksen. Er det forskjell på om man bruker batterisyre eller saltsyre på dette metallet (messing)?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Overhaling av sikringsboksen
Det blir nok det samme, uten at jeg vet allverden om dette. Men ang. skadevirkninger er det uroblematisk, da det bare er snakk om ti sekunders virketid. og i gryta spees syra først ut og så blir den nøytralisert av Zalo med motsatt ph-verdi om jeg ikek har misforstått de vanslkelige formlene på tavla!445 wrote:Det er rart med klær man er glad i. Man vil jo så gjerne ha dem på seg, og så plutselig skjer det et uhell.
Personlig har jeg løst "problemet" ved at jeg også har arbeidsklær jeg er veldig glad i, men disse tåler jo mye mer enn vanlige klær.
Tilbake til sikringsboksen. Er det forskjell på om man bruker batterisyre eller saltsyre på dette metallet (messing)?
Tror forresten ikek jeg lærte så mye før jeg gjorde ting i praksis, når jeg tenker meg om. "learn by doing", er det ikke det det heter.
mr. Hernes sa i alle fall noe fonuftig i 1995 da har stod i spissen for å innføre Reform 94. "man lærer ikke av høre men å gjøre".
Men har var også årsak til at ikke turte å satse på jobb i skoleverket, hvor jeg allerede hadde jobbet et år, og feige meg krøp tilbake til det samme gamle, i redsel for å bli sagt opp på grunn av liten ansienitet, små barn, forliktelser osv........... ikke lett det der, og da følte jeg at han hadde satt meg i "klisteret"! Tro kanksje jeg banna litt også da.... men er ikek sikker...
Vet at en i klubben har mye godt å si om den mannen, så jeg drar den ikke lengre enn dette.... - på "frihånd"....
Re: Overhaling av sikringsboksen
For få dager siden sluttet vinduspusserne å virke på Renaulten (er i slekt med Volvo altså)... Bare så ingen tror jeg blander kortene...
Sjekket alt og det luktet brent isolasjon/viklngstråd eller sånn elektro-godlukt som enklete kjenner til. Og jeg fryktet det verste!?
Tok ut vindusviskermotoren for å konvertere fra en gammel reservemotor fra en Dauphine, som så lik ut.. Men så oppdaget jeg at foringen for vinduspusseren på høyre side var rustet fast!
Her var jeg altså for sein med "tyggegummitipset", da jeg ikke har hatt hånd om denne bilen så lenge...
Så sjekket jeg ut motoren og så gikk den som en kule med god kraft, og uten lukt... Den var altså uskadet, selv om den stod låst med strøm på på grunn av selvparkelingsstrømmen.. Og da gikk bilen også tom for strøm...
Så var det å lade opp batteriet og putte vindusmotoren på plass igjen, og koble til to hastigheter som den ikke hadde fra før og så gikk den noen dager...
Problem 3: Den gikk bare i ny og ne, og jeg skjønte ikke så mye?
Må jeg gjøre jobben om igjen? Periodisk feil? Brudd? Ikke særlig festlig....
Sjekket sikringer, byttet for sikkerhets skyld osv.. Målte og fikk spenning, men med belastning så forsvant spenningen..!?
Så fant jeg luringen: dårlig kontakt på stikket til sikringsboksen!
Altså kontaktproblemer på sikringsboksen!
Her var det altså to feil som jeg tidligere har beskrevet, ferske temaer i forumet, som var feil på denne bilen!
Hva skal man si? "skomakerens lest"? Det er lett å snakke, men å gjøre noe med det er noe annet....
Skulle tro jeg var politiker?
Kan jeg skylde på at jeg prioriterer Volvo?
Sjekket alt og det luktet brent isolasjon/viklngstråd eller sånn elektro-godlukt som enklete kjenner til. Og jeg fryktet det verste!?
Tok ut vindusviskermotoren for å konvertere fra en gammel reservemotor fra en Dauphine, som så lik ut.. Men så oppdaget jeg at foringen for vinduspusseren på høyre side var rustet fast!
Her var jeg altså for sein med "tyggegummitipset", da jeg ikke har hatt hånd om denne bilen så lenge...
Så sjekket jeg ut motoren og så gikk den som en kule med god kraft, og uten lukt... Den var altså uskadet, selv om den stod låst med strøm på på grunn av selvparkelingsstrømmen.. Og da gikk bilen også tom for strøm...
Så var det å lade opp batteriet og putte vindusmotoren på plass igjen, og koble til to hastigheter som den ikke hadde fra før og så gikk den noen dager...
Problem 3: Den gikk bare i ny og ne, og jeg skjønte ikke så mye?
Må jeg gjøre jobben om igjen? Periodisk feil? Brudd? Ikke særlig festlig....
Sjekket sikringer, byttet for sikkerhets skyld osv.. Målte og fikk spenning, men med belastning så forsvant spenningen..!?
Så fant jeg luringen: dårlig kontakt på stikket til sikringsboksen!
Altså kontaktproblemer på sikringsboksen!
Her var det altså to feil som jeg tidligere har beskrevet, ferske temaer i forumet, som var feil på denne bilen!
Hva skal man si? "skomakerens lest"? Det er lett å snakke, men å gjøre noe med det er noe annet....
Skulle tro jeg var politiker?
Kan jeg skylde på at jeg prioriterer Volvo?
Re: Overhaling av sikringsboksen
Det hender jo at du sier at du er glemsk....
Og da er det jo suverent at du har skrevet om dette på forumet!
For da kan du jo bare lese det du selv har skrevet, og følge tipsene!
Supert, ikke sant?
Og da er det jo suverent at du har skrevet om dette på forumet!
For da kan du jo bare lese det du selv har skrevet, og følge tipsene!
Supert, ikke sant?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen