To usikre jordinger

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
Post Reply
Torbo2

To usikre jordinger

Post by Torbo2 »

Jording av skiltlysene til PV kan være litt usikker med årene, men litt rust på skruene osv. Her måtte jeg legge på en liten platebit fra pæreholderen og bikket over og under mot støtfangeren. Og sink selvfølgelig... :D
Image
Sinkbiten er der pilen viser.
Så om noen opplever manglende skiltlys, kan dette være et sted å lete først, før man kryper igjennom hele bilen.

Baklysene på PV, i alle fall på den jeg har hånd om er greie, da lyktene har egen jording inn i bagasjerommet. :)

Men baklyktene på min Duett kan ha en tvilsomm jording, kan det se ut som.? I alle fall nok til at jeg legger opp egen jording for lyktene.
Skulle tatt bilder i går, men så måtte jeg noe annet. Og det blir nok mye mer av "mye annet " framover nå, men så blir det rent og pent hjemme, for å se det positive det! :)
Last edited by Torbo2 on Fri 16 Dec 2011 17:21, edited 3 times in total.
guntor

Re: To usikre jordinger

Post by guntor »

Det med jording er nesten en vitenskap i seg selv. Jeg har en litt artig historie rundt det.
Vet ikke om dere er interessert, men jeg forteller den allikevel :)
Jeg hadde en 67 Amazon HGV (tilbake på 80-tallet). Veldig pålitelig, gikk og gikk . men
etterhvert ble det slik at så lenge lyset sto på og jeg hadde benet på bremsen så kunne jeg ta ut nøkkelen uten at bilen
stoppet Til og med ruse den opp. Alt fungerte. men hvis jeg enten slo av lyset eller slapp bremsen så stoppet den :shock:
Fant aldri feilen,men en bilelektriker fortalte meg at den mest trolige årsaken var en jordingsfeil et eller annet sted.
Bilen endte dessverre opp som spiker, etter at jeg ble påkjørt bakfra, ikke kondemnert men. Ja ja for sent å angre nå :(
-60 544A Special 2
Torbo2

Re: To usikre jordinger

Post by Torbo2 »

Morsomt og virkelig noe å lure på! Strømmen går jo sine egne veier, de letteste... Ikke så lett å forklare den situasjonen! men det kan jo også være overslag på plussiden... :?:
Skulle gjerne visst mer om denne episoden, men nå er det ikke så lett..
Det mest typiske jeg har vært borte i er svake frontlys, begge gølødetrådene lyser samtidig svakt når jordingen blir borte!....
Det er nok mange andre rariteter her når det gjelder dårlig jording?
Kanskje flere kan komme med eksempler?
Noen ganger kan man i alle fall bli grundig lurt, man konser på et trolig problem, og så er feilen et helt annet sted! Man blir vel ikke klok på disse tingene, men de feilene man ser er det vel greit å få ordne opp i? Men noen utfordringer skal man vel ha?
Den enkle sikringsboksen som ofte har periodisk feil på PV/Duett har i alle fall lurt meg noen ganger. :roll:
Post Reply