grenrør?
Re: grenrør?
Jeg kan høre med noen i bladet Jakt og Fiske, dem er borti mye rart....
Last edited by Torbo2 on Thu 24 Nov 2011 01:31, edited 1 time in total.
Mener det var en artikkel i Nostalgia for et par år siden om en fyr som hadde benyttet metoden på en HD. Skal se om jeg har bladet fremdeles.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Gjorde ikke faren din det med en smijernslampe på hytta også?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Det har du rett i! Men den er til innendørs bruk...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Jo, men hvordan var fremgangsmåten?
Inne eller ute.... Manifolden er jo inen i motorrommet!hlyshaug wrote:Det har du rett i! Men den er til innendørs bruk...
Og med varme så brenner vel belegget seg fast og blir permanent beskyttele?
Dette må du bare får en forklaring på av faren din hlyshaug!
Er nok redd den muligheten ikke finnes mer, dessverre.Torbo2 wrote:Dette må du bare får en forklaring på av faren din hlyshaug!
Tenkte mest på om hlyshaug husket hva hans far hadde fortalt.
Det var synd! Men noen som driver med smijern kan kanskje si noen mer?
På Volvotreff i Odda var det en smed som lagde både det ene og det andre. Blant annet et løvblad, som jeg fikk av ham. Det var også en brusopptrekker. Og etter sming dyppet han den i en slags olje, Men glemte å spørre ham, da det var biltreff samtidig, og aktiviteter ute på plassen.
På Volvotreff i Odda var det en smed som lagde både det ene og det andre. Blant annet et løvblad, som jeg fikk av ham. Det var også en brusopptrekker. Og etter sming dyppet han den i en slags olje, Men glemte å spørre ham, da det var biltreff samtidig, og aktiviteter ute på plassen.
Ser at Biltema har varmebestandig lakk, "hotpaint" (må ikke forveksles med dristige hotpant), som tåler 600-650 grader.
Det er kanskje nevnt før et sted, men kanskje noen kunne ha prøvd det og gitt oss andre en erfaring?
Det er kanskje nevnt før et sted, men kanskje noen kunne ha prøvd det og gitt oss andre en erfaring?
Rustbekyttelse: Gutta i bladet Jakt og Fiske kjente ikke til prosessen i produksjonen ang. den harde halvsvarte overflatebekyttelsen på våpen. Men visste mye om vedlikehold...
Hmf. Det var dumt. Da får vi vel forske på det også?
Våpenlakk er vel en tokomponent lakk eller en "brennlakk". Kan sikkert også være en pulverlakk. Uansett ikke i nærheten av en temperatur som kan oppstå på et grenrør. Et grenrør kan lett bli rødglødende om en presser motoren hardt. Ikke uvanlig med glødende grenrør på en turbomotor f.eks. Det skal det litt til å stå imot for en lakk. Ovns sverte eller Liberon grafittpuss eller hva det heter til ovner blir det nærmeste om en ikke legger på et metallbelegg som tåler varmen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
-
Håvard E Johansen
Hei. Jeg har smurt på Negro ovnsverte. Får se til sommeren om det holder mål. 
Vi venter med optimistisk spenning!
Hm. Kom på at jeg har brukt den sorte varmebestandige lakken til Biltema på "blåmann". Manifolden er fortsatt litt mørk, men tykke laget er det ikke, og siden den ikke er diffusjonstett vil jo rusten komme igjennom etterhvert og "svekke" fargen. Men da er det vel bare å ta en ny runde om en fortsatt bryr seg om det. Fint når ting er nytt, men det fortar seg ofte fort hehe. Husker ikke sist jeg vasket hverdagsbilen, men det er en god stund siden og enda lengre siden jeg hadde en motorvask. Forsettene om å holde den strøken er strøket av minnet for lengst hehe
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").