grenrør?
-
Håvard E Johansen
grenrør?
Hei. Bare tenkte på en sak, noen som vet hvordan det er å galvanisere et grenrør, på en b16 (eksosmanifoilen) Det er jo i støpejern??. Hmmm? hadde jo vært pent.
Hilsen Håvard E Johansen
Hilsen Håvard E Johansen
Re: grenrør?
Sorry, det går ikke noe særlig bra. Sink tåler ikke varmen, rett og slett. Smelter ved 420 grader, og avgir giftige gasser lenge før det.
Vil du ha et fint grenrør foreslår jeg heller varmebestandig lakk.
Vil du ha et fint grenrør foreslår jeg heller varmebestandig lakk.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Jeg har noen tanker om at våpenolje kan sette seg som et svart belegg og beskytte, men har ikke prøvd.
Det jeg vet går bra er ovnsverte, men den er naturlig nok svart. Men det blir ikke stygge rustflekker.
Må sette av litt tid etterpå til vask av hendene, men har du en nabo du ikke liker, kan du jo stikke innom å hilse på ham før du vasker deg...
Jeg brukte ovnsverte på min gamle snekkemotor, FM 7-9 hk. Denne: http://www.youtube.com/watch?v=pzhSh8C9_8s -som jeg hadde i 25 år. Må innrømme at jeg ikke brydde meg så mye med det de siste årene...
Om du vil bli fornøyd er noe annet. Du vil jo ha den blank...
Det kan tenkes (meget mulig) at det går an og fornikle den, men har ikke forhørt meg om dette. Manifolden på B16 blir ikke supervarm, da den er sammenstøpt med unnsugningsmanifolden, noe som holder tempen litt nede....
Mange vill nok satt stor pris på om du prøvde ut dette!
Jeg har brukt sinkspary og det hoder en stund det også... Da blir den i alle fall sølvgrå... Men det var de gassene da... Kanskje ikke så bra det ....
Morgendagens utfordring!
Det jeg vet går bra er ovnsverte, men den er naturlig nok svart. Men det blir ikke stygge rustflekker.
Må sette av litt tid etterpå til vask av hendene, men har du en nabo du ikke liker, kan du jo stikke innom å hilse på ham før du vasker deg...
Jeg brukte ovnsverte på min gamle snekkemotor, FM 7-9 hk. Denne: http://www.youtube.com/watch?v=pzhSh8C9_8s -som jeg hadde i 25 år. Må innrømme at jeg ikke brydde meg så mye med det de siste årene...
Om du vil bli fornøyd er noe annet. Du vil jo ha den blank...
Det kan tenkes (meget mulig) at det går an og fornikle den, men har ikke forhørt meg om dette. Manifolden på B16 blir ikke supervarm, da den er sammenstøpt med unnsugningsmanifolden, noe som holder tempen litt nede....
Mange vill nok satt stor pris på om du prøvde ut dette!
Jeg har brukt sinkspary og det hoder en stund det også... Da blir den i alle fall sølvgrå... Men det var de gassene da... Kanskje ikke så bra det ....
Morgendagens utfordring!
-
Håvard E Johansen
Ja. fornikling er det jo ikke akurat tilbud på. veldig få som driver med det å! noen tips?? Har ikke så lyst til å sende delene mine til polen.
men skal prøve med ovnsverte, det hadde jeg ikke tenkt på, smart!! trur kansje det holder lengre en lakk.
Hilsen Håvard E Johansen
Hilsen Håvard E Johansen
Biltemas lakk tåler ca 600 grader. Denne fås i sort og sølv. Ulempen er at den ikke herder før den har blitt varm. Min erfaring er også at den bør has på i flere omganger med herding i mellom hvert lag. Problemet for mitt vedkommende er å la være å bruke bilen på 24 timer etter lakkering som det står på boksen..
Finnes sikkert bedre utgaver av denne lakktypen også, men dette er ihvertfall en rimelig måte å prøve dette på. (Litt mer renslig enn ovnssverte også, men for all del, ovnssverte tåler varme! men finnes vel ikke i sølv som var fargen en tenkte på her med galvanisering)
Neste blir vel at noen emaljerer manifolden hehe
. Det er ihvertfall holdbart, men det hindrer en del av varmeavgivelsen fra manifolden om det har noen betydning i denne sammenhengen.
Finnes sikkert bedre utgaver av denne lakktypen også, men dette er ihvertfall en rimelig måte å prøve dette på. (Litt mer renslig enn ovnssverte også, men for all del, ovnssverte tåler varme! men finnes vel ikke i sølv som var fargen en tenkte på her med galvanisering)
Neste blir vel at noen emaljerer manifolden hehe
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
-
Håvard E Johansen
ja, Hehe. Sende det til jøtul. hadde vært no. 
Hei, det er ikke bra med fornikling eller forzinkning, har testet begge varianter. Det er bedst a sproyte aluminiumoxid, det kan poleres til bra finish med riktig glans om man vil ha.
-
Håvard E Johansen
Har noe på jobben som heter aluminiumshydroxsyd?? Hva er det d stoffet som du snakker om er? noen en for kjøpt ferdig? eller noe man lager selv?
Hilsen Håvard E Johansen
Hilsen Håvard E Johansen
Nei, du skal sende delen til et firma som kan. Jeg skal se om jeg kan laste opp litt bilder.
Kanskje du kan ta av grenrøret nå på vinteren?Reodor57 wrote:Biltemas lakk tåler ca 600 grader. Denne fås i sort og sølv. Ulempen er at den ikke herder før den har blitt varm. Min erfaring er også at den bør has på i flere omganger med herding i mellom hvert lag. Problemet for mitt vedkommende er å la være å bruke bilen på 24 timer etter lakkering som det står på boksen..
Kunne lakket, herdet i stekeovnen, lakket på nytt, herdet på nytt etc. inntil tilfredsstillende finish var oppnådd.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Hei!
Jeg har svart lakk på manifoilen på min PV,sandblåste den først helt ren,sprøyet så svart lakk som skal tåle 650 gr. rett på. Dette har holdt seg fint nå i 3 år,har vært varmt noen ganger ja,og kaldt like mange ganger,hehe!
MVH
Ståle
Jeg har svart lakk på manifoilen på min PV,sandblåste den først helt ren,sprøyet så svart lakk som skal tåle 650 gr. rett på. Dette har holdt seg fint nå i 3 år,har vært varmt noen ganger ja,og kaldt like mange ganger,hehe!
MVH
Ståle
[quote="Håvard E Johansen"]Hei. Bare tenkte på en sak, noen som vet hvordan det er å galvanisere et grenrør, på en b16 (eksosmanifoilen) Det er jo i støpejern??. Hmmm? hadde jo vært pent.
Du kjenner ikke en kunstner som driver med keramikk? Mener at noen også kan emaljere?
Det hadde vært tingen....
Enkelte vetranbiler har dette originalt...
Det skal være pulver å få tak i, men har ikke sjekket det ut... Så kunne du jo tatt manifolden i ovnen hos en kusntner?
I stekeovnen blir det vel ikke varmt nok? Eller varme jevnt med sveisen til pulveret smelter?
Tenker høyt....
Du kjenner ikke en kunstner som driver med keramikk? Mener at noen også kan emaljere?
Det hadde vært tingen....
Enkelte vetranbiler har dette originalt...
Det skal være pulver å få tak i, men har ikke sjekket det ut... Så kunne du jo tatt manifolden i ovnen hos en kusntner?
I stekeovnen blir det vel ikke varmt nok? Eller varme jevnt med sveisen til pulveret smelter?
Tenker høyt....
-
Håvard E Johansen
Hei. Det hørtes jo fornuftig ut. tror min mor kjenner ei som driver med det, kansje jeg skal høre med ho. trur ho har en sånn brenne ovn, eller hva det heter.
men tror jeg legger det på is så lenge. får se neste vinter.
Nå har jeg gjort det på enkle måten, børstet med stålbørtste, å smurt på med negro ovnsverte, fra den lokale fargehandelen.
Ble ikke gæli det eller
men tror jeg legger det på is så lenge. får se neste vinter.
Nå har jeg gjort det på enkle måten, børstet med stålbørtste, å smurt på med negro ovnsverte, fra den lokale fargehandelen.
Ble ikke gæli det eller
Gjelder dette kun våpenolje, eller også annen olje?Torbo2 wrote:Jeg har noen tanker om at våpenolje kan sette seg som et svart belegg og beskytte, men har ikke prøvd.
Har også sett slikt svartbrent oljebelegg, og det var veldig fint.
Har du noen beskrivelse av fremgangsmåte?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086