Ulyd i motoren

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Torbo2

Post by Torbo2 »

Litt spennende prosjekt også. Det er alltid litt spennende med oppstart. Slurv vil jo avsløses raskt. Burde man ha gjort noen mer? osv. Burde man satt bort topplokket til et motorverksted?
Dette er jo litt "spareprosjekt" og noen vil kanskje si at noe er amatørmessig. Men så lenge jeg var overbevist om at jeg ikke skulle gjøre noen "feilskjær" mente jeg at jeg ikke var ute av kurs.
Olje på boltene?
Det som ikke stod noe sted er om gjengene på topplokksboltene skal oljes.
Dette har stor betydning for strekket i boltene.
Den diskusjonen har man jo med hjulbolter. Noen hevder at man kan dra av boltene om det er olje på gjengene!
Mitt valg i begge tilfelle er en syltynn oljet overflate (whitespirit og en oljedråpe) og så tørke av. Eller bruke 556, som har mindre glideeffekt enn olje.

Gjennomgående kreves nøyaktighet og renslighet. Det var også gode odds i at denne motoren var minimalt slitt i det hele tatt.
Hvis motoren var gått mer enn dobbelt så langt, ville jeg har satt bort topplokket til ventilsliping på et anerkjent motorverksted.
Det jer er usikker på nå er om disse ventildeflekktorene gir tilsttekkelig smøring av ventilstammene, siden det pipler svært lite olje ut av vippearmene.
Ved inspeksjon av vippearmene uten deksel kan det se ut til at fabrikken med vilje har begrenset oljeflyten i vippearmsakslingen ved hjelp av fine klaringer.
Derfor ville nok ventilene hatt gode smøreforhold og lite oljeforbruk uten ventildefektorer 50 000 – 100 000 km framover. Men på sikt vil de modifiserte tetningene trolig holde ventilene renere for oppbygging av olje.
De originale ventiltetningene brukte jeg ikke. Om noen år kan det kanskje bli aktuelt å sette på fire av dem på innsugningsventilene som er mest utsatt på grunn av større vakum ytterst i ventilstyringen.
Men utrolig nok oppstår det også vakum i styringene for eksosventilene på grunn av ejektorvirkning, som en dyse i en forgasser når det oppstår en stor luftstrøm.
Det jeg også er usikker på er om kryssboltene får nok smøring ved rolig kjøring. Det var ikke noe slitsje på denen motoren, men det var ganske tørt oppunder stemplene.
For sikkerhets skyld sprøytet jeg olje opp på kryssboltene så de fikk en god start. Så noen fordeler var det jo med lang ventetid på delene. Jeg fikk tid til småkontroller rundt om kring.

Nå skal tenningnen optimaliseres. Loddet også sammen en elektronisk tenningsenhet (takket være ventetiden på deler) som jeg trolig monterer.
Image
Her har de masse rart: http://www.electrokit.se/
også elektronisk tenning. Har den samme i Duetten. Fungerer 100....
209 svenske kroner for bitene....
Jeg bruker jo 6 volts coil på 12 volts anlegg, med en liten formotstand på 2-3 ohm riktig nok. Det blir litt hard belastning på stiftene, men holder ganske lenge. 6 volts starteren holder også bra med 12 volts spenning. Den fyker rundt, men en lang (1,5 meter) halvtykk kabel begrenser spenningen en del.
Mulig jeg setter på en 12 volts coil i stedet, har fått tak i en som passer i torpedoveggen - får se...

Spørsmål og kommentarer mottas med takk!

Kommentar: Denne kan lett tilpasses 6 volt ved å bytte ut noen motstander, det står også på hjemmesiden - http://www.electrokit.com/
Last edited by Torbo2 on Wed 14 Dec 2011 00:35, edited 2 times in total.
Torbo2

Re: Ulyd i motoren

Post by Torbo2 »

Så kom den elektroniske tenningen på plass. Motoren går jevnt og pent som forventet. Tenningen er satt opp ca. fire grader for å få litt ekstra futt, og på grunn av forholdsvis lav kompresjon er det ikke tendenser til tenningsbank. Kondensatoren er frakoblet, men alt kan kobles tilbake på et øyeblikk om jeg skulle få noen mistanke til problemer. Så kan jeg glemme stifteslitasje, bortsett fra litt på fiberknasten på stiftene, og gradvis lavere tenning og laaang tid.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Kikket igjennom denne tråden, og så et ubesvart sprørsmål ang. olje på vippearmsakslingen, hvor 445 spurte om dette var tilstrekkelig?
445 skrev: Har du noen tanker om oljemengden er tilstrekkelig, eller om du må gjøre noen flere grep?

Her må jeg bare avvente, tror det er tilstrekkelig, men denne motoren er generelt lite slitt, det kan være årsaken til at det kommer lite ut på toppen mellom vippene og hullene på vippene som skal slippe ut olje er små, trolig for å oppnå høyt oljetrykk, som denne motoren har - også på tomgang!

Moderne motorer tåler begrenset olje på ventilstammene, som nå er begrenset av nye ventilhetter, så jeg vil tro at dette skal fungere bra. Slipper i alle fall sot på ventilene og fusk og dårlig kompresjon...
Torbo2

Post by Torbo2 »

Da fikk jeg lagt inn de vikitgste bildene som ble borte etter overgangen til nytt "superforum"... Hadde de fleste på disken heldigvis... :)
Giver til oljetrykksmåler:
Image
Biltemavinklene passet men måtte blokkere de ene hullet på det ene T-stykket med slaglodd...
Men oljetrykksmåler bør vi ha full kontrolll.
Image
Torbo2

Post by Torbo2 »

"Det som ikke går i bredden går i høyden":
Image
Og hva er på topp?
Håvard E Johansen

Post by Håvard E Johansen »

Hei. jeg har ikke El oljetrykk giver i pv bilen.
Man kan jo kansje kalle den mekanisk? etter som det går olje igjenom en slange så til rør, å inn i bilen.
Hvor nøyaktig er denne gamle måleren?
Noen meninger?
Torbo2

Post by Torbo2 »

Jeg har en mistanke om at disse er bunnsolide, uten at de viser desimaler. Men de bør gi den indikajonen man trenger. :)
Langt bedre enn kun oljetrykkslampe. Men all mekankk kan komme litt ut av stilling med tiden, men små avvik har liten betydning tror jeg?

De som har slik i bilen har trolig mer konkrete erfaringer?
445

Post by 445 »

Så lenge den tilsynelatende virker, og gir fornuftige resultater, så er den helt topp.
Synes det er utrolig at våre gamle biler er så feilfrie som de faktisk er.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2

Post by Torbo2 »

Det sies at PV/Duett er lette å skru på også, men i dag knota jeg med unntaket fra regelen - innfesting av vinduspussermotor- og mekanismen. :shock:
Skulle bytte mekanismen til den originale, som ikke er slitt, og det var litt av et C-moment for å komme oppimellom. Har byttet før fra 6 til 12 volts, og da droppet jeg den midterste skruen. men da jeg hadde av dashbordet i vår, var det lett å komme til og da satte jeg inn den midterste festeskruen. Det angret jeg på i går og i dag... Holdt på å gi opp! :roll:
Men det gikk, kingsa over motorene på mekanismene og nå får jeg 12 volts viskerenhet som er god som ny!
Torbo2

Post by Torbo2 »

Kommentar: Tenningsanlegget fra electrokit kan lett tilpasses 6 volt ved å bytte ut noen motstander, det står konkret på hjemmesiden - http://www.electrokit.com/
Torbo2

Post by Torbo2 »

Ved neste overhaling skal jeg ta i bruk denne patenten. :shock:: idea:
Burde vel søkt om patent, men slikt har jeg ikke tid til.... :) :roll:
Jeg har lettere løftere i Amaronen, med mage ekstra hull, som en Jarlsberg ost. Men den slipper for lite olje ned på kammen. Og kammene på B20 og B18 er litt utsatt. Derfor har jeg nå kommet fram til en løsning etter mange års tankeeksperiment.
La olje ovenfra sige ned langs ytterkanten i skråspor i to retninger, da jeg ikke vet hvilken vei de roterer? Navn: "Torbo2Spor" - Det er vel ingen som har sett likt før? Torbo2Spor i løfterne, ja, det er det de skal hete! :D
Samtidig skal kanten nederst avrundes slik at oljen lettere siger innover mot annleggsflatene på kam og løfter. Og overgngene mellom sporene og overflaten skal poleres. Kanskje det skal sikres med et par flere spor i nedre kant slit at det ikke blr for mye olje inni løfteren. Være sikekr på a t den tømmes, om et av de nedre sporene skulle få redusert flyt...?
Slik:
Image
De ekstra svarte hullene jeg har tegnet inn er kun for å få løfterne lettere og at det ikke oppstår ventilflyt så lett ved høyre turtall, og samtidig spare litt på kamtrykket. Det er ordnet før på min B20/22-motor.
De blå strekene er der det skal slipes oljespor! :)
Kan tenkes at dette med sporene kan være smart på B16 også, da nye løftere ikke kan leveres?
De gamle må slipes om nye kam skal monteres...

Noen har alternativt et lite hull i senter av løfterne, men det kan kanskje gi motsatt effekt, da det først og fremst ikke passerer så mye olje forbi løftestengene over løfterne? Samtidig kan det bryte oljefilmen i senter av overflaten.? Så fordelen her er nok mer teoretiske enn funksjonell.
En mer avansert løsning er løftere med rullelager, men det er nok ikke så lett å få tak i til disse motorene, uten store endringer ...?
445

Post by 445 »

Dette var spennende!
Hvor dype må slike spor være?
Må disse lages maskinelt, eller kan man lage dem på frihånd med f.eks en Dremel?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2

Post by Torbo2 »

Jeg vil tro at 0,3-0,5 mm kan være tilstrekkelig, siden man kan ha flere spor. -er de mindre, er det mulighet for at de kan tette seg ...
Tilsvarende drypp-, sig- og plaskesmøring hadde man jo på båtmotorer opptil 50-tallet – uten (oljepumpe) og trykksmøring. Også på veiv og rammelagre, og tingene holdt!
Kanskje dette er redningen på B18/20-motorene som har denne svakheter. Om gjør man det på B16, bør kammen holde evig!? For nå metaller ikke koemr i kontakt hed verandre, får nok smøring, med andre ord, er det jo bare oljen i seg selv som slites ...
Ved mneste overhaling av en eller annen motor kommer jeg nok til å ta denne kosejobben med BT. drememlen om jeg finner den?

Altså 445, ja, Dremmel på frihånd skulle ikke være noen problem!

Ekstra slitasje?: idea:
For det første bader disse løfterne i olje, så slitasje er ikke sannsynlig! Tvert imot!
Selv på tørre overflater, som f.eks. bremseskiver, har ikke jeg hørt om at bremseklossene blir fortere utslitt når skivene har spor ...
Og med olje – njet!
Og siden sporene er på skrå, vil noe fordele seg på overflaten og smøre ekstra og ikke renne rett ned, så her får man en dobbel effekt ...
Og hvorfor jeg ikke tar patent på dette?
1. Har ikke tid!
2. Liker disse motorene!
3. Og så er det bare hyggelige folk som har slike motorer!
Hvorfor skulle jeg da holde på mine hemmeligheter?: D
Dessuten er dette kun til klubbinfo! :)

Mer goodis for dem som liker mikro/makro:
Ved bearbeiding av anleggsflaten mot kammen, skal den høyglanspoleres!
I tillegg ville jeg ville laget en "jordklodeoverflate" ved at de nhar en bue på 0,001 mm i forskjell fra ytterst til senter. (har gjot det på to motorer). Sprøtt? ja det er det kanskje, men da er mitt svar at det er jaggu materialet i både løfteren og ikke minst kamprofilene, da kammene vanligvis er herdet til maks.
Det fordi det er en mikroskopisk svikt i materialet inn mot sentrum ved høyt trykk fra kammen ved høyt turtal eller harde ventilfjærer. Men da snakke man helst om trim om trim hvor kravene er større ... - ikke standardløsninger ... Ved høy belastning vil da overflaten blir plan, uten at det blir for høyt trykk i ytterkant, som kan knekke kanten på kamprofilen. Den er også utsatt nemlig.
Men beklager, dette er sikkert å gå for langt her, og kun for spes. interesserte ...
Last edited by Torbo2 on Thu 22 Dec 2011 13:18, edited 4 times in total.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Ideen kan selvfølgelig også brukes både på B16 og B18, for å få mekanismen til å bli evigvarende. Men denne motoren er ikke like utsatt som B18/20, da det ikke er tas ut så mye hk av den, og ventilfjærer kombinert med kam har myke og snille løft som ikke krever store endringer. Men om man skal justere opp litt så er det nok smart. Jeg kommer nok til å satse på dette uansett...

Sånn går motoren nå:
http://www.youtube.com/watch?v=tBJ2YZymGU8
Torbo2

Post by Torbo2 »

Så er det snart tid for oljeskift på denne motoren. Innkjøringsoljen er brukt over 100 mil, så nå er det klart for semisyntetisk eller rein mineral. Hvorfor ikke rein mineral?
Kanskje den gå mest mykt da?
Den går jo så "smoooot"! - nå også...
Bilen skal jo ikke brukes om vinteren.

Skal vi ta en oljediskusjon?
Post Reply