444
-
jangu1@hotmail.com
Re: 444
Da er jeg i gang med sveisinga. Og si at det går bra er vel og ta veldig i men. Jeg har fått tetta ett hul hvertfall. Det er bra det ikke kommer til og synes for det blir under sidetrekka under vinduet på venstre side. Ut og sveise mere. Kommer bilder i kveld tenker jeg. 
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
-
Håvard E Johansen
Godt du er i gang da. Håper det går greit.
-falsetang
-h\v blikksaks (grønn,rød)
-visegrip tang
-mangnet (kraftig)
noen ting som er greit å ha, når man skal igang med platearbeider. syns jeg da.
-falsetang
-h\v blikksaks (grønn,rød)
-visegrip tang
-mangnet (kraftig)
noen ting som er greit å ha, når man skal igang med platearbeider. syns jeg da.
-
Håvard E Johansen
Dem til 50kr er ikke noe å kjøpe, enig med torbo. det har jeg god erfaring med. ettersom jeg har tatt svennebrev i kobber og blikkenslagerfaget. å der skulle det klippes pent. ellers ble det ikke bestått.hehe. vi kjøpte bare sakser uten fjærer eller utveksling. slike som torbo har nederst på bildet.

-
jangu1@hotmail.com
Tror jeg skal gå til annskafelse av noen sånne tenger ja. Da gidder jeg ikke kjøpe sånne til 50 kr. Kjøper heller noen dyrere da. Det ble ikke noe greie på sveisinga mi. Det brant bare mere hull. Så må jeg hvist få tak meg en sprek mangnet for der jeg ikke for satt fast tanga mi detter bitene bare av. Kjøper den plata av deg en dag jeg Torbo hvis du ikke ska ha den selv eller ikke har solgt den enda.
Jeg har vel ca 1 m2 til overs. 1 mm tykk, og noe må jeg ha selv, så du kunne jo overtatt halvparten om det kan være en start?
Men det er fra Norsk Stål, vet ikke om det passer på en svensk bil, men? Det velger du.
Ringer du først, kan du hente i Oslo..
Men det er fra Norsk Stål, vet ikke om det passer på en svensk bil, men? Det velger du.
Ringer du først, kan du hente i Oslo..
Jeg gir meg ikke med den sveisinga, Jan Gunnar. Det bør ikke du heller.jangu1@hotmail.com wrote:Det ble ikke noe greie på sveisinga mi. Det brant bare mere hull. Så må jeg hvist få tak meg en sprek mangnet for der jeg ikke for satt fast tanga mi detter bitene bare av.
Men la meg ta det en gang til: Du må trene litt før du kaster deg ut i det. Tren på alt annet enn bilen. Bruk avkapp av plater som du setter sammen med passende fuger og sveiser. Da kan du trene med forskjellige strømstyrker og trådmating. Når du finner noe som fungerer så noterer du verdiene så det lar seg gjenskape neste gang.
Bruk også tid på å finne frisk plate der du skal sveise. Det går ikke an å sveise rust, selv om det er et yndet begrep. Rusta må fjernes og erstattes av ny plate.
Hvis du kommer til på baksiden av plata du skal sveise på, så har jeg et mulig triks som kan gjøre sveisen litt lettere: Skaff en bit kobberplate av litt tykkelse, minst 5mm. Legg den på baksiden av fuga og fest den med tvinger e.l. Viktig at den ligger helt inntil. Nå kan du sveise i fuga uten å brenne gjennom. Kobberplata fester seg ikke til sveisen, og lar seg lett fjerne etterpå. Dette kalles backing på godt norsk.
Magnet kan brukes der plata er rett. Det finnes også mange andre måter å sette fast plata før sveising. Alt fra hjemmelagede løsninger til ferdige Clecos-klemmer. Det enkle er ofte det beste.
Men lykke til videre, uansett valg
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Det kobberplatetipset var smart gitt!
Det må legges inn i databasen.
Jeg likte magnettipset ditt, riktignok en høyttalermagnet, men det virket...
Så slapp jeg at platebiten spratt på innsiden av kanalen. Det ble jevnt og 100% matsj i overgangen...
Det må legges inn i databasen.
Jeg likte magnettipset ditt, riktignok en høyttalermagnet, men det virket...
Så slapp jeg at platebiten spratt på innsiden av kanalen. Det ble jevnt og 100% matsj i overgangen...
Last edited by Torbo2 on Mon 17 Oct 2011 20:34, edited 1 time in total.
-
jangu1@hotmail.com
Tusen takk for tipsene pals. Jeg skal tenke over det du skriver. Det med kobberplata var jammen lurt. Nei jeg kan ikke gi meg med sveisinga. Det er sånne som deg pals som gjør så jeg ikke gir det med sveisinga. Håper det sveisekurset blir noe av og at jeg kommer med på det. For det kan jeg virkelig trenge og være med på.
Jeg tenkte jeg skulle gjøre litt med 544,n i morgen jeg skal prøve og få pussa ned innerskjermene og satt på de og skjermene og frontkasseten.
Så kan jeg gjøre det klart til og sette på panseret. Det er kanskje greit og sette oppi en motor før jeg skrur på panseret. Så tenkte jeg at jeg skulle ta meg en tur til Jørgenrud og bestille vinduslister. Og få tak i film til og sote vinduene med. For da kan jeg jo sette inn noen vinduer etterhvert.
Jeg tenkte jeg skulle gjøre litt med 544,n i morgen jeg skal prøve og få pussa ned innerskjermene og satt på de og skjermene og frontkasseten.
Så kan jeg gjøre det klart til og sette på panseret. Det er kanskje greit og sette oppi en motor før jeg skrur på panseret. Så tenkte jeg at jeg skulle ta meg en tur til Jørgenrud og bestille vinduslister. Og få tak i film til og sote vinduene med. For da kan jeg jo sette inn noen vinduer etterhvert.
-
jangu1@hotmail.com
Da har jeg grunnet høyre side innenfor innerskjermen eller der innerskjermen skal være. Og stolpen opp til taket og der vinduspusserene er. Så får vi se hva jeg gjør etter det. Noe må jeg gjøre hvertfall. Skal ta noen bilder senere i dag.
-
jangu1@hotmail.com
Da kan det hende jeg får solgt RC bilen min og da blir det mere deler til pv,er. Og noe verktøy som jeg trenger.
-
jangu1@hotmail.com
Da ser det ut til at jeg har fått tak i B16 motor. Til en billig penge også gitt. Ikke helt komplett da men nesten. Og den sto ikke i 7 steiner heller den gikk rundt faktisk.
Så da begynner det og hjelpe litt. Så har jeg fått tak i dashbord til en grei pris med alle brytere og hel polstring. Og en hel og fin besintank. Skal nesten opp til hamar og hente det etterhvert.
Så da begynner det og hjelpe litt. Så har jeg fått tak i dashbord til en grei pris med alle brytere og hel polstring. Og en hel og fin besintank. Skal nesten opp til hamar og hente det etterhvert.
Så flott! Alt løser seg for snille barn.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
-
jangu1@hotmail.com
Ja ikke sant
. Kan det gjelde meg da tro. Hvis skal høre på x kjærringa mi så er jeg det største rasshølet som finnes på denne jord. Men jeg vil ikke si hva jeg synes om henne da hehe. 
Sikkert like greit så vi ikke sporer helt av...jangu1@hotmail.com wrote:Men jeg vil ikke si hva jeg synes om henne da hehe.
Hva er det som mangler til din B16?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086