Råd og vink/ Tips og triks (Bakgrunn for meninger)

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Post Reply
Reodor57
Webmaster

Råd og vink/ Tips og triks (Bakgrunn for meninger)

Post by Reodor57 »

Jeg har valgt å opprette denne tråden fordi Torbo2 og meg selv lett kan ødelegge enhver god prosjekttråd ved å begynne en egen diskusjon i diskusjonen fordi vi er "uenige" eller ikke skjønner hverandres uttalelser. Derfor velger jeg å lage en egen tråd om min bakgrunn for egne meninger om løsninger, samt min arbeidsmetodikk for å finne løsning.
Bakgrunn: "mekaniker familie" med smeder, bilmekanikere og lastebileiere som reparerte selv i nærmeste familie. Satt sammen min første bilmotor som 11-12 åring og har skrudd i 42 år etter det. Ville bli bilmekaniker jeg også, men fikk avslag av fatter'n med den uttalelsen at "jeg fikk skru nok på andres biler allikevel", noe han definitivt fikk rett i. Utdannet meg derfor til ingeniør, men ikke innen bilfag for ikke å bli "fagidiot" hehe. Har "fusket i de fleste grener av bilfaget med unntak av gir, differensialer og elektronikk. Greit da med PV'n som ikke har elektronikk unntatt i radioen om en har det :-). Jeg har en forkjærlighet for å prate med eldre bilmekanikere gjerne pensjonerte og gamle bilreparasjonsbøker. Har vel en drøy halvmeter som jeg har stavet meg igjennom som lett dyslektikker. Det er utrolig mange tips og triks en kan få av eldre personer som ikke nødvendigvis er faglig begrunnet, me som fungerer. Noen tips finner en også i gamle bøker. Er ellers av den typen at jeg alltid leser bruksanvisninger først selv på ting jeg mener å kunne for å kunne plukke opp flere triks og tips derfra.
Samtidig begynner jeg å få litt erfaring jeg også etterhvert av egen skruing, selv om den nyeste motoren jeg har overhalt er en Passat 1,9 TDI 2000mod. Men her på forum dreier det seg jo om i all hovedsak biler eldre enn 1969. Denne erfaringen er noe av det jeg forsøker å formidle til forumets lesere, og da med min måte å jobbe på. EN ting ad gangen. Ikke sikkert det er feilen, men da kan en gå videre til neste feilkilde og glede seg over at feilen ikke var den en har sjekket. Jeg begynner også med det enkleste/rimeligste for så å gå videre.
Jeg har nok ikke overhalt mer enn en 10-15 motorer i min tid, men de gikk langt etter overhaling så jeg må ha gjort noe riktig (Overhalte 3 stk Renault 16 motorer i sin tid som tilbakela omtrent 400.000 hver etterpå uten ny overhaling. Dette er motorer med løse sylinderforinger og papirchims i bunnen av hver sylinder (Torbo2: Dette var TL motorer Vet at TX hadde gummitetting..). I tillegg har jeg også reddet noen biler fra "rustdøden" ved sveising, og har vel kun et par tre ganger hatt egne biler på verksted fordi jeg enten ikke orket jobben selv eller ikke hadde kraftig nok eller riktig verktøy. I tillegg har jeg skrudd på snøfresere, gressklippere, motorsager, nyere og eldre veteranbiler osv osv siden midten på 80 tallet og ofte fått de maskinene som var oppgitt på forhånd, fordi jeg likte de jobbene best... Som en ser er bakgrunnen variert, og jeg har arvet min fars families tekniske "gen". Det gjør at jeg føler at jeg lett forstår hva problemet kan være, og foreslår en løsning ut ifra dette konkrete tilfellet. Løsningen for noe som virker likt, kan være en HELT ANNEN. Alle råd, tip og triks er gitt på bakgrunn av beskrivelsen på problemet og da selvsagt med ønske om at dette er løsningen.
Ut ifra det overstående skal jeg forsøke å ikke komme med motargumenter til Torbo2 i en ellers fin prosjekttråd, fordi dette ikke har noen hensikt utenom da å skulle pressisere det jeg sier. Folk får ta det jeg sier for det det er og på basis av mine arbeidsmetoder og erfaring. Bruker nok tid med/på dette forumet og med hjemmesidene som det er fra før, men blir lett engasjert da :D :D
God Helg :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
pals

Re: Råd og vink/ Tips og triks (Bakgrunn for meninger)

Post by pals »

Jeg setter hvertfall stor pris på bidragene dine (og andres) på forumet og hjemmesidene. Greit å vite litt bakgrunn og erfaring også. Det er en god referanse når beslutninger skal fattes. Selv om det ofte raskt vises hvem som virkelig har peiling på det de snakker om likevel.
Men dette er en god ide; en tråd om hvilke erfaringer medlemmene har. Det kan jo være at noen innehar spesialkompetanse på flere områder.

Gode diskusjoner liker jeg, det skaper et levende forum. Med en saklig og hyggelig tone. Jeg synes også det er lærerikt å følge argumentasjonen. Men jeg kjøper at det raskt kan spore av en tråd, og da blir det rotete her inne. Lag ny tråd, men for all del - diskuter videre!

Når det gjelder forskjell på måten å løse problemer: Jeg liker selv den metodiske og målrettede tilnærmingen. Dessuten et fullstendig åpent sinn for at jeg ikke alltid vet best. Det er alltid noe nytt å lære, og man kan lære noe av alle. Hvis man kan lære bort noe i tillegg, ja da har man en såkalt vinn-vinn situasjon.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Reodor57
Webmaster

Re: Råd og vink/ Tips og triks (Bakgrunn for meninger)

Post by Reodor57 »

Takk for den, og det er jo sånn for meg ihvertfall at jo mer jeg lærer, jo mer vet jeg at jeg ikke kan. Derfor synes jeg det er veldig artig og lærerikt å snakke med de få gamle mekanikerne som fortsatt er oppegående. Mitt håp er da å kunne lære dette videre. En blir selvsagt litt selektiv etter interesser, men er som en svamp ellers. Jeg går også ofte på tvers og kombinerer forskjellige metoder. Ikke alltid med hell selvsagt, men metodene jeg formidler her har jeg forsøkt selv. Som metoden med Muttertrekker. Det er ikke kraften jeg er ute etter, men vibrasjonene som får rusten til å løsne. Den har jeg bare hatt problemer med en gang fordi trykket var for høyt. Erfaringene mine er også mer omfattende enn nevnt i første innlegg, men det betyr ikke noe i den store sammenhengen. Jeg kan en del, men vil også lære mer. Er nok en mekkefrik av dimensjoner hehe
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply