Få ut vinduer
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Få ut vinduer
Jeg har jo en 57 modell som jeg gjerne skulle hatt ut vinduene av. Er det en enkel måte og gjøre det på uten og knuse dem?Noen som har erfaring med det? Jeg skal ha ut frontruta og alle de andre rutene. 57 modell 444.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Re: Få ut vinduer
Her må man brette ut leppa på innsiden av kanten mens man dytter selve glasset utover. En bør passe på på utsiden etter hvert slik at ikke vinduet fyker avgårde! Det skommer som regle sakte, men man vet aldri.?
Siste jeg skiftet vindu i en bil sikret jeg med en sugekopp til formålet, som jeg festet i et tau som gikk over på andre i et feste. Hadde bare en sånn, så derfor brukte jeg et par remser med gaffateip i tillegg med litt slakk på.... Men da må vindu og lakk væer renstet med whitespirit på forhånd, så teipen får fetse.
du kna nok hjelpe til fra innsiden på pakningen med en slitt skrutrekekr, men det er farlig da glasset kan sprekke. Men å starte med en skrutrekker til du får tak med fingrene går sm regel bra. Resten er tålmodiget... Med frontruter sitter jeg på setet og trykker med beina i tillegg, mens jeg bender forsiktig på pakningen.. LItt rundt heler først og så går noen runder så løsner det....
Slik var festet på en jobb jeg gjorde tidligere i uken. Litt amatørmessig kanskje, men det er jeg jo.... I alle fall her...
http://forumbilder.se/images/da4201174842P094b.jpg
Siste jeg skiftet vindu i en bil sikret jeg med en sugekopp til formålet, som jeg festet i et tau som gikk over på andre i et feste. Hadde bare en sånn, så derfor brukte jeg et par remser med gaffateip i tillegg med litt slakk på.... Men da må vindu og lakk væer renstet med whitespirit på forhånd, så teipen får fetse.
du kna nok hjelpe til fra innsiden på pakningen med en slitt skrutrekekr, men det er farlig da glasset kan sprekke. Men å starte med en skrutrekker til du får tak med fingrene går sm regel bra. Resten er tålmodiget... Med frontruter sitter jeg på setet og trykker med beina i tillegg, mens jeg bender forsiktig på pakningen.. LItt rundt heler først og så går noen runder så løsner det....
Slik var festet på en jobb jeg gjorde tidligere i uken. Litt amatørmessig kanskje, men det er jeg jo.... I alle fall her...
http://forumbilder.se/images/da4201174842P094b.jpg
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: Få ut vinduer
Jeg er bare glad for alle svar jeg får jeg. Om de er litt amtørmessig så er jeg også veldig amatør så da passer det ganske bra.
Jeg tror jeg følger dine råd og gjør som du skriver. For jeg har virkelig ikke peiling på det. Takk for råd og tips.
Mvh Jan-Gunnar
Jeg tror jeg følger dine råd og gjør som du skriver. For jeg har virkelig ikke peiling på det. Takk for råd og tips.
Mvh Jan-Gunnar
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Re: Få ut vinduer
Om det er en trøst så er det lettere på PV enn denne bilen av ukjent merke... Men det at pakningene er gamle og stive gjør at man må ha sterke fingertupper. Det er nok noen som velger å dra Stanley-kniven rundt pakningen og bare kjøper ny. Men der gjør ikke jeg... - bruker heller litt mer tid, og i verste fall spesiell vindustettemiddell om det ikke skulle bli helt tett!
Men jeg kan skjønne at et verksted bytter pakning hver gang, desuten er de fleste limt på nyere biler...
Man begynte så vidt med det på 70-tallet. Fiat 128 var en av de første tror jeg, og det ble masse problemer rundt det. Det gikk med nesten en dag på jobben...
Den originale pakningen hadden en varmetråd innvendig og så var det bare å sette strøm på 12 volt, og så vente til det begynte å smelte og så skynde seg å sparke vinduet ut... men tråder røk og så måtte man skjære med kniv og skjæretråd..
men så kom gammeldags pakning som erstatningsdel og noen verksteder valgte det (PV-løsning). Det var flere grunner til at dette kom. En annen var at bliien var så myk i karosseriet at det limte vinduet rett og sprakk! Den var så mye at man ikek fikk opp sidedøren på den siden man jekket litt opp (forskriftsmesig) i et hjørne! Senere kom flere biler med mykere karosseri, mest for å spare vekt...
Mykere i front og bakstuss er forståelig av sikkerhetsmessinge grunner, men selve kupeen skal jo være stiv.....
og nå må jeg visst se på "Skal vi danse", får jeg beskjed om!! Ja, ja, hva gjør man ikke for husfreden?
Men i morgen skal det sveises!
Men jeg sveiser ikke hull som VG-journalisten fortalte om, ang. skutesida på Nordlys! Sveise hull???? morsomt ....
Men jeg kan skjønne at et verksted bytter pakning hver gang, desuten er de fleste limt på nyere biler...
Man begynte så vidt med det på 70-tallet. Fiat 128 var en av de første tror jeg, og det ble masse problemer rundt det. Det gikk med nesten en dag på jobben...
Den originale pakningen hadden en varmetråd innvendig og så var det bare å sette strøm på 12 volt, og så vente til det begynte å smelte og så skynde seg å sparke vinduet ut... men tråder røk og så måtte man skjære med kniv og skjæretråd..
men så kom gammeldags pakning som erstatningsdel og noen verksteder valgte det (PV-løsning). Det var flere grunner til at dette kom. En annen var at bliien var så myk i karosseriet at det limte vinduet rett og sprakk! Den var så mye at man ikek fikk opp sidedøren på den siden man jekket litt opp (forskriftsmesig) i et hjørne! Senere kom flere biler med mykere karosseri, mest for å spare vekt...
Mykere i front og bakstuss er forståelig av sikkerhetsmessinge grunner, men selve kupeen skal jo være stiv.....
og nå må jeg visst se på "Skal vi danse", får jeg beskjed om!! Ja, ja, hva gjør man ikke for husfreden?
Men i morgen skal det sveises!
Men jeg sveiser ikke hull som VG-journalisten fortalte om, ang. skutesida på Nordlys! Sveise hull???? morsomt ....
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: Få ut vinduer
Jeg hadde sikkert klart og sveise hull i skutesia på Nordlys. Lage hull altså. hehe.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: Få ut vinduer
Nå er vinduene ute av bilen.Den ene ruta knuste og den andre var det stekk i. Så da må jeg ha to nye frontruter også.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Re: Få ut vinduer
Nytt vindu er ikke noen problem, det fins nye til overkommelig pris, sikkert greie brukte også om du etterlyser det... Nytt frontvindu er er jo bra uansett! Så slipper de eplekjekke EU-kontollørene synse sprekker og sår i den, sår som vi vanlig dødelige ikke har sett eller vil se....
Lykke til videre!
Lykke til videre!
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: Få ut vinduer
Takk for det Torbo. Ja det er vel ikke noe problem kanskje det og få tak i nye frontruter til 57,n. Den ene sprakk og den andre var det steinsprut i men den klarte jeg og få hel ut. Jeg tror jeg slipper eu kontroll for jeg har skiltene til 57,n. Jeg skal forsikre bilen min i klp for der har jeg min andre biler også. Også forhørte jeg meg der på pris og da sa de 380 kr pr år for ansvar. Så da tar jeg ansvar inntil videre. Ha en fin da alle sammen.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Re: Få ut vinduer
De delte vinduene kan også kjæres til av laminert glass... husker ikke i farten hvem som gjør det, men det er vel ikek noe stress....
Re: Få ut vinduer
Jeg fikk nye vinduer fra Jensen Autoglass på Bryn.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen