Og nei, den har ikke fått kattunger!
Den lager en slagt metallisk mjau-mjau-mjau-mjau-lyd, spesielt 2. gir ved pådrag og lavt turtall. Lyden er aldri spesielt påtrengende, en typisk lyd man først blir var etter å ha kjørt en del. (Kunne sikkert lagt ut et lydopptak, men det er så mye andre lyder i en gammel bil, så jeg tviler på at det ville ha noe nytte?) Noen som vet hva slikt kan komme av?
Girkassa mjauer!
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Girkassa mjauer!
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Girkassa mjauer!
Og i en så gammel bil kan det jo ikke være katt-alysatoren, nei
Sorry, kunne ikke dy meg. For å være en smule seriøs: Min bil lager også lyder som kan tolkes som mjauing, men dette er nok girspaken som vibrerer ved visse turtall. Ansér ikke dette som et problem.
Sorry, kunne ikke dy meg. For å være en smule seriøs: Min bil lager også lyder som kan tolkes som mjauing, men dette er nok girspaken som vibrerer ved visse turtall. Ansér ikke dette som et problem.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: Girkassa mjauer!
Mjauing i 2.gir er ikke uvanlig. Om jeg ikke husker feil er det rettskårne drev i 2.gir i motsettning til tredje som har skråskjærte som ikke lager lyd, men som tåler mindre juling. Så dersom det ikke er noen tørre knuter i mellomakselen så bør dette ikke bety noe som helst.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Girkassa mjauer!
Tror nok tennene på 2. er skråstilte, men det betyr igjen at det oppstår krefter i lengderetningen ved pådrag. Og hvis lagrene er slitt, så kommer tennene i en annen stilling og kan lage lyd.
Det er som regel tenenne på 1. som er rette på grunn av samkjøring med revers, via et mellomhjul.
Om lagrene er fullstendig utslitt kan tannhjulene klemmes helt fram mot girkassehuset og lyden kan blir som ulvehyl...
Men det er også andre grunner til at det kan bli lys, men disse kassene har jeg ikke særlig erfaring med. men det er også nålelagre nedi der som kan bli for små... Dessuten er de litt knotete å overhale, M40 i alle fall. Det må noen knep til for å få demontert hovedakslingen uten å slippe ned kubbeakslingen. Og enda verre å sette sammen igjen uten å røre kubben. Da må man lage noen blikkholdere for låsene til skiftehylsene, da låsene ellers har en tendens til å falle ned i bunn av kassa. Så en lang magnetsak er et must, kanskje uansett. Jeg strevde i alle fall fælt... Jeg måtte vente til neste dag og lage disse blikkgreine for å få kassa sammen igjen. (dårlig timebetaling om det skulle vært noen tema) De som kan det bedre enn meg, gjør det sikkert som en lek...
Ergo, jeg tar ikke dette som oppdrag uten videre..... Da må jeg være i mangel for andre prosjekter. men når blir man det?
Det er som regel tenenne på 1. som er rette på grunn av samkjøring med revers, via et mellomhjul.
Om lagrene er fullstendig utslitt kan tannhjulene klemmes helt fram mot girkassehuset og lyden kan blir som ulvehyl...
Men det er også andre grunner til at det kan bli lys, men disse kassene har jeg ikke særlig erfaring med. men det er også nålelagre nedi der som kan bli for små... Dessuten er de litt knotete å overhale, M40 i alle fall. Det må noen knep til for å få demontert hovedakslingen uten å slippe ned kubbeakslingen. Og enda verre å sette sammen igjen uten å røre kubben. Da må man lage noen blikkholdere for låsene til skiftehylsene, da låsene ellers har en tendens til å falle ned i bunn av kassa. Så en lang magnetsak er et must, kanskje uansett. Jeg strevde i alle fall fælt... Jeg måtte vente til neste dag og lage disse blikkgreine for å få kassa sammen igjen. (dårlig timebetaling om det skulle vært noen tema) De som kan det bedre enn meg, gjør det sikkert som en lek...
Ergo, jeg tar ikke dette som oppdrag uten videre..... Da må jeg være i mangel for andre prosjekter. men når blir man det?
Re: Girkassa knurrer!
Mens vi er inne på dette med dyrelyder i girkassa. Spesielt ved kald bil, hender det at det knurrer litt - alternativt at det blir litt tannpuss - når det gires ned fra tredje til andre gir. Slitte synkronringer, kanskje?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: Girkassa mjauer!
Du er nok inne på noe her hlyshaug! Dette er ikek ukjent.
2. giret er alltid mest utsatt for slitasje på grunn av større hastighetsforskjell mellom tannhjulene som skal bremses ned av synkroniseringsringene, og da kan det knurre eller skrape litt... Det gjelder alle kasser…
men.....
I flere tilfeller ligger problemet i kløtsjen:
1. En annen årsak til at dette kan opptre, er treghet på hovedakslngen mellom motor og girkasse, og derved henger kløtsjplata litt på anlegget mot svinghjulet eller trykkplata, og går og napper. Og synkroniserigsringene får derved en unødig stor jobb med å bremse ned hastigheten på tannhjulene før inngrep. Men da vil også 1. gir bli tungt å få inn til tider... Slakk vaier i overføringen eller luft i hydraulikken kan også være årsaken...
Olje på kløtsplata kan også gjøre at den henger litt, og at det skraper/knurrer og gir treg giring....
Så med andre ord er det ikke alltid selve girkassa.
Ekstra for som gidder å lese mer....:
Synk.ringene kan sjekkes uten på demontere girkassa helt. Men på våre biler må den ut, da lokket sitter øverst. Men det er en lette at kassa kan demonteres fra kløtsjhuset.
Ved å ta av lokket kan man måle klaringen mellom syk.ringer og inngrepshjulet rett før sjaltehylsa knepper over og går inn i gir. Fant ikke målene i manualen, men på andre bilmerker er det en min.klaring på 0,2-0,25 mm. Er klaringen under 0,1 mm eller mindre, blir synkroniseringen svært dårlig eller uteblir. Så da blir mer enn mjauing, kanskje mer ”heavy metal”….
Men dette var vel å gå litt for mye i dybden....?
2. giret er alltid mest utsatt for slitasje på grunn av større hastighetsforskjell mellom tannhjulene som skal bremses ned av synkroniseringsringene, og da kan det knurre eller skrape litt... Det gjelder alle kasser…
men.....
I flere tilfeller ligger problemet i kløtsjen:
1. En annen årsak til at dette kan opptre, er treghet på hovedakslngen mellom motor og girkasse, og derved henger kløtsjplata litt på anlegget mot svinghjulet eller trykkplata, og går og napper. Og synkroniserigsringene får derved en unødig stor jobb med å bremse ned hastigheten på tannhjulene før inngrep. Men da vil også 1. gir bli tungt å få inn til tider... Slakk vaier i overføringen eller luft i hydraulikken kan også være årsaken...
Olje på kløtsplata kan også gjøre at den henger litt, og at det skraper/knurrer og gir treg giring....
Så med andre ord er det ikke alltid selve girkassa.
Ekstra for som gidder å lese mer....:
Synk.ringene kan sjekkes uten på demontere girkassa helt. Men på våre biler må den ut, da lokket sitter øverst. Men det er en lette at kassa kan demonteres fra kløtsjhuset.
Ved å ta av lokket kan man måle klaringen mellom syk.ringer og inngrepshjulet rett før sjaltehylsa knepper over og går inn i gir. Fant ikke målene i manualen, men på andre bilmerker er det en min.klaring på 0,2-0,25 mm. Er klaringen under 0,1 mm eller mindre, blir synkroniseringen svært dårlig eller uteblir. Så da blir mer enn mjauing, kanskje mer ”heavy metal”….
Men dette var vel å gå litt for mye i dybden....?
Re: Girkassa mjauer!
Jeg har en ekstra kasse liggende. Greit å ha i reserve.
Dersom vi savner tema til en mekkekveld, så kan vi godt plukke den fra hverandre og sette den sammen igjen.
Dersom vi savner tema til en mekkekveld, så kan vi godt plukke den fra hverandre og sette den sammen igjen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Girkassa mjauer!
Det kan være matnyttig!