444 pv
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: 57 og 58 mod pv
Hei.
Jeg takker for alle råd og tips jeg får jeg. Jeg er ganske fersk på pv men jeg har skrudd en del bil før. Jeg tenkte jeg skulle gå ett sveise kurs så for vi se hva det blir av det. Venstre side på bilen er ikke så aller værst skjønner du. Jeg tenkte etter endt sveisekurs at jeg skulle sveise det som ikke synes så godt selv også få noen som har peil til og sveise det mest synlige. Jeg tenkte ikke at den 57 ble ferdig i vinter. Men kanskje jeg kan få 58,n på veien til våren kanskje. Jeg går arbeidsledig så jeg har ganske god tid om dagene. Også bor jeg på ett småbruk så jeg står hjemme og skrur, behøver ikke og dra noe sted for og få gjort noe på bilene. Og da blir det litt enklere og få guts til og gjøre noe med de også. 57,n er det ganske mye rust på på høyre side
Jeg tenkte 58,n skulle bli oransje eller knall gul. Med orginale volvo bredfelger hvis jeg får tak i sånne da. At den skulle jeg lakke selv og lage den litt tøff. Men 57 modellen skulle jeg prøve og få så orginal som mulig. Men foreløpig er det bare inni huet mitt enda da. Men jeg ser de for meg sånn og da pleier jeg ikke gi meg før det blir sånn. Jeg skulle få kjøpe noe deler billig av en her inne så han. Så får vi se hva han synes er billig da. Jeg har nesten akkurat kjøpt disse bilene så så veldig god råd har jeg ikke for tiden.
Så da kan det hende jeg må ta det over litt lang tid da. Så skal jeg legge ut bilder etterhvert som det skjer noe med bilene mine. Du må ikke tenke at du tar fra meg motet til og fortsette med bilene for jeg hører bare det jeg vil høre.
Det hadde passet veldig bra nå med en rik onkel i amerika eller noe sånt nå.
Mvh
JanGunnar
Jeg takker for alle råd og tips jeg får jeg. Jeg er ganske fersk på pv men jeg har skrudd en del bil før. Jeg tenkte jeg skulle gå ett sveise kurs så for vi se hva det blir av det. Venstre side på bilen er ikke så aller værst skjønner du. Jeg tenkte etter endt sveisekurs at jeg skulle sveise det som ikke synes så godt selv også få noen som har peil til og sveise det mest synlige. Jeg tenkte ikke at den 57 ble ferdig i vinter. Men kanskje jeg kan få 58,n på veien til våren kanskje. Jeg går arbeidsledig så jeg har ganske god tid om dagene. Også bor jeg på ett småbruk så jeg står hjemme og skrur, behøver ikke og dra noe sted for og få gjort noe på bilene. Og da blir det litt enklere og få guts til og gjøre noe med de også. 57,n er det ganske mye rust på på høyre side
Jeg tenkte 58,n skulle bli oransje eller knall gul. Med orginale volvo bredfelger hvis jeg får tak i sånne da. At den skulle jeg lakke selv og lage den litt tøff. Men 57 modellen skulle jeg prøve og få så orginal som mulig. Men foreløpig er det bare inni huet mitt enda da. Men jeg ser de for meg sånn og da pleier jeg ikke gi meg før det blir sånn. Jeg skulle få kjøpe noe deler billig av en her inne så han. Så får vi se hva han synes er billig da. Jeg har nesten akkurat kjøpt disse bilene så så veldig god råd har jeg ikke for tiden.
Så da kan det hende jeg må ta det over litt lang tid da. Så skal jeg legge ut bilder etterhvert som det skjer noe med bilene mine. Du må ikke tenke at du tar fra meg motet til og fortsette med bilene for jeg hører bare det jeg vil høre.
Det hadde passet veldig bra nå med en rik onkel i amerika eller noe sånt nå.
Mvh
JanGunnar
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Re: 57 og 58 mod pv
Må vel si meg enig med Pals her... I det minste ville jeg stablet den godt inn i en krok og tenkt på nytt når den beste bilen er blitt "godbil" nr. 1).
Det er utrolig hva man kan klare både i teori og praksis, men min erfaring er at det noe som heter tid... Og når Pals, som har gjort en av de større prosjektene her inne, ikke anbefaler å gå i gang uten videre, så sier det litt..
men som nevnt er dette barsert på bare noen få bilder.
Ellers så gjelder vel 10-gangen når det gjeldr rust! Det er som med et isfjell, det du ser er bare 10% av hele isfjellet!
Det er utrolig hva man kan klare både i teori og praksis, men min erfaring er at det noe som heter tid... Og når Pals, som har gjort en av de større prosjektene her inne, ikke anbefaler å gå i gang uten videre, så sier det litt..
men som nevnt er dette barsert på bare noen få bilder.
Ellers så gjelder vel 10-gangen når det gjeldr rust! Det er som med et isfjell, det du ser er bare 10% av hele isfjellet!
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: 57 og 58 mod pv
Hei. Nå er det motoeren som står for tur til og løftes ut av bilen. Men jeg må skru på hjula og snu bilen også bruker jeg traktoren til og løfte ut motoren med tenkte jeg. Det ser ut som mye av foringer og deler i forstillinga må byttes ut for det er mye sprekken gummi der. Og en del slerk der. I dag har jeg skrudd av mellomakselen,eksosanlegget og forgasseren er plukket av. Så nå har jeg pusset en del på torpedoveggen men det er fortsatt mye igjen. Så har jeg sveiset litt i dag men det er ikke lett. Jeg har noen skjermer og frontstykke som jeg ikke skal bruke som jeg trener meg litt på. Snart på tide med noen flere bilder igjen av bilen. Jeg kommer tilbake i morgen regner jeg med.
Hilsen
Jan Gunnar
Hilsen
Jan Gunnar
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Re: 57 og 58 mod pv
Jeg synes du er skikkelig iherdig! Full av pågangsmot.
Skeptikerne her inne får ta til seg at du har hele dager å jobbe på, ikke bare kvelder og helger som mange andre.
Du får gjort mye på en hel dag/arbeidsuke.
Noen tips fra en amatørsveiser:
Tren i vei med sveisen. Ikke gi deg. Klipp til biter og punkt på. For å holde stykkene på plass er sveisetenger et must. For å få plateskjøter pene er det ofte lurt med en falsetang. Å sveise butt-i-butt er ekstra vrient. Det vanskeligste med sveisingen er å få stilt inn apparatet riktig. Kombinasjonen av strømstyrke og trådhastighet skal tilpasses det godstykkelsen du skal sveise i. Når det klumper seg, så er trådhastigheten for liten. En riktig innstilt sveis skal høres ut som bacon som stekes i panna. Jeg kjøpte meg et lite hefte om sveising på Biltema. Har hatt mye glede av det. Bruk også litt tid på å lese grundig gjennom hele tråden til Pals. Her er det mange nyttige tips. Det med å bruke karrosseriskruer er bare ett av dem.
Hold oss oppdatert med bilder, gjerne også av dine forsøk på sveising.
Stå på, ikke gi deg!
Skeptikerne her inne får ta til seg at du har hele dager å jobbe på, ikke bare kvelder og helger som mange andre.
Du får gjort mye på en hel dag/arbeidsuke.
Noen tips fra en amatørsveiser:
Tren i vei med sveisen. Ikke gi deg. Klipp til biter og punkt på. For å holde stykkene på plass er sveisetenger et must. For å få plateskjøter pene er det ofte lurt med en falsetang. Å sveise butt-i-butt er ekstra vrient. Det vanskeligste med sveisingen er å få stilt inn apparatet riktig. Kombinasjonen av strømstyrke og trådhastighet skal tilpasses det godstykkelsen du skal sveise i. Når det klumper seg, så er trådhastigheten for liten. En riktig innstilt sveis skal høres ut som bacon som stekes i panna. Jeg kjøpte meg et lite hefte om sveising på Biltema. Har hatt mye glede av det. Bruk også litt tid på å lese grundig gjennom hele tråden til Pals. Her er det mange nyttige tips. Det med å bruke karrosseriskruer er bare ett av dem.
Hold oss oppdatert med bilder, gjerne også av dine forsøk på sveising.
Stå på, ikke gi deg!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 57 og 58 mod pv
Jeg gjør noe stygt noe, sikkert: jeg dytter pistolen rett på skjøten på skrå (butt i butt skjøt) og da holdes platene 100% i lik høyde.Begynner på den laveste delen av f.eks. en liten platebit som skal inn. Dette ved fastpunkting så blir det ikek noen høydeforskjell mellom platene..
Dette er sikkert ikke etter boka, men det funker. Bare arrester meg nå dere som kan sveise fagmessig, men gjort er gjort og jeg tar gjerne "straffen"...
Dette er sikkert ikke etter boka, men det funker. Bare arrester meg nå dere som kan sveise fagmessig, men gjort er gjort og jeg tar gjerne "straffen"...
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: 57 og 58 mod pv
Nå er snart motor ute av bilen. Men jeg sliter med den undre skruen til atarteren. Den for jeg ikke tak i så jeg får skrudd den løs. Men jeg skal ikke gi meg enda. Da tar jeg bare fram vinkelsliperen og skjærer den av. Det er mye rart med den bilen synes jeg. Det er tydelig at det er noen som ikke har greie på bil som har mekket på den før. Den ene bakskjermen var sveiset fast i rusta. Men det er ikke så mye bulker i karosseriet. Jeg tar snart noen bilder igjen så dere får se åssen det blir seendes ut. Jeg har snart pusset hele den ene siden helt blank nå. Jeg tenkte og pusse den blank og så grunne også la den være sånn til lakkeringen skjer.
Mvh Jan.Gunnar
Mvh Jan.Gunnar
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Re: 57 og 58 mod pv
Ikke gærent dette, Torbo. Jeg "jukser" også sånn innimellom. Hvertfall der det er enkelt å ta opp igjen hvis du punkter feil. Det er en rask måte å få låst plata i rett høyde ved buttsveis.Torbo2 wrote:Jeg gjør noe stygt noe, sikkert: jeg dytter pistolen rett på skjøten på skrå (butt i butt skjøt) og da holdes platene 100% i lik høyde.Begynner på den laveste delen av f.eks. en liten platebit som skal inn. Dette ved fastpunkting så blir det ikek noen høydeforskjell mellom platene..
Dette er sikkert ikke etter boka, men det funker. Bare arrester meg nå dere som kan sveise fagmessig, men gjort er gjort og jeg tar gjerne "straffen"...
Jan Gunnar: Håper du ikke tar min skepsis negativt, det er slett ikke meningen. Min intensjon er å være ærlig. Et utgangspunkt der bilen er såpass sliten, krever utrolig mye innsats for å få den på veien igjen. Det er ikke uten grunn at det står tusenvis av nedplukka og sovende prosjekter i garasjene rundt omkring. Stoppet på grunn av finanser, eller oftest at eieren rett og slett har gått lei.
Men så lenge du er klar over realitetene og fremdeles er innstilt på å gjennomføre prosjektet, skal jeg støtte deg fullt ut. Håper jeg kan bidra med råd og tips etter hvert. Bare spør
Jeg kan for øvrig anbefale denne tråden med generelle prosjekttips: viewtopic.php?f=25&t=303
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
MB G350 -95
MB SLK200K -09
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: 57 og 58 mod pv
Jeg tar det ikke elle opp. Jeg ser på alt dere skriver til meg som vennlige tips og godt ment. Men jeg synes den 57,n er så kul. Det er så fint dashbord bla. også noen andre små finneser som ikke er i 58,n min. Jeg takker og bukker for råd og tips jeg. Jeg skal sveise litt i moorgen tenkte jeg og da skal jeg ta bilder av det. Så skal dere få se hvor lite flink jeg er. Men jeg gir meg ikke. Jeg tenkte jeg skulle sette bort den vanskligeste sveisinga også ta den letteste selv.
Så får vi se hvordan det går. Takk igjen for alle tips og råd.
Mvh Jan-Gunnar
Så får vi se hvordan det går. Takk igjen for alle tips og råd.
Mvh Jan-Gunnar
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Re: 57 og 58 mod pv
Har et forslag:
Sveis en søm og ta bilde. Gjør INGEN justeringer på sveiseapparatet, men hør hva "juryen" på forumet sier.
Kanskje du får som råd å senke trådhastigheten litt, og da tester du det. Kanskje litt mer strøm, og så tester du det.
Har du først funnet rett innstilling på denne platetykkelsen, så noterer du det på en lapp til senere bruk.
Lykke til!
Sveis en søm og ta bilde. Gjør INGEN justeringer på sveiseapparatet, men hør hva "juryen" på forumet sier.
Kanskje du får som råd å senke trådhastigheten litt, og da tester du det. Kanskje litt mer strøm, og så tester du det.
Har du først funnet rett innstilling på denne platetykkelsen, så noterer du det på en lapp til senere bruk.
Lykke til!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 57 og 58 mod pv
Har du forresten sett denne:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=30600543
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=30600543
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: 57 og 58 mod pv
Dere som er flinke til og sveise her inne har ikke lyst til og sveise litt hver da? Jeg skal selvfølgelig betale dere for det men jeg har nok ikke råd til det riktig enda men etterhvert. Nå er nesten alt av matter ute av bilen det er bare den over kanalen igjen men den ser ut som er spikret fast. Har ikke lyst til og bare røske den ut heller tilfelle jeg ikke får tak i ny. Nå er bilen blank fra bakskjermen og fram til døra på venstre side. Slipa ned all lakk og er godt i gang med døra også. Men høyre side er det ikke nødvendig enda for det er der mesteparten av rusta er. Jeg gidder ikke og pusse mere enn jeg må. Jeg tror jeg har bestemt meg for at jeg skal pusse opp begge bilene. Den ene i brukstand og den andre søndagsbil. Jeg blir ikke sur på noen som har egne meninger og atpåtil er ærlige. Ærlige mennesker er det beste jeg vet. Uansett om ikke de er helt enige med meg. Og sier meg midt i mot så liker jeg det .
Mvh Jan-Gunnar
Mvh Jan-Gunnar
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: 57 og 58 mod pv
Ja jeg så den 445. Den så kjempe fin ut. Har lyst til og kjøpe den også jeg. Men da tror jeg kjærringa steiler. Hu var litt lunefull noen dager etter jeg hadde kjøpt de to jeg har nå. Så jeg tør ikke tenke på hva hvis jeg hadde kommet tauene hjem med enda en til. Jeg skal helst ikke selge noe skjønner du
Mvh Jan-Gunnar
Mvh Jan-Gunnar
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: 57 og 58 mod pv
Sånn her er sveisen min og bilen min. Så kanskje noen kan se hva det er jeg gjør feil. For noe feil gjør jeg det kan til og med jeg se hehe.
Kom gjerne med tips så prøver jeg det dere sier.
Mvh Jan Gunnar
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Re: 57 og 58 mod pv
1. Prøv på noen biter som ikke sitter på bilen først
2. Skru opp strømmen litt
3. Skru ned trådmatinga
4. Hold pistolen med noenlunde rett vinkel mot plata, og ca 1-2 cm avstand
5. Hold pistolen i ro mens du trykker inn knappen
6. Juster trådmatinga til du hører at det "spraker". Det er godlyden som viser at du har justert apparatet rett.
7. Når du ser at det blir et "bad" av smeltet plate og tråd, kan du prøve å bevege pistolen sakte bortover skjøten for å smelte den sammen.
For lite strøm = Du klarer ikke å smelte inn i plata, sveisen blir liggende utenpå
For mye strøm = Du smelter gjennom plata med en gang
For lite trådmating = tråden smelter av helt opp til dysa, og du klarer ikke å få stabil lysbue
For mye trådmating = Spytting og hakking uten stabil lysbue.
Husk: Øvelse gjør mester!
2. Skru opp strømmen litt
3. Skru ned trådmatinga
4. Hold pistolen med noenlunde rett vinkel mot plata, og ca 1-2 cm avstand
5. Hold pistolen i ro mens du trykker inn knappen
6. Juster trådmatinga til du hører at det "spraker". Det er godlyden som viser at du har justert apparatet rett.
7. Når du ser at det blir et "bad" av smeltet plate og tråd, kan du prøve å bevege pistolen sakte bortover skjøten for å smelte den sammen.
For lite strøm = Du klarer ikke å smelte inn i plata, sveisen blir liggende utenpå
For mye strøm = Du smelter gjennom plata med en gang
For lite trådmating = tråden smelter av helt opp til dysa, og du klarer ikke å få stabil lysbue
For mye trådmating = Spytting og hakking uten stabil lysbue.
Husk: Øvelse gjør mester!
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Re: 57 og 58 mod pv
For liten strøm kanskje i tillegg til litt stor trådhastighet...?
Litt for fort avgårde, ser det ut som...
Jeg ville valgt 30 gader helling og ikke loddrett, ellers ser u ikk hva du gjør, og det er viktig i begynnelsen!
Temperaturen blir ikke høy nok, ser det ut som, og kan kan hende at du må flytte pistolen mye mer sakte...
Øv litt med punkting først..
Sett to plater sammen og skyt kun på et sted til du ser at det flyter på begge sider av skjøten. Akkurat da du ser at det flyter slipper du avtrekkeren raskt! Så en til . skyt vent et kvart sekund til det flyter og stopp raskt osv...
bruk gjerne en platebit som du har klippet havveis over så slipper du at de skrlir fra hverandre hele tiden..
Skal man sveise med gass, noen jeg har lært grundig, så var det svært viktig å holde flytegrensen ved å variere hastigheten elelr farten bortover, og jaggu går det sakte, men går det for sakte blir det hull... Så det er bare trening som skal til...
Og bare det at du er interessert i å lære og har litt tålmodighet så skal jeg love deg at du får en selvtillit langt ut over andre amatører.
Når det gjelder MIG osv. så er jeg delvis selvlært, men jeg har plaget min nabo Martinuzzi (norgesmester i karosseriarbeid) på verkstedet i mange år og han hadde stort sett tid til å høre og svare på mine (til tider) dumme spørsmål... Men til gjengjeld hørte jeg på hans mange gode historier.
Men en god "migger" er jeg likevel ikke blitt... Men akkurat nå plager jeg en gammel kamerat so i sin tid jobbet på Brøytfabrikken på Bryne (I områder det i alle fall). Jeg helper ham med å pusse å sparkle en bil som skal lakkeres, så får ejg gode råd fra ham, pluss kaffe og kaker...
Etter det har han jobbet med salg av sveisutstyr i alle varianter.
Så en dag skal jeg også bli god....
Antagelig lærer du fortere enn meg, da jeg ikke er noen ungdom lengre, og er ikke like stødig på handa som før... Det bekrefter mine underskrifter, som snart ser ut som en strekk.... ikke drikker jeg så mye heller, så gud veit hva som skjer med handlaget mitt? kanskje jeg drikker for lite, slik at det ikke blir flyt over sakene? Du ser jo at jeg stokker fingrene når jeg skiver også, men alt kan jo ikke være 100... Godt fornøyd med 90-prosenter....
Om du ikke kommer videre, så har jeg råd. Alle må starte et sted, og dette klraer du garantert!!!
Men byr du på en kopp kaffe en ettermiddag tar jeg gjerne en tur innom deg slik at du kanskje fortere får fres på skene.?
Men skal du videre enn det jeg kan vise, må vi plage noen andre for ekspertise... Plutselig så er det en eller flere i klubben som kommer på banen?
Pals og 445 har jo allerede kommet med noen gode råd...
Så kan du søke i forumet på Mig-sveising osgå.. Det er bare en terksel man må kommer over! Som å slå på en bryter!
Minner meg om da jeg startet med seilbrett, følte at jeg aldri ville klare det! Så huka jeg meg på naboen, og så plutselig skjedde det noe, det gikk på knep, balanse osv. og når jeg lærte meg det, var det på seiling nesten hver dag hver sommer. Og sp var det el ikke alle som va like fornøyd med det... Men men--
Bekalger avsporingen... Men i kveld var ikke alle tanker innom noen filtre i topplokket. Både katalysatoren, partikkelfiltret og EGR.ventilen er ute av drift i kveld....
Litt for fort avgårde, ser det ut som...
Jeg ville valgt 30 gader helling og ikke loddrett, ellers ser u ikk hva du gjør, og det er viktig i begynnelsen!
Temperaturen blir ikke høy nok, ser det ut som, og kan kan hende at du må flytte pistolen mye mer sakte...
Øv litt med punkting først..
Sett to plater sammen og skyt kun på et sted til du ser at det flyter på begge sider av skjøten. Akkurat da du ser at det flyter slipper du avtrekkeren raskt! Så en til . skyt vent et kvart sekund til det flyter og stopp raskt osv...
bruk gjerne en platebit som du har klippet havveis over så slipper du at de skrlir fra hverandre hele tiden..
Skal man sveise med gass, noen jeg har lært grundig, så var det svært viktig å holde flytegrensen ved å variere hastigheten elelr farten bortover, og jaggu går det sakte, men går det for sakte blir det hull... Så det er bare trening som skal til...
Og bare det at du er interessert i å lære og har litt tålmodighet så skal jeg love deg at du får en selvtillit langt ut over andre amatører.
Når det gjelder MIG osv. så er jeg delvis selvlært, men jeg har plaget min nabo Martinuzzi (norgesmester i karosseriarbeid) på verkstedet i mange år og han hadde stort sett tid til å høre og svare på mine (til tider) dumme spørsmål... Men til gjengjeld hørte jeg på hans mange gode historier.
Men en god "migger" er jeg likevel ikke blitt... Men akkurat nå plager jeg en gammel kamerat so i sin tid jobbet på Brøytfabrikken på Bryne (I områder det i alle fall). Jeg helper ham med å pusse å sparkle en bil som skal lakkeres, så får ejg gode råd fra ham, pluss kaffe og kaker...
Etter det har han jobbet med salg av sveisutstyr i alle varianter.
Så en dag skal jeg også bli god....
Antagelig lærer du fortere enn meg, da jeg ikke er noen ungdom lengre, og er ikke like stødig på handa som før... Det bekrefter mine underskrifter, som snart ser ut som en strekk.... ikke drikker jeg så mye heller, så gud veit hva som skjer med handlaget mitt? kanskje jeg drikker for lite, slik at det ikke blir flyt over sakene? Du ser jo at jeg stokker fingrene når jeg skiver også, men alt kan jo ikke være 100... Godt fornøyd med 90-prosenter....
Om du ikke kommer videre, så har jeg råd. Alle må starte et sted, og dette klraer du garantert!!!
Men byr du på en kopp kaffe en ettermiddag tar jeg gjerne en tur innom deg slik at du kanskje fortere får fres på skene.?
Men skal du videre enn det jeg kan vise, må vi plage noen andre for ekspertise... Plutselig så er det en eller flere i klubben som kommer på banen?
Pals og 445 har jo allerede kommet med noen gode råd...
Så kan du søke i forumet på Mig-sveising osgå.. Det er bare en terksel man må kommer over! Som å slå på en bryter!
Minner meg om da jeg startet med seilbrett, følte at jeg aldri ville klare det! Så huka jeg meg på naboen, og så plutselig skjedde det noe, det gikk på knep, balanse osv. og når jeg lærte meg det, var det på seiling nesten hver dag hver sommer. Og sp var det el ikke alle som va like fornøyd med det... Men men--
Bekalger avsporingen... Men i kveld var ikke alle tanker innom noen filtre i topplokket. Både katalysatoren, partikkelfiltret og EGR.ventilen er ute av drift i kveld....
Last edited by Torbo2 on Fri 16 Sep 2011 21:49, edited 1 time in total.