Det grunnleggende først; 1957-mod 444, original B16.
Bilen har stått i ca 2,5 år, batteriet var steindødt. Har nå kjøpt nytt og ladet det tipp topp opp, men starteren vil fortsatt ikke dra rundt mer enn en til to ganger før den ikke vil mer. Finnes det noen "kjapp snarvei" for å få den til å gå, eller er utmontering og overhaling eneste alternativ? Skulle som mange her sikkert alt vet kjørt Sandviken-Sundvollen til helga, men vet sannelig ikke om det frister å måtte skyve i gang bilen hver gang... Har hittil hatt flaks en eneste gang når PVn tente på andre omdreining, ellers har det blitt muskelkraft.
Slapp startmotor
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Slapp startmotor
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Slapp startmotor
Kanskje sjekke jordledning mellom motor og karosseri om det elers er god kontakt?
Foringene i startern kan være tørre
boltene som hoder staarteren sammen kan være løse.
Innslagsreleet? dårlig kontakt.
Stort mer får du vel ikke gjort utenfra....
Ellers er det vel å åpne og sjekke mer...
Uansett er det nok smart å får tak i foruínger og børster i tilfelle.. Og så er det kjekt å ha...
Foringene i startern kan være tørre
boltene som hoder staarteren sammen kan være løse.
Innslagsreleet? dårlig kontakt.
Stort mer får du vel ikke gjort utenfra....
Ellers er det vel å åpne og sjekke mer...
Uansett er det nok smart å får tak i foruínger og børster i tilfelle.. Og så er det kjekt å ha...
Re: Slapp startmotor
Hei
Det Torbo2 her sier er viktig. Rens alle koblinger (NB!! Pluss og Minus side!!!), mellom batteri og startmotor/karosseri. Polskoene er også viktige feilkilder(Skal være blanke inni). 6Volt og 3-400 Ampere er ikke noe for dårlige koblinger. Bruk gjerne tannet skive mellom mutter og ledningskobling, men rens skikkelig på andre siden av koblingen(Ikke bruk tannet skive her da det blir for liten flate). Her kan det godt være bart metall! (Gi bare koblingen en dasj med tecktylspray eller liknende når ting er i orden slik at det ikke ruster så lett. Jeg har en Fiat med lange ledninger da batteriet står i bagasjerommet, men opplevde at starteren så vidt slo inn men ikke dro rundt med fulladet batteri. Skikkelig rens av batteriskoene og polene så de ble blanke gjorde susen...
Håper det fikser seg!!
Det Torbo2 her sier er viktig. Rens alle koblinger (NB!! Pluss og Minus side!!!), mellom batteri og startmotor/karosseri. Polskoene er også viktige feilkilder(Skal være blanke inni). 6Volt og 3-400 Ampere er ikke noe for dårlige koblinger. Bruk gjerne tannet skive mellom mutter og ledningskobling, men rens skikkelig på andre siden av koblingen(Ikke bruk tannet skive her da det blir for liten flate). Her kan det godt være bart metall! (Gi bare koblingen en dasj med tecktylspray eller liknende når ting er i orden slik at det ikke ruster så lett. Jeg har en Fiat med lange ledninger da batteriet står i bagasjerommet, men opplevde at starteren så vidt slo inn men ikke dro rundt med fulladet batteri. Skikkelig rens av batteriskoene og polene så de ble blanke gjorde susen...
Håper det fikser seg!!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Slapp startmotor
Hvordan gikk det?
Har du fått renset opp i det elektriske, og ga det noen effekt?
Har du fått renset opp i det elektriske, og ga det noen effekt?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Slapp startmotor
Hadde en tur i garasjen i går - pusset rust og irr av koblinger, uten effekt. Da det opprinnelige batteriet til PVn var dødt (null strøm etter nesten 2 døgns lading!) og et annet 6V-batteri jeg har i en annen bil var utladet hadde jeg lånt et. Har siden kjøpt et nytt til PVn, så jeg bestemte meg for å sette det inn først som sist. Det hjalp! Det viser seg at samtlige (!) av de 3 batteriene jeg har prøvd tidligere enten har vært døde, døende eller utladet! (Ikkeno vits å spille lotto for meg de neste ukene....)
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Slapp startmotor
Suverent!
Det enkle er ofte det beste.
Anbefaler da en "smart" vedlikeholdslader som kan holde batteriet full-ladet hele tiden.
Det enkle er ofte det beste.
Anbefaler da en "smart" vedlikeholdslader som kan holde batteriet full-ladet hele tiden.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen