Hjelp til fargevalg i motorrom
Hjelp til fargevalg i motorrom
For noen år siden pusset jeg opp 445'en til OK stand. Noen detaljer gjenstår, blant annet finish i motorrom.
Innsiden av panser og skjermer er Hagmans gul.
Er det mest riktig å ha bilens farge (grå) på innsiden av skjermer og panser, eller bruke fargen som er på torpedoveggen (beige).
Har sett begge varianter, og ønsker å vite hva dere mener.
Innsiden av panser og skjermer er Hagmans gul.
Er det mest riktig å ha bilens farge (grå) på innsiden av skjermer og panser, eller bruke fargen som er på torpedoveggen (beige).
Har sett begge varianter, og ønsker å vite hva dere mener.
Enkelt det
Hei de fleste som blander billakk vet hvilken farge dette er. Jeg fikk blandet lakk til felgene på sprayboks hos St.Haugen fargehandel i Oslo. Jeg har fargekode 31 på bilen.
Jeg forstår også grunnfarge som den fargen bilen ble levert med. Det "båndet" rundt vinduene som noen duetter har, vil da ha en annen fargekode.
Lykke til.
Jeg forstår også grunnfarge som den fargen bilen ble levert med. Det "båndet" rundt vinduene som noen duetter har, vil da ha en annen fargekode.
Lykke til.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Hei
Har som du sikkert skjønner av svarene i kveld vært litt i tenkeboksen. I 50 og 60 og til dels 70årene var det vanlig å kjøpe vare og lastebiler bare med grunnfarge (Fullgod lakk og ikke grå grunning som en kunne få på lastebilene). I tillegg til at en kunne spare noen kroner, var det også svært vanlig å lakke om bilen etter at den kom hit til landet. Dette fordi en ofte lakket om bilen i firmaets farger. Husker at min far hadde krav om at bilen skulle være rød og blå som var fargene til firmaet han kjørte for. Dette til tross for at han eide bilen selv.
Jeg regner med at dette er noe av grunnen til at Duetten fikk det hvite eller beige båndet rundt vinduene. Det var rett og slett den enkleste måten å maskere på før påføring av "firmaets" eller ønsket farge. Noen beholdt også grunnfargen på hele bilen uten ytterligere lakking. Regner med at du da selv finner ut hvilken farge du vil bruke, da dette egentlig står deg fritt alt ettersom hvordan du ville ha fått lakkeringen utført den gangen bilen var ny.
Har som du sikkert skjønner av svarene i kveld vært litt i tenkeboksen. I 50 og 60 og til dels 70årene var det vanlig å kjøpe vare og lastebiler bare med grunnfarge (Fullgod lakk og ikke grå grunning som en kunne få på lastebilene). I tillegg til at en kunne spare noen kroner, var det også svært vanlig å lakke om bilen etter at den kom hit til landet. Dette fordi en ofte lakket om bilen i firmaets farger. Husker at min far hadde krav om at bilen skulle være rød og blå som var fargene til firmaet han kjørte for. Dette til tross for at han eide bilen selv.
Jeg regner med at dette er noe av grunnen til at Duetten fikk det hvite eller beige båndet rundt vinduene. Det var rett og slett den enkleste måten å maskere på før påføring av "firmaets" eller ønsket farge. Noen beholdt også grunnfargen på hele bilen uten ytterligere lakking. Regner med at du da selv finner ut hvilken farge du vil bruke, da dette egentlig står deg fritt alt ettersom hvordan du ville ha fått lakkeringen utført den gangen bilen var ny.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Da tok jeg en sjefsavgjørelse og lakket med bilens gråfarge.
Hadde igjen en skvett Standox fra da bilen ble lakket om.
Demonterte panseret og vasket med silikonfjerner.
Ganske mye maskering/tildekking i motorrommet for å lakkere innerkjerm på passasjersiden uten søl.
Resultatet ble nok ikke helprofft, men mye bedre enn det var fra før.
Skal stikke ned og ta et bilde og legge inn.
Hadde igjen en skvett Standox fra da bilen ble lakket om.
Demonterte panseret og vasket med silikonfjerner.
Ganske mye maskering/tildekking i motorrommet for å lakkere innerkjerm på passasjersiden uten søl.
Resultatet ble nok ikke helprofft, men mye bedre enn det var fra før.
Skal stikke ned og ta et bilde og legge inn.
Se der ja. Sjefsavgjørelser er ofte svært effektive.
Hva blir det neste? Lakking av luftfilter og radiator med sort Bengalack??
Blir fort til at en ønsker å pynte litt til... Hehe
Hva blir det neste? Lakking av luftfilter og radiator med sort Bengalack??
Blir fort til at en ønsker å pynte litt til... Hehe
Har vært inne på tanken, men foreløpig slått den fra meg. Hele motoren bærer preg å være i originalstand fra 1960.Reodor57 wrote:Hva blir det neste? Lakking av luftfilter og radiator med sort Bengalack??
Den er nesten uten maling, og har vel litt olje på sine steder.
Synes det er greit at det ser litt patinert ut, så jeg lar være å gjøre noe mer foreløpig.
Last edited by 445 on Wed 25 Feb 2009 21:51, edited 1 time in total.