Bilkyndig hjelp for kjøp av duett?
Bilkyndig hjelp for kjøp av duett?
Hei
Jeg har nå siklet på Duett i laang tid, og endelig sett en jeg er interessert i her i Oslo-trakten.
Men verken jeg eller mannen har nok peil på bil til å kunne se om det er en OK bil eller lurer snusk i krokene. Er det noen her som kunne ha hjulpet oss til å besiktige en bil i Oslo-regionen?
Eller har tips om hvem man kan kontakte?
Planen er en bruksbil til kosekjøring, som kan være sånn middels pen. Men vil jo helst at den skal være i generelt god stand, slik at en passelig dose verksted-pleie vil være det som trengs for å holde bilen greit på veien.
Jeg har nå siklet på Duett i laang tid, og endelig sett en jeg er interessert i her i Oslo-trakten.
Men verken jeg eller mannen har nok peil på bil til å kunne se om det er en OK bil eller lurer snusk i krokene. Er det noen her som kunne ha hjulpet oss til å besiktige en bil i Oslo-regionen?
Eller har tips om hvem man kan kontakte?
Planen er en bruksbil til kosekjøring, som kan være sånn middels pen. Men vil jo helst at den skal være i generelt god stand, slik at en passelig dose verksted-pleie vil være det som trengs for å holde bilen greit på veien.
---
Lykkelig fersking på veteranbilfronten med 1962-Duetten "Caruso", engasjement og forbløffende lite bilkunnskap.
Lykkelig fersking på veteranbilfronten med 1962-Duetten "Caruso", engasjement og forbløffende lite bilkunnskap.
Re: Bilkyndig hjelp for kjøp av duett?
Ligger bilen ute på nett til salgs - med bilder?
Velkommen på forumet!
Hvilken årsmodell er det?
Det er sikkert flere her i området som kan være med, og hvem vet, kanskje vi kjenner både bil og selger?
Hvilken årsmodell er det?
Det er sikkert flere her i området som kan være med, og hvem vet, kanskje vi kjenner både bil og selger?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Jepp, ligger på Finn.
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=30131449
Synes modellen (vinduer, takstativ etc.) ser finfin ut, men aner jo ikke hvilke artigheter som kan skjule seg..
Hva tenker dere om det som ligger i annonsen her?
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=30131449
Synes modellen (vinduer, takstativ etc.) ser finfin ut, men aner jo ikke hvilke artigheter som kan skjule seg..
Hva tenker dere om det som ligger i annonsen her?
---
I utgangspunktet ser dette bra ut. Fin farge, men det har jo de fleste (ekte og naturlige farger som er gjenforenlig med naturen).
Ville vel gjettet på en noe lavere pris - ned mot 30 000, men det kommer litt an på hvordan den ser ut på nærmere hold?
Til denne prisen bør selger ha gode forklaringer for å forsvare prisen!
Er motoren tett og fin uten blårøyk er det et pluss. Hva kan han si om den? Er den overhalt?
Kjørelengde på bil og motor?
Er det nye (forholdsvis) kingbolter, foringer under osv. - teit og fin i forstillingen?
Hva er gjort med bremsene?
Prøve alle girene i raskt rekkefølge - at det ikke er skraping eller ulyd...
Hvor gammel er lakken?
Ser den bra ut på nært hold?
Hvordan ser det ut under mattene baki?
Ellers er den luka under bagasjerommet bakerst litt rustutsatt....
Er det lite å trekke her kan en pris på rundt 35 000 være akseptabelt...
Hva kan andre si om dette?
Innfestingen mellom skjermer framme er rustutsatt.
Setene ser tålig bra ut, men et fint trekk er vel bra uansett?
Det var det jeg kom på i farten...
Sjekke at alle lysene virker kan dere gjøre selv, også bremselysene og blinklysene...
Om ikke andre eksperter melder seg så kan jeg som amatørekspert ta en kikk på søndag etter kl. 1300...
Alternativt på tirsdag ettermiddag, men tidspunktet er litt mer usikkert?
Jeg har telefon 911 44 666....
NB: Kan andre på forumet melde inn en tenkbar pris?
(Jeg har bare kjøpt en Duett, og kommer heller ikke til å kjøpe flere (tror jeg), men jeg kommer heller aldri til å selge den jeg har!!!)
Det er den hyggeligste bilen jeg noen gang har hatt...... Den kan jo alt - minst duett (tosidig).
Ville vel gjettet på en noe lavere pris - ned mot 30 000, men det kommer litt an på hvordan den ser ut på nærmere hold?
Til denne prisen bør selger ha gode forklaringer for å forsvare prisen!
Er motoren tett og fin uten blårøyk er det et pluss. Hva kan han si om den? Er den overhalt?
Kjørelengde på bil og motor?
Er det nye (forholdsvis) kingbolter, foringer under osv. - teit og fin i forstillingen?
Hva er gjort med bremsene?
Prøve alle girene i raskt rekkefølge - at det ikke er skraping eller ulyd...
Hvor gammel er lakken?
Ser den bra ut på nært hold?
Hvordan ser det ut under mattene baki?
Ellers er den luka under bagasjerommet bakerst litt rustutsatt....
Er det lite å trekke her kan en pris på rundt 35 000 være akseptabelt...
Hva kan andre si om dette?
Innfestingen mellom skjermer framme er rustutsatt.
Setene ser tålig bra ut, men et fint trekk er vel bra uansett?
Det var det jeg kom på i farten...
Sjekke at alle lysene virker kan dere gjøre selv, også bremselysene og blinklysene...
Om ikke andre eksperter melder seg så kan jeg som amatørekspert ta en kikk på søndag etter kl. 1300...
Alternativt på tirsdag ettermiddag, men tidspunktet er litt mer usikkert?
Jeg har telefon 911 44 666....
NB: Kan andre på forumet melde inn en tenkbar pris?
(Jeg har bare kjøpt en Duett, og kommer heller ikke til å kjøpe flere (tror jeg), men jeg kommer heller aldri til å selge den jeg har!!!)
Det er den hyggeligste bilen jeg noen gang har hatt...... Den kan jo alt - minst duett (tosidig).
Her er noen flere kommentarer:Planen er en bruksbil til kosekjøring, som kan være sånn middels pen. Men vil jo helst at den skal være i generelt god stand, slik at en passelig dose verksted-pleie vil være det som trengs for å holde bilen greit på veien.
Det er nok viktig at dere har tenkt gjennom hvor "dårlig" en bil kan være, men at den fortsatt er tilfredsstillende til deres bruk.
Denne bilen ser ut til å være helt grei, men ikke topp. Tar forbehold om at det er vanskelig å se på de lavoppløste bildene på finn.
Ta med en kraftig lommelykt og kanskje et lite speil.
Kommenterer bildene på finn fortløpende:
- Bilde 1: For meg ser det ut til å være en fargenyanse mellom forskjermene og resten av bilen. Er skjermene byttet? Metall eller glassfiber?
Bilde 2: Sjekk for rust langs skjermkant, forskjerm
Bilde 3: Sjekk for rust mellom frontstykket og forskjermene, nederst bak støtfanger
Bilde 6: Sjekk for rust på underside av bilen ved tanklokket, og på baksiden av skjermen ved støtfangerhornene bak
Bilde 7: Noen bulker på venstre bakdør?
Bilde 8: Reservehjulsluka pleier å være rusten. Åpne denne og se langs kantene. Bulker på høyre bakdør?
Bilde 12: Løft på mattene og sjekk for rust under
Bilde 13: Sjekk underkant av dørene for rust
Bilde 14: Er setetrekkene hele?
Bilde 16: Løft på den grønne matten og sjekk for rust, spesielt ved hjulbuene og bakover.
Bilde 17: Hvordan er taktrekket?
Bilde 18: Ser at bilen tidligere har vært grønn. Hvordan er omlakkeringen?
Hvis noe bare ser "litt dårlig" ut, så er virkeligheten ofte verre.
Det var ryddige tillegg, fint satt opp, rene kokeboka...
Dette ser ut til at dette har vært en Televerksbil fra Sverige, med tanke på de to sidevinduene, men det kan også ha vært en annen firmabil fra våre naboer...?
Det, vinduene, er vel ikke noen problem... På min har jeg sotet de bakre vinduene og har utsikt nok igjennom de fremre... Og så trenger jeg ikke rydde hver dag baki der...
Dette ser ut til at dette har vært en Televerksbil fra Sverige, med tanke på de to sidevinduene, men det kan også ha vært en annen firmabil fra våre naboer...?
Det, vinduene, er vel ikke noen problem... På min har jeg sotet de bakre vinduene og har utsikt nok igjennom de fremre... Og så trenger jeg ikke rydde hver dag baki der...
Wow - dette er superhjelp - og tar gjerne også imot tilbud om besiktigelseshjelp! (skal ringe selgeren).
Også fristende å spørre litt mer om vedlikehold/pris.
Så vidt jeg har sett på Finn går småstrøkne Duetter for ca 60.000 (unike for 100.000+), og greie hverdagsbiler for 30.000+
I dette bildet er kanskje spørsmålet hvor mye mer bil man får ved å gå fra 30' til 60'?
Vil jeg i løpet av de neste 5-6årene bli "nødt" til å investere så mye i en 30'-bil at det egentlig lønner seg å kjøpe en med 60'-standard?
Kan jeg regne med at en 30'-bil vil kunne holdes uten verditap på ca 10.000 i verkstedbudsjett i året?
Og siste, kanskje rare spørsmål. Er det slik at rust er en slik bils verste kostnadsfiende (at det gir sveising/utbedring som vil innebære behov for relakkering og derved storkostnadene)?
Jepp, dette var noen fler av de ørten spørsmålene som kan samle seg opp i en amatørkjøpers hode
Også fristende å spørre litt mer om vedlikehold/pris.
Så vidt jeg har sett på Finn går småstrøkne Duetter for ca 60.000 (unike for 100.000+), og greie hverdagsbiler for 30.000+
I dette bildet er kanskje spørsmålet hvor mye mer bil man får ved å gå fra 30' til 60'?
Vil jeg i løpet av de neste 5-6årene bli "nødt" til å investere så mye i en 30'-bil at det egentlig lønner seg å kjøpe en med 60'-standard?
Kan jeg regne med at en 30'-bil vil kunne holdes uten verditap på ca 10.000 i verkstedbudsjett i året?
Og siste, kanskje rare spørsmål. Er det slik at rust er en slik bils verste kostnadsfiende (at det gir sveising/utbedring som vil innebære behov for relakkering og derved storkostnadene)?
Jepp, dette var noen fler av de ørten spørsmålene som kan samle seg opp i en amatørkjøpers hode
---
Og - synes vinduene er supersjarmerende- midt mellom varebil og stasjonsvogn 
---
Rust er alltid en fiende, men PV og Duett er ikke mer, heller mindre, utsatt en nde fleste andre biler. Derfor er ganske mange fortsatt i drivt. Trolig mer enn de fleste andre merker?
Et annet problem er at man blir glad i en slik bil, og man blir mer kresen på småting etter hvert. Jeg har vel likevel ingen mistanke om at de årlige utgiftene blir noen problem, men det er avhengig av tidligere eiere, hva som er gjort med bilen, vedlikehold osv.
Et annet problem er at man blir glad i en slik bil, og man blir mer kresen på småting etter hvert. Jeg har vel likevel ingen mistanke om at de årlige utgiftene blir noen problem, men det er avhengig av tidligere eiere, hva som er gjort med bilen, vedlikehold osv.
Si fra når dere skal se på bilen, så skal jeg se om jeg også har mulighet til å deltaElinF wrote:Wow - dette er superhjelp - og tar gjerne også imot tilbud om besiktigelseshjelp! (skal ringe selgeren).
Jeg synes prisingen ofte er litt "rar", slik at det ikke er sammenheng mellom hva du betaler og hva du faktisk får. Tror at "verdi-for-pengene" må avgjøres i hvert enkelt tilfelle.ElinF wrote:Vil jeg i løpet av de neste 5-6årene bli "nødt" til å investere så mye i en 30'-bil at det egentlig lønner seg å kjøpe en med 60'-standard?
Igjen kommer det an på hvor nøye dere er. Antar at bilen skal brukes om sommeren, men ikke ute i saltlaken om vinteren. Da vil ikke rusten utvikle seg så mye, slik at du troligvis vil kunne kose deg med bilen i mange år før du må gjøre noe.ElinF wrote:Og siste, kanskje rare spørsmål. Er det slik at rust er en slik bils verste kostnadsfiende (at det gir sveising/utbedring som vil innebære behov for relakkering og derved storkostnadene)?
Når du først setter i gang med store prosjekter, så blir disse ofte så omfattende at bilen blir stående flere år, og det er IKKE morsomt.
Min 445 kjørte i mange, mange år med rust i skjermbuer og andre steder. Bilen gikk like godt for det, og det var kun den estetiske sansen som ble litt støtt av dette.
En god idé kan være å ha en egen bankkonto der dere setter inn f.eks 10.000 pr år (fast oppdrag på 833 pr måned). Så bruker dere av denne til verkstedbesøk og deler. Forhåpentligvis går dere som regel i "overskudd", slik at det står en slump og godgjør seg til de store jobbene måtte dukke opp.ElinF wrote:Kan jeg regne med at en 30'-bil vil kunne holdes uten verditap på ca 10.000 i verkstedbudsjett i året?
hei ElinF!
Du har startet helt riktig, ved å ta kontakt med erfarne folk før handelen. Får du med noen av disse på besiktigelse bør du være trygg på hva du kjøper.
Generelt vil jeg anbefale å legge noen kroner i potten ved innkjøp. Ut fra innlegget går jeg ut fra at du i stor grad vil bruke verksted til vedlikehold? Da er det hvertfall viktig at bilen er hel, og mekanisk i god stand. Man får ofte det man betaler for. Større reparasjoner og vedlikehold på verksted blir ofte mye dyrere enn innkjøpsprisen kan forsvare.
Så min anbefaling er klar: Kjøp en så bra bil som budsjettet tillater.
En annen anbefaling, som også gjør bilholdet morsommere: Bli med på mekke / smørekvelder i regi av klubben. Du lærer mye, og jo mer vedlikehold du kan gjøre selv, jo billigere blir det å holde bilen i god stand.
Lykke til!
Du har startet helt riktig, ved å ta kontakt med erfarne folk før handelen. Får du med noen av disse på besiktigelse bør du være trygg på hva du kjøper.
Generelt vil jeg anbefale å legge noen kroner i potten ved innkjøp. Ut fra innlegget går jeg ut fra at du i stor grad vil bruke verksted til vedlikehold? Da er det hvertfall viktig at bilen er hel, og mekanisk i god stand. Man får ofte det man betaler for. Større reparasjoner og vedlikehold på verksted blir ofte mye dyrere enn innkjøpsprisen kan forsvare.
Så min anbefaling er klar: Kjøp en så bra bil som budsjettet tillater.
En annen anbefaling, som også gjør bilholdet morsommere: Bli med på mekke / smørekvelder i regi av klubben. Du lærer mye, og jo mer vedlikehold du kan gjøre selv, jo billigere blir det å holde bilen i god stand.
Lykke til!
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Min erfaring er at man kan i snitt kan regne ca. 5000 i årlige utgifter ved å eie en vetranbil i normal stand og med normale påkostninger og vedlikehold, selv om man må ha noen verkstedsbesøk. Men i dette ligger at man bruker rimelige verksteder eller kontakter igjennom klubben.
Men alt er ikke alltid normalt, og det kan ofte være till rariteter i begynnelsen som forrige eier ikke har gjort noe med, enten fordi det ikke synes eller at det er akkurat godt nok men ikke mer enn det..
Men 10 000 årlig klarer man en sikker inngangsbillett, med god margin den føste tiden, Men trolig vil utgiftene være mye avtagende, om dere ikke blir helfrelst og skal ha alt strøkent?
En annen ide er å holde sesg til de 10 000 og bruke overskuddet til finish, nye deler oav. eller å samle opp overskuddet i løpet av ti år og spandere en hellakering på bilen... Her kan man ha mange tanker - men dette er jo ting som tiden vil vise. Det kan jo hende at lakken er helt ok, og om ok er nok så kan det også være et lykkelig valg. Alle veteranbiler trenger ikke være helt "strøkne" og det var heller ikke alle den gangen de var bruksbiler.
Det er litt pirk både her og der på mine, men gleden er like stor uansett!
Klarer vi å enda mer liv i klubben, kan det hende at vi kan kan ta litt dugnad på større oppgaver slik at utgiftene går ytterligere ned. Vi som har slike biler tenker ikke kroner om vi ikke må... Og her inne dukker et stadig opp gode tips slik at man finne god og økonomiske løsninger...
Men alt er ikke alltid normalt, og det kan ofte være till rariteter i begynnelsen som forrige eier ikke har gjort noe med, enten fordi det ikke synes eller at det er akkurat godt nok men ikke mer enn det..
Men 10 000 årlig klarer man en sikker inngangsbillett, med god margin den føste tiden, Men trolig vil utgiftene være mye avtagende, om dere ikke blir helfrelst og skal ha alt strøkent?
En annen ide er å holde sesg til de 10 000 og bruke overskuddet til finish, nye deler oav. eller å samle opp overskuddet i løpet av ti år og spandere en hellakering på bilen... Her kan man ha mange tanker - men dette er jo ting som tiden vil vise. Det kan jo hende at lakken er helt ok, og om ok er nok så kan det også være et lykkelig valg. Alle veteranbiler trenger ikke være helt "strøkne" og det var heller ikke alle den gangen de var bruksbiler.
Det er litt pirk både her og der på mine, men gleden er like stor uansett!
Klarer vi å enda mer liv i klubben, kan det hende at vi kan kan ta litt dugnad på større oppgaver slik at utgiftene går ytterligere ned. Vi som har slike biler tenker ikke kroner om vi ikke må... Og her inne dukker et stadig opp gode tips slik at man finne god og økonomiske løsninger...
for meg ser denne litt for "frynsete" ut i kantene til å være verd prisen. Bilen er også amatørlakket (Frontstykket er grønnt under panseret) Sannsynlivis er dette en bil som enten har mange deler fra andre biler og ikke har vært veldig godt behandlet opp igjennom årene, så en grundig sjekk av understell, forstilling, hjuloppheng i ramma etc er nok veldig på sin plass.
For å ta vedlikeholdet, så er dette en bil som trenger temmelig ofte en runde med fettpressa (1000km), så det er ting en må greie selv. Problemet også med gamle biler er at mekanikere ikke lenger kan disse bilene, så det viktig med tilhørighet til en merkeklubb som oss har ett par smøre/mekketreff i året som kan hjelpe til med det grøvste. I mellomtiden må en greie seg selv. Smøring er ellers viktigst på høsten før vinteropplag for å få vann ut av lagere, kulekoblinger og glidelagere i opphenget.
Når du sier at de går for opp mot 60-100.000 så er nok det ønskedrømmer for de fleste (Høy pris kan også være en måte å påvirke markedet til ett høyere prisleie og sier ikke at bilen er solgt for den prisen), og bilen må da være 100% originale og strøkne, nærmest museumsgjenstander. Hadde denne bilen hatt originalfarge, og ikke vært så frynsete i kanten som ofte tilsier et hardt liv hadde den nok vært verd opp mot 40k men denne er jeg skeptisk til. Sjekk for all del alle karrosserioverflater med magnet!! Sitter ikke magneten er det ikke noe stål bak heller. En kan skjule mye med god sparkel og lakk.... Det ligger også en ute til 60k som er trimmet til det ytterste og ser strøken ut, men den vet en lite om.. Den har bla ikke luftfilter, så en støvsky kan ødelegge motoren temmelig effektivt, og da er løpet kjørt for denne motoren. Slike ting trekker ned og ikke opp... Sjekk bilen nøye for slakk og vibrasjoner. Gamle biler fusker ikke mer enn moderne om de er i orden, men det er en lang vei å gå for å finne ut av feilene...
For å ta vedlikeholdet, så er dette en bil som trenger temmelig ofte en runde med fettpressa (1000km), så det er ting en må greie selv. Problemet også med gamle biler er at mekanikere ikke lenger kan disse bilene, så det viktig med tilhørighet til en merkeklubb som oss har ett par smøre/mekketreff i året som kan hjelpe til med det grøvste. I mellomtiden må en greie seg selv. Smøring er ellers viktigst på høsten før vinteropplag for å få vann ut av lagere, kulekoblinger og glidelagere i opphenget.
Når du sier at de går for opp mot 60-100.000 så er nok det ønskedrømmer for de fleste (Høy pris kan også være en måte å påvirke markedet til ett høyere prisleie og sier ikke at bilen er solgt for den prisen), og bilen må da være 100% originale og strøkne, nærmest museumsgjenstander. Hadde denne bilen hatt originalfarge, og ikke vært så frynsete i kanten som ofte tilsier et hardt liv hadde den nok vært verd opp mot 40k men denne er jeg skeptisk til. Sjekk for all del alle karrosserioverflater med magnet!! Sitter ikke magneten er det ikke noe stål bak heller. En kan skjule mye med god sparkel og lakk.... Det ligger også en ute til 60k som er trimmet til det ytterste og ser strøken ut, men den vet en lite om.. Den har bla ikke luftfilter, så en støvsky kan ødelegge motoren temmelig effektivt, og da er løpet kjørt for denne motoren. Slike ting trekker ned og ikke opp... Sjekk bilen nøye for slakk og vibrasjoner. Gamle biler fusker ikke mer enn moderne om de er i orden, men det er en lang vei å gå for å finne ut av feilene...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Igjen - tusen takk for mengder av gode innspill!
Og pals - for tips om smørekvelder - hørers absolutt artig ut å prøve seg på overkommelige ting
Vi likerå stulle og stelle med ting, men har lite erfaring med biler.
Har snakket med selgeren, som er bortreist til lørdag, men gjerne tar imot til visning på neste søndag. Så hvis noen vil være med på søndag er det strålende! Feks kl 14?
Han fortalte for øvrig at han ikke hadde hatt bilen så lenge, og at forrige eier hadde lagd en hel perm med bilder og beskrivelse på det som var gjort med bilen. Vinduene var visst blitt satt inn senere..
Han gjentok også at bilen var så godt som rustfri ("litt i gummiskjøter, men kjempefin under") og at han ikke visste om noe som ville skape problemer ift EU- kontroll. Skal bli artig å se..
Og pals - for tips om smørekvelder - hørers absolutt artig ut å prøve seg på overkommelige ting
Vi likerå stulle og stelle med ting, men har lite erfaring med biler.
Har snakket med selgeren, som er bortreist til lørdag, men gjerne tar imot til visning på neste søndag. Så hvis noen vil være med på søndag er det strålende! Feks kl 14?
Han fortalte for øvrig at han ikke hadde hatt bilen så lenge, og at forrige eier hadde lagd en hel perm med bilder og beskrivelse på det som var gjort med bilen. Vinduene var visst blitt satt inn senere..
Han gjentok også at bilen var så godt som rustfri ("litt i gummiskjøter, men kjempefin under") og at han ikke visste om noe som ville skape problemer ift EU- kontroll. Skal bli artig å se..
---