444 jokker å nykker

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
Mekker
Posts: 15
Joined: Sun 02 Jun 2024 14:44

444 jokker å nykker

Post by Mekker »

Har været plaga me at min b16 har nykket å jokket unber kjøring, men har blidd bedere me choke!!
Etter mye prøving å feiling har æ kåmmet fram til følgrnde:

Begge dyser 105
Fårtenning 8 grader
Stifter 040
98 bensib

No køre den såm bare det uten jokking!!!
Åsså blidd veldi lettstarta!!
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 444 jokker å nykker

Post by Reodor57 »

Nyttig informasjon. Mye skyldes nok også bensin, tenning og stiftåpning. 95 oktan blir fort gammel. På jobben sier vi at den har tre måneders levetid før den blir merkbart dårligere. Jeg har aldri fyllt benson mellom 15 september og 1 april heller da dette er vinterbensin, som vil "koke" når det blir varmt i været. 98 oktan er nok nå den beste lagringsbensinen for de som kjører lite, men det beste er tom tank.
8 grader fortenning er ca riktig, da den gir rundt 20 grader ved 1500 omdreininger, som er det motoren er bygget for.
B16 motoren med Zenith VN34 forgasseren må også ha riktig luftfilter for å fungere optimalt. Med doble SU er det andre utfordringer, men det er et annet kapittel :-).
Til sist: velkommen til forumet!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply