Under kyndig ledelse av Lars Westgaard og Tor Magnussen inviterer Oslo- og Akershusavdelingen til et lite mekketreff i lokalene til "Akers Mek" på Fornebu (samme sted som vårens og høstens smøre- og mekketreff).
Kveldens prosjekt er å finne årsaken til - og om mulig reparere - en B16-motor som plages med lavt oljetrykk.
Dato og tid: Onsdag 17. august klokka 19.00.
Velkommen!
Mekkekveld på Fornebu 17. august
Mekkekveld på Fornebu 17. august
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: Mekkekveld på Fornebu 17. august
Om noen har en oljepumpe til B16 kunne vi målt en til evt. og sammenlignet?
Om den er slitt over grensen, gjør det ikke noe, da det kan være en kule og fjær inni der som kan brukes?
Er fjæra slapp eller knekt blir oljetrykket lavt.... Men det kan være flere andre ting...
Finner forhåpentligvis ut av det på onsdag?
Om den er slitt over grensen, gjør det ikke noe, da det kan være en kule og fjær inni der som kan brukes?
Er fjæra slapp eller knekt blir oljetrykket lavt.... Men det kan være flere andre ting...
Finner forhåpentligvis ut av det på onsdag?
For ordens skyld:
Mekkekvelden avholdes på "Akers Mek" på Fornebu, der vi har hatt de siste smøretreffene.
For veibeskrivelse, se her: http://www.fornebubil.no/index.php/comp ... /1-forside
Mekkekvelden avholdes på "Akers Mek" på Fornebu, der vi har hatt de siste smøretreffene.
For veibeskrivelse, se her: http://www.fornebubil.no/index.php/comp ... /1-forside
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Trykkregulatoren sitter i blokka på B16 og B4B. Det er ikke kule men et stempel som er fjærbelastet. Har med dette fra en gammel motor pluss oljepumpe
. Håper det er riktig type. Kan være to typer etter hva jeg vet. En smidd og en støpt hvor drev ikke går om hverandre... Men dette er standard motor så regner med at de er like og av støpt utgave..
Så da skal det bare være å følge boka med sjekking ovenifra og ned... Begynne med det enkle liksom.. Vafler og kaffe
Så da skal det bare være å følge boka med sjekking ovenifra og ned... Begynne med det enkle liksom.. Vafler og kaffe
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Takk for innsatsen på Fornebu 17. august
Stor takk til alle som dukket opp Oslo- og Akershusavdelingens møte på Fornebu i går kveld. Formålet med dette lett improviserte møtet var å diagnostisere og helbrede det dårlige oljetrykket på en B16-motor (min).
Det ble skrudd, pratet, diskutert og skrudd mer. Takk til alle som delte på kunnskap og nevenyttighet, og spesiell takk til Lars og Tor for initiativ og entusiasme.
Dessverre er pasienten fremdeles syk - selv etter bytte av sliten oljepumpe ble trykket ikke bedre når motoren var kjørt skikkelig varm. Mer kirurgi venter...
Det ble skrudd, pratet, diskutert og skrudd mer. Takk til alle som delte på kunnskap og nevenyttighet, og spesiell takk til Lars og Tor for initiativ og entusiasme.
Dessverre er pasienten fremdeles syk - selv etter bytte av sliten oljepumpe ble trykket ikke bedre når motoren var kjørt skikkelig varm. Mer kirurgi venter...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: Takk for innsatsen på Fornebu 17. august
Selv takk for at vi fikk være med!
Jeg føler at jeg lærte masse, men måtte jo gå ved 23-tiden.
Misforstå meg rett når jeg sier at dette frister til gjentagelse.
Jeg føler at jeg lærte masse, men måtte jo gå ved 23-tiden.
Misforstå meg rett når jeg sier at dette frister til gjentagelse.
Det virker som om flere enn meg setter pris på litt mekking, men det hadde vært artig med respons på dette fra klubbmedlemmene. Dersom noen sitter med relevante tekniske problemer som kan løses "på dugnad" på et medlemsmøte, kan det jo legges inn på terminlisten.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Det var er hygggelig og interessant kveld! Dessverre ble det mange funn!
Lagermetall i bunnpanna!! Dårlig tegn...
Dårlig pakning på oljerøret fra oljepumpa.
Slitt oljepumpe
Pakninger og fjærbrikke i oljefilter i manko
og andre småting....
Men oljetrykksventilen var sannsynligvis OK.
Veivlager
Ved å ta av et veivlager kunne vi både måle og se hvor lagermetallet i bunnpanna kom fra.
Vi kunne kanskje ha tatt av flere lagre og gått videre inn i materien, men når klokka nærmet seg elleve og det ikke var mer å gjøre med slitte lagre og veiv, var det bare å håpe at oljepumpa kunne gjøre en viss forbedring.
Synd at dette ikke ga særlig bedring! Nytter ikke å si god bedring heller.. Men Lyshaug kan jo glede seg til et større motorprosjekt med mange fine nye deler innvendig i motoren. Og topp trykk...
Siden motoren ble overhalt i 2001 og dette har oppstått nå, kan man ikke se bortfra at en eller flere kanaler i veiva er tiltettet. Kamaksellagrene er trolig også slitt da mye metallpartikler har sirkulert inni motoren.
Lagermetall i bunnpanna!! Dårlig tegn...
Dårlig pakning på oljerøret fra oljepumpa.
Slitt oljepumpe
Pakninger og fjærbrikke i oljefilter i manko
og andre småting....
Men oljetrykksventilen var sannsynligvis OK.
Veivlager
Ved å ta av et veivlager kunne vi både måle og se hvor lagermetallet i bunnpanna kom fra.
Vi kunne kanskje ha tatt av flere lagre og gått videre inn i materien, men når klokka nærmet seg elleve og det ikke var mer å gjøre med slitte lagre og veiv, var det bare å håpe at oljepumpa kunne gjøre en viss forbedring.
Synd at dette ikke ga særlig bedring! Nytter ikke å si god bedring heller.. Men Lyshaug kan jo glede seg til et større motorprosjekt med mange fine nye deler innvendig i motoren. Og topp trykk...
Siden motoren ble overhalt i 2001 og dette har oppstått nå, kan man ikke se bortfra at en eller flere kanaler i veiva er tiltettet. Kamaksellagrene er trolig også slitt da mye metallpartikler har sirkulert inni motoren.
Legger inn et par bilder fra kvelden, og så fortsetter vi diskusjonen rundt den aktuelle motoren i denne tråden:
viewtopic.php?f=10&t=288

viewtopic.php?f=10&t=288

Den gråe guffa i bunnpanna øverst er rester av lagermetall. Partikler som har fått anledning til å flyte fritt inni denne motoren blant annet på grunn av feil med oljefiltret.
Det nederste bildet viser en måletråd som er lagt mellom for å sjekke lagerslitasjen På midten er måletråden ikke klemt sammen i det hele tatt, noe som kan tyde på at lagerpartikler har slitt på det midterste feltet der olja pøses inn fra kanaler i veiva...
I tillegg var det stygge riper som tyder på metallisk kontakt mellom lager og veiv.
Det nederste bildet viser en måletråd som er lagt mellom for å sjekke lagerslitasjen På midten er måletråden ikke klemt sammen i det hele tatt, noe som kan tyde på at lagerpartikler har slitt på det midterste feltet der olja pøses inn fra kanaler i veiva...
I tillegg var det stygge riper som tyder på metallisk kontakt mellom lager og veiv.