Lavt oljetrykk?
Re: Lavt oljetrykk?
Utslitt motor,
Dessverre ble det mange funn etter å ha åpnet motoren!
Lagermetall i bunnpanna!! Dårlig tegn...
Dårlig pakning på oljerøret fra oljepumpa.
Slitt oljepumpe
Pakninger og færbrikke i oljefilter i manko
og andre småting....
Men oljetrykksventilen var sansynligvis OK.
Veivlager
Ved å ta av et veivlager kunne vi både måle og se hvor lagermetallet i bunnpanna kom fra.
Vi kunne kanskje ha tatt av flere lagre og gått videre inn i materien, men når klokka nærmet seg ellve og det ikke var mer å gjøre med slitte lagre og veiv, var det bare å håpe at oljepumpa kunne gjøre en viss forbedring.
Synd at dette ikke ga særlig bedring! Nytter ikke å si god bedring heller.. Men Lyshaug kan jo glede seg til et større motorprosjekt med mange fine nye deler innvendig i motoren. Og topp trykk...
Siden motoren ble overhalt i 2001 og dette har oppstått nå, kan man ikke se bortfra at en eller flere kanaler i veiva er tiltettet. Kamaksellagrene er trolig også slitt da mye metallpartikler har sirkulert inni motoren
Torbo2
Dessverre ble det mange funn etter å ha åpnet motoren!
Lagermetall i bunnpanna!! Dårlig tegn...
Dårlig pakning på oljerøret fra oljepumpa.
Slitt oljepumpe
Pakninger og færbrikke i oljefilter i manko
og andre småting....
Men oljetrykksventilen var sansynligvis OK.
Veivlager
Ved å ta av et veivlager kunne vi både måle og se hvor lagermetallet i bunnpanna kom fra.
Vi kunne kanskje ha tatt av flere lagre og gått videre inn i materien, men når klokka nærmet seg ellve og det ikke var mer å gjøre med slitte lagre og veiv, var det bare å håpe at oljepumpa kunne gjøre en viss forbedring.
Synd at dette ikke ga særlig bedring! Nytter ikke å si god bedring heller.. Men Lyshaug kan jo glede seg til et større motorprosjekt med mange fine nye deler innvendig i motoren. Og topp trykk...
Siden motoren ble overhalt i 2001 og dette har oppstått nå, kan man ikke se bortfra at en eller flere kanaler i veiva er tiltettet. Kamaksellagrene er trolig også slitt da mye metallpartikler har sirkulert inni motoren
Torbo2
Ble sent gitt... Men, vi oppnådde også noe. Trykkregulator er da sjekket, Oljepumpe er sjekket, og selv om lagerne ikke så veldig gode ut.. så var de godt innenfor toleransene. Det som er viktig nå, er å eliminere flere feil. Gjelder å ikke bygge nytt med gammelt hvor en da går på den smellen at en setter inn den delen som gir det lave oljetrykket. Trykket er innenfor normalen til motoren blir god og varm, hvor det så synker markant. Ved tette oljekanaler skulle ikke dette skjedd dersom det ikke ligger noe som ekspanderer ved en gitt temperatur. Jeg er for at en går videre i feilsøkingen og ser på hva det kan skyldes. Er det en sprekk i blokka som forårsaker dette eller er det f.eks vippearmsbryggen som det er sprekk i? De kan ha brukt en form for pakning her også i likhet med på lokket på oljepumpa som ga 3-4 ganger så stor klaring som den skulle ha hatt, i tillegg til at den var maskinert feil... Vi oppnådde ihvertfall at den hadde godt trykk selv på lave turtall, noe som også utelukker at det er feil på oljetrykksmåleren.
Forslag til enkel feilsøking er nå: Ta av toppdeksel og start opp. Spruter det olje noe sted? Det skal det ikke, bare "sive ut" ved ventilløfterne. Neste: kjør varm til trykket faller, og gjør samme operasjon (Med hansker). En bør da se forskjell om det er noe med vippearmene.... Før en finner feilen ville jeg også hatt på QMI motorbehandling så den ikke skjærer seg før en finner feilen. Dette stoffet har jeg erfaring med at fungerer på slike motorer uten å tette igjen noe som helst. Har reddet flere småmotorer med det også.
Gøy med litt forskning, selv om det ikke er morsomt å ha en slik motor. Dette er for oss andre lærerikt i bøtter og spann selv om det ble i seneste laget i går...(I seng 0230 etter litt mat og "avfetting".)
.
Forslag til enkel feilsøking er nå: Ta av toppdeksel og start opp. Spruter det olje noe sted? Det skal det ikke, bare "sive ut" ved ventilløfterne. Neste: kjør varm til trykket faller, og gjør samme operasjon (Med hansker). En bør da se forskjell om det er noe med vippearmene.... Før en finner feilen ville jeg også hatt på QMI motorbehandling så den ikke skjærer seg før en finner feilen. Dette stoffet har jeg erfaring med at fungerer på slike motorer uten å tette igjen noe som helst. Har reddet flere småmotorer med det også.
Gøy med litt forskning, selv om det ikke er morsomt å ha en slik motor. Dette er for oss andre lærerikt i bøtter og spann selv om det ble i seneste laget i går...(I seng 0230 etter litt mat og "avfetting".)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Kan dette være noe?
fre 19 augusti 2011
kl 12:14
Antal medlemmar: 5676 Antal annonser: 86
Annonser: Egna | Lägg till | Lista | Sök
Övrigt: Användarinfo | Hjälp | Logga in
Läs annons
Förstasidan : Läs annons
Motorer och motordelar, Säljes:
B16-motor Volvorenoverad utbytesmotor komplett Insänd: 2011-06-29
Utbytes B16-motor som gått mindre än 500 mil efter fabriksrenovering hos Volvo. Komplett med växellåda, generator, startmotor, förgasare och kylare. Jag lyfte motorn ur en krockad Duett ca 1977, bara några månader efter att förre ägaren bytt motor i bilen. Motorn skall enligt uppgift komma från den sista batchen av B16 utbytesmotorer som Volvo producerade. Den har förvarats utomhus, men under tak, och går att dra runt för hand. Gunnar Rosén, Spånga Stockholms län Telefon: 070-9949431 gr@jsl.se Antal: 1
Pris: 2000 kr eller bud
Annonsör:
Gästannons
Hadde jeg hatt plass, hadde jeg kjøpt den selv.... Elelrs er det en annen til 1500 kroner som kan gåes over/pussses opp på Svenska pvklubben (Säljes/kjøpes)
fre 19 augusti 2011
kl 12:14
Antal medlemmar: 5676 Antal annonser: 86
Annonser: Egna | Lägg till | Lista | Sök
Övrigt: Användarinfo | Hjälp | Logga in
Läs annons
Förstasidan : Läs annons
Motorer och motordelar, Säljes:
B16-motor Volvorenoverad utbytesmotor komplett Insänd: 2011-06-29
Utbytes B16-motor som gått mindre än 500 mil efter fabriksrenovering hos Volvo. Komplett med växellåda, generator, startmotor, förgasare och kylare. Jag lyfte motorn ur en krockad Duett ca 1977, bara några månader efter att förre ägaren bytt motor i bilen. Motorn skall enligt uppgift komma från den sista batchen av B16 utbytesmotorer som Volvo producerade. Den har förvarats utomhus, men under tak, och går att dra runt för hand. Gunnar Rosén, Spånga Stockholms län Telefon: 070-9949431 gr@jsl.se Antal: 1
Pris: 2000 kr eller bud
Annonsör:
Gästannons
Hadde jeg hatt plass, hadde jeg kjøpt den selv.... Elelrs er det en annen til 1500 kroner som kan gåes over/pussses opp på Svenska pvklubben (Säljes/kjøpes)
Takk for tips. Dessverre var den alt solgt. Men mannen virket grei nok, og hadde også et tips for bortfalt oljetrykk, nemlig å sjekke munnstykket ved kamdrevet.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
For det første trenger man ikke dra til sverige for å få tak i motorer. De finnes på finn.no f.eks. Der er ikke nødvendig å gjøre dette mer vanskelig enn strengt tatt nødvendig. OK, motoren er ikke i form for å si det sånn, men finner en feilen til at oljetrykket synker kan en ta det derfra. Lagerklaringene er slik de skal være unntatt ett felt på midten, og det er av erfaring ikke dramatisk så lenge ikke trykket forblir lavt. Motoren har ikke noen ulyder ennå, og det kjøres ikke rally med den heller. Så lenge oljetrykket holder seg slik det skal være, og motoren ikke har ulyder eller bruker mye olje kan den holde i flere år til. Ingen vits i å overdramatisere ennå. Her må en ha litt is i magen og finne årsaker. Selv om det tar tid er det lærerikt!
. Kjøper en en brukt motor bør også den overhales/plukkes i biter, slik jeg gjorde på "blåmann". Fant flere feil der også, men resultatet tusler og går stille og pent.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Enig i at jeg ikke skal gi opp eksisterende motor, men kan man egentlig ha for mange motorer? 
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Oljepumpe til B16
I letingen etter alternativ oljepumpe fant jeg i hvertfall ut at eksempelvis Jørgenrud ikke har dette, ei heller CVI og VP Autoparts.
Imidlertid finnes oljepumpe hos Skoogs Marin & Motor, med nettside http://www.skoogs.com/. Der selges brukte pumper for SEK 1000,-
Imidlertid finnes oljepumpe hos Skoogs Marin & Motor, med nettside http://www.skoogs.com/. Der selges brukte pumper for SEK 1000,-
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Under kjøreturen i går snakket hlyshaug og jeg om følgende:
Kunne det være en idé å kjøpe inn en B-16 for nedplukking og oppbygging, og ha dette som vinterprosjekt i lokalavdelingen?
Mange av oss ser med en viss ærefrykt på å åpne en motor, mens andre av dere kan skru disse i blinde.
Personlig ville jeg lært masse av dette, men hva synes andre?
Kunne det være en idé å kjøpe inn en B-16 for nedplukking og oppbygging, og ha dette som vinterprosjekt i lokalavdelingen?
Mange av oss ser med en viss ærefrykt på å åpne en motor, mens andre av dere kan skru disse i blinde.
Personlig ville jeg lært masse av dette, men hva synes andre?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Og da er de pumpene sjekket, eller bare brukt?

Har ett par B16 kandidater hjemme, så ikke nødvendig å bruke penger på å kjøpe= penger spart. Eller om noen har bestemt seg for en overhaling av en motor, så kan vi ta det også kanskje.
Jeg har stativ..
Har ett par B16 kandidater hjemme, så ikke nødvendig å bruke penger på å kjøpe= penger spart. Eller om noen har bestemt seg for en overhaling av en motor, så kan vi ta det også kanskje.
Jeg har stativ..
Vi prøvde med en god oljepumpe, så feilen ligger ikke der. Er nok redd for at man bør finne et bedre utgangspunkt av en motor, i det minste en annen veivakling. Ved overhaling er ikke den eksisterende noe å satse på, da veiva er slipt nesten til minstemål. På grunn av store spor i veiva vil den neppe tåle en sliping til! Selv om det ene lageret vi kontrollerte var godkjent i ytterkant, kan det være andre lagre som er verre. Det er noen flere, som vi ikke fikk tid og mulighet til å sjekke. Skal heller ikke se bort fra kamaksellagrene, da de neppe er byttet ved forrige overhaling, som forøvrig var laber jevnt over... Uansett er det elt forkastelig å bruke veiva som den er i dag! Er du riktig heldig kan du finne en veivaksling som er som ny! Denne veiva er trelagra og ikke fem- som på nyere motorer, så belastningen og klaringen på rammelagrene er også svært viktige....
Som nevnt er fant vi mye lagermetall i form av pulver i bunnpanna under selve olja, og det er som nevnt et svært dårlig tegn.
Men er veiv uten spor og evt. nyslipt annen veiv, må det være en god start.
Man kan selvfølgelig sjekke ut alle andre muligheter ved et nytt prosjekt, men jeg ville i alle fall sikret meg en ekstra motor uansett...
Som nevnt er fant vi mye lagermetall i form av pulver i bunnpanna under selve olja, og det er som nevnt et svært dårlig tegn.
Men er veiv uten spor og evt. nyslipt annen veiv, må det være en god start.
Man kan selvfølgelig sjekke ut alle andre muligheter ved et nytt prosjekt, men jeg ville i alle fall sikret meg en ekstra motor uansett...
Og hva er oddsen for at en får en som er bra og brukbar til deler? Dette er gammelt materiell, og overdimensjon forekommer ofte. Jeg var heldig og fikk tak i en som hadde gått kort (Alt er minimum klaring selv etter full gjennomgang og nye std. lagere). Men, sett at en slenger i en ny veiv da. Og så skjer det samme fordi en ikke har funnet den egentlige feilen.. Da er en like langt eller kortere og har brukt masse penger til ingen nytte. Her gjelder det å finne syndebukken som gjør at trykket synker når motoren blir godt varm slik at den ikke flytter med seg den delen over i nytt prosjekt. Oljepumpa tok jeg fra en motor jeg har liggende, og pumpa var i egentlig god stand når vi målte den. Den motoren har flere gratis deler....
Når det gjelder kamlagerne på denne typen motor, så holder de normalt i evigheter. De får smøring fra toppen og i kanalene fra pumpen. Den har også moderate belastninger og store lagere. Med dagens oljer holder det lenge, veldig lenge. En skal også huske på flere ting når det gjelder lagermetall i bunnpanna. Denne motoren går i praksis uten oljefilter fordi det ikke er en fjær med kopp i toppen av oljefilterhuset. Da blir alle forurensninger liggende i bunnpanna, som på en boblemotor. det forklarer også noe av hvorfor lageret var så slitt på midten ved oljekanalen. Siden lagerne har store flater på hver side av oljehullet med minimumstoleranse, så er jeg av den oppfattning at det ikke er noen umiddelbar fare så lenge en finner feilen. Motoren har tross alt gått sånn i 10 år. Den varer dog ikke i 10 til med samme oljetrykk.. Ellers så er dette en feil som ikke er konstant. Det er noe som oppstår når motoren blir gjennomvarm. Det kan være sprekk i blokka, og det kan være sprekk et annet sted som kommer til et punkt at det slipper ut mye når det oppnår en viss temperatur. Hadde det vært konstant hadde det vært konstant lavt. Det er det ikke og det kommer plutselig. Hadde det vært enkelt å finne en fabrikkoverhalt motor, eller en motor fra en en vet kan mye om motorer, og som vedkommende har overhalt selv, hadde det selvsagt vært interessant å forsøke en sånn, men alt annet er egentlig "verdiløst" og må plukkes helt ned og måles, og gjerne bytte lagere og pakninger på. Overhaling er dyrt, så en må være 100% sikker på at delene en putter inn er i orden. En ny motor er svært kilen på feil oljetrykk og havarerer lett fordi den ikke har gått seg til ennå. Tror at denne motoren kan bli bra om vi finner feilen og tar det derfra med noen deler fra delemotoren jeg tok oljepumpa fra. Da kan en også ta noen andre grep som utbalansering av veiv,råder,stempler og svinghjul og bruke litt penger på det. Kanskje finner en et stempelringsett som er teflonbehandlet også
(De setter seg ikke fast i stempelet ved mye stillstand).
Når det gjelder kamlagerne på denne typen motor, så holder de normalt i evigheter. De får smøring fra toppen og i kanalene fra pumpen. Den har også moderate belastninger og store lagere. Med dagens oljer holder det lenge, veldig lenge. En skal også huske på flere ting når det gjelder lagermetall i bunnpanna. Denne motoren går i praksis uten oljefilter fordi det ikke er en fjær med kopp i toppen av oljefilterhuset. Da blir alle forurensninger liggende i bunnpanna, som på en boblemotor. det forklarer også noe av hvorfor lageret var så slitt på midten ved oljekanalen. Siden lagerne har store flater på hver side av oljehullet med minimumstoleranse, så er jeg av den oppfattning at det ikke er noen umiddelbar fare så lenge en finner feilen. Motoren har tross alt gått sånn i 10 år. Den varer dog ikke i 10 til med samme oljetrykk.. Ellers så er dette en feil som ikke er konstant. Det er noe som oppstår når motoren blir gjennomvarm. Det kan være sprekk i blokka, og det kan være sprekk et annet sted som kommer til et punkt at det slipper ut mye når det oppnår en viss temperatur. Hadde det vært konstant hadde det vært konstant lavt. Det er det ikke og det kommer plutselig. Hadde det vært enkelt å finne en fabrikkoverhalt motor, eller en motor fra en en vet kan mye om motorer, og som vedkommende har overhalt selv, hadde det selvsagt vært interessant å forsøke en sånn, men alt annet er egentlig "verdiløst" og må plukkes helt ned og måles, og gjerne bytte lagere og pakninger på. Overhaling er dyrt, så en må være 100% sikker på at delene en putter inn er i orden. En ny motor er svært kilen på feil oljetrykk og havarerer lett fordi den ikke har gått seg til ennå. Tror at denne motoren kan bli bra om vi finner feilen og tar det derfra med noen deler fra delemotoren jeg tok oljepumpa fra. Da kan en også ta noen andre grep som utbalansering av veiv,råder,stempler og svinghjul og bruke litt penger på det. Kanskje finner en et stempelringsett som er teflonbehandlet også
Reodor57 wrote:Og hva er oddsen for at en får en som er bra og brukbar til deler?
Det minner meg litt om sangen "Kjekt å ha", fritt fra hukommelsen:
"...og det som var i stykker på den bilen han hadde, var jo akkurat det som var i stykker på den andre.
Så da satt han der med dobbelt av alt, både det som var i orden og det som var galt.
Til slutt så kjøpt'n en gammel buss fordi at batteriet var så bra, og den har kona tatt og reist der i fra!"
Det er minst én stor fordel med å få tak på en motor til. Siden dagens motor fortsatt sviver, så kan bilen brukes mens en "ny" motor bygges opp.
På den annen side er sesongen dessverre snart slutt, og plukker hlyshaug ut motoren av bilen nå, så har vi hele vinteren på å glede oss over feilsøking og renovering.
Slike tilbud er farlig å komme med i all offentlighet.....Reodor57 wrote: Den motoren har flere gratis deler....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Gratis betyr for dette prosjektet, og ikke alle andre. Viktig også at en finner feilen før motoren ryker ut av bilen siden situasjonen oppstår etter en tid. Det billigste er å gjenbruke så mye som mulig. Alle operasjoner er dyre, og en havner fort forbi 10.000,- om en ikke bruker fornuften og gjenbruker det som er I orden. Vedr rammelager kan det med hensikt ha blitt laget med større klaring på midten for bedre oljedistribusjon. Noen rammelagere har eget spor til det akkurat her. Følgetongen fortsetter plutselig hehe.
Det er ikke snakk om å slenge inn en ny veiv å prøve! Det er i alle fall ikke slik jeg ville ha gjort det.
I neste omgang må motoren ut om blokka skal brukes. Da trenger man ikke røntkensyn, da går man over alle potensielle feilmuligheter samtidig, måler ut slitasjedelene og bruker det som er innenfor toleransene. Kjøper nye deler eller tar fine deler fra en annen motor.
I tillegg til nevnte steder hvor olja kan ta veien kan jeg nevne løsnet plugg i veivakslingen. Veiva har nemlig kanaler innvendig som er blokkert i hver ende flere steder hvor olja kan snike seg ut. Disse kanalene må forresten stikkes opp, renses ved enhver overhaling/sliping. Renslighet er en dyd i en slik operasjon.
I enden av kamakslingen er det også en plugg som kan løsne. På denne motoren er neppe dette tilfelle, da den pluggen sitter i bakkant utvendig mot girkassen, og det ville vist seg ved oljesøl utvendig. Disse pluggene er som frostplugger utvendig på blokka - banka inn...
Denne motoren, som har hatt full flow av metallspon, har nok også fått mye slitasje på kamaksellagrene, også en grunn til å velge annen blokk og veiv, som kan begrense budsjettet. Disse lagrene må skiftes på motorverksted. Så er det bare å multiplisere antall slitasjepunkter så blir det trolig nok totalslitasje til at trykket ikke blir tilfredsstillende med varm olje. Smøretappen som nevnt som går til registerdrev må også sjekkes som nevnt..
Et annet kritisk område er kanalen mellom blokk og topp, men den tar toppakningen seg av, da den må byttes ved motoroverhaling. Her er det mest snakk om svetting og ikke forbruk.
Det nevnes sprukket blokk, men det har jeg liten tro på, og har heller aldri hørt om det i forbindelse med oljeforbruk. Derimot vannforbruk, hvor blokka har sprukket mellom kjølekanaler og sylinder eller utover, eller sprekker i topplokket mellom to ventiler eller mot en kjølekanal. Men det har aldri medført lavt oljetrykk. Ser heller ikke noen teoretisk mulighet for det heller.
Det nevnes også (Reodor) at en stor del av disse motorene kan ha overdimensjonerte lagre! ? Det tror jeg heller hører med til sjeldenhetene. Når alt er ok på disse motorene skal det kunne gå mange hundre tusen km før man snakker om veivakselsliping og overdimensjonerte lagre! Disse bilene er sjelden kjørt mer enn dette, da man ikke kjørte så mange km årlig fra 50-tllet og oppover...
Så er det bare å glede seg til et fint prosjekt....
I neste omgang må motoren ut om blokka skal brukes. Da trenger man ikke røntkensyn, da går man over alle potensielle feilmuligheter samtidig, måler ut slitasjedelene og bruker det som er innenfor toleransene. Kjøper nye deler eller tar fine deler fra en annen motor.
I tillegg til nevnte steder hvor olja kan ta veien kan jeg nevne løsnet plugg i veivakslingen. Veiva har nemlig kanaler innvendig som er blokkert i hver ende flere steder hvor olja kan snike seg ut. Disse kanalene må forresten stikkes opp, renses ved enhver overhaling/sliping. Renslighet er en dyd i en slik operasjon.
I enden av kamakslingen er det også en plugg som kan løsne. På denne motoren er neppe dette tilfelle, da den pluggen sitter i bakkant utvendig mot girkassen, og det ville vist seg ved oljesøl utvendig. Disse pluggene er som frostplugger utvendig på blokka - banka inn...
Denne motoren, som har hatt full flow av metallspon, har nok også fått mye slitasje på kamaksellagrene, også en grunn til å velge annen blokk og veiv, som kan begrense budsjettet. Disse lagrene må skiftes på motorverksted. Så er det bare å multiplisere antall slitasjepunkter så blir det trolig nok totalslitasje til at trykket ikke blir tilfredsstillende med varm olje. Smøretappen som nevnt som går til registerdrev må også sjekkes som nevnt..
Et annet kritisk område er kanalen mellom blokk og topp, men den tar toppakningen seg av, da den må byttes ved motoroverhaling. Her er det mest snakk om svetting og ikke forbruk.
Det nevnes sprukket blokk, men det har jeg liten tro på, og har heller aldri hørt om det i forbindelse med oljeforbruk. Derimot vannforbruk, hvor blokka har sprukket mellom kjølekanaler og sylinder eller utover, eller sprekker i topplokket mellom to ventiler eller mot en kjølekanal. Men det har aldri medført lavt oljetrykk. Ser heller ikke noen teoretisk mulighet for det heller.
Det nevnes også (Reodor) at en stor del av disse motorene kan ha overdimensjonerte lagre! ? Det tror jeg heller hører med til sjeldenhetene. Når alt er ok på disse motorene skal det kunne gå mange hundre tusen km før man snakker om veivakselsliping og overdimensjonerte lagre! Disse bilene er sjelden kjørt mer enn dette, da man ikke kjørte så mange km årlig fra 50-tllet og oppover...
Så er det bare å glede seg til et fint prosjekt....
Bare for å presisere. Overdimensjonerte lagre er det du sier. De holder leeeenge, og er derfor større enn nødvendig. Ikke at de er "oversize" I forhold til standard størrelse. Ellers har jeg vært borti oljerør som plutselig lekker mye ved en viss temperatur. Sprekken var umulig å oppdage med det blotte øye.