B18 i en 444 57 modell

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Nannestad PV-444
Posts: 18
Joined: Mon 27 Apr 2020 18:16

B18 i en 444 57 modell

Post by Nannestad PV-444 »

Hei og godt nytt år.
Hva skal til for å bytte fra B16 til B18 i en 444 1957 modell??
Volvo PV-444k 56-mod og PV-444 57-mod.
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: B18 i en 444 57 modell

Post by 445 »

Du bør vurdere å bytte frontstykke (og da også panser) for å få inn en B18 radiator (bredere).
B18 travers med motorfester.
Hvis du skal samtidig skal bytte fra 3 trinn til 4-trinn girkasse må du bytte mellomaksel.
B18 krever 12V, noe som medfører behov for bytte / ombygging av diverse elektriske komponenter.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Nannestad PV-444
Posts: 18
Joined: Mon 27 Apr 2020 18:16

Re: B18 i en 444 57 modell

Post by Nannestad PV-444 »

OKI!!! såpass, ja da får det bli oppbygging av B16 motoren i stedet:-)
Takker for kjapt svar.
Volvo PV-444k 56-mod og PV-444 57-mod.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: B18 i en 444 57 modell

Post by Reodor57 »

Litt mer kjøtt på beinet her kan være på sin plass.
Det finnes biler der ute med B16 front og panser, samt radiator for B16. Akkurat det kan gå bra om en har en god radiator, gjerne ombygget med flere kjøleribber, men det kan være i grenseland.
Det som er helt nødvendig å gjøre er å bytte girkasse og mellomaksel, da dette ikke passer på B18/B20. Deretter må en skifte travers til forsterket utgave, og da må en skifte styresnekke og og hjelpesnekke og bygge om rammevangen på høyre side slik at en får festet hjelpesnekka her. Lenkarmene ut til hjulene må da byttes. Myndighetene blir mer og mer obs på at veteranbilene skal være sikre nok, og ser en B18 eller B20 motor i en PV/Duett vil de sjekke om det er riktig forstilling. Volvo PV/Duett er vanlige biler i Norge hvor det er mye kunnskap blant kontrollmyndighetene. B18 motor og B16 forstilling kan ved en veikontroll medføre kjøreforbud. Forstillingene er vesentlig annerledes når det kommer til oppførsel, hvor en B18 forstilling er vesentlig lettere på rattet og mer stabil når den blir presset. Har selv biler som er bygget for B16 og B18.
Om en da skal beholde bilen med B16 motor men ønsker seg noe mer effekt, er det små ting en kan gjøre om den allikevel må overhales. Toppen kan tas ned til en høyde på 97,5 mm (Originalt 99mm). Dette er det samme som på B16 Sport motoren (B16B). Jeg har også kortet inn ventilstyringene 6mm i innsugskanalene, noe som gir bedre fylling og dreiemoment. B16 motoren er sterk i bunnen og når den får høyere kompresjon og bedre fylling er det ikke veldig mye som skiller denne fra en helt standard B18 på 75hk i normale hastigheter. Effekten er rundt 8-10 hk mer uten andre tiltak. Resten av nevnte tiltak er selvsagt riktig.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Nannestad PV-444
Posts: 18
Joined: Mon 27 Apr 2020 18:16

Re: B18 i en 444 57 modell

Post by Nannestad PV-444 »

Hei Reodor57, ombygging til B18 blir mye mye mer enn hva jeg så for meg og det med sikkerheten kan ikke tas lett på.
Da får jeg heller gjøre endringene på toppen som du beskrev.
Men hvordan er det å gjøre disse bilene mer "langbeint"?!? På 56-moddelen har jeg i dag en 4-trinskasse, men syns fremdeles turtallet i 80km/h er for høyt. Og som du beskrev er bunndraget i B16 høyt, så det hadde ikke vært noe problem med enda ett gir til.
Volvo PV-444k 56-mod og PV-444 57-mod.
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: B18 i en 444 57 modell

Post by 445 »

Det finnes en i PV-klubben som bygger om bakakselen fra 4,54-utveksling til 4,1-utveksling.
Motoren blir "svakere", men bilen blir mer langbeint.
Jeg har en slik bakaksel i min Duett med B16.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: B18 i en 444 57 modell

Post by Reodor57 »

Du kan bytte bakaksel. Alle med B18 motor har 4.1 utveksling, mens din har 4.56 om jeg ikke tar feil. En får da ca 3000 omdreininger i 85 km/t
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Nannestad PV-444
Posts: 18
Joined: Mon 27 Apr 2020 18:16

Re: B18 i en 444 57 modell

Post by Nannestad PV-444 »

Hei, der har vi løsninga!! Bare å begynne å tråle finn etter ny bakaksel..
Takker for svar:-)
Volvo PV-444k 56-mod og PV-444 57-mod.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: B18 i en 444 57 modell

Post by Reodor57 »

Tips. Alle modellene av 544 kom med 4.1 utveksling i 1962. Utvekslingen skal stå på et metallskilt på klokka, evt direkte på framdelenen som kan tas løs om det er en ENV.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Nannestad PV-444
Posts: 18
Joined: Mon 27 Apr 2020 18:16

Re: B18 i en 444 57 modell

Post by Nannestad PV-444 »

Er innfestninger og lignende likt?!?
Volvo PV-444k 56-mod og PV-444 57-mod.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: B18 i en 444 57 modell

Post by Reodor57 »

Dersom du har støttestag på toppen av kardanen ja. Mener det kom i 55.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Nannestad PV-444
Posts: 18
Joined: Mon 27 Apr 2020 18:16

Re: B18 i en 444 57 modell

Post by Nannestad PV-444 »

OK, har jo både en 56 og 57 mod, så jeg regner med at jeg har dette støttestaget på toppen.
Får komme meg under å ta en titt!!
Volvo PV-444k 56-mod og PV-444 57-mod.
Nannestad PV-444
Posts: 18
Joined: Mon 27 Apr 2020 18:16

Re: B18 i en 444 57 modell

Post by Nannestad PV-444 »

Fikk tilbud om en bakaksel i fra en Amazon, mente det var bare å bygge om festene....
Er akslene like?? Tenker på bredde, bremser osv..
Volvo PV-444k 56-mod og PV-444 57-mod.
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: B18 i en 444 57 modell

Post by 445 »

Hvilken type bremser har du i dag? "Selvjusterende" eller Duoservo?
Selvjusterende har en aluminiumstapp som stikker gjennom bremseskoen. Duoservo justeres med et tannhjul gjennom et hull i bremseskjoldet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: B18 i en 444 57 modell

Post by Reodor57 »

Skal være likt foruten bremser. De er det bare å flytte over. Ellers er flensen mot mellomakselen som regel annerledes på Amazon. Vet ikke om den flensen du har passer direkte på splinsen på akselen. Amazon og PV544 har felles repmanual på bakakselen ihvertfall.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply