DanVans 1958 mod 444.
Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.
Helt nydelig det Her er det byttet ut med sand for 20 år siden, så den er litt modernisert. Fint krypinn for en slik bil uansett, så står den ikke i veien for noe hjemme når den ikke blir brukt.
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.
Hadde ti minutter til overs i går, og fikk da omsider skiftet pappen til sikringene. Ikke rare jobben, men gøy at det nå er leselig igjen.
Last edited by DanVan on Sat 01 May 2021 06:37, edited 1 time in total.
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.
Der er du inne på et kritisk punkt! Det blir ofte dårlig kontakt akkurat i sikrings-"boksen". Kan med fordel rengjøre alle kontaktflater med smergelpapir og sette inn med litt vaselinolje eller andre godsaker.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.
Rengjorde og pusset alle flater før montering ja. Satte de inn med batteripolfett, så håper det holder seg bra nå.
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.
Gjort litt småtteri. Varmet Owatrololje, trakk det opp i en sprøyte fra apoteket, og sprøytet mellom alle skjermene. Lot tyngdekraften gjøre resten. Så ble det en liten tur i dag
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Re: DanVans 1958 mod 444.
DanVan wrote:Tror ikke det blir noe problem. Det samme sa salmakeren som har god erfaring med stoffet.
Seter, og dørtrekk er kommet. Det eneste som mangler er armlenene bak som kommer i februar.
Kan du anbefale salmaker. Jeg har et førersete på min 444 som er temmelig nedslitt og da mener jeg ikke bare trekket.
Mvh
Hans-Petter
Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: DanVans 1958 mod 444.
hlyshaug wrote:Hei Hans-Petter. Dette er bestilt gjennom Tom Larsen i klubben, og sydd i Thailand.DanVan wrote:Tror ikke det blir noe problem. Det samme sa salmakeren som har god erfaring med stoffet.
Seter, og dørtrekk er kommet. Det eneste som mangler er armlenene bak som kommer i februar.
Kan du anbefale salmaker. Jeg har et førersete på min 444 som er temmelig nedslitt og da mener jeg ikke bare trekket.
Mvh
Hans-Petter
Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.
Takk for info. Ettersom det er innmaten i mitt sete som er kaputt, må jeg nok se meg om etter en møbeltapetserer på Østlandet
Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk
Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.
I går mistet jeg plutselig bremselyset. Bremselysbryteren skiftet jeg i fjor høst, så kunne ikke skjønne at det skulle være den.
Målte meg rundt med mulitimeteret, og fant til slutt ut at problemet var gjengene på skruen som klemmer ledningene til bremselyset i sikringsboksen. Gjenget opp på nytt, og alt fungerer som normalt igjen.
Har også flyttet skiltet foran som var montert skjevt, og har vært skjevt siden 2003.
Ellers er jeg i en diskusjon med statens vegvesen. Ifølge garantibeviset leser jeg det som at bilen er levert med registreringsnummer 11-01-87. Ifølge kjøretøyregisteret er den levert ny i 58 med PN23265. Det er jo ikke mulig, for to bokstaver kom jo ikke før på begynnelsen av 70 tallet, og da var jo bilen 15 år gammel. Første eier som står i garantiboken finnes heller ikke i registeret. Jeg tror de har hoppet over et ledd da de gikk fra analogt til digitalt. Han som står som eier fra 58-73 er ikke han som kjøpte den ny.
Ble bedt om å ta kontakt med Kristiansand trafikkstasjon, som kanskje har det originale registreringskortet. Men det får de ikke sjekket enda, pga covid-19.
Jeg vet at han jeg kjøpte den av ga den regnr den har nå da han satte skilt på den igjen i 2003. Da hadde den stått fra 1973.
Er usikker på om den bare skal få ha det nummeret den har nå, eller om jeg skal prøve å få den tilbake på det jeg mener er det rette uten bokstaver.
Har også tatt av baklyktene, hvor jeg har vasket og polert glassene. Ble mye sterkere lys bak der, og jeg la ny jordingsledning på begge sider når jeg først drev med det elektriske. Ble jo nesten 12v preg på bremselyset
Jaja, det var mye skriveri for lite.
Skiltet er nå i alle fall ikke skjevt mer.
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Målte meg rundt med mulitimeteret, og fant til slutt ut at problemet var gjengene på skruen som klemmer ledningene til bremselyset i sikringsboksen. Gjenget opp på nytt, og alt fungerer som normalt igjen.
Har også flyttet skiltet foran som var montert skjevt, og har vært skjevt siden 2003.
Ellers er jeg i en diskusjon med statens vegvesen. Ifølge garantibeviset leser jeg det som at bilen er levert med registreringsnummer 11-01-87. Ifølge kjøretøyregisteret er den levert ny i 58 med PN23265. Det er jo ikke mulig, for to bokstaver kom jo ikke før på begynnelsen av 70 tallet, og da var jo bilen 15 år gammel. Første eier som står i garantiboken finnes heller ikke i registeret. Jeg tror de har hoppet over et ledd da de gikk fra analogt til digitalt. Han som står som eier fra 58-73 er ikke han som kjøpte den ny.
Ble bedt om å ta kontakt med Kristiansand trafikkstasjon, som kanskje har det originale registreringskortet. Men det får de ikke sjekket enda, pga covid-19.
Jeg vet at han jeg kjøpte den av ga den regnr den har nå da han satte skilt på den igjen i 2003. Da hadde den stått fra 1973.
Er usikker på om den bare skal få ha det nummeret den har nå, eller om jeg skal prøve å få den tilbake på det jeg mener er det rette uten bokstaver.
Har også tatt av baklyktene, hvor jeg har vasket og polert glassene. Ble mye sterkere lys bak der, og jeg la ny jordingsledning på begge sider når jeg først drev med det elektriske. Ble jo nesten 12v preg på bremselyset
Jaja, det var mye skriveri for lite.
Skiltet er nå i alle fall ikke skjevt mer.
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.
Det var en god jobb å få fikset bremselyset og ikke minst ny jordingsledning. Vi som kjører 6V har dårlig nok lys i utgangspunktet om vi ikke også skal slite med spenningstap i dårlige jordingpunkter.
Skiltet ble rett og fint
Min 1960-modell har originalskiltet I-2727. Dette betyr strengt tatt at ditt skilt I-19898 er "for nytt" for en 1958-modell.
Hvis du vet at 11-01-87 tilhørte den bilen og at det skiltet er ledig, så er det jo gøy å bytte tilbake til "riktig" skilt.
Skiltet ble rett og fint
Min 1960-modell har originalskiltet I-2727. Dette betyr strengt tatt at ditt skilt I-19898 er "for nytt" for en 1958-modell.
Hvis du vet at 11-01-87 tilhørte den bilen og at det skiltet er ledig, så er det jo gøy å bytte tilbake til "riktig" skilt.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.
I-19898 var bare noe han jeg kjøpte den av i Kristiansand satte på fordi han ville ha den Sørlandandsregistrert. Bilen er solgt ny på Lillestrøm Bilcentral.
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.
Lillestrøm hadde vel C skilter. Nummeret du refererer til er et Oslo nummer. Dvs at noe av historikken ligger hos trafikkstasjonen på Risløkka for første gangs registrering. Eieren må ha bodd i Oslo. Min 58 modell hadde z skilt og nummerserie for Sandefjord da den tilhørte et firma der.. Den ble i 1961 solgt til en i Tønsberg som også hadde z, men fikk da nytt nummer fordi den skiftet til en eier som bodde i Tønsberg. Det kuriøse er at det frem til 1972 gikk to biler med samme regnr i Tønsberg. Visstnok ikke helt uvanlig hehe. Lite datalister den gangen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.
Jada, jeg har full kontroll på første eier. Han bodde i en stor villa i Torgny Seqerstedsvei 3, som er der Mc Donalds på Gaustad ligger i dag.
Svv mente jeg måtte ta kontakt med Kristiansand trafikkstasjon, men jeg tenkte også Risløkka.
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Svv mente jeg måtte ta kontakt med Kristiansand trafikkstasjon, men jeg tenkte også Risløkka.
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.
Kjørte bilen hele dagen på 17. Mai, noe som gikk relativt knirkefritt. Mistenker at jeg har et hjullager på høyre foran som ikke er helt medgjørlig. Smurte opp og etterstrammet alle i fjor, men den på høyre foran fikk jeg ikke bort slakken i. Selvfølgelig hadde det gått i glemmeboken nå i vinter.
Er det noen andre enn Jørgenrud som selger hjullager her til lands?
Har også denne lekkasjen fra girkassa jeg må prøve å bli kvitt. Er ganske sikker på den kommer fra korkpakningen på lokket. Jeg har også det store skrudde lokket i girkassetunnelen, gjør det at det er mulig å skifte pakningen på kassa uten å måtte ta den ned?
Legger ved et lite bilde fra 17. Mai.
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Er det noen andre enn Jørgenrud som selger hjullager her til lands?
Har også denne lekkasjen fra girkassa jeg må prøve å bli kvitt. Er ganske sikker på den kommer fra korkpakningen på lokket. Jeg har også det store skrudde lokket i girkassetunnelen, gjør det at det er mulig å skifte pakningen på kassa uten å måtte ta den ned?
Legger ved et lite bilde fra 17. Mai.
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.
Om du vet nummeret på lageret så bør det være mulig. Tror mange av Volvos biler brukte samme lageret. F.eks Amazon. Industripartner selger vel SKF etter hva jeg husker. Mulig Biltema kan ha. Husk å ikke stramme for hardt. Dra til nytt lager med ca 2,5kpm for deretter å løsne og stramme til med en 10' skiftenlkkel. Skaftet på skiftenøkkelen vil vøre nok moment i horisontal stilling. Har du lokk på kardantunellen bør det ikke by på store problemer med å få skiftet pakningen. Mener at du da avdekker hele toppen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").