Da ble det en tur til et bilglassfirma i nærheten for å få på de blanke listene på vinduene. De sa at dette var ting de hadde gjort før, men jeg tviler faktisk. Di fikset lista foran sånn ca, men tror de har kappet listene da de så vidt går inn i skjøteblikket på hver side. (Står faktisk litt skjevt)
Bak ga de opp. De hadde også deformert baksiden på ene lista med tang. Så når jeg kom hjem rettet jeg lista til riktig fasong (Heldigvis bare baksiden) og satte den på selv slik det står i karosserimanualen at det skal gjøres. Jeg hadde også funnet en video på nett på hvordan det gjøres på Amazon, og PV skal være likt. Den eneste forskjellen fra før jeg kjørte bilen til bilglassfirmaet og til jeg hentet den igjen var at de hadde smurt inn gummilista med et stoff som gjorde at den var myk og glatt. Det var den ikke på forhånd kan man si. Ny gummi er ikke glatt!
Legger inne en link til videoen her slik at dette kan bli en ting og ta med seg. De bruker en plastsnor i sporet til pyntelista, men jeg hadde ikke det, så jeg brukte en litt tykk kobberledning med strømpe (Ca 4 kvadrat) i stedenfor. Det fungerte fint. Som videoen viser er det viktig at en starter med hjørnene slik at en får lista godt ut mot kanten. Kan bli en del runder med manipulering av cromelista for å få den helt inn i hjørnet, samt klemming mot sporet når en drar "snora" ut. Jeg hadde også en liten glipp hvor gummilista ikke traff sporet. Med myk og godt smurt list var det enkelt å få denne på plass med samme verktøyet en bruker til taktrekket. En presser da dette verktøyet inn mellom listene og ned i sporet i gummilista slik at denne kommer langt nok bak til å smette inn i sporet i cromelista. Tok meg en time å få montert lista på bakvinduet, inkl retting. For å få jamn kant og åpning i bakkant av lista satte jeg en 1,5mm platebit i skruestikka og presset lista nedpå. Deretter var det bare å banke bakkanten inn mot plata med en plasthammer.
Video:
https://youtu.be/VJXx-rP4Qcc
Ellers har jeg luftet bilen et par ganger til, og ble litt overrasket over at jeg ved visse turtall hadde en syk vibrasjon i bilen ved visse turtall når bilen er i fart. Og den varierer og blir værst når bilen blir varm.. Fant til slutt årsaken tror jeg. Bilen har nå rustfritt eksosanlegg. Det utvider seg vesentlig mye mer enn det opprinnelige av vanlig stål, så bak ved bakakselen (Bøyen) var forlengelsen nesten 10mm! løste opp alle eksosklemmene og festepunktene og slo inn en fellekile i plast mellom panhardstaget og eksosrøret slik at jeg nå har 20mm avstand når bilen er kald. Skrudde så til alle klemmer og fester igjen. Så får vi håpe det er nok. Har nå bare 5mm klaring til karosseriet i front av bøyen. Jeg vurderer også om det er fornuftig å sette inn gummidempere mellom eksospotte opphenget og festet på girkassa. Fulgte ikke med noe gummidemping i settet, men det bør nok vurderes.Jeg har også laget meg et gummifeste helt bakerst på kardantunellen, da jeg synes det er litt langt mellom girkassa og bakre potte. Rustfritt er stivt som rakker´n, men behøver allikevel flere oppheng etter min mening.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").