"Ny" Favoritt på gang..

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Reodor57 wrote: Thu 09 Apr 2020 21:07 Eneste ulempen er at den har annen LYD da den er giret. Høres ut som en Toyota diesel....
Synes Toyota diesel lyder fint jeg....!
Har 2 stykker av dem :D
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Du er nok litt hjernevasket av jobben :-). Har en av typen jeg også, men foretrekker lyden på den originale.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

I dag bele det litt lufting av bilen. Måtte vaske gulvet for alt søl atter litt behandling under og da trenger en litt armslag. Fristelsen ble for stor til bare å kjøre den ut, så måtte ta en liten runde. Dørene er på plass, men langt fra ferdige. Mangler noen skruer fra Jørgenrud som ikke rakk frem før helgen. Satte inn førersete og baksete i dag også. Der er det noe å gjøre før det blir bra også. Ellers kan en jo si at sola er ubarmhjertig, da en ser alle feil en har gjort med lakkingen. Skulle nok ha gjort som med skjermene og slipt ned bilen med 500 papir og lakket en runde til...
Blir nok en ny runde når merkene skal av neste år :-).
Ute til lufting
Ute til lufting
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Den ser veldig fin ut på bilde.
Mulig at den er et eksempel på "fin langt fra, men langt fra fin"?
Gleder meg til å se den på veien. Sist den var i gårdsplassen min så var den ikke rød :-)
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
uttern
Posts: 66
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by uttern »

Må gratulere med første tur etter syyyykt mange timer jobbing. Syns den er av den tøffe typen. Du har jo fikset og skiftet det meste så dette blir en god bil. Lykke til med innspurten.

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Takk for det Siffen. Blitt alt for mange timer og frustrasjoner over hva som er mulig med antall feil på en og samme bil. Er vel bare radiator og bakaksel som ikke er rørt, annet enn bremsene og foringene på bakakselen da. Tror den blir bra etterhvert, men nå vil jeg bruke den litt når dørene er ferdig fikset.. Ja, listene også da hehe.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Da ble det en tur til et bilglassfirma i nærheten for å få på de blanke listene på vinduene. De sa at dette var ting de hadde gjort før, men jeg tviler faktisk. Di fikset lista foran sånn ca, men tror de har kappet listene da de så vidt går inn i skjøteblikket på hver side. (Står faktisk litt skjevt)
Bak ga de opp. De hadde også deformert baksiden på ene lista med tang. Så når jeg kom hjem rettet jeg lista til riktig fasong (Heldigvis bare baksiden) og satte den på selv slik det står i karosserimanualen at det skal gjøres. Jeg hadde også funnet en video på nett på hvordan det gjøres på Amazon, og PV skal være likt. Den eneste forskjellen fra før jeg kjørte bilen til bilglassfirmaet og til jeg hentet den igjen var at de hadde smurt inn gummilista med et stoff som gjorde at den var myk og glatt. Det var den ikke på forhånd kan man si. Ny gummi er ikke glatt!
Legger inne en link til videoen her slik at dette kan bli en ting og ta med seg. De bruker en plastsnor i sporet til pyntelista, men jeg hadde ikke det, så jeg brukte en litt tykk kobberledning med strømpe (Ca 4 kvadrat) i stedenfor. Det fungerte fint. Som videoen viser er det viktig at en starter med hjørnene slik at en får lista godt ut mot kanten. Kan bli en del runder med manipulering av cromelista for å få den helt inn i hjørnet, samt klemming mot sporet når en drar "snora" ut. Jeg hadde også en liten glipp hvor gummilista ikke traff sporet. Med myk og godt smurt list var det enkelt å få denne på plass med samme verktøyet en bruker til taktrekket. En presser da dette verktøyet inn mellom listene og ned i sporet i gummilista slik at denne kommer langt nok bak til å smette inn i sporet i cromelista. Tok meg en time å få montert lista på bakvinduet, inkl retting. For å få jamn kant og åpning i bakkant av lista satte jeg en 1,5mm platebit i skruestikka og presset lista nedpå. Deretter var det bare å banke bakkanten inn mot plata med en plasthammer.
Video: https://youtu.be/VJXx-rP4Qcc
Ellers har jeg luftet bilen et par ganger til, og ble litt overrasket over at jeg ved visse turtall hadde en syk vibrasjon i bilen ved visse turtall når bilen er i fart. Og den varierer og blir værst når bilen blir varm.. Fant til slutt årsaken tror jeg. Bilen har nå rustfritt eksosanlegg. Det utvider seg vesentlig mye mer enn det opprinnelige av vanlig stål, så bak ved bakakselen (Bøyen) var forlengelsen nesten 10mm! løste opp alle eksosklemmene og festepunktene og slo inn en fellekile i plast mellom panhardstaget og eksosrøret slik at jeg nå har 20mm avstand når bilen er kald. Skrudde så til alle klemmer og fester igjen. Så får vi håpe det er nok. Har nå bare 5mm klaring til karosseriet i front av bøyen. Jeg vurderer også om det er fornuftig å sette inn gummidempere mellom eksospotte opphenget og festet på girkassa. Fulgte ikke med noe gummidemping i settet, men det bør nok vurderes.Jeg har også laget meg et gummifeste helt bakerst på kardantunellen, da jeg synes det er litt langt mellom girkassa og bakre potte. Rustfritt er stivt som rakker´n, men behøver allikevel flere oppheng etter min mening.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Jeg fikk forøvrig et tips her vedr hovedstrømbryter. Før montering bør den smøres godt med motorolje. Dette fordi de ofte er helt tørre innvendig slik at det blir dårlig kontakt fordi ting går tregt. CRC og WD40 avdunster også ganske raskt. Tror det kan være noe å tenke på.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Testet bilen en liten tur da jeg hadde ting som måtte i postkassa. Hadde før turen vært en tur på Biltema og kjøpt to vibrasjonsdempere med 8mm bolter 63-104 til opphenget for eksospotteklammeret bak på girkassa. Utrolig forskjell! Bilen gikk som ei klokke og lyden fra eksosen var som den skal være med sportsanlegg. Grovt og dempet. Så da var det løst :-). Så da er det bare å fortsette med dørene og få inn glass og få på plast og innertrekk. Har kjøpt sort skai som skal på. Har i tillegg kjøpt nye trekk til siden bak. Selve setetrekket bak får en ta senere når en ser hva det blir til av fremseter. Skal se på noen sportsstoler i kveld. Har gitt opp å få tak i like som det jeg har, men bilen fortjener to like.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Da ble det nye seter som står i stil med bilen. Ikke justerbare nakkestøtter dessverre, men en kan ikke få alt heller. Trenger nå bare et par justerbare understell.
Nye seter
Nye seter
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

De så veldig sportslige ut! Troligvis så sportslige at jeg ikke ville klart å manøvrere min smidige kropp inn og ut av bilen :-)
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

I går forsøkte jeg noe nytt. Solskjermen i bilen var deffekt, så fikk tak i to brukte på finn til en grei pris. Den ene var ok isch.. den andre var flat som ei pannekake, men hel. Nå er jo disse i plast som er sveiset, så det å legge inn noe nytt og så sveise på nytt er en utfordring, om ikke umulig å få til. Kom da over at det er noe som heter fleksibelt byggskum som ikke presser istykker alt rundt. Kjøpte Casco sin variant og fikk inn noe fra der stanga går inn. Satte så solskjermen i skrustikka med to planker som mothold og en slags form. Her går det an å fylle i flere omganger, så konsentrerte meg om å ta den ytterste delen først. Dette ble faktisk ganske bra og solskjermen føles ikke massiv ut da skummet flekser 40%. Ikke har noen av sømmene sprukket heller. Muligens et tips til andre, foruten at jeg i ettertid ser at jeg skulle hatt noe fett på skjermen der det kan tyte ut skum i herdeperioden.
Slapp solskjerm
Slapp solskjerm
Fast solskjerm
Fast solskjerm
Middelet jeg brukte
Middelet jeg brukte
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Det var et interessant eksperiment!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

17 mai og lufting av bilparken. Rødt, nesten hvitt og blått :-).
Hurra!!!
Hurra!!!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Glemte å legge ved bilde av at jeg fikk tak i nytt ratt da det gamle var sprukket i senter. Sikkert ikke så mye å si, men har en hengt seg opp i at rattet er sprukket og slitt setter det kjøreopplevelsen litt ned for min del. Ble et Nardi ratt i tre. Fikk tak i senterhub eller boss som jeg sier til det hos BCB bildeler i Brummundal. Bestilte en dag og pæpostkontoret dagen etter.
Nytt ratt
Nytt ratt
Sikkerhetsseler kom på plassi går sammen med siste innerramme øå døra for vinduene, så nå er det nesten bare trekket på dørene igjen. Platene er belagt med tynn filt og ny skai er klippet til. Bare liming igjen. Etter det blir det en liten sjekk igjen av det mekaniske og olje og kjølevæske før en forsøker seg på litt lengre turer.
Dlrpaneler klare til liming
Dlrpaneler klare til liming
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply