6 volt 100 amp vekselstrømsdynamo
6 volt 100 amp vekselstrømsdynamo
Jeg vurderer å kjøpe inn noen flere spesiallagde dynamoer fra USA. Disse har vært annonsert som rekondisjonerte eller overhalte dynamoer i PVmagazinet, men er i realiteten 100% nye. Selve huset kan ha vært brukt tidligere uten at det synes, men all innmat er ny og laget til formålet. Dette er altså 6 volt 100 amp vekselstrømsdynamoer som er tilpasset våre biler. Siden disse ikke masseproduseres, men håndbygges en og en blir også prisen høyere enn kinaproduserte dynamoer. Alle leveres sortlakkerte.
Jeg har solgt noen nå og har bare fått gode tilbakemeldinger. Bl.a. lader de med 7,3 volt på tomgang og for de med amperemeter går det aldri på minus så lenge motoren går. Jeg har selv hatt denne typen dynamo i bilen de siste 4 årene og kjører med lys hele tiden uten å etterlade batteriet. Det har fungert 100%. Godt alternativ til 12 volt konvertering.
Det jeg lurer på er om det fortsatt er interesse for at jeg skal ta inn flere. Disse koster nesten 3000,- per stykk inn, så veteranbudsjettet gjør at jeg ikke sitte på for mange av dem. Pris ut har jeg satt til kr 3000,- pluss frakt.
P.S. Dynamoen har innebygget regulator slik at en kun trenger å koble to ledninger til den. Det følger også med et universalfeste for å koble den til motoren, og en monteringsanvisning jeg har laget på Norsk.
Send gjerne en PM eller svar på spørreundersøkelsen som går i en mnd fra i dag 08.02.2018
Jeg har solgt noen nå og har bare fått gode tilbakemeldinger. Bl.a. lader de med 7,3 volt på tomgang og for de med amperemeter går det aldri på minus så lenge motoren går. Jeg har selv hatt denne typen dynamo i bilen de siste 4 årene og kjører med lys hele tiden uten å etterlade batteriet. Det har fungert 100%. Godt alternativ til 12 volt konvertering.
Det jeg lurer på er om det fortsatt er interesse for at jeg skal ta inn flere. Disse koster nesten 3000,- per stykk inn, så veteranbudsjettet gjør at jeg ikke sitte på for mange av dem. Pris ut har jeg satt til kr 3000,- pluss frakt.
P.S. Dynamoen har innebygget regulator slik at en kun trenger å koble to ledninger til den. Det følger også med et universalfeste for å koble den til motoren, og en monteringsanvisning jeg har laget på Norsk.
Send gjerne en PM eller svar på spørreundersøkelsen som går i en mnd fra i dag 08.02.2018
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: 6 volt 100 amp vekselstrømsdynamo
Har ikke erfart noen problemer med lading e.l. p.d.d., men dette er absolutt noe å tenke på, så jeg har svart «Ja kanskje».
Re: 6 volt 100 amp vekselstrømsdynamo
Har denne i min bil. Anbefales på det sterkeste
-60 544A Special 2
Re: 6 volt 100 amp vekselstrømsdynamo
Ikke mye respons her i tiden den har ligget ute, men folk er vel ikke våryre nok tenker jeg . Uansett har jeg nå bestilt tre håndbygde dynamoer til som kommer om noen uker. Kan da leveres til B4B og B16 motorer. (B4B bygger jeg om med annen reimskive her da de kommer som standard med 10mm reimskive.) Satser da på at det ikke blir straffetoll på disse, men det gjelder vel bare inn i USA hehe.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: 6 volt 100 amp vekselstrømsdynamo
Har nå fått inn flere på lager. Kan levere til B4B og B16 motorer. Enkel montering da det bare er to ledninger som må kobles. En til jording og en til plusskabel tilknyttet batteriet. Gammel regulator kan stå til pynt, men er ellers ikke i bruk.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: 6 volt 100 amp vekselstrømsdynamo
Hvordan oppfører bilens amperemeter seg med denne dynamoen? Slås viseren ut som i dag, både til pluss og minus?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 6 volt 100 amp vekselstrømsdynamo
Slår ut på pluss ja. Minus har jeg ikke sett noe til. Lader jo med 7,2-7,3 volt på tomgang. Har sluttet helt å lade batteriet på sommeren selv om jeg kjører med lys hele tiden. Står bilen hjemme på vinteren får den seg kanskje en lading iløpet av vinteren ellers ikke. Kjører ofte en liten tur i uka med dem, men så lenge batteriet er fulladet så taper det seg jo lite. Kobler det alltid fra når bilen står.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: 6 volt 100 amp vekselstrømsdynamo
Jeg er interessert i å kjøpe 6 volt vekselsdynamo til B16, om du fortsatt har?
Re: 6 volt 100 amp vekselstrømsdynamo
Hei
Har sendt deg en mail. Har et par igjen
Har sendt deg en mail. Har et par igjen
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: 6 volt 100 amp vekselstrømsdynamo
Da har jeg inverstert "stort" og fått inn 6 til. En er solgt, så i praksis vil det si 5 stk. Grunnen var rett og slett at jeg gikk tom for dem og dollaren så ut til å gjøre noen kvantesprang oppover. Derfor selger jeg de fortsatt til kr 3400,- pluss frakt per stykk om noen trenger til sin 6 volts bil. Har også solgt disse til Citroen B11 og Chevrolet 50 taller hvor tilbakemeldingene er veldig positive. De fleste 6 volts biler med minus til jord skal kunne bruke disse. Leveres med 10-17mm bred reimskive. Det spesielle med disse dynamoene er at de lader fra lavt turtall.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: 6 volt 100 amp vekselstrømsdynamo
Har nå montert min. Gleder meg til saltfrie veier så jeg kan få erfart den gode ladingen.
Vet du om det er noen maksimal batteristørrelse/kapasitet som disse klarer å lade?
Skal kjøpe nytt batteri til Duetten, og har funnet et batteri med ganske mange Ah som jeg vurderer å sette inn.
Vet du om det er noen maksimal batteristørrelse/kapasitet som disse klarer å lade?
Skal kjøpe nytt batteri til Duetten, og har funnet et batteri med ganske mange Ah som jeg vurderer å sette inn.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 6 volt 100 amp vekselstrømsdynamo
Det er vel ingen grense oppover da ladingen alltid vil være på plussiden slik at en ikke sulfaterer batteriet. I båter har en ofte store batteribanker med mindre dynamoer uten at det er noe problem annet enn at ladetiden går opp.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: 6 volt 100 amp vekselstrømsdynamo
Spennende! Det vil vel si at jeg vil få bedre lys på lavt turtall?
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Re: 6 volt 100 amp vekselstrømsdynamo
Dersom du opplever at lyset "dimmer ned" når bilen går ned på tomgang så ja. Da vil vel også amperemeteret gå mot minus. Det er ellers mye spenningsfall i lyskretsen, så det vil lønne seg å gå igjennom alle koblingene, og eventuellt også koble inn et rele på lyset.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: 6 volt 100 amp vekselstrømsdynamo
Har nå kjørt de første milene med min nye vekselstrømsdynamo og kan bekrefte at lyset er hvitt (ikke gult) også på tomgang.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen