"Ny" Favoritt på gang..
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Da mangler jeg bare 8km på 100 mil med ny motor. I morgen er det meldt snø her så da får det bli med kjøring for i år. Motoren skal nå få seg et oljeskift med filter, tiltrekking av topplokk og justering av ventiler. Motoren har ikke brukt nesten noe olje på de 100 milene. Det den har brukt brukte den de første 10. Med simmeringer på veivakselen foran og bak, samt toppdekselpakning av gummi er den også knusktørr utvendig. Det hjalp sikkert også å få nye simmerringer i girkassa. Nå begynner demontering for lakking, og siste finish på skjermene. Kan også se ut som jeg har fått tak i "tidsriktige" Recaroseter fra 1980 tallet som bilen skal tilbakeføres til. Jeg skulle egentlig hatt ungdomstiden min på slutten av 70 og begynnelsen av 80 tallet, men den tiden ble mer eller mindre avlyst for min del. Så da tar jeg igjen nå og bygger den ungdomsbilen jeg kunne hatt med noen små innslag av nåtiden. (Lyktene er jo et eksempel på det) Jeg har mer eller mindre også bestemt meg for å ha sideblinkers på forskjermene. Har fått to nye i eske fra den tiden. Grunnen til dette er at jeg kjører mye i Oslotrafikken hvor filskift hører med til hverdagen flere ganger på samme tur. Greit å bli sett.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Gøy å høre at motorrenoveringen ble vellykket. Vet at du koser deg med bilen. Lykke til med demontering og lakkforberedelser. Jeg slenger innom en dag for å se hvordan det går.
Ønsker deg en spesielt fin dag i dag!
Ønsker deg en spesielt fin dag i dag!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Takk for det. Dagen blir fin den. Skal feire med å skru Toyota! Var et plastdeksel jeg fikk 2er feil på EU kontrollen på, som må på plass igjen. Det er for å samle grus og skitt rundt påfyllingsrøret til tanken slik at det ruster raskere. Godt vi ikke har slikt på våre gamle. Der står røret fritt i hjulspruten i minst 60 år . Men bensin er jo ikke så eksplosivt som diesel .
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Det er klart du må få på plass skitt-samlende plastdeksler. Skulle tatt seg ut om man bare kunne kjøre uten, liksom...
Kos deg med skruingen. Jeg skal rydde litt i "dekklageret", for nå er bilene vinterskodd.
Kos deg med skruingen. Jeg skal rydde litt i "dekklageret", for nå er bilene vinterskodd.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Rydder i garasjen om dagen. Utrolig mye som hoper seg opp ettdr to r u nder med oppussing av biler. Mange planer som også ligger og venter på å komme på plass der det skal være. En av planene var å kunne pulverlakkere småting. Det krever stekovn, trykkluft og strøm, pluss avtrekk. Avtrekk ble eksosavtrekket med påmontert filter. Prøvekjørte et lokk til toppdeksel. Pusset det helt ned og polerte det før vask med rødsprit. Fattigmanns forkromming med klar pulverlakk oppå.
Da er det bare å fortsette å rydde.1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Spennende med pulverlakk - og rydding!
Er det stekovnen som setter begrensningen på størrelsen av det som kan pulverlakkeres?
Er det stekovnen som setter begrensningen på størrelsen av det som kan pulverlakkeres?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: "Ny" Favoritt på gang..
For meg er det det, men en kan skalere opp senere uten å måtte bytte selve lakkeringsutstyret. En kan lage seg en større varmeovn ved å bruke IR lamper f.eks. En må kunne få det en skal lakkere opp i rundt 200-220 grader. Med klarlakk holder det med 180. En bør også ha et bedre avtrekk med større overflate. Pulveret er temmelig flyktig så en fordel med godt avtrekk så en ikke sprer pulveret som ikke treffer materialet en skal lakkere ut i rommet.
Lakkering av småting blir nå ihvertfall vesentlig enklere da malingen ikke tørker, så med litt planlegging kan en lakke serier med samme farge uten å tenke på rengjøring av lakksprøyta . Lakken er også brukstørr etter 10-20 minutter i ovnen og deretter nedkjøling.
Neste tiltenkte prosjekt er et toppdeksel til B18 motoren. (Fikk klage på at oljelokket sto foran på toppdekselet, mens årsmodellen har det på midten, så da ble nytt toppdeksel innkjøpt hehe)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Mens man "rydder" kan en gjøre andre ting for å få opp farten. Jeg er ihvertfall slik laget at jeg må gjøre noe artig innimellom for å få overskudd til å rydde. Byttet lager på mellomaksel, samt gummioppheng. Balatareim på bakaksel, s åå nå er begge byttet. Byttet gummiforing på girkasseopphenget da det var litt mykt. Sikkert ikke nødvendig, men da er det nytt det også. Måtte også bytte vindusviskermotor da denne var feil og hadde for kort arm slik at den bare slo ut 90 grader. Forskjellen var 5mm lengre arm på motoren på den originale. Ulempen er da selvfølgelig at bryteren muligens er feil. Den har tre trinn, men skal ha to da vindusviskere på PV bare har en hastighet. Trinn to er for visker og spyler.
Lakkert toppdeksel med pulverlakk. Ble greit nok, om ikke strøkent. Lærte ihvertfall at en må legge på enkelte farger mye mer enn man tror.
Lakkert toppdeksel med pulverlakk. Ble greit nok, om ikke strøkent. Lærte ihvertfall at en må legge på enkelte farger mye mer enn man tror.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Ny" Favoritt på gang..
100 mils service snart ferdig. Topplokk etterdratt, ventiler justert. Mellomaksel på plass igjen, så da er den kjørbar. Viktig del av restaureringen for min del. En bil som kan flytte seg for egen maskin gir litt mer inspirasjon til å holde fremdriften på.
Toppdekselet kom på plass etter ventiljustering. .
Neste blir vel å få skjermene ferdig formet. Trenger litt mer justering av forskjermer før de demonteres for lakking. Torpedoveggen må rettes på sidene. Burde hatt besøk av "Siffen" for å få ordentlig dreis på "restaureringen". Blir bare å gjøre så godt en kan
Toppdekselet kom på plass etter ventiljustering. .
Neste blir vel å få skjermene ferdig formet. Trenger litt mer justering av forskjermer før de demonteres for lakking. Torpedoveggen må rettes på sidene. Burde hatt besøk av "Siffen" for å få ordentlig dreis på "restaureringen". Blir bare å gjøre så godt en kan
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Godt jobbet!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Takk for det . Alle monner drar som det heter, men egentlig begynner jeg å bli litt lei av at absolutt alt er defekt eller må gåes over. Vel, Kingbolter virker ok og støtdempere foran var ok, samt at speedometeret var overhalt. Det meste ellers har jo vært feil/defekt. Duetten min var ganske rusten og sliten, men ikke i nærheten så gjennomført defekt som denne. Tok f.eks av topplokket på gamlemotoren her om dagen, og det er første motoren jeg har vært borti hvor en kan vippe stemplene på, og en kan se stempelringene. Ikke rart den brukte olje og at det luktet olje inne i bilen når en kjørte, selv med veivhusventilasjon. Motoren hadde blitt skiftet pakninger på og overmalt, så det så jo fint ut...
Nå er det heldigvis snart bare interiøret igjen i tillegg til varmeapparatvifta som ikke er overhalt ennå, men der har en jo oppskrift fra Siffen . Setene foran er kassable, så der blir det Recaro seter etter planen. Baksetet har jeg ikke sett på men de originale foran er ikke en gang til å sette nye trekk på da alt under også er defekt, så får se på hva det blir til bak. Taktrekket er under vurdering da en ikke får det pent. Kan til nød males med colourbound maling i ønske kulør, så mulig jeg satser på det først.
Nå er det heldigvis snart bare interiøret igjen i tillegg til varmeapparatvifta som ikke er overhalt ennå, men der har en jo oppskrift fra Siffen . Setene foran er kassable, så der blir det Recaro seter etter planen. Baksetet har jeg ikke sett på men de originale foran er ikke en gang til å sette nye trekk på da alt under også er defekt, så får se på hva det blir til bak. Taktrekket er under vurdering da en ikke får det pent. Kan til nød males med colourbound maling i ønske kulør, så mulig jeg satser på det først.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Flyttet dette temaet til ny kategori da dette har blitt et stort prosjekt i forhold til de småreparasjonene jeg hadde tenkt i utgangspunktet. Er ikke mye bil å skryte av før den blir ferdig. Så en her om dagen som skulle selge en nesten helt ribbet Sport utgave til 25K med en del rustsveising. Var nesten så jeg kunne tenke meg å prute litt på den og så flytte alle delene fra Bølla over på den, for da hadde jeg fått litt igjen i verdi av alt jeg har og må gjøre på denne. Tok av viftemotoren til varmeapparatet i går.. Ikke helt 100 den heller, så nå overhaler jeg de 3 jeg har liggende i samme slengen. Måtte bestille nye børster til min, så da tar det også litt tid å få ferdig med det også.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Syns det er imponerende hva dere får utav disse prosjektene. Det er gjerne godt en ikke vet for mye når en handler prosjekt. De fleste går lei etter en en stund, men dere står på til siste slutt. Syns dere fortjener ros for all info dere legger ut. Stå på videre!
Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Takk for oppmuntring! Ikke alltid en ser like lyst på ting nei.
Men, utålmodighet og tålmodighet, samt en dash med stahet hjelper på mye. Er godt innsmurt med det siste. Utålmodigheten slo til litt i går kveld så alle endelokk ble glassblåst. Lagere hadde jeg liggende så smalt sammen en motor med gode deler. (Hadde jo 4 demonterte). Det ble liv i den ja . Og plutselig gikk den på lav fart også . Det ser ut som om fettet harskner etter en stund og på grunn av det smøres bronselagerne dårlig. Kulelagere har da vesentlig mindre motstand og gjør at en slipper ulydene, samt får mer vind i håret inne i bilen.
Men, utålmodighet og tålmodighet, samt en dash med stahet hjelper på mye. Er godt innsmurt med det siste. Utålmodigheten slo til litt i går kveld så alle endelokk ble glassblåst. Lagere hadde jeg liggende så smalt sammen en motor med gode deler. (Hadde jo 4 demonterte). Det ble liv i den ja . Og plutselig gikk den på lav fart også . Det ser ut som om fettet harskner etter en stund og på grunn av det smøres bronselagerne dårlig. Kulelagere har da vesentlig mindre motstand og gjør at en slipper ulydene, samt får mer vind i håret inne i bilen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Ny" Favoritt på gang..
Mens man holder på så er ihvertfall jeg så nysgjerrig at jeg må sjekke hvordan det egentlig sto til med motoren jeg tok ut av bilen siden jeg ikke likte gangen på den. Fant ingen spor i sylinderene. Kammen så fin ut uten at den er målt. Stemplene lot seg lett vippe så det tilsa at de var slitt og ga skjørtebank. Sylinderne var helt runde og utrolig lite slitt. Rådelager så greie ut. Stempelringene hadde derimot knekt øvre ring på tre av dem. Bærelagerne må ha vært for trange leser en veiva, og ett av dem var faktisk for lite! Hadde heldigvis ikke startet å rotere, men det kunne nok ha skjedd om ikke lenge. Veiva må slipes Alle bærelagere var forøvrig utslitte. Spørsmålet er om motoren bør settes i stand igjen. En 8 bolt motor har ikke billige deler heller.
Jeg fikk endelig også pulverlakkert de "nye" støtfangerfestene foran, og litt kosmetisk pulverlakk på nedre reimhjulet på motoren. Pulverlakken er sterk og flasser ikke, så etter rengjøring måtte det settes på en varmebestandig tape over tenningsmerkene.
Jeg fikk endelig også pulverlakkert de "nye" støtfangerfestene foran, og litt kosmetisk pulverlakk på nedre reimhjulet på motoren. Pulverlakken er sterk og flasser ikke, så etter rengjøring måtte det settes på en varmebestandig tape over tenningsmerkene.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").