DanVans 1958 mod 444.
DanVans 1958 mod 444.
Hei godtfolk!
Da var tiden omsider inne for å skrive litt om PVen.
Tidligere i sommer gikk jeg til anskaffelse av en 1958 modell 444. Denne bilen er litt spesiell for meg, da den gikk i bygda Birkeland på Sørlandet da jeg bodde der i 2011-2013. Så bilen da et par ganger, men eier, en eldre mann i bygda var ikke spesielt sugen på å selge den. Jeg og en kamerat fant derfor en annen PV i bygda, en 1962 modell 544, og gikk i gang med den i stedet.
Etter en pause fra veteranbiler noen år var det på tide å gjenoppta interessen. Etter å ha holdt på med Draco noen år, et båtmerke som ble produsert i Flekkefjord for mange herrens år siden, ble jeg lei av å alt styret som fulgte med å ha veteranbåt.
Gikk inn på Finn.no og slo inn "Volvo PV" og vipps, øverst i søkefeltet kom den flotte 444en jeg hadde prøvd meg på for 8 år siden. Det var bare å kaste seg på telefonen og 10 minutter etter hadde jeg kjøpt meg en artig PV.
Denne bilen har en litt merkelig historie. Det er jo en tidlig 58-modell, og forhandler på Lillestrøm fryktet at denne ville bli vanskelig å selge da 544 kom høsten samme år. De bygget derfor denne doningen om til 544 utseende, i form av lykter bak, og blink/park ut på sidene foran. 05.07.58 rullet bilen ut fra Volvo på Lillestrøm, og Tannlege Even Wold var nok en lykkelig mann den dagen. På klargjøringslappen fra bilen var ny står nettopp det, Tannlege Even Wold.
Bilen er egentlig veldig hel og grei. Lakkert en gang for mange år siden, og fremstår egentlig veldig hel med tanke på alder. Lite rust på den, og den er i relativt god stand. Interiørmessig trenger den litt kjærlighet, men det skal den få!
Denne er i fargekode 48, Golden beige! Gjennom årenes løp har den fått felger fra 544, men de originale i bilens farge med snobbringer og det hele er vel bevart, og skal kles med whitesides og monteres en dag jeg har lyst til å bruke dem.
Motoren er en B16 med H et eller annet kasse. 3-trinns med usynka førstegir, og 6V anlegg. Dette skal ikke byttes ut for alt i verden. Noen biler må få overleve med 6V og B16.
Da jeg kjøpte den hadde den vært lite brukt, så den lakk fra her og der, og lysene var ikke i all verdens stand. Jeg hadde ikke bremselys, og nærlyset var ikke på min side for å si det sånn.
Dagen etter kjøpet var gjennomført var det bare å hoppe på Sørlandsekspressen tidlig en fredag morgen. Å kjøre PV i 110-sone fra Birkeland til Sarpsborg var virkelig en opplevelse. Ikke så kult når vogntogene suser forbi, men man overlever det også.
Vel hjemme var det bare å gå i gang med å pusse kontakter til lys. Jordingen på baklysene hadde sett sine bedre dager, så nye jordingsledninger ble lagt, og vipps så lyste det bak der. Bremselysbryteren var defekt, så det ble en liten handletur til Jørgenrud hvor det ble ny bremselysbryter, diverse korkpakninger og nye bånd til bakakselen. Nye skvettlapper rund baut ble også handlet inn. Det gjorde seg virkelig, og ga bilen et enormt løft.
Planen er å få trekt opp nytt interiør i den i vinter. Det fortjener den virkelig! Ellers er det å fikse litt småtterier rundt om. Noen styrestag foran skal byttes, og girkassa skal ned og pakkes om, da den lekker fra lokket. Shiner den og gir den et strøk maling samtidig. Ny tetning på girkassa må også til.
Her er noen bilder fra den dagen den ble hentet. Den blå PVen i bakgrunnen er min kamerat sin, og jeg ble selvfølgelig hentet på bussen med den. Det er en 544 med 6V og B16 den også!
Da var tiden omsider inne for å skrive litt om PVen.
Tidligere i sommer gikk jeg til anskaffelse av en 1958 modell 444. Denne bilen er litt spesiell for meg, da den gikk i bygda Birkeland på Sørlandet da jeg bodde der i 2011-2013. Så bilen da et par ganger, men eier, en eldre mann i bygda var ikke spesielt sugen på å selge den. Jeg og en kamerat fant derfor en annen PV i bygda, en 1962 modell 544, og gikk i gang med den i stedet.
Etter en pause fra veteranbiler noen år var det på tide å gjenoppta interessen. Etter å ha holdt på med Draco noen år, et båtmerke som ble produsert i Flekkefjord for mange herrens år siden, ble jeg lei av å alt styret som fulgte med å ha veteranbåt.
Gikk inn på Finn.no og slo inn "Volvo PV" og vipps, øverst i søkefeltet kom den flotte 444en jeg hadde prøvd meg på for 8 år siden. Det var bare å kaste seg på telefonen og 10 minutter etter hadde jeg kjøpt meg en artig PV.
Denne bilen har en litt merkelig historie. Det er jo en tidlig 58-modell, og forhandler på Lillestrøm fryktet at denne ville bli vanskelig å selge da 544 kom høsten samme år. De bygget derfor denne doningen om til 544 utseende, i form av lykter bak, og blink/park ut på sidene foran. 05.07.58 rullet bilen ut fra Volvo på Lillestrøm, og Tannlege Even Wold var nok en lykkelig mann den dagen. På klargjøringslappen fra bilen var ny står nettopp det, Tannlege Even Wold.
Bilen er egentlig veldig hel og grei. Lakkert en gang for mange år siden, og fremstår egentlig veldig hel med tanke på alder. Lite rust på den, og den er i relativt god stand. Interiørmessig trenger den litt kjærlighet, men det skal den få!
Denne er i fargekode 48, Golden beige! Gjennom årenes løp har den fått felger fra 544, men de originale i bilens farge med snobbringer og det hele er vel bevart, og skal kles med whitesides og monteres en dag jeg har lyst til å bruke dem.
Motoren er en B16 med H et eller annet kasse. 3-trinns med usynka førstegir, og 6V anlegg. Dette skal ikke byttes ut for alt i verden. Noen biler må få overleve med 6V og B16.
Da jeg kjøpte den hadde den vært lite brukt, så den lakk fra her og der, og lysene var ikke i all verdens stand. Jeg hadde ikke bremselys, og nærlyset var ikke på min side for å si det sånn.
Dagen etter kjøpet var gjennomført var det bare å hoppe på Sørlandsekspressen tidlig en fredag morgen. Å kjøre PV i 110-sone fra Birkeland til Sarpsborg var virkelig en opplevelse. Ikke så kult når vogntogene suser forbi, men man overlever det også.
Vel hjemme var det bare å gå i gang med å pusse kontakter til lys. Jordingen på baklysene hadde sett sine bedre dager, så nye jordingsledninger ble lagt, og vipps så lyste det bak der. Bremselysbryteren var defekt, så det ble en liten handletur til Jørgenrud hvor det ble ny bremselysbryter, diverse korkpakninger og nye bånd til bakakselen. Nye skvettlapper rund baut ble også handlet inn. Det gjorde seg virkelig, og ga bilen et enormt løft.
Planen er å få trekt opp nytt interiør i den i vinter. Det fortjener den virkelig! Ellers er det å fikse litt småtterier rundt om. Noen styrestag foran skal byttes, og girkassa skal ned og pakkes om, da den lekker fra lokket. Shiner den og gir den et strøk maling samtidig. Ny tetning på girkassa må også til.
Her er noen bilder fra den dagen den ble hentet. Den blå PVen i bakgrunnen er min kamerat sin, og jeg ble selvfølgelig hentet på bussen med den. Det er en 544 med 6V og B16 den også!
Last edited by DanVan on Mon 06 Apr 2020 23:13, edited 3 times in total.
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Re: DanVans 1958 mod 444.
Men så var det bare å gå i gang.
Fordelen er å bo nærme svenskegrensa, og Jørgenrud. Felgene som satt på var for brede, og jeg synes bilen ser så veldig gammel ut med originalhjulene. Var på Jørgenrud en dag for å hente noen deler, og da fant jeg de samme felgene bare med ET13, så da ble de med!
Ble som vanlig en tur til min gode kamerat på Volvo for litt skruing og hygge!
På Jørgenrud runde 1 ble følgende handlet:
- Nye skvettlapper rund baut
- Nye korkpakninger til inspeksjonsluker
- Ny tetning på veiva
- Ny O-ring på veivhusventilasjonsrøret
- Ny bremselysbryter
- Noen nye lyspærer
- Nye reimer til bakakslingen
- Nye felger.
Så var det bare å gå i gang! La samtidig ny jordingsledning til baklyktene, og vipps, så hadde jeg mye bedre lys bak der med det samme. Pusset ned alle kontakter og smurte med polfett samtidig. 6v-anleggene er jo veldig sensitive for dårlig kontakt.
Nye skvettlapper måtte til!
Fordelen er å bo nærme svenskegrensa, og Jørgenrud. Felgene som satt på var for brede, og jeg synes bilen ser så veldig gammel ut med originalhjulene. Var på Jørgenrud en dag for å hente noen deler, og da fant jeg de samme felgene bare med ET13, så da ble de med!
Ble som vanlig en tur til min gode kamerat på Volvo for litt skruing og hygge!
På Jørgenrud runde 1 ble følgende handlet:
- Nye skvettlapper rund baut
- Nye korkpakninger til inspeksjonsluker
- Ny tetning på veiva
- Ny O-ring på veivhusventilasjonsrøret
- Ny bremselysbryter
- Noen nye lyspærer
- Nye reimer til bakakslingen
- Nye felger.
Så var det bare å gå i gang! La samtidig ny jordingsledning til baklyktene, og vipps, så hadde jeg mye bedre lys bak der med det samme. Pusset ned alle kontakter og smurte med polfett samtidig. 6v-anleggene er jo veldig sensitive for dårlig kontakt.
Nye skvettlapper måtte til!
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Re: DanVans 1958 mod 444.
Men vi ga oss ikke der!
Fikk gjort litt i går! Instrumenthuset på denne har hatt vann i deg en eller annen gang, med dertilhørende rust, samt at glasset var dårlig på det.
Fikk med et annet instrumenthus som var defekt. Knuste glass og litt av hvert. Så da var det bare å splitte begge og lage et fint ut av to dårlige. Prøve å velge ut det beste fra hver er ikke alltid like lett.
Men det ble bra til slutt!
Fikk gjort litt i går! Instrumenthuset på denne har hatt vann i deg en eller annen gang, med dertilhørende rust, samt at glasset var dårlig på det.
Fikk med et annet instrumenthus som var defekt. Knuste glass og litt av hvert. Så da var det bare å splitte begge og lage et fint ut av to dårlige. Prøve å velge ut det beste fra hver er ikke alltid like lett.
Men det ble bra til slutt!
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Re: DanVans 1958 mod 444.
I og med at interiøret skal skiftes og trekkes om, så måtte jeg på en liten delejakt i helgen.
Var hos en lokal "Volvosamler" her som hadde det jeg trengte nytt. Jeg har lenge lett etter 57 modell Ven som skal være i grillen, og jammen hadde han det ikke!
Grillnettningen på grillen min var også litt slitt, så begge deler ble slipt ned, grunna og sprøyta i går og i dag.
Drev lenge å lette etter riktig gullfarge, men føler jeg kom nærme nok med denne. Ble mye bedre enn det var:
Fikk også tak i relativt pene panserlister:
Gamle:
Nye:
Var hos en lokal "Volvosamler" her som hadde det jeg trengte nytt. Jeg har lenge lett etter 57 modell Ven som skal være i grillen, og jammen hadde han det ikke!
Grillnettningen på grillen min var også litt slitt, så begge deler ble slipt ned, grunna og sprøyta i går og i dag.
Drev lenge å lette etter riktig gullfarge, men føler jeg kom nærme nok med denne. Ble mye bedre enn det var:
Fikk også tak i relativt pene panserlister:
Gamle:
Nye:
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Re: DanVans 1958 mod 444.
Gratulerer med flott bil, og velkommen på forumet!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: DanVans 1958 mod 444.
Tusen takk for det! Tenker å oppdatere litt etter hvert som ting skjer. Dette er ikke noe stort og flott prosjekt, og er milevis unna alt det flotte arbeidet som gjøres her inne på forumet. Men håper noen har lyst og ork til å følge med på småtteriet som blor gjort med denne bilen.445 wrote:Gratulerer med flott bil, og velkommen på forumet!
Grillen er ferdig, og skal monteres tilbake på bilen i morgen
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Re: DanVans 1958 mod 444.
Vei og velkommen på forumet!
Stort og flott trenger ikke prosjektene å være. Det beste er om bilene lir brukt slik at de ikke blir museumsgjenstander. Tips: når bilen har stått lenge og blitt brukt lite, så ikke nøl med å bytte bremsevæsken. Blir alltid mye grums i bunnen av bremsevæskebeholderen og kanneret over sylinderen i masterpumpa. Bare å få sugd det tomt og få på ny. Siden du har en venn på Volvo bør han ha verktøy for slikt.
Stort og flott trenger ikke prosjektene å være. Det beste er om bilene lir brukt slik at de ikke blir museumsgjenstander. Tips: når bilen har stått lenge og blitt brukt lite, så ikke nøl med å bytte bremsevæsken. Blir alltid mye grums i bunnen av bremsevæskebeholderen og kanneret over sylinderen i masterpumpa. Bare å få sugd det tomt og få på ny. Siden du har en venn på Volvo bør han ha verktøy for slikt.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: DanVans 1958 mod 444.
Grillen ble nydelig!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: DanVans 1958 mod 444.
Takk for det!
Master og bremsevæske er faktisk skiftet for tre uker siden!
Men her brukes bilen flittig! Kjører den som bruksbil når det ikke regner
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Master og bremsevæske er faktisk skiftet for tre uker siden!
Men her brukes bilen flittig! Kjører den som bruksbil når det ikke regner
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Re: DanVans 1958 mod 444.
Høytsittende bremsevæskebeholder anbefales på det sterkeste. men det har du kanskje? Fin bil dette!
Re: DanVans 1958 mod 444.
Det er på vei fra VP-autoparts. Ligger og venter på post restante Strømstad.
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Re: DanVans 1958 mod 444.
Det er noe med det i mitt hode at det ikke må bli for strøkent. Jeg har pusset opp flere biler tidligere, og det ender med at man blir så redd for de at man ikke tørr bruke dem. Denne er i god bruksstand, så jeg tenker å holde den i det skicket. Jeg synes jo det er kult å fylle bagasjerommet med papir og reise på fyllinga med det. Man kan jo fint bruke dem!Reodor57 wrote: ↑Tue 24 Sep 2019 23:48 Vei og velkommen på forumet!
Stort og flott trenger ikke prosjektene å være. Det beste er om bilene lir brukt slik at de ikke blir museumsgjenstander. Tips: når bilen har stått lenge og blitt brukt lite, så ikke nøl med å bytte bremsevæsken. Blir alltid mye grums i bunnen av bremsevæskebeholderen og kanneret over sylinderen i masterpumpa. Bare å få sugd det tomt og få på ny. Siden du har en venn på Volvo bør han ha verktøy for slikt.
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Re: DanVans 1958 mod 444.
Selv har jeg brukt bilen også på jobb. Det hender vi har oppdrag som medfører en tur på byggeplasser, eller gamle skoler som planlegger større eller mindre oppussinger. Gammelbil er da ikke feil å møte opp i, en må bare beregne litt bedre tid på kjøringen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: DanVans 1958 mod 444.
Jeg bruker Duetten til og fra jobb så godt som hver dag den saltfrie delen av året. Følgelig er det den jeg har på handletur på REMA og Biltema og når jeg kjøper diverse plank hos Maxbo. Hadde et ærend ved Bygdøy Alle tidligere i uken, og da tok jeg selvfølgelig Duetten. Møtte til og med en annen veteranbil i Oslo sentrum. Klart at veteranbilen skal brukes!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: DanVans 1958 mod 444.
Ikke sant.
Jeg bruker den ikke til og fra jobb. Bor i Sarpsborg og jobber i Oslo sentrum. Med 110-sone nesten hele veien, + bom og drivstoffutgifter blir det svindyrt å kjøre PV, pluss at det tar ganske mye lenger tid
Jeg bruker den ikke til og fra jobb. Bor i Sarpsborg og jobber i Oslo sentrum. Med 110-sone nesten hele veien, + bom og drivstoffutgifter blir det svindyrt å kjøre PV, pluss at det tar ganske mye lenger tid
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -