Rust på frammarsj - what to do?
- lystrupduett66
- Posts: 118
- Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
- Location: Asker
Rust på frammarsj - what to do?
Halla folkens Nå er det 5 år siden jeg kjøpte bilen som den gang hadde en del rust i karosseriet. Rusten har det ikke blitt mindre av. Gulvpaneler, bakre hjulbuer, en av kanalene og diverse andre steder er angrepet, pluss litt bobler i lakken her og der.
Jeg ser at noe må gjøres innen overskuelig fremtid og vurderer følgende alternativer:
1. Fikse det selv på den ordentlige måten (noen som har et røft anslag på tids- og pengebruk her gitt de ovennevnte problemene og et ønske om fin bruksstand?)
2. Fikse det selv på MacGyver-måten
3. Shippe den ned til Polen og krysse fingrene for at jeg får se den igjen en vakker dag, gjerne uten rust
4. Bytte til en duett med mindre rust og la en mer kyndig entusiast ta seg av problemet
5. La tiden gå
Etter mange fine kjøreturer og gode minner har jeg fått et noe sentimentalt forhold til bilen og vil gjerne gjøre det jeg kan for å beholde den og holde den i god stand. Punkt 4 og 5 altså ikke særlig attraktive alternativer.
Videre har jeg følgende utfordringer:
1. Aldri tatt i et sveiseapparat eller lakkert noe
2. Ikke tilgang på tørr garasje
3. Studentøkonomi
Er mitt eneste valg, gitt disse utfordringene, å sparkle i vei og bruke store mengder Brunox? Eller er det noen som har noen tanker om hvordan dette kan gjøres mer ordentlig? Gitt min situasjon, hva ville du gjort? Motivasjon, tid og energi har jeg mye av hvis det skulle ha noe å si, og kan nok knuse sparegrisen dersom det skulle bli nødvendig.
Er forøvrig i Australia om dagen etter snart et år med utveksling ifm. studier i Trondheim, hjemme om en måned. Savnet Volvoen så fælt så klarte ikke vente med å begynne tankesmia. Klør i fingra etter å mekke litt!
Har såvidt pratet om dette tidligere med blant andre 445 og Reodor57, men greit å få diskusjonen over på forumet så andre også kan ta del i og kanskje dra nytte av det som blir sagt
Jeg ser at noe må gjøres innen overskuelig fremtid og vurderer følgende alternativer:
1. Fikse det selv på den ordentlige måten (noen som har et røft anslag på tids- og pengebruk her gitt de ovennevnte problemene og et ønske om fin bruksstand?)
2. Fikse det selv på MacGyver-måten
3. Shippe den ned til Polen og krysse fingrene for at jeg får se den igjen en vakker dag, gjerne uten rust
4. Bytte til en duett med mindre rust og la en mer kyndig entusiast ta seg av problemet
5. La tiden gå
Etter mange fine kjøreturer og gode minner har jeg fått et noe sentimentalt forhold til bilen og vil gjerne gjøre det jeg kan for å beholde den og holde den i god stand. Punkt 4 og 5 altså ikke særlig attraktive alternativer.
Videre har jeg følgende utfordringer:
1. Aldri tatt i et sveiseapparat eller lakkert noe
2. Ikke tilgang på tørr garasje
3. Studentøkonomi
Er mitt eneste valg, gitt disse utfordringene, å sparkle i vei og bruke store mengder Brunox? Eller er det noen som har noen tanker om hvordan dette kan gjøres mer ordentlig? Gitt min situasjon, hva ville du gjort? Motivasjon, tid og energi har jeg mye av hvis det skulle ha noe å si, og kan nok knuse sparegrisen dersom det skulle bli nødvendig.
Er forøvrig i Australia om dagen etter snart et år med utveksling ifm. studier i Trondheim, hjemme om en måned. Savnet Volvoen så fælt så klarte ikke vente med å begynne tankesmia. Klør i fingra etter å mekke litt!
Har såvidt pratet om dette tidligere med blant andre 445 og Reodor57, men greit å få diskusjonen over på forumet så andre også kan ta del i og kanskje dra nytte av det som blir sagt
- lystrupduett66
- Posts: 118
- Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
- Location: Asker
Re: Rust på frammarsj - what to do?
Her er forresten et bilde fra sist sommer da bilen ble brukt til et hageprosjekt. Eneste bilen i familien med hengerfeste nå, hehe
[img]//uploads.tapatalk-cdn.com/201906 ... bba5f0.jpg[/img]
[img]//uploads.tapatalk-cdn.com/201906 ... bba5f0.jpg[/img]
Re: Rust på frammarsj - what to do?
Hyggelig å høre fra deg.lystrupduett66 wrote:Halla folkens Nå er det 5 år siden jeg kjøpte bilen som den gang hadde en del rust i karosseriet. Rusten har det ikke blitt mindre av. Gulvpaneler, bakre hjulbuer, en av kanalene og diverse andre steder er angrepet, pluss litt bobler i lakken her og der.
Jeg ser at noe må gjøres innen overskuelig fremtid og vurderer følgende alternativer:
1. Fikse det selv på den ordentlige måten (noen som har et røft anslag på tids- og pengebruk her gitt de ovennevnte problemene og et ønske om fin bruksstand?)
2. Fikse det selv på MacGyver-måten
3. Shippe den ned til Polen og krysse fingrene for at jeg får se den igjen en vakker dag, gjerne uten rust
4. Bytte til en duett med mindre rust og la en mer kyndig entusiast ta seg av problemet
5. La tiden gå
Etter mange fine kjøreturer og gode minner har jeg fått et noe sentimentalt forhold til bilen og vil gjerne gjøre det jeg kan for å beholde den og holde den i god stand. Punkt 4 og 5 altså ikke særlig attraktive alternativer.
Videre har jeg følgende utfordringer:
1. Aldri tatt i et sveiseapparat eller lakkert noe
2. Ikke tilgang på tørr garasje
3. Studentøkonomi
Er mitt eneste valg, gitt disse utfordringene, å sparkle i vei og bruke store mengder Brunox? Eller er det noen som har noen tanker om hvordan dette kan gjøres mer ordentlig? Gitt min situasjon, hva ville du gjort? Motivasjon, tid og energi har jeg mye av hvis det skulle ha noe å si, og kan nok knuse sparegrisen dersom det skulle bli nødvendig.
Er forøvrig i Australia om dagen etter snart et år med utveksling ifm. studier i Trondheim, hjemme om en måned. Savnet Volvoen så fælt så klarte ikke vente med å begynne tankesmia. Klør i fingra etter å mekke litt!
Har såvidt pratet om dette tidligere med blant andre 445 og Reodor57, men greit å få diskusjonen over på forumet så andre også kan ta del i og kanskje dra nytte av det som blir sagt
Ikke ille at PV-klubben har medlem bosatt på andre siden av kloden.
Er tanken at du fortsetter i Trondheim, eller returnerer du til Stor-Oslo?
Du er jo en flink og energisk ung mann som tar ting lett, så vilje og evne til egeninnsats er garantert bra.
Din første (og største?) utfordring er å finne deg et sted du kan stå og jobbe med bilen. Det må være veldig nær der du (til enhver tid) bor. Derav spørsmålet ovenfor om hvor du skal flytte etter Australia.
Tenk litt på den nøtta, så går vi videre deretter.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
- lystrupduett66
- Posts: 118
- Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
- Location: Asker
Re: Rust på frammarsj - what to do?
Hehe, snart har vi tatt over hele kloden.
Jeg flytter tilbake til Trondheim til høsten da jeg fortsatt har 3 år igjen av studiene. Somrene blir tilbrakt i Oslo-området og på Sørlandet, litt frem og tilbake.
Jeg flytter tilbake til Trondheim til høsten da jeg fortsatt har 3 år igjen av studiene. Somrene blir tilbrakt i Oslo-området og på Sørlandet, litt frem og tilbake.
Re: Rust på frammarsj - what to do?
Hei og takk for sist .
Jeg ville nok lært meg å gjøre dette på den ordentlige måten. Det kan komme godt med senere i livet også å kunne sveise dette og hint. Da er et MIG apparat noe å begynne med. Kjøp et med rundt 140-150 ampere styrke og som bruker gass. Ikke fordi de på rundt 100 amp ikke fungerer, men fordi de litt større har litt bedre kvalitet og bedre justeringsmuligheter. Jeg ville ikke valgt å bruke et MIG apparat med flusstråd selv om det kan virke forlokkende å kunne sveise uten å måtte dra på gassflaska. Sveisen blir ofte dårlig på tynne plater. I tillegg ville jeg kjøpt meg en god karosserihammer med krympe og strekkemulighet, et mothold og noen wisegriptenger. Vinkelsliper med tynn kappeskive gjør også jobben lettere. Sveisemaske med automatisk nedblending og hansker koster ikke noe lenger heldigvis. Tynnplater i små størrelser til å lage deler av får en på biltema. En trenger ikke alltid å kjøpe ferdige deler.
Sparkel og popnagler fungerer ikke lenger ved en EU kontrol.
Tak over hodet kan en lage av presenning og en kan da jobbe på små partier ad gangen.
Jeg ville nok lært meg å gjøre dette på den ordentlige måten. Det kan komme godt med senere i livet også å kunne sveise dette og hint. Da er et MIG apparat noe å begynne med. Kjøp et med rundt 140-150 ampere styrke og som bruker gass. Ikke fordi de på rundt 100 amp ikke fungerer, men fordi de litt større har litt bedre kvalitet og bedre justeringsmuligheter. Jeg ville ikke valgt å bruke et MIG apparat med flusstråd selv om det kan virke forlokkende å kunne sveise uten å måtte dra på gassflaska. Sveisen blir ofte dårlig på tynne plater. I tillegg ville jeg kjøpt meg en god karosserihammer med krympe og strekkemulighet, et mothold og noen wisegriptenger. Vinkelsliper med tynn kappeskive gjør også jobben lettere. Sveisemaske med automatisk nedblending og hansker koster ikke noe lenger heldigvis. Tynnplater i små størrelser til å lage deler av får en på biltema. En trenger ikke alltid å kjøpe ferdige deler.
Sparkel og popnagler fungerer ikke lenger ved en EU kontrol.
Tak over hodet kan en lage av presenning og en kan da jobbe på små partier ad gangen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
- lystrupduett66
- Posts: 118
- Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
- Location: Asker
Re: Rust på frammarsj - what to do?
Takk for sist ja!
Og takk for en bra innføring i hva jeg trenger av utstyr. Det skal kjøpes inn når jeg føler meg klar for å gå løs på prosjektet. Nå om dagen prøver jeg å lære det jeg kan om sveising og annen tilhørende kunnskap på nettet.
Hvor jeg skal stå er definitivt en nøtt, ref innlegget til 445. Jeg tviler på at jeg finner meg noen plass i Trondheim (skal prøve!), men går nok ganske fint hjemme i Asker heldigvis. Der er jeg bare noen uker ila. året, så da får jeg prøve å holde tempoet oppe Den aktuelle kretsen har sikring på 25A, det bør vel gå fint med et MIG 140 A apparat? Har forstått det som at den ikke drar såpass med strøm når det kommer til stykket? Kommer kanskje av at den kjører ned spenninga tro?
Ellers så må jeg si at selv om dette kan bli litt av et prosjekt, så tror jeg det skal være overkommelig å få det til med mye tålmodighet og gode forberedelser. Jeg er ikke minst gira på å lære meg å sveise når den tid kommer, det har jeg drømt om siden jeg var liten hehe.
Og takk for en bra innføring i hva jeg trenger av utstyr. Det skal kjøpes inn når jeg føler meg klar for å gå løs på prosjektet. Nå om dagen prøver jeg å lære det jeg kan om sveising og annen tilhørende kunnskap på nettet.
Hvor jeg skal stå er definitivt en nøtt, ref innlegget til 445. Jeg tviler på at jeg finner meg noen plass i Trondheim (skal prøve!), men går nok ganske fint hjemme i Asker heldigvis. Der er jeg bare noen uker ila. året, så da får jeg prøve å holde tempoet oppe Den aktuelle kretsen har sikring på 25A, det bør vel gå fint med et MIG 140 A apparat? Har forstått det som at den ikke drar såpass med strøm når det kommer til stykket? Kommer kanskje av at den kjører ned spenninga tro?
Ellers så må jeg si at selv om dette kan bli litt av et prosjekt, så tror jeg det skal være overkommelig å få det til med mye tålmodighet og gode forberedelser. Jeg er ikke minst gira på å lære meg å sveise når den tid kommer, det har jeg drømt om siden jeg var liten hehe.
Re: Rust på frammarsj - what to do?
Hei
Se på tråden til paals 53mod 444 også. Der er det mange tips og triks. Din bil er jo litt custom allerede etter hva jeg husker, så det går nok helt fint. Begynn med de stedene som ikle synes så godt, eller gjerne noen pløse plater for å finne en innstilling som passer deg. Når det gjelder sikring og MIG holder det med en 10 amp for tynne plater som her. Lær deg intervallteknikk, enten apparatet har det eller ikke. Da blir sveisen kaldere og platene slår seg ikke. Første bud er også helt rene plater. All rust, maling og skitt må bort først. Da dr det mye lettere å få det pent også . Du vet også at du kan ringe 445 eller meg om du står fast.
Se på tråden til paals 53mod 444 også. Der er det mange tips og triks. Din bil er jo litt custom allerede etter hva jeg husker, så det går nok helt fint. Begynn med de stedene som ikle synes så godt, eller gjerne noen pløse plater for å finne en innstilling som passer deg. Når det gjelder sikring og MIG holder det med en 10 amp for tynne plater som her. Lær deg intervallteknikk, enten apparatet har det eller ikke. Da blir sveisen kaldere og platene slår seg ikke. Første bud er også helt rene plater. All rust, maling og skitt må bort først. Da dr det mye lettere å få det pent også . Du vet også at du kan ringe 445 eller meg om du står fast.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
- lystrupduett66
- Posts: 118
- Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
- Location: Asker
Re: Rust på frammarsj - what to do?
Igjen takk for flotte tips, det tar jeg med meg inn i prosjektet. Har sett litt på den tråden nå, der er det mye eksemplarisk arbeid! Og mange fine bilder.
Setter veldig pris på at dere holder ut med meg og alle de trivielle spørsmålene mine. Blir nok noen telefoner når den tid kommer
Setter veldig pris på at dere holder ut med meg og alle de trivielle spørsmålene mine. Blir nok noen telefoner når den tid kommer
Re: Rust på frammarsj - what to do?
Bare så det er sagt. Trivielle spørsmål må til for å lære og for å holde de små grå i aktivitet for oss "litt" eldre. Det får oss til å kanskje revurdere metoden vi bruker og lære bort en bedre måte å gjøre ting på. Med andre ord en Vinn vinn situasjon.
Så vær aldri redd for å spørre!!
Så vær aldri redd for å spørre!!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Rust på frammarsj - what to do?
Støttes 100%Reodor57 wrote:Så vær aldri redd for å spørre!!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
- lystrupduett66
- Posts: 118
- Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
- Location: Asker
Re: Rust på frammarsj - what to do?
Det var fine ord. Tusen takk!
Re: Rust på frammarsj - what to do?
Har du kommet noen vei med tankene om Duett-rust-fix?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
- lystrupduett66
- Posts: 118
- Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
- Location: Asker
Re: Rust på frammarsj - what to do?
Nei, har ikke det. For de som ikke er oppdatert så står bilen et godt stykke unna Oslo uten bremser, så første pri er å fikse det problemet. Håper å få den tilbake til Asker før studiestart, men det er mulig det blir utsatt. Så får jeg se på rusten når det blir tid:)
Re: Rust på frammarsj - what to do?
Har du forsøkt å fylle på bremsevæske og så pumpe på pedalen for å se om du får opp trykket? Det kan virke til du finner problemet for lekkasjen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
- lystrupduett66
- Posts: 118
- Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
- Location: Asker
Re: Rust på frammarsj - what to do?
Det er planen!:) ser ut som jeg får til en tur til bilen nå til helgen. Så får jeg forhåpentligvis funnet lekkasjen. Om den kan kjøres hjem er tvilsomt, da systemet er helt tomt for bremsevæske for øyeblikket.