Fant ut at jeg skulle se hva som var feil med bremsene som hørtes ut som om det gikk metall mot metall. Viste seg å være fornuftig. Hjullagerne var strammet alt for hardt på begge sider, og i tillegg manglet det splint på sentermutteren på høyre side. Skiven mellom lager og mutter på venstre manglet stopper. Dvs livsfarlig! Manglet også fett til lagerne på høyre side. Metall lyden viste seg å være at en av pinnene som holder skoene på plass hadde rustet slik at den hadde kommet inn i trommelen. Ikke bra. Her blir det nye pinner og fjærer. Båndene på høyre side var feil. Dvs like lange. Der skal det fremre være kortere. Tromlene var også svært sporete, og vil komme langt utenfor toleransen om de hadde blitt dreid. De blir nye når "Gråbein" får skivebremser. Tror at det var ren flaks at bremsene var innenfor feilmarginen på EU. Den trapesformede skiven på toppen var også montert feil. Hjulsylinderne var imidlertid ok
Jeg ser også at de nye hjulene mine ikke passer helt. Gummien er for bred (Går kant i kant på toppen) , men siden skjermene allikevel må rettes har jeg funnet ut at jeg skal forsøke å valse de ut med en skjermbuevalse. Kjøpte en på Biltema i dag så skal hjem å teste
Mottoet for dette innlegget må bli at selv om en kjøper en EU godkjent bil, som min nå er, så GÅ OVER BREMSENE FØR DU TAR BILEN I BRUK! Her var det mye skjulte feil som potensielt kan føre til større ulykker. Det liker vi IKKE.