Hei!
Min PV har nå stått i ca 6 år pga motoroverhaling og familieforøkelse, flytting, mm. (For spesielt interesserte, se "motor-tråden" min her: viewtopic.php?f=10&t=1212)
Bremsevæske må byttes, er det noe annet som bør sjekkes? Bilen har stått i garasje hele tida, så det bør ikke være noen problemer relatert til fukt.
Bremser, stillstandsskader
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Bremser, stillstandsskader
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Bremser, stillstandsskader
Det er vel en risiko for at hjulsylindrene har satt seg fast eller går tregt.
Enten tar du det fra hverandre og sjekker, eller så finner du det ut på første prøvetur
Enten tar du det fra hverandre og sjekker, eller så finner du det ut på første prøvetur
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bremser, stillstandsskader
Vil ikke tro det er skadelig å gi den en runde med smøring med fettpresse heller. Sjekk også bremseslangene for sprekker før du bytter bremsevæske. Håndbremswire kan med fordel få seg litt fett.
OG når en først er under bilen: sjekk foringer. Gummi har en lei tendens til å morkne selv om en ikke bruker bilen. Sjekk også nedre bærearmer for sprekker i sveisen mellom armen og fjærskåla. Lett for å bli sprekker her. Innfestingen til stabilisatorstaget i rammevangen bør også sjekkes.
Kanskje litt omstendelig, men dette er fort gjort, og da har en en formening om hvordan den totale tilstanden er. Sjekk også dekkene dine for sprekker, og ikke bli overrasket om de er litt harde og urunde om bilen har stått på hjulene hele tiden disse årene.
OG når en først er under bilen: sjekk foringer. Gummi har en lei tendens til å morkne selv om en ikke bruker bilen. Sjekk også nedre bærearmer for sprekker i sveisen mellom armen og fjærskåla. Lett for å bli sprekker her. Innfestingen til stabilisatorstaget i rammevangen bør også sjekkes.
Kanskje litt omstendelig, men dette er fort gjort, og da har en en formening om hvordan den totale tilstanden er. Sjekk også dekkene dine for sprekker, og ikke bli overrasket om de er litt harde og urunde om bilen har stått på hjulene hele tiden disse årene.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Bremser, stillstandsskader
Alternativt: Sjekk at bremser og styring er OK, og så tas resten på vårens smøretreff
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen