"Blåmann skal ha ny lakk"
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
I går kom gummilista på ene døra på plass. Den er jo ikke limt som på Duetten, men sitter i en skinne rundt kanten på døra. Etter at døra nå er lakkert og gummuilisten hadde fått seg en grundig vask slik at gummien var som ny, var dette litt av en utfordring da lista ikke sklir i sporet. Det å få riktig lengde blir som å måle strikk. Forskyvninger for å tilpasse kan en omtrent glemme da den ikke sklir i sporet, men må manipuleres. Vurderte å bruke såpe, men med ny lakk er jeg litt forsiktig. Tenkte også på dekkmonteringspasta, men vet ikke hva som skjer med den i etterkant når den blir liggende mellom gummi og lakk. Uansett kvelden gikk fort så det ble med en dør. Fant også ut at verktøyet til taktrekket også var nyttig her, så det er et tips. Da blir det montering av dør på bilen i kveld .
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Begynner å nærme seg ferdigstillelse nå. Skjermer tettet på undersiden, skvettlapper er på og har startet med å montere de blanke listene. Måtte bestille flere klips da de gamle viste seg å være mer rustne enn ønskelig. Det viktige er å få gjennomføringene tette. Også på skjermene da en ikke ønsker at hjulspruten kommer ut fra baksiden av listene.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Da var bilen tilbake på veien som noen sikkert har fått med seg. Siste sete ble satt inn 5min før avreise til Ekebergmarkedet. Rart å få bilen ut i sola og se alle stedene en ikke har tørket godt nok av vindustettingen. Neste gang skal jeg ha maskeringstape rundt vinduene før jeg går på med vindustettingen. Siden det var så varmt på lørdag begynte også tettingen å koke under listene enkelte plasser, slik at en måtte være klar med tørkerullen .
Nå er det bare små detaljer igjen før den er klar for neste tur.
Nå er det bare små detaljer igjen før den er klar for neste tur.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Fikk gleden av å beundre bilen på torsdagens kjøretur i Oslo&Akershusavdelingen. Virkelig et praktfullt resultat!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Takk for det. Er rimelig fornøyd selv også. Støydempingen fungerer bra og demper også en del av varmen fra eksosen. Litt småplukk blir det alltids, som f.eks at den ikke er helt tett. Det er hjørnene på frontrutene som ikke ser ut til å ha blitt fylt opp bra nok. Synes jeg fylte på mye, men når det blir vått når jeg vasker bilen er det for dårlig. Styringen viste seg fra sin beste side med overhalte kingbolter. Litt smålugging når den går ubelastet, men bensinen fra de forskjellige bensinstasjonene er forholdsvis forskjellig nå på våren. Har opplevd at bensinen koker i bensinpumpa som ligger på kald side av motoren. Forsøker ut forskjellige småjusteringer for å eliminere problemet, men er ikke i mål ennå. Mulig den får litt mye bensin i mellom registeret. Time will show.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Så PV-en på Ekeberg. Fikk dessverre ikke anledning å være med på kjøreturen!
Den så virkelig bra ut!
Fin farge, god dybde i lakken.
Heldige Gro!
Den så virkelig bra ut!
Fin farge, god dybde i lakken.
Heldige Gro!
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
God dybde i lakken får en når en "jukser litt" og bruker klarlakk som toppstrøk. Godt å se at innsatsen har gitt resultater. Ulempen med så fin bil er at en ikke føler en kan sette tilbake deler som synes som ikke er helt 100%. Som f.eks solskjermene innvendig som ikke her helt pene etter drøyt 60 års tjeneste. Litt rust på festene er en ting, men selve skjermene er jo ikke heller helt pene. Dette er noe jeg har sett på flere biler, og jeg har tipset Svenske PV klubben om å ta opp produksjonen dor de eldste bilene da solskjermene er like etter hva jeg vet.
Ellers ble bilen en helt annen å kjøre med nye foringer og overhalte kingbolter. Veldig presis i styringen nå ihvertfall.
Neste blir å få bukt med oljelekkasjen på motoren. Har skiftet filttettinger, men den lekker allikevel når jeg kjører. Bruker ikke mye, men drypper litt.. Irriterende. Skal bytte olje til Royal Purple og se om den er bedre enn den Biltema oljen som nå er der, men det blir ikke før senere.
Litt nøkkete gange i starten på sessongen, men det ser ut til å ha vært bensinen som har vært i "vintermodus" litt for lenge. Når det koker i bensinpumpa på kald side av motoren er det noe feil...
Denne helgen blir det "Dameløpet" på bilen og Gro i regi av NVK. Da er jeg "telefonreparatør". Dvs teknisk support på telefonen om det er noe.
Ellers ble bilen en helt annen å kjøre med nye foringer og overhalte kingbolter. Veldig presis i styringen nå ihvertfall.
Neste blir å få bukt med oljelekkasjen på motoren. Har skiftet filttettinger, men den lekker allikevel når jeg kjører. Bruker ikke mye, men drypper litt.. Irriterende. Skal bytte olje til Royal Purple og se om den er bedre enn den Biltema oljen som nå er der, men det blir ikke før senere.
Litt nøkkete gange i starten på sessongen, men det ser ut til å ha vært bensinen som har vært i "vintermodus" litt for lenge. Når det koker i bensinpumpa på kald side av motoren er det noe feil...
Denne helgen blir det "Dameløpet" på bilen og Gro i regi av NVK. Da er jeg "telefonreparatør". Dvs teknisk support på telefonen om det er noe.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Min lekker også selv med nye filttettinger og trepinner. Har en pappskive under bilen i garasjen og klarer meg godt med det.Reodor57 wrote:Neste blir å få bukt med oljelekkasjen på motoren. Har skiftet filttettinger, men den lekker allikevel når jeg kjører. Bruker ikke mye, men drypper litt.. Irriterende. Skal bytte olje til Royal Purple og se om den er bedre enn den Biltema oljen som nå er der, men det blir ikke før senere.
Den første tanken jeg fylte i år var nok vinterbensin. Bilen gikk etter innfallsmetoden og var veldig temperaturfølsom. Kalde morgener gikk den som et skudd, og varme ettermiddager som en dass. Fikk motorstopp på vei hjem fra jobb en dag fordi bensinen kokte i flottørkammeret. Fylte tanken med "sommerbensin" et par uker etter første fylling, og bilen går som den skal.Reodor57 wrote: Litt nøkkete gange i starten på sessongen, men det ser ut til å ha vært bensinen som har vært i "vintermodus" litt for lenge. Når det koker i bensinpumpa på kald side av motoren er det noe feil...
Se mer om dette her: https://www.tu.no/artikler/visste-du-at ... ren/228315
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
En flott jobb du har gjort her. Ser det er en del tips her som jeg kan ha nytte av på mitt eget prosjekt. Kan du huske hvilken RAL kode du har på Bengalakken som du brukte innvendig?
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Blir litt feil å si hvilken fargekode det er da Blåmann ikke er helt lik 33 mid attsblå. Finnes ikke en RALkode som dekker, og bilen er litt lysere enn standard. Legger ved bilen slkn den så ut da den ble kjørt på låven og bilde av lappen på bengalackboksen.
Merk at felgene ble lakkert med bengalck pga tidsnød med å få ting ferdig til Ekebergmarkedet.1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Jeg fant heller ikke RAL kode som passet, men hadde med hanskeromslokket for å få det skannet. Det som lignet mest og det som kom fram fra skanningen var 5011. Denne var for mørk og for lilla. Hadde noen slanter stående slik at jeg blandet i litt svart og litt lyseblå. Fargen kom da mye nærmere det originale, la en liten klatt på hanskeromsluken til jeg var nærme nok. Helt likt ble det jo ikke, ble litt mørkere, men riktig fargetone. Blandet så omtrent det samme i et 3 liter spann. Har noen flere usynlige felter som skal males, kanskje jeg skal prøve din kode og se om det er nærmere. Jeg har riktignok fargekode 31 midnattsblå, men denne er vel omtrent lik 33 slik jeg oppfatter det.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
31 er selvsagt riktig. En billakkerer kan blande denne jten problem, men det er jo ikke bengalack. Min farge er også litt lysere enn originalt, men det er med vilje.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Da var jeg en tur og kjøpte en boks med Bengalakk i din kode. Det var innertier, den var helt lik den originale på min bil. Ser omtrent ikke forskjell selv om jeg har godt lys, ser i riktig vinkel og har de sterkeste brillene på .
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048