Jeg skal snart ta en gjennomgang av el-systemet i Duetten.
Regner med å finne en del irr og annet belegg på sikringer og lednings-ender.
Der hvor ledningene er lange nok så kan jeg klippe av en bit, men jeg vil helst rense ledningsenden uten å klippe.
Er det en smart kjemisk måte å fjerne denne irren på?
Synes ikke at elektronikkrens virker noe spesielt.
Kan man ha f.eks saltsyre på en Q-tips og stryke på?
Må syren i så fall nøytraliseres etterpå, eller kan man bare stryke på, la virke og montere igjen?
Hansker og briller er en selvfølge.
God kontakt
God kontakt
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: God kontakt
Jeg har et stoff stående i garasjen som heter "oxide clean", som skulle være spesielt beregnet på å fjerne irr etc. (lurer på om det ikke er på Biltema det ble kjøpt i sin tid). Dette er ikke "vanlig" elektronikkrens, men står gjerne i hyllen ved siden av hverandre.
Det skal sies at jeg ikke har prøvd dette, så kan ikke si om det virker eller ei. Kom bare over boksen når jeg ryddet i garasjen nå når jeg var hjemme.
Det skal sies at jeg ikke har prøvd dette, så kan ikke si om det virker eller ei. Kom bare over boksen når jeg ryddet i garasjen nå når jeg var hjemme.
Re: God kontakt
kokende varmt vann fjerner irr. fint slipepapir må nok også til!
Re: God kontakt
Skal teste alle variantene.
Stålbørste på Dremel er vel også en mulighet.
Hva med å lodde ledningene før montering igjen?
Bør vel være lettere å få skikkelig kontakt mot en loddet ledning enn en gjeng løse vaiere?
Stålbørste på Dremel er vel også en mulighet.
Hva med å lodde ledningene før montering igjen?
Bør vel være lettere å få skikkelig kontakt mot en loddet ledning enn en gjeng løse vaiere?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: God kontakt
Lodding er omdiskutert, men jeg kan ikke se store problemer med det.
Det fins fordeler og ulemper, men ubetydelige begge deler.
Det som er mer viktig er å ha litt olje på kontaktene som skrus til. Derved unngås korrosjon i mange år!
Det fins fordeler og ulemper, men ubetydelige begge deler.
Det som er mer viktig er å ha litt olje på kontaktene som skrus til. Derved unngås korrosjon i mange år!
Re: God kontakt
Vil være en fordel og sette på endehylse for at de skal holde lenger.
1964 PV 544 E Favoritt/Ch.Nr: 406868
Re: God kontakt
Loddevann skal vel også ta irr. Er vel i bunn og grunn en svak syre. Bruker en sølvlodd bør det bli god kontakt. Det viktigste er å få forseglet koblingene når de er gjort. Her har en krymestrømper, vulketape, og sågar lakk. Vil tro neglelakk kan brukes med hell, evt elektronikklakk. Men, ikke gjør som et verksted hadde gjort med en bil jeg måtte hjelpe i gang for noen år tilbake. Der hadde de tatt tektyl på polene på batteriet FØR de satte på polskoen. Det rustet ikke, men var ikke store kontakten heller...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").