Noen som vet om jeg kan droppe selvjustering på frambremsene? De er fastrustet og etter det jeg har forstått så er det mulig å justere bremsene manuelt med disse firkantboltene som skoene er festet på. Har lest en del på forumet, men har ikke helt fått "tydningen" på om dette er en farbar veg.
Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
Selvjustering bremser 444 57 mod
Re: Selvjustering bremser 444 57 mod
Det er mulig, men det bitinger justering hvert anent år om du bruker bieln som veteranbil.
Men uansett bør du jo rense fjerne rust på deler og smøre på bevegelige deler og områder.
Vet ikek om det er så smart.
Noen bygger om til Duo-servo (nyere), men de er ekstra følsomme for variasjon og skjevbremsing..
Andre setter på skiver..., noe jeg har vurdert selv...?
Noen som har mål på Amazonskiver, 140 og 240 skiver?
Har 240 skiver . muligens kallipere også... Det kom jeg på nå og må sjekkes så fort jeg kommer til Norge!
Men uansett bør du jo rense fjerne rust på deler og smøre på bevegelige deler og områder.
Vet ikek om det er så smart.
Noen bygger om til Duo-servo (nyere), men de er ekstra følsomme for variasjon og skjevbremsing..
Andre setter på skiver..., noe jeg har vurdert selv...?
Noen som har mål på Amazonskiver, 140 og 240 skiver?
Har 240 skiver . muligens kallipere også... Det kom jeg på nå og må sjekkes så fort jeg kommer til Norge!
Re: Selvjustering bremser 444 57 mod
Justeringsboltene er 3/8 sekskant. Der sitter det en eksentrisk skive på baksiden av dekselet. Modifiseringen som gjøres her er å sette på en eksentrisk skive på begge justeringsboltene. Dvs en eksenter for hver bremsesko. Da er det fullt mulig å fjerne selvjusteringsmekanismen inne i trommelen. Har bygget om begge våre biler til duoservobremser av nyere type, men som Torbo2 sier er de ikke helt stabile, spesiellt på den bilen hvor alt er nytt!
Når det gjelder skivebremser så passer skivene til Amazon direkte på spindelen til PVn. 140 og 240 har annen boltsirkel på felgene, og vet ikke om spindelen der har samme diameter. Innfestingen av calipper er etter hva jeg vet også annerledes enn på Amazon hvor en både kan modifisere originalt feste og få kjøpt nytt ferdig laget.
Det rimeligste er å beholde det en har, og justere dette maksimalt. Til kosekjøring er det mer enn bra nok.
Når det gjelder skivebremser så passer skivene til Amazon direkte på spindelen til PVn. 140 og 240 har annen boltsirkel på felgene, og vet ikke om spindelen der har samme diameter. Innfestingen av calipper er etter hva jeg vet også annerledes enn på Amazon hvor en både kan modifisere originalt feste og få kjøpt nytt ferdig laget.
Det rimeligste er å beholde det en har, og justere dette maksimalt. Til kosekjøring er det mer enn bra nok.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Selvjustering bremser 444 57 mod
Takk for svar begge to. Bremsene fungerer greit, men ble litt usikker når jeg la merke til at det ikke fungerte. Jeg får prøve å løsne litt på justeringsboltene og det er ikke den store jobben om det fungerer og det må gjøres hvert andre år. Godt nyttår til dere begge.
Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
Re: Selvjustering bremser 444 57 mod
Hei igjen. Bruker noen av dere kobberspray inne i bremsene eller er det ikke å anbefale. Vet at det blir brukt på hjulbolter osv. Som dere forstår så er jeg amatør på mye av dette:-)
Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
Re: Selvjustering bremser 444 57 mod
Bruk kobberspray kun på bevegelige deler og SMÅ MENGDER. Et sted som ofte glemmes er mellom bremsesko og bakdeksel. Der ligger skoen an på tre punkter. Nedre fastpunkt på selvjusterende bremser bør også få litt. Ikke bruk kobberspray på belegget. Tørkes av med aceton om en skulle være uheldig. Tips til å løsne justeringsboltene som har fungert for meg er å varme disse til de blir rødglødene. De løsner da i 99% av tilfellene. En ødelegger ikke noe i denne operasjonen selv om en ikke tar av trommelen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Selvjustering bremser 444 57 mod
Jeg bruker ikke kobberSPRAY, men kobberPASTA på tube. Samme stoffet, men jeg føler at jeg har mer kontroll på hvor stoffet havner når jeg fordeler det med fingeren. Bruk sparsomme mengder og som Reodor sider, få ikke dette på belegget.uttern wrote:Hei igjen. Bruker noen av dere kobberspray inne i bremsene eller er det ikke å anbefale. Vet at det blir brukt på hjulbolter osv.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Selvjustering bremser 444 57 mod
Reodor nevnte Aceton.
Biltema selger dette billig, og det er et svært nyttig stoff å ha på verkstedet.
http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og ... 000030019/
Biltema selger dette billig, og det er et svært nyttig stoff å ha på verkstedet.
http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og ... 000030019/
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Selvjustering bremser 444 57 mod
Forsøk å løsne på dagens system, smør det opp og bruk det som det er. Jeg tar en runde og skifter bremsevæske hvert annet år før PKK. Har duo-servo-bremser og opplever dem som dønn stabile, bortsett fra langturer i regnvær. Da blir belegget vått og bremsene kan hugge til og dra i alle kanter (samtidig).uttern wrote:Bremsene fungerer greit, men ble litt usikker når jeg la merke til at det ikke fungerte. Jeg får prøve å løsne litt på justeringsboltene og det er ikke den store jobben om det fungerer og det må gjøres hvert andre år.
PS. Legg gjerne inn "bosted" i profilen din. Kanskje det bor en annen PV-entusiast ikke så langt unna?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Selvjustering bremser 444 57 mod
Aluminiumspasta kan være et godt alternativ til kobberpasta. Snakket med Toyotaimportøren for noen år siden ang. rust på skiver og mekanismer, og de tok ofte slikt på garanti, og anbefalte aluminiumspasta som en ekstra sikkerhet for at bremsene ikke skulle sette seg. De ner utrolig seig og "bitevillig", og skal visst også være ganske varmebestandig.
Mulig at dette er overkill, men det fungerer bra etter min erfaring også.
Mulig at dette er overkill, men det fungerer bra etter min erfaring også.