G.Larson's '54 PV 444H
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Flott bil i flott natur.
Tjeldbergodden, er ikke det der det ligger et Statoil-anlegg?
Tjeldbergodden, er ikke det der det ligger et Statoil-anlegg?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Jo, om du zoomer inn rett over biltaket så ser du så vidt Statoils metanolfabrikk og min arbeidsplass.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Grønn ring = Riktig bruk av overvåkningskamera
Rød ring = Et hardt arbeidsliv........
Rød ring = Et hardt arbeidsliv........
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Så du har ikke temperaturovervåking av bilen altså? Varme bremser og overhetet motor . Blir vel det neste tenker jeg...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Du ser 4 IR-kameraer i øvre venstre hjørne på bildet. Kan svinge de rundt og sjekke
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
445 wrote: Rød ring = Et hardt arbeidsliv........
Ja, tar på å sitte sånn i 12 timer
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Dette bør du ta opp med verneombudet!G.Larson wrote:Ja, tar på å sitte sånn i 12 timer
Det burde i det minste være en avlastningspute på bordkanten for å unngå problemer med blodsirkulasjonen i føttene.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Hvis jeg går utifra at ENV-bakakselen min er den som har vært på bilen fra dag en med B4B og tre-trins-kasse.......hva slags utveksling kan jeg regne med den har?
Og hva bør jeg gå for nå med B16 og 4-trins for å få ned turtallet litt når en ligger i 90-95 km/t ?
Og hva bør jeg gå for nå med B16 og 4-trins for å få ned turtallet litt når en ligger i 90-95 km/t ?
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Nå er det vel ikke noen forskjell på ENV bakaksel på B4B og B16. Den er uansett 4,56:1. 90-95 er litt i overkant behagelig fart å kjøre i, og det høres ut som om turtallet er høyere enn det er. Regner med at du ligger rundt 3000 omdreininger. 3 eller 4 trinns kasse har samme utveksling på topp, nemlig 1:1. Med en hjulomkrets på ca 2 meter kan en jo regne ut hvor fort motoren egentlig går når en vet utvekslingen som er gitt ovenfor. Duetten hadde flere forskjellige utvekslinger, men de var enten lik din eller lavere. Det finnes 4.1:1 utvekslinger på PV, men de er mer sjeldne, og de kan føre til at motoren bør modifiseres litt. F.eks doble SU (anbefales ikke om du ikke liker å justere forgassere daglig). Har det selv på min Duett, men nå.liker jeg å skru da, og jeg har også økt kompresjon. Blir en del giring med 4:1 selv med modifisert motor, og bilen liker seg best i 85 før støyen overtar lydbildet...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Så det du sier er at det er like greit å ha det sånn?
Får vel gjøre en større jobb med støyisolering. Blir tussete i hodet av lyden
Får vel gjøre en større jobb med støyisolering. Blir tussete i hodet av lyden
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Ville nok lagt ned tempoet rundt 10 km/t enn så lenge. Det har noe med motoren å gjøre også. Etter hva jeg husker i farten er den nyoverhalt. Da tar det en 3-400 mil før den begynner å gå pent også på litt høyere turtall. Toppen dras etter, etter ca 100 mil, hvor en også justerer ventiler. Motoren er også litt sær på riktig tenning og stiftåpning.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Hehe, nymotoren har ikke vært over 80 enda. Gjennstår litt til før ettertrekking og justering. Men foreløpig er den ganske så stille med tanke på støy.
Men turtalls-støyen var der med gamle motoren og den var oppi 95-100
Tenker mest på at det skal bli så behaglig som det er mulig å få det ifht å følge traffikken på E6 og riksveier med 90-sone.
Men turtalls-støyen var der med gamle motoren og den var oppi 95-100
Tenker mest på at det skal bli så behaglig som det er mulig å få det ifht å følge traffikken på E6 og riksveier med 90-sone.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Jeg byttet til 4.1 bakaksel før forrige sesong og satte samtidig på 185/80 dekk i stedet for 165/80. Det ble nesten for mye av det gode. Turtallet har gått fint ned, men bilen blir andpusten bare den ser en oppoverbakke. Med B16 får man ikke i pose og sekk.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Da har det dukket opp en "gnikse"-lyd fra forstilling. Har smørt opp alle smørepunktene, men lyden er der allikevel når en krenger på bilen/kjører i humpler.
Kan det komme fra gummien på krengningsstaga? Disse er nye og må muligens strammes opp etter en del kjøring?
Kan det komme fra gummien på krengningsstaga? Disse er nye og må muligens strammes opp etter en del kjøring?
Ståle B.